تاروپود

یک شایعه: ایرانسل دارد باند ۴۰ را برای ارائه اینترنت TD-LTE مهیا می‌کند

آیا باید به‌زودی با باند ۴۲ و انبوهی از مودم‌‌های TD-LTE خداحافظی کنیم؟

«ایرانسل اولین سایت TD-LTE خود روی باند فرکانسی ۴۰ یا ۲۳۰۰ مگاهرتز را راه‌اندازی کرد.»

این خبری است که ابتدا با یک توییت منتشر شد و بعد به طور گسترده‌ای در گروه‌ها و کانال‌های کاربران اینترنت ایرانسل بازتاب پیدا کرد و می‌تواند بزرگ‌ترین بمب خبری ایرانسل برای سال جدید یا شاید هم نمایشگاه الکامپ پیش‌رو باشد.

خبری که هم خوشحال‌کننده و امیدبخش است و هم ترسناک و ناامیدکننده.

کاربرانی که با باندهای فرکانس شبکه‌های موبایل ۴G آشنایی داشته باشند؛ خوب می‌دانند این یک جمله خبر ساده به چه معنی است و می‌تواند حامل چه تغییرات بزرگی در سرویس‌های اینترنت موبایل و ثابت ایجاد کند و چگونه چند صد هزار کاربر را با خود درگیر خواهد کرد.

حالا می‌گوییم داستان چیست و چرا باید از شنیدن این خبر هم خوشحال شویم و هم کمی نگران!

خبر خوش: دو باند فرکانسی برای TDLTE و بهتر شدن سرعت و کیفیت اینترنت

در حال حاضر، ایرانسل از باند ۴۲ یا ۳۵۰۰ مگاهرتز شبکه‌های موبایل ۴G LTE برای ارائه سرویس اینترنت TD-LTE استفاده می‌کند. باند فرکانسی که غالبا توسط مودم‌های ۴G FDD پشتیبانی نمی‌شود و در سال‌های اخیر برای ارائه سرویس اینترنت ۵G در کشورهای مختلف استفاده شده است.

باند ۴۰ اینترنت TDLTE
توییتی که این روزها پرسروصدا شده و خبر از راه‌اندازی باند ۴۰ برای TDLTE ایرانسل می‌دهد

حالا، ظاهرا ایرانسل تصمیم گرفته است علاوه بر باند فرکانسی ۴۲، اینترنت TDLTE را روی باند فرکانسی دوم که باند ۴۰ یا ۲۳۰۰ مگاهرتز است؛ نیز ارائه دهد. یعنی به جای یک فرکانس و باند رادیویی، دو فرکانس و باند رادیویی به TDLTE اختصاص داده شود. 

در خبر و توییت بالا که البته عکسش تزئینی است؛ گفته شده اولین سایت TDLTE ایرانسل روی باند ۴۰ راه‌اندازی شده است ولی پیش تر هم گزارش‌هایی دریافت کردیم که در برخی مناطق تهران و شهرهای بزرگی مانند اصفهان، روی باند ۴۰ می‌شود به اینترنت تی دی ال تی وصل شد.

باند ۴۰ در مودم‌های بیشتری پشتیبانی می‌شود و اصطلاحا باند فرکانسی زنده‌تر از باند ۴۲ یا ۳۵۰۰ مگاهرتز است. با بسیاری از مودم‌های فورجی معمولی می‌توان به باند ۴۰ وصل شد و فقط کافی است یک سیم‌کارت TDLTE داشته باشید.

اگر ایرانسل باند ۴۲ را نگه دارد و اقدام به نصب سایت‌های جدید روی باند ۴۰ کند؛ عملا دو باند یا کریر در اختیار کاربران اینترنت TDLTE قرار خواهد گرفت که باعث افزایش سرعت و پوشش آنتن‌دهی می‌شود و قطعا خبری خوشحال‌کننده و امیدبخش برای کاربران و مشتریان این اپراتور موبایل است.

خبر بد: شاید این مودم TDLTE که دارید را به‌زودی به سطل اشغال بیندازید

اما بخش منفی این داستان چیست؟ اینکه ایرانسل بخواهد باند ۴۲ یا ۳۵۰۰ مگاهرتز را برای اینترنت ۵G خالی کند.

یعنی ضمن اینکه دوباره فقط یک کریز یا باند رادیویی به اینترنت TDLTE اختصاص داده می‌شود؛ بدتر اینکه تقریبا ۷۰ الی ۸۰ درصد مودم‌های TDLTE فعلی بی‌مصرف می‌شوند.

چندی پیش، رئیس رگولاتوری در یک گفت‌وگو اعلام کرد تا سال ۱۴۰۴ باید حداقل ۱۰ درصد کاربران اینترنت کشور به شبکه‌های ۵G متصل باشند. از سوی دیگر، همین رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و معاون وزیر اعلام کردند به طور جدی دنبال خالی کردن باندهای فرکانسی ۳۵۰۰ مگاهرتز برای توسعه ۵G هستند و باید شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت TDLTE به باندهای رادیویی دیگری هدایت شوند.

همین‌طور، معاون امور رادیویی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز از واگذاری باندهای رادیویی ۳۵۰۰ مگاهرتز و آزادسازی باندهای رادیویی ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتز از دست صداوسیما تا پایان امسال خبر داده است.

واقعیت این است که دیر یا زود، باند فرکانسی ۴۲ یا ۳۵۰۰ مگاهرتز به اینترنت ۵G اختصاص پیدا می‌کند و باید با TDLTE روی این باند رادیویی خداحافظی کرد. چیزی که برای کاربران مهم است؛ پاسخ‌گویی به این سوال است که پس از این تغییرات و جابه‌جایی باندهای فرکانسی TDLTE، سرنوشت مودم‌های TDLTE چه می‌شود؟

باند ۴۰ اینترنت TDLTE

مودم‌هایی که با قیمت گران خریداری شده و فقط برای مصرف سیم‌کارت و اینترنت تی دی ال تی هستند و شاید از باند ۴۰ نیز پشتیبانی نکنند؟ آیا ایرانسل و چندین شرکت اپراتور مجازی TDLTE ایرانسل، حاضر به دریافت این مودم‌ها و دادن یک مودم جدید به مشتری هستند؟ نکند داستان مودم‌های مبین‌نت در مهاجرت از فناوری وایمکس به تی دی ال تی تکرار شود؟

و باید از چند ماه دیگر شاهد سردرگمی مردم در پشتیبانی مودم‌ها از باندهای رادیویی باشیم؛ اینکه فلان مودم باند ۴۰ را دارد ولی ۴۲ ندارد یا ۴۲ را دارد و باند ۴۰ را ندارد و کدام مودم باند ۴۰ و FDD را با هم پشتیبانی می‌کند و …

آیا هواوی B612 از باند ۴۰ پشتیبانی می‌کند؟ آیا ایرانسل i60 از باند ۴۰ پشتیبانی می‌کند؟ آیا مودم ایرانسل Fd-i40 B1 از باند ۴۰ پشتیبانی می‌کند؟ آیا مودم S1 برای اینترنت TDLTE جدید ایرانسل خوب است؟ و صدها سوال مشابه دیگر …

نکته دیگر این است که آیا مبین‌نت و همراه اول نیز تصمیم دارند به باند ۴۰ برای ارائه سرویس اینترنت TDLTE بروند؟

چند سال پیش، در نشست خبری شرکت مبین‌نت در نمایشگاه الکامپ، این حقیر به طور صریح از مدیرعامل مبین‌نت پرسیدم چرا این همه روی باند فرکانس ۴۲ و اینترنت TDLTE سرمایه‌گذاری می‌شود؛ در حالی‌که به نظر می‌رسد یک فرکانس مرده و سرویس اینترنت نسل گذشته در دنیا باشد؟

در آن زمان هم مبین‌نت و هم ایرانسل زیر بار این مسئله نمی‌رفتند که سرمایه‌گذاری روی فرکانس ۴۲ برای اینترنت TDLTE مناسب نیست و ای کاش همان زمان روی FDD یا ۵G سرمایه‌گذاری می‌شد که اکنون فقط پس از ۴ الی ۵ سال، دوباره مردم را به باند فرکانسی دیگر کوچ ندهیم و تقریبا هر ۵ سال شاهد مهاجرت از یک فناوری به فناوری دیگری نباشیم. اول وایمکس و بعد تی‌دی‌ال‌تی و حالا تغییر باندها و احتمالا چند سال بعد، خاموش کردن سایت‌های TDLTE به طور کامل و رفتن به ۵G.

اگر می‌خواهید بدانید با این شرایط خوب است مودم TDLTE بخریم یا خیر؛ قبلا درباره‌اش یک مقاله نوشتیم:

دوست دارم نظر خوانندگان را هم درباره این خبر (که هنوز نه تایید شده و نه رد شده) بدانم.

به‌روزرسانی: وزیر ارتباطات در گفت‌وگو با سایت زومیت تایید کرد باند ۲۳۰۰ مگاهرتز در اختیار اپراتورها قرار گرفته تا تجهیزات لازم را وارد و نصب کنند و ظرفیت شبکه خود را افزایش دهند. وزیر ارتباطات گفته است طی یکی دو ماه آینده، تاثیر این واگذاری باند ۴۰ بر اینترنت موبایل مشخص می‌شود.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫8 دیدگاه ها

  1. سلام این مودم که در لینک زیر معرفی کرده اید این باند فرکانسی را دارد درسته ؟https://shabakehchi.com/review/15479/naztech-99dx-4g-lte-modem-review

    1. سلام بله از باند ۴۰ پشتیبانی می‌کند
      ولی دوست عزیز توجه کنید که هنوز هیچی قطعی نیست و صرفا به خاطر یک توییت و حدس نروید یک مودم جدید بخرید. بارها شده اپراتورها برخی فرکانس‌ها را تست کرده ولی هرگز مورد استفاده قرار نمی‌دهند

      1. چند ماه پیش که در سایت بررسی شد خریداری کردم و ان زمان هدف سیمکارت همراه بود و هم اکنون اگر این باند هم فعال شود که چه بهتر

  2. به نظر می‌آید باند ۴۰ (۲۳۰۰) برای بهبود سرعت اینترنت گوشی و در قالب استاندارد فعلی lte در حال پیاده سازی است و فعلا خطری متوجه کاربران مودمهای td-lte روی باند ۴۲ (۳۵۰۰) نیست. اما نحوه پیاده سازی ۵g در آینده و نحوه تخصیص باندها جای سوال خواهد داشت.

  3. امروز ۸ اسفند ۱۴۰۲
    دو مودم TD LTE ایرانسل
    i60 s1 و ۲۱۰۱
    کامل قطع شدن و بعد از ۶ساعت قطع و پیگیری شب گذشته کانت شده اما سرعت اینترنت از ۲۰ به ۵ مگابایت کم شده و عملاً هیچ سایت باز نمیشه
    ارومیه
    دوستان هم مشکل قطعی دارند ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا