فناوری

سرویس اینترنت ماهواره‌ای استارلینک پریمیوم با سرعت دانلود و آپلود بیشتر ولی قیمت گران‌تر معرفی شد

هزینه ماهیانه ۵۰۰ دلار با اضافه دیش جدید

سرویس اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در حال دریافت یک سرویس جدیدتر و گران‌تر به نام Starlink Premium است.

این سرویس جدید که توسط ایلان ماسک، بنیان‌گذار و مدیرعامل اسپیس‌ایکس در توییتر معرفی شد؛ شامل دیش جدیدتر با کارایی بالاتر و سرعت دانلودی بین ۱۵۰ تا ۵۰۰ مگابیت بر ثانیه (تاخیر ۲۰ تا ۴۰ میلی ثانیه) نسبت به سرعت ۵۰ تا ۲۵۰ مگابیت (تاخیر ۲۰ تا ۴۰ میلی ثانیه)سرویس استارلینک معمولی است.

اینترنت استارلینک پریمیوم وعده سرعت آپلود دو برابری بین ۲۰ الی ۴۰ مگابیت را نسبت به سرعت ۱۰ الی ۲۰ مگابیت استاندارد را می‌دهد.

استارلینک پریمیوم

اما دریافت دیش جدید و افزایش سرعت ارزان نیست. سرویس استاندارد استارلینک هزینه‌ای ۴۹۹ دلاری برای خرید تجهیزات و سخت‌افزار و هزینه اشتراک ماهیانه ۹۹ دلار در ماه داشت ولی سرویس جدید استارلینک پریمیوم هزینه‌ای ۲۵۰۰ دلار برای خرید تجهیزات و اشتراک ۵۰۰ دلاری ماهیانه است. قرار است تحویل این سرویس از سه ماهه دوم سال جاری آغاز شود. همچنین، می‌توانید ۵۰۰ دلار برای رزرو دریافت دیش استارلینک بپردازید.

وب‌سایت استارلینک می‌گوید سرویس جدید اینترنت ماهواره‌ای این شرکت به طور خاص برای دفاتر کوچک، فروشگاه‌ها و کاربران فوق‌العاده در سراسر جهان ارائه می‌شوند و بازاری فراتر از کاربران خانگی را هدف قرار داده است.

استارلینک پریمیوم

علاوه بر افزایش سرعت، استارلینک وعده می‌دهد سرویس پریمیوم در شرایط آب و هوایی شدید نیز عملکرد بهتری داشته باشد و مشتریان به سرویس اولویت‌دار ۲۴/۷ شبانه‌روزی دسترسی خواهند داشت.

اوایل آبان ماه بود که اسپیس ایکس از نسل جدید دیش‌های استارلینک خود رونمایی کرد. دیش مربعی نسل دوم استارلینک از اندازه کوچک‌تر و سبک‌تری برخوردار بوده و از MIMO 3×3 به جای MIMO 2×2 در دیش نسل اول برخوردار است. دیش جدید ضد آب بود و می‌تواند در دماهای بسیار پایین نیز عملکرد خوبی داشته باشد. از چندین ماه پیش، استارلینک پیش ثبت‌نام برای این دیش جدید را آغاز کرده بود.

استارلینک پریمیوم

سوال بزرگ این است که سرویس اینترنت استارلینک پریمیوم می‌تواند خدمات منسجم‌تری نسبت به سرویس اینترنت ماهواره‌ای نسل اول ارائه دهد. سرعت اینترنت استارلینک فعلی غالبا بالای ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه است ولی در بیشتر اوقات با قطعی یا کاهش سرعت روبرو می‌شود.

اگرچه این سرویس اینترنت در روستاها و حاشیه‌های شهرها و غالبا مناطقی که دسترسی به اینترنت پرسرعت کابل یا اینترنت موبایل می‌تواند سرعت نسبتا خوبی بدهد ولی برای مصارفی مانند بازی آنلاین و تماس‌های ویدئویی در اپلیکیشن زوم نامناسب است.

استارلینک پریمیوم

نکته دیگر این است که برخی از کاربران در شهرها و کشورهای مختلف از سرویس پشتیبانی استارلیک راضی نیستند. ماه‌ها است هزینه خرید دیش را پرداخت کردند اما به آن‌ها تجهیزاتی واگذار نشده است و نیروهای استارلینک برای نصب سرویس نیامندند یا استارلینک به خوبی پاسخ‌گوی مشکلات قطعی این سرویس نیست.

آیا سرویس اینترنت استارلینک پریمیوم می‌تواند این مشکلات را رفع کند و در عمل یک سرویس اینترنت ماهواره‌ای سطح بالاتری به مشتریان بدهد؟ نظر خودتان را برای ماه بنویسید!


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

منبع
theverge

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا