فناوری

آیا مودم GPON/VDSL در بازار یافت می‌شود؟ چه راه‌کارهایی برای استفاده از اینترنت VDSL و فیبر نوری وجود دارد؟

امروز اینترنت VDSL داریم و شاید فردا اینترنت فیبر نوری

شاید شما هم دنبال مودمی باشید تا هم از اینترنت VDSL و هم از اینترنت فیبر نوری (FTTH) پشتیبانی کند. قطعا چنین مودمی بسیار جذاب خواهد بود و بهترین گزینه برای اینترنت ثابت محسوب می‌شود.

دلیل اصلی گشتن دنبال چنین مودمی، استفاده کنونی از اینترنت VDSL و در آینده فیبرنوری است. روند توسعه اینترنت ثابت در ایران به گونه‌ای است که غالب کاربران نمی‌توانند به طور مستقیم و از ابتدا به اینترنت فیبرنوری دسترسی داشته باشند و باید سرویس‌هایی مانند اینترنت ADSL و VDSL را خریداری کنند.

در پروژه رساندن فیبر نوری به منازل دولت که قرار است طی سه سال و نیم، بیش از ۲۰ میلیون پورت اینترنت پرسرعت به کاربران منازل و کسب‌وکارها داده شود؛ باز بخشی از آن اینترنت VDSL است و برای شرکت مخابرات و شرکت‌های اینترنتی FCP امکان‌پذیر نیست که به ۲۰ میلیون نفر اینترنت فیبر نوری بدهند.

به همین خاطر، احتمال اینکه به شما اینترنت VDSL بدهند و بعد از چند سال، دسترسی به اینترنت FTTH یا فیبر نوری فراهم شود؛ زیاد است. بنابراین، طبیعی خواهد بود دنبال مودمی باشید که اکنون از اینترنت VDSL استفاده کرده و در آینده بتوانید برای اینترنت فیبر نوری به کار بگیرید و نخواهید پول دوباره‌ای برای خرید مودم بدهید.

مودم vdsl فیبر نوری
مودم‌های ADSL/VDSL از فناوری استفاده می‌کنند که اینترنت را روی کابل تلفن ثابت در منزل به کاربر می‌دهد

نکته مهمی که باید بدانید؛ فناوری و استاندارد VDSL به طور کامل با فناوری FTTH و GPON (فناوری اختصاصی اینترنت فیبر نوری منازل) متفاوت است و امکان ندارد بتوان این دو استاندارد را در یک مودم جمع کرد.

به زبان دیگر، به صورت استاندارد مودمی نداریم که هم از اینترنت VDSL پشتیبانی کند و شما بتوانید از طریق کابل تلفن ثابت به اینترنت وصل شوید و هم از کابل فیبر نوری و استاندارد GPON پشتیبانی کند. معمولا مودم‌ها با یکی از این دو فناوری VDSL یا GPON ساخته و عرضه می‌شوند.

شاید مودم‌هایی در بازار باشد که ترکیبی از اینترنت موبایل (سیم‌کارتی) و اینترنت ADSL/VDSL باشند؛ مانند مودم دی‌لینک DWR981 که یک مودم ۴.۵G/VDSL است ولی از نظر فنی امکان‌پذیر نیست که مودمی از نوع GPON/VDSL داشته باشیم.

چه مودمی بخریم که بشود از اینترنت VDSL و فیبرنوری استفاده کرد؟

اگر امروز مجبور هستید یک مودم VDSL بگیرید؛ چون سرویس اینترنت VDSL در دسترس شما است یا به خط تلفن خانه شما فعلا اینترنت VDSL می‌دهند و امکان خرید اینترنت فیبر نوری ندارید؛ ولی به فکر استفاده از اینترنت فیبر نوری در آینده هم هستید و می‌خواهید مودمی داشته باشید که در نهایت از اینترنت فیبر نوری نیز پشتیبانی کند؛ چندین راه‌کار پیش رو دارید:

نخست، خرید یک مودم روتر VDSL بسیار خوب و قوی برای مصارف امروزه است و بعد در زمانی که موفق شدید برای اینترنت ftth ثبت‌نام کنید؛ یک مودم GPON ساده و حتی بدون وای فای بخرید و از طریق کابل به درگاه WAN مودم روتر VDSL وصل کنید.

مودم vdsl فیبر نوری
مودم‌های GPON برای اینترنت فیبر نوری استفاده می‌شوند که یک فناوری کاملا متفاوت با مودم‌های ADSL/VDSL دارند

راه‌کار دوم، که در خارج از کشور و کلا کشورهای پیشرفته رایج و مرسوم است؛ خرید یک روتر چند بانده به‌روز و قدرتمند است و بعد خرید مودم ساده متناسب با نوع اینترنت و اتصال آن به روتر بی‌سیم است. شما هم‌اکنون می‌توانید یک روتر دو بانده وای فای ۶ به قیمت ۱.۵ تا ۲ میلیون تومان خریداری کنید و بعد یک مودم VDSL ساده به قیمت ۶۰۰ الی ۷۰۰ هزار تومان بخرید و فعلا از اینترنت استفاده کنید. هر زمان که به فیبر نوری وصل شدید؛ باز می‌توانید یک مودم GPON ساده با همین قیمت بخرید و پس از اتصال به روتر، روی وای فای اینترنت پرسرعت فیبر نوری داشته باشید.

در حقیقت، باید یک بسته ترکیبی از مودم و روتر برای استفاده از اینترنت VDSL در حال حاضر و FTTH در آینده بسازید!

یک نکته بسیار مهم دیگر هم باید در اینجا اشاره شود. برخی از مودم‌های ADSL/VDSL دارای درگاه‌های فیبر نوری هستند یا از استانداردهای کابل‌های فیبر نوری پشتیبانی می‌کنند ولی لزوما این به معنای پشتیبانی از اینترنت فیبر نوری نیست. مودمی برای استفاده در اینترنت فیبر نوری منازل یا همان ftth مناسب است که دارای استاندارد GPON باشد.

پس، گول برخی تبلیغات سایت‌ها که نوشته‌اند مودم VDSL با پشتیبانی از فیبر نوری را نخورید و پول خود را برای خرید این مودم‌ها به هدر ندهید.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا