فناوری

سرعت اینترنت ۵G واقعی چقدر است؟ آیا در عمل سریع‌تر از اینترنت ۴G است؟

در ایران انتظار چه سرعت اینترنت 5G داشته باشیم؟

بسیاری از کاربران منتظر هستند تا اینترنت ۵G وارد ایران شود به این امید که بتوانند از سرعت‌های چند صد مگابیت استفاده کنند. شاید هم حق داشته باشند؛ چون تست سرعت اینترنت ۵G همراه اول ۱.۵ گیگابیت بر ثانیه و تست سرعت ۵G ایرانسل ۳.۵ گیگابیت بر ثانیه بوده است.

این کاربران پیش خود تصور می‌کنند اگر در عمل سرعت اینترنت ۵G همراه اول یا ایرانسل، نصف یا حتی یک سوم این سرعت‌های ایده‌آل باشد؛ آن‌ها می‌توانند با سرعت ۵۰۰ مگابیت بر ثانیه روی گوشی موبایل تبادل داده کنند.

امروزه هم ارزان‌ترین گوشی‌های ۵G از سرعت‌های چند گیگابیت بر ثانیه پشتیبانی می‌کنند یا مودم‌های ۵G دارای حداکثر سرعت اینترنت ۵ گیگابیت بر ثانیه هستند.

تبلیغات شرکت‌ها نیز مزید بر علت شده است تا باور کنیم اینترنت ۵G سرعتی چند ده برابر سرعت اینترنت ۴G دارد. وقتی سامسونگ، اپل، هواوی و شیائومی گوشی‌های ۵G با سرعت‌های چند گیگابیت معرفی می‌کنند؛ انتظارات بالاتر می‌رود و کاربران دوست دارند به عددهای گفته شده برسند.

اما در واقعیت سرعت اینترنت ۵G چقدر است؟ آیا واقعا ما می‌توانیم به سرعت‌های چند گیگابیت برسیم؟ مثلا با سرعتی بالای یک گیگابیت بر ثانیه تبادل داشته باشیم یا مشغول بازی آنلاین و استریم ویدئو شویم؟

اجازه بدهید ابتدا چند گزارش و آمار به شما بدهیم تا حساب کار بهتر دست‌تان بیاید:

سرعت واقعی اینترنت ۵G چقدر است؟

موسسه تحقیقاتی اوپن‌سیگنال در سال ۲۰۲۰ گزارشی از وضعیت اینترنت ۵G جهان و کشورهای مختلف منتشر کرد. جالب است بدانید میانگین سرعت اینترنت ۵G در کشوری مانند ایالات متحده کمتر از سرعت اینترنت ۴G در ایران بوده است:

سرعت اینترنت 5G

ایالات متحده در این رتبه‌بندی، آخرین کشور با میانگین سرعت دانلود ۵۰.۹ مگابیت قرار دارد. میانگین سرعت ۴G این کشور هم ۲۸.۹ مگابیت است.

در کشور کانادا، سرعت میانگین ۴G را ۵۹.۴ مگابیت‌برثانیه و ۵G را ۱۷۸.۱ مگابیت‌برثانیه گزارش کردند. تایوان و استرالیا دو کشوری هستند که سرعت اینترنت فایوجی بالای ۲۰۰ مگابیت دارند.

جالب‌تر می‌شود بدانید کره‌جنوبی و عربستان‌سعودی با میانگین سرعت‌های اینترنت فایوجی ۳۱۲.۷ و ۴۱۴.۲ مگابیت‌برثانیه در صدر جدول هستند.

همین شرکت اوپن‌سیگنال در ژانویه ۲۰۲۱ هم گزارشی از وضعیت سرعت اینترنت فایوجی اپراتورهای مخابراتی ایالات متحده منتشر کرد که نشان می‌داد متوسط سرعت اینترنت ۵G اپراتور AT&T برابر با ۵۳.۸ مگابیت، اپراتور تی‌موبایل برابر با ۵۸.۱ مگابیت و اپراتور ورایزون برابر با ۴۷.۴ مگابیت است. یعنی هنوز اپراتورها به میانگین سرعت ۱۰۰ مگابیت گفته شده برای ۵G نرسیده‌اند.

در این گزارش، میانگین جهانی سرعت اینترنت ۵G هم ۲۳.۶ مگابیت گزارش شده است. شرکت کره‌ای SK Telecom در رتبه نخست سرعت اینترنت ۵G با متوسط سرعت ۷۴.۹ مگابیت قرار دارد.

البته، این سرعت‌ها به طور میانگین هستند و مثلا برای همین اپراتور کره‌ای SK Telecom حداکثر سرعت اینترنت ۵G برابر با ۱۶۱.۸ مگابیت به ثبت رسیده است. شما همیشه یک سرعت حداکثر ندارید و اتکا به سرعت‌های میانگین بهتر است. مثلا در ایران، سرعت متوسط اینترنت ۴G برابر با ۲۳ مگابیت است؛ یعنی این سرعتی است که شما غالب اوقات روی گوشی خواهید داشت ولی شاید سرعت حداکثری که برخی اوقات تجربه کنید؛ خیلی بیشتر و مثلا نزدیک به ۱۰۰ مگابیت باشد.

بنابراین، هنوز شبکه‌های ۵G به سرعت‌هایی که گفته می‌شود و شرکت‌ها تبلیغ می‌کنند؛ نرسیده‌اند و اینکه تصور کنیم وقتی ۵G در ایران همه‌گیر شود؛ سرعت‌هایی چند صد مگابیت یا چند گیگابیت خواهیم داشت؛ تصوری کاملا اشتباه است.

آیا اینترنت ۵G از ۴G سریع‌تر است؟

اما با این سرعت‌های گفته شده؛ آیا سرعت اینترنت ۵G از اینترنت ۴G بیشتر است؟ گزارش موسسه Opensignal در ماه می ۲۰۲۱ نشان می‌دهد که سرعت اینترنت ۵G به طور قابل ملاحظه‌ای بیشتر از سرعت اینترنت ۴G است:

سرعت اینترنت 5G

در حالی‌که بیش از ۹۰ درصد کاربران کره‌ای روی ۴G به سرعت ۱۳.۵ مگابیت دسترسی دارند؛ در شبکه‌های ۵G دارای سرعت ۱۶۱.۸ مگابیت هستند. در کشورهای دیگر هم سرعت اینترنت ۵G تفاوت قابل ملاحظه‌ای با سرعت اینترنت ۴G دارد.

اینکه شبکه‌های ۵G سریع‌تر از شبکه‌های ۴G هستند؛ حرفی کاملا درست است و در عمل هم این‌طور نشان داده می‌شود ولی شبکه‌های ۵G نیاز به زمان دارند تا به مرور توسعه داده شده و پیشرفت کنند و به سرعت‌های بالایی که گفته می‌شود؛ مثلا ۳۰۰ یا ۴۰۰ مگابیت برسند.

چرا گفته می‌شود سرعت اینترنت ۵G چند گیگابیت است؟

آن سرعت‌های ایده‌آلی مانند ۲ گیگابیت یا ۴ گیگابیت را باید فراموش کنیم و قرار نیست یک کاربر معمولی حتی با اتصال به بهترین اپراتور مخابراتی ۵G و در بهترین کشور از نظر سرعت اینترنت، دانلودی با این سرعت‌ها داشته باشد.

همیشه رسیدن به این سرعت‌ها در شرایط آزمایشگاهی و نزدیک به سایت و آنتن‌های ۵G و با فناوری‌ها و تکنیک‌های مختلفی است که اپراتورها و شرکت‌های فناوری پیاده‌سازی می‌کنند. مثلا، برای تست سرعت قابلیت ۸CA را باز می‌کنند ولی در شرایط عادی گوشی موبایل شما بیشتر از ۲CA را پشتیبانی نمی‌کند.

نکته دیگری که باید اشاره شود؛ تفاوت شبکه‌های ۵G با فرکانس‌های زیر ۶ گیگاهرتزی (که غالب ۵G دنیا با این امواج است) و ۵G مبتنی بر امواج میلی‌متری است. سرعت‌های ۵G چند گیگابیتی که گفته می‌شود؛ معمولا برای امواج میلی‌متری است ولی توسعه آن‌ها بسیار سخت و پرهزینه است.

حتی در بهترین کشورهای دنیا از نظر زیرساخت اینترنت مانند کره جنوبی، استرالیا، ایالات متحده، انگلیس و غیره، هنوز شبکه‌های ۵G میلی‌متری نوپا هستند و به ندرت در دسترس کاربران قرار گرفتند. اصولا شبکه‌های ۵G زیر ۶ گیگاهرتز توسعه راحت‌تر ولی سرعت پایین‌ترین دارند اما شبکه‌های ۵G میلی‌متری توسعه سخت‌تر و پیچیده‌تر ولی سرعت بیشتری دارند.

در ایران فعلا فقط به صورت آزمایشی چندین سایت ۵G روی فرکانس‌های ۲۳۰۰ مگاهرتز راه‌اندازی شده است و خبری از فرکانس‌های میلی‌متری نیست.

بخواهیم یک جمع‌بندی داشته باشیم؛ در ایران هم قطعا وقتی ۵G فراگیر شود و کاربران معمولی بتوانند با گوشی موبایل، تبلت، لپ‌تاپ و مودم به شبکه‌های ۵G همراه اول یا ایرانسل متصل شوند؛ اینترنت ۵G سریع‌تری نسبت به ۴G خواهند داشت.

ما باید آرزو کنیم هرچه زودتر اینترنت ۵G در ایران توسعه پیدا کند و به دست مردم برسد ولی از سوی دیگر موقعات و انتظارات خود را معقول و مبتنی بر واقعیت‌ها قرار دهیم.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا