فناوری

مخابرات اینترنت ثابت را دو برابر گران کرد (به‌روزرسانی)

افزایش تعرفه‌ها بدون اجازه قانونی یا ابلاغ مصوبه اصلاح تعرفه‌ها

همه می‌دانیم که اینترنت ثابت و موبایل در سال ۱۴۰۱ گران می‌شود اما شرکت مخابرات ایران پیش از آغاز سال و بدون ابلاغ مصوبه‌ای و تعیین تعرفه‌های جدید اینترنت؛ همه سرویس‌های اینترنت ثابت خود را گران‌تر کرده و بسته‌های اینترنت با حجم‌های جدید و بعضا نصف حجم قبلی ارائه داده است.

در دو هفته اخیر، کاربران زیادی در شبکه‌های اجتماعی گزارش دادند که مخابرات ایران قیمت اینترنت ADSL و VDSL و تانوما را افزایش داده است. برخی گزارش‌های کاربران نشان می‌دهد قیمت برخی بسته‌های اینترنت تا دو برابر گران‌تر شده و از سوی دیگر از حجم آن‌ها کاسته شده است.

یک خواننده عزیز برای سایت شبکه‌چی این پیام را فرستاده است:

مخابرات از امروز تعرفه نت فیبرنوری رو به شکل عجیبی تغییر داد. مبالغ ۲ برابر شده و حجم ها حداقل نصف و بیشتر از نصف شدند. گویا حجم مصرف نصف برای سایت های داخلی رو هم حذف کردند.

این دوست عزیز در ادامه به صورت جزئی‌تر گزارش داده است:

 شاید بشود افزایش تعرفه ها را قبول کرد ولی چرا حجم های قبلی رو ۱/۳ کردند؟ کلا طرح های پیش پرداخت که ماهانه هم داشت را حذف کردند. بطور مثال طرح ۳۰ مگ ماهانه تو پیش پرداخت با حجم ۴۲۰ گیگ میشد ۱۳۰ تومن ولی الان حجم شده ۱۸۰ یا ۲۰۰ گیگ و هزینه شده ۲۵۰ هزار تومن. چرا حجم ها رو تا این حد کاهش دادند؟ واقعا ظلمه بخدا!

خواننده دیگر هم با ناراحتی و غصه زیاد پیام گذاشتند که هر گیگابایت اینترنت ADSL مخابرات بین ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان شده است. این خواننده عزیز گفتند دو هفته پیش ۱۰۰ گیگابایت اینترنت ADSL را ۵۰ هزار تومان خریداری کردند اما اکنون همین ۵۰۰ گیگابایت را ۶۰ هزار تومان می‌دهد که نشان می‌دهد بیش از ۲ برابر گران شده است.

قیمت اینترنت تانوما مخابرات

در گزارش دیگری، سرویس اینترنت فیبر نوری تانوما مخابرات ۵۰۰ گیگابایت ۱۲ ماهه استاندارد با سرعت ۵۰ مگابیت از ۱۶۰ هزار تومان به ۳۰۰ هزار رسیده است.

در روزهای گذشته، برخی از فعالان شرکت‌های اینترنتی از جمله رئیس کمیسیون اینترنت سازمان نصر تهران گفته بود که در سال آینده اگر قیمت اینترنت صد در صد افزایش نداشته باشد؛ باید در شرکت‌های خدمات‌دهنده اینترنت را ببندیم.

اینک، ظاهرا شرکت مخابرات به پیشواز رفته است و دیگر منتظر تصویب قانون و ابلاغ و اصلاح تعرفه‌ها نمانده است و یک باره قیمت اینترنت ADSL و VDSL و FTTH خود را دو برابر کرده یا حجم بسته‌های اینترنت را به نصف کاهش داده است.

افزایش ۱۰۰ درصد قیمت اینترنت قطعا فشار بسیار زیادی به کاربران وارد خواهد کرد و طیف گسترده‌ای از کاربران از جمله دانش‌آموزان، دانشجویان، افرادی که در خانه کار می‌کند و درآمد بسیار ناچیزی از طریق اینترنت دارند را بدون اینترنت می‌گذارد.

صحبت دیگری که کاربران اینترنت دارند این است که اگر کیفیت و سرعت خدمات اینترنت خوب بود؛ شاید بشود هر گرانی و افزایش قیمت را پذیرفت و توجیه کرد ولی وقتی اینترنت ADSL با بدترین سرعت و کیفیت و قطعی زیاد و عدم پشتیبانی خوب از سوی مخابرات، افزایش قیمت دو برابری پیدا می‌کند؛ اصلا منطقی نیست و باعث گله و شکایت کاربران می‌شود.

دوباره به سخت ابتدایی این خبر برمی‌گردیم؛ اینکه در افزایش قیمت اینترنت ثابت و موبایل در سال آینده هیچ شکی نیست ولی انتظار می‌رود یک قانون و تعرفه و الگوی افزایش قیمت مشخصی برای شرکت‌ها تعیین شود تا هم کاربر اینترنت تکلیف‌اش را بداند و هم شرکت‌ها بی‌حساب و کتاب دست به تغییر قیمت‌ها و حجم بسته‌ها نزنند. ضمن اینکه افزایش قیمت ۱۰۰ درصدی آن هم به صورت یک باره و ناگهانی می‌تواند بیشترین فشار را به کاربران اینترنت کم بضاعت وارد کند.

منتظر گزارش وزارت ارتباطات و شرکت رگولاتوری درباره این افزایش قیمت اینترنت مخابرات پیش از شروع سال ۱۴۰۱ هستیم؛ چون براساس مصوبه مجلس، شرکت‌ها حق نداشتند در سال ۱۴۰۰ اینترنت را گران کنند!

به‌روزرسانی: مخابرات پس از گذشت دو سه روز از افزایش قیمت دو برابری تعرفه‌های اینترنت ثابت خود، به دستور رگولاتوری، قیمت‌ها را به تعرفه‌های گذشته برگرداند و فعلا تا پایان سال ۱۴۰۰ افزایش قیمت نخواهد داد.

رگولاتوری و وزیر ارتباطات تاکید کردند فعلا هیچ شرکتی حق افزایش خودسرانه تعرفه‌های اینترنت را ندارد و باید رگولاتوری تعرفه‌های جدید را مصوب و ابلاغ کند و پس از آن می‌توانند براساس الگوی اصلاح تعرفه‌ها عمل کنند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

یک دیدگاه

  1. خداییش خیلی ظلمه دیروز رفتم تو سایت مخابرات تعرفه ها رو که دیدم شاخ در آوردم اصلا یهویی تعرفه ها دو برابر بشه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا