فناوری

فرکانس ۲۳۰۰ مگاهرتز برای اینترنت ۴G FDD است یا اینترنت TDLTE؟

چگونه این فرکانس باعث افزایش کیفیت اینترنت می‌شود؟ کدام مودم‌ها و گوشی‌های موبایل از این باند رادیویی پشتیبانی می‌کنند؟

این روزها در محافل اینترنتی و کانال‌های کاربران، بحث زیادی پیرامون فرکانس ۲۳۰۰ مگاهرتز تازه باز شده برای ایرانسل و همراه اول مطرح است.

به طور مشخص، دو سوال مهم و اساسی در ذهن کاربران نقش بسته است:

۱- فرکانس ۲۳۰۰ مگاهرتز برای اینترنت FDD است یا TDD؟ آیا با گوشی موبایل و سیم‌کارت عادی ۴G LTE می‌توان به این فرکانس وصل شد یا فقط مختص مودم‌ها و سیم‌کارت‌های TDLTE است؟

۲- چگونه فرکانس ۲۳۰۰ مگاهرتز باعث افزایش کیفیت اینترنت می‌شود؟ وزیر ارتباطات در مراسم بهره‌برداری از فرکانس ۲۳۰۰ مگاهرتز ایرانسل، هر دو اپراتور را تشویق کرد هرچه زودتر تجهیزات لازم روی این فرکانس را نصب کرده و ظرفیت شبکه موبایل خود را افزایش دهند و باعث بهبود کیفیت اینترنت موبایل شوند. خوب، تخصیص یک فرکانس چه تاثیری روی کیفیت اینترنت دارد؟

در این مطلب، می‌خواهیم به این دو پرسش پاسخ داده و جدیدترین اخبار و تست‌ها درباره این فرکانس را منتشر کنیم:

کالبدشکافی فرکانس ۲۳۰۰ مگاهرتز

وقتی به جدول فرکانس‌های شبکه‌های موبایل ۴G LTE نگاهی می‌اندازیم؛ فرکانس ۲۳۰۰ مگاهرتز به نام باند ۴۰، در بخش فرکانس‌های رادیویی TDD قرار دارد و قاعدتا باید برای اینترنت TD-LTE استفاده شود.

البته، در این جدول و بخش فرکانس‌های FDD نیز یک باند ۳۰ روی فرکانس ۲۳۰۰ ذکر شده است که معمولا برای مصارف خاص رادیویی است و مصارف عمومی ندارد و تقریبا هیچ مودمی در باندهای FDD دارای یک باند ۳۰ نیست.

فرکانس ۲۳۰۰ مگاهرتز

مثلا بیایید نگاهی به باندهای فرکانسی قابل پشتیبانی مودم هواوی B818 بیندازیم. این مودم روی ۴G LTE از باندهای B1/3/5/7/8/20/28/32/38/40/41/42/43 پشتیبانی می‌کند که از باند ۱ تا باند ۳۴ برای FDD و از باند ۳۸ تا باند ۴۳ برای TDD است.

در مودمی مانند هواوی E6878-370 نیز باندهای فرکانسی زیر پشتیبانی می‌شوند:

LTE FDD: B1, B3, B5, B7, B8, B20, B28, B32
LTE TDD: B34, B38, B39, B40, B41, B42

باز مشاهده می‌کنیم باند ۴۰ در فهرست باندهای LTE TDD قرار دارد. بنابراین، تصور همه این بود که باند ۴۰ یا ۲۳۰۰ مگاهرتز، باند رادیویی TDD جدید ایرانسل است.

اوایل هفته پیش که اولین خبرها درباره نصب تجهیزات فرکانس ۲۳۰۰ مگاهرتز روی سایت‌های ایرانسل منتشر شد؛ بسیاری از کاربران تصور می‌کردند ایرانسل می‌خواهد یک باند رادیویی دیگر به اینترنت TDLTE اختصاص دهد؛ چون فرکانس ۲۳۰۰ مگاهرتز مخصوص TDD و TDLTE است.

اما روز چهارشنبه و با بهره‌برداری رسمی از طیف فرکانسی ۲۳۰۰ مگاهرتز توسط ایرانسل و اعلام اینکه در فاز نخست ۷۰۰ سایت و در فاز دوم ۹۰۰ سایت و در فازهای بعدی تا پایان سال ۱۴۰۱، تمام سایت‌های ایرانسل به تجهیزات این باند رادیویی مجهز می‌شوند تا کیفیت اینترنت موبایل کاربران بهتر شود؛ این سوال به طور جدی‌تری مطرح شد که مگر قرار است از فرکانس ۲۳۰۰ برای اینترنت موبایل عادی استفاده شود؟

فرکانس ۲۳۰۰ برای اینترنت FDD یا اینترنت TDD است؟

اولین گزارش‌ها و تست‌هایی که توسط کاربران در شبکه‌های اجتماعی و کانال‌های تلگرامی از باند ۴۰ ایرانسل روی برخی سایت‌هایی که تجهیزات این فرکانس نصب شدند؛ نشان می‌دهند با گوشی موبایل و سیم کارت عادی و مودم‌های FDD نیز می‌شود به فرکانس ۲۳۰۰ مگاهرتز وصل شد و حتی قابلیت VoLTE و ارسال و دریافت پیامک و مکالمه تلفنی را دارد.

یعنی هر گوشی موبایل و مودمی که از باند ۴۰ پشتیبانی می‌کند؛ هم در FDD و هم در TDD می‌تواند به این فرکانس وصل شود. برخی تصاویر ارسالی کاربران از کانال مودم لند را مشاهده کنید:

در این تصاویر مشخص است که گوشی موبایل دارای سیم کارت عادی ۴G LTE، باند ۴۰ را شناسایی کرده است و تست سرعت آن نیز از ۷ الی ۸ مگابیت تا ۸۰ مگابیت گزارش شده است و قابلیت دریافت و ارسال SMS یا تماس تلفنی و مکالمه را دارد.

فرکانس ۲۳۰۰ مگاهرتز

برخی کاربران هم گزارش دادند روی این فرکانس رادیویی که پهنای‌باند ۲۰ مگاهرتزی برای ایرانسل دارد؛ قابلیت تجمیع فرکانس وجود دارد.

فرکانس ۲۳۰۰ مگاهرتز

در واقع، از فرکانس ۲۳۴۰ تا ۲۳۶۰ در بخش نخست و از فرکانس ۲۳۵۹.۸ تا ۲۳۷۹.۸ برای بخش دوم روی سایت‌های ایرانسل فعال شده و امکان تجمیع فرکانس را می‌دهد. در کل بازه فرکانس ۲۳۴۰ تا ۲۳۸۰ این باند در دست ایرانسل است.

هنوز مشخص نیست ۴۰ مگاهرتز دیگر این فرکانس به همراه اول اختصاص پیدا کرده است یا باز ۲۰ مگاهرتز آن برای همراه اول است. با توجه به اتفاقی که برای ایرانسل افتاده است؛ انتظار داریم همراه اول نیز از فرکانس ۲۳۰۰ مگاهرتز برای FDD و اینترنت موبایل عادی و سیم‌کارت‌های ۴G معمولی استفاده کند و البته شاید بخشی از آن برای مبین‌نت و اینترنت TDLTE برود.

چگونه فرکانس ۲۳۰۰ مگاهرتز باعث افزایش کیفیت اینترنت موبایل می‌شود؟

ایرانسل اعلام کرده است در فاز نخست تا فروردین ماه ۱۴۰۱، ۷۰۰ سایت BTS این شرکت به تجهیزات فرکانس ۲۳۰۰ مگاهرتز پشتیبانی می‌شوند. در فاز دوم و تا مهرماه ۱۴۰۱ نزدیک به ۹۰۰ سایت زیر بار این فرکانس می‌روند. در فازهای بعدی نیز تا پایان سال ۱۴۰۱ قرار است کل سایت‌های BTS موبایل ایرانسل امکان اتصال به باند ۴۰ را بدهند.

خوب، طبیعی است وقتی تعداد باندهای رادیویی یک اپراتور بیشتر می‌شود؛ هم کاربران بین فرکانس‌های بیشتری تقسیم می‌شوند و از اشباع شبکه و باند رادیویی جلوگیری می‌شود و هم امکان تجمیع فرکانس روی باندهای مختلف به وجود می‌آید و این به افزایش کیفیت و سرعت شبکه کمک می‌کند.

شما تصور کنید در منطقه خودتان ۳ باند رادیویی برای اتصال این همه گوشی موبایل و مودم با سیم‌کارت ایرانسل باشد یا اینکه ۴ باند رادیویی در دسترس همه قرار بگیرد. قطعا ۴ باند رادیویی باعث می‌شود ترافیک شبکه متوازن‌تر شده و باندهای رادیویی ۱ و ۳ و ۷ قدیمی خلوت‌تر شوند و سیگنال‌دهی و سرعت و پینگ بهتری بدهند.

البته، نباید صرفا یکی دو هفته‌ای انتظار افزایش کیفیت اینترنت موبایل ایرانسل و حتی افزایش کیفیت تماس‌های تلفنی را داشته باشیم. همان‌طور که خود مدیرعامل ایرانسل و وزیر ارتباطات در مراسم بهره‌برداری از فرکانس ۲۳۰۰ مگاهرتز اشاره کردند؛ یکی دو ماه طول می‌کشد تا تاثیر بهره‌برداری از این باند رادیویی در کیفیت اینترنت کشور محسوس شود. به‌ویژه اینکه اگر همراه اول نیز شروع به ارتقای سایت‌های آنتن موبایل خود کرده و باند رادیویی ۲۳۰۰ را برای سیم‌کارت‌ها و گوشی‌های موبایل باز کند.

چه گوشی‌های موبایل و مودمی از باند ۴۰ پشتیبانی می‌کنند؟

برای اینکه بدانید گوشی موبایل شما یا مودم FDD و TDD شما می‌تواند به باند ۴۰ وصل شود یا خیر؛ باید به مشخصات این دستگاه‌ها مراجعه کنید و باندهای رادیویی تحت پوشش آن را مورد بررسی قرار دهید.

غالب گوشی‌های تلفن همراه امروزی که در چند سال اخیر عرضه شدند؛ احتمالا از باند ۴۰ پشتیبانی می‌کنند ولی در مودم‌ها باید دقیقا بررسی کنید چه باندهایی را دارد.

مثلا در آیفون‌های ۱۳ این باند رادیویی پشتیبانی می‌شود:

مشخصات آیفون ۱۳ پرو

مثلا مودم هواوی B525 دارای سه مدل است و فقط یک مدل از باند رادیویی ۴۰ پشتیبانی می‌کند:

Huawei B525s-23a: ۴G LTE Band 1/3/7/8/20/32/38 (FDD 800/900/1500/1800/2100/2600MHz, TDD 2600MHz)

 Huawei B525s-65a: ۴G LTE Band 1/3/4/5/7/8/20/19/26/28/32/38/40/41 (FDD 2600/2100/1900/1800/1700/1400/900/850/800/700MHz, TDD 2300/2500/2600MHz)

مودم هواوی HWS32 یا L01s از باند رادیویی ۴۰ پشتیبانی نمی‌کند:

LTE: B1/B18/B41/B42

مودم هواوی B612 یا ایرانسل TF-i60 معروف، خوش‌بختانه دارای باند ۴۰ هست:

LTE: B1/B3/B7/B8/B20/B38/B40/B41(2545~2655MHz)/B42/B43

بنابراین، موردی باید دقیقا بررسی کنید مودم شما یا مودمی که می‌خواهید خریداری کنید؛ از باند ۴۰ پشتیبانی می‌کند یا خیر!

در زیر این مقاله، می‌توانید نظرات خود درباره فرکانس ۲۳۰۰ مگاهرتز (باند ۴۰) را بنویسید. اگر هم در منطقه و محل شما این باند رادیویی فعال شده و موفق شدید به آن وصل شوید؛ می‌توانید تصاویر تست خود را برای ما بفرستید.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫9 دیدگاه ها

  1. من مشترک مبین نتم چند وقتی هست با پشتیبانی در تماس هستم گفتن تا چند روز آینده مشکلات قطعی و کندی سرعت حل میشه و سراسری هستش مثل اینکه دارن یه تعغیراتی انجام میدن حالا نمیدونم ربطی داره به تعغیرات ایرانسل یا نه آیا شامل بعقیه اپراتور ها هم میشه

    1. سلام وقت بخیر من مودم ایرانسل fd-i40 دارم و متاسفانه بسته های fdd همون بستهای سیم کارت های عادی هستش با حجم کم و قیمت بیشتر این مودم باند ۴۰ داره من میتونم از ایرانسل سیم کارت tdlte بخرم و داخل موندم بندازم وتنظیم کنم روی فرکانس ۴۰؟امکانش هست

    1. سلام دوست عزیز
      گفتیم که باند ۴۰ برای TDD است ولی ایرانسل برای FDD هم فعال کرده است؛ یعنی احتمالا روی این باند هر دو اینترنت ۴G LTE و TDLTE ایرانسل ارائه شود. فعلا برای FDD و سیم‌کارت‌های معمولی فعال شده است.

  2. سلام روزتون بخیر ، روی مودم TP-Link MR600 از باند ۴۰ TD-LTE پشتیبانی می شود؟ و از کجا متوجه شویم که این باند در منطقه ما فعال شده است؟

  3. با تشکر از مقاله عالی.
    به نظرم باید هرچه سریعتر اینترنت ثابت هم بهتر بشه.
    من فکر می کنم شبکه ۴G برای این مدل استفاده طراحی نشده که مثلا کل یک کشور از اینترنت موبایل استفاده کنند.
    من خیلی ها رو می بینم که تو خونه دارن از اینترنت موبایل استفاده می کنند، به نظرم حق هم دارند. اینترنت ثابت درست و حسابی هم نیست.
    ولی اگر همین افراد بتونن یک اینترنت ثابت با سرعت بالا و نصف قیمت خریداری کنند قطعا اینترنت ثابت رو استفاده می کنند.
    یه سری مشکلات دیگه ای هم هست که ممکنه مشترک اینترنت موبایل متوجه نشه. مثلا من خیلی از خونه ها رو می بینم سیگنال درست و حسابی ندارن و می بینم شارژ باتری خیلی سریع تموم میشه. مخصوصا زمانی که استریم هم باشه. در بلندمدت می تونه رو هزینه های یک شخص تاثیر بذاره.
    امیدوارم توسعه اینترنت ثابت در اولویت قرار بگیره تا شاهد اینترنت با کیفیت در داخل و خارج خونه باشیم.
    با تشکر

  4. سلام

    ممنون از اینکه به این مبحث پرداختید، چون دقیقا به دنبال این بودم که ببینم آیا باند ۳۰ اختصاص یافته یا ۴۰ که اینجور که معلومه، باند ۴۰ هست. باند ۴۰ فقط و فقط TDD هست. این تصور که برای اینترنت های TDD باید مودم جداگانه گرفت، تصور اشتباهی هست که در ایران رایج شده. در اکثر کشور های دنیا، باند های TDD برای استفاده های عادی اپراتور های موبایل اختصاص پیدا کرده، ولی در ایران به دلایل نامعلومی صرفا اجازه بهره برداری FDD رو دادن. این اولین باند TDD برای استفاده عمومی محسوب می شه. باند ۴۸ که در ایران برای مبین نت و اینترنت ثابت ایرانسل اختصاص یافته، یک باند فرکانسی هست که تقریبا در هیچ کجای دنیا برای LTE اختصاص پیدا نکرده و به همین خاطر هم اکثر گوشی ها و تجهیزات موجود در بازار از این باند پشتیبانی نمی کنن و باید مودم های سفارشی براشون تولید و فروخته بشه و همین موضوع هم به این ذهنیت اشتباه در رابطه با تفاوت بین TDD و FDD در بحث LTE دامن زده، وگرنه این دو تا مقوله صرفا یه تفاوت فنی در بحث مدولاسیون و نحوه برنامه ریزی ارسال و دریافت هست و هیچ تغییری در ماهیت سرویسی که تحت LTE دارید دریافت می کنید بوجود نمیاره.
    ولی باز هم ممنون که به این مبحث فنی پرداختید، تنها وبسایت فارسی بودید که در این حد فنی به مسئله ورود کرد، ایول

  5. آقای میثاقی شما در توضیح داستان tdd و fdd دچار سو تفاهم شدید. منشا این سوتفاهم هم نحوه مارکتینگ ایرانسل است که مودم اینترنت ثابت خود را td-lte نامگذاری کرده در صورتی که گوشی موبایل هم می‌تواند از tdd و fdd بصورت همزمان استفاده کند. نکته بعدی اینکه باند ۴۰ همان طور که در جدول فرکانسی درج شده صرفا برای tdd است. سردرگمی ایجاد شده نشات گرفته از همان سو تفاهم است که کاربران فکر می‌کنند چون باند ۴۰ از نوع tdd است پس باید برای مودم td-lte ایرانسل استفاده بشود یا اینکه روی گوشی باید ناگزیر بصورت fdd کار بکند!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا