فناوری

تست سرعت اینترنت ۵G همراه اول در نمایشگاه تلکام با گوشی و مودم ۵G یوتل

همراه اول با سایت 5G سیار در نمایشگاه تلکام شرکت کرد

نمایشگاه تلکام ۲۰۲۱ از ۲ الی ۵ دی ماه در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد. عمده تمرکز و توجه شرکت‌های مخابراتی و اپراتورها در این نمایشگاه روی ارتباطات و شبکه ۵G بود.

افرادی که از این نمایشگاه بازدید کردید؛ این فرصت را یافتند که در کنار سایت ۵G سیار همراه اول ایستاده و به آن وصل شوند و اولین تست سرعت یا تجربه کاربری ۵G خود را با گوشی‌های ۵G داشته باشند.

در واقع، همراه اول یک سایت ۵G سیار به نمایشگاه تلکام امسال آورده بود تا کاربران و بازدیدکنندگان بتوانند از نزدیک، اینترنت ۵G را تست و ارزیابی کنند.

تست سرعت اینترنت ۵G همراه اول با گوشی موبایل

شما اگر یک گوشی ۵G از برندهای هواوی یا شیائومی داشتید؛ می‌توانستید به سایت ۵G همراه اول وصل شوید. همان‌طور که پیش‌تر هم گزارش دادیم؛ فعلا گوشی‌های ۵G آیفون اپل و سامسونگ نمی‌توانند به ۵G همراه اول و ایرانسل وصل شوند.

شما با همان سیم‌کارت معمولی و ۴G روی گوشی خود می‌توانید به سایت ۵G همراه اول وصل شوید. به گفته مدیران همراه اول، این سایت فایوجی سیار در نمایشگاه تلکام دارای سه سکتور است که هر سکتور کریر یا پهنای‌باندی ۱۰۰ مگاهرتزی و روی باندهای فرکانسی ۳۴۰۰ تا ۳۵۰۰ مگاهرتز است. باندهایی که وزارت ارتباطات دارد تلاش می‌کند هرچه سریع‌تر آن‌ها را برای اپراتورهای ۵G خالی کند.

تست سرعت 5G همراه اول در نمایشگاه تلکام

در گزارشی که سایت آی‌تی‌رسان منتشر کرده است؛ در تست سرعت اینترنت ۵G همراه اول با گوشی موبایل، سرعت دانلود به ۱۰۲۵ مگابیت بر ثانیه و سرعت آپلود روی این سایت ۵G به ۸۱ مگابیت بر ثانیه رسیده است. پینگ تست شده نیز ۱۰ میلی‌ثانیه است.

خوب، این سرعت‌ها برای یک شبکه ۵G حتی در خارج از کشور هم بسیار خوب بوده؛ چه برسد برای ایران و با سرعت اینترنت موبایل میانگین ۳۰ مگابیت بر ثانیه!

البته، باید دقت کنید که وقتی اینترنت ۵G در دسترس همگان قرار بگیرد؛ شما سرعت‌هایی بسیار بالاتر از اینترنت ۴G LTE خواهید داشت ولی به پای سرعت‌های بالا نمی‌رسید؛ چون هم از سایت ۵G دورتر هستید و هم احتمالا این سایت میزبان تعداد بیشتری کاربر است.

ضمن اینکه باید موانع را هم حساب کنید. الان فرد تست کننده، سایت ۵G را بغل کرده یا اصطلاحا خودش را چسبانده به آنتن‌های BTS همراه اول که چنین سرعت‌هایی گرفته است ولی باز هم خوشحال‌کننده است که در ایران اینترنت یک گیگابیت بر ثانیه تست کنیم.

تست سرعت اینترنت ۵G با لپ‌تاپ و مودم ۵G یوتل

نکته جالب بعدی در این نمایشگاه تلکام، رونمایی از مودم ۵G یوتل است. تقریبا سال گذشته بود که خبر ساخت اولین مودم ۵G بومی ایران از سوی شرکت یوتل یا همان ارگ منتشر شد.

در نمایشگاه تلکام امسال، این شانس را داشتید که نزدیک مودم ۵G یوتل را مشاهده و تست کنید. این مودم به سایت ۵G همراه اول متصل شده است و شما می‌توانستید با یک لپ‌تاپ تست سرعت اینترنت ۵G بگیرید. بماند که فعلا ظاهر مودم ۵G یوتل بسیار مشابه با مودم‌های ۵G هواوی است.

تست سرعت 5G همراه اول در نمایشگاه تلکام

در تست سرعت ۵G همراه اول با لپ‌تاپ و مودم فایوجی یوتل، برای دانلود سرعت ۸۷۹ مگابیت بر ثانیه و برای آپلود سرعت‌هایی نزدیک به ۲۸ مگابیت بر ثانیه ثبت شد. البته، همیشه سرعت دانلود این‌قدر نبود و سرعت‌های ۶۷۰ مگابیت و ۵۵۱ مگابیت نیز داشتیم.

این سرعت‌ها باز هم برای یک هات‌اسپات ۵G بسیار خوب هستند و امیدواریم هرچه زودتر شاهد چنین سرعت‌هایی در خانه‌های کاربران ایرانی باشیم.

همراه اول و ایرانسل از سال گذشته تا کنون، چندین سایت ۵G در تهران و چند شهر دیگر راه‌اندازی کردند ولی این سایت‌ها در دسترس عموم مردم برای استفاده‌های شخصی نیستند و هنوز راه طولانی باقی مانده تا شاهد یک پوشش سراسری ۵G در شهرها باشیم و اینترنت ۵G به خانه‌ها برسد.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

‫2 دیدگاه ها

  1. ۷۰ درصد گوشی های دست مردم تو ایران یا سامسونگه یا اپل بعد نمیتونن به ۵g ایران وصل بشن؟؟؟ این دیگه چه مسخره بازیه، خوب اصلا چرا میزارن وارد بشه اگه وصل نمیشن؟؟

    1. چون ایران تحریم است؛ شرکت‌های اپل و سامسونگ لایسنس شبکه ۵G خود را به روی ایران بستند. مدیران ایرانسل و همراه اول گفتند که این مشکل در نهایت رفع خواهد شد. البته یک سالی از فاش شدن این موضوع می‌گذرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا