فناوری

معرفی مودم ۴.۵G/VDSL ای ای DWR981: راحت روش قسم بخورید بهترین مودم ایران است

مودم روتر هیبریدی از دی لینک که حالا با برند EE سر از ایران درآورده است

به‌روزرسانی (۱۶ شهریور ماه ۱۴۰۱): پیش از اینکه شروع به خواندن معرفی مودم دی لینک DWR981 کنید؛ دو نکته بسیار مهم را باید بدانید. نخست، پورت ADSL/VDSL این مودم برای ایران بسته است و هرچقدر با تنظیمات مودم هم کار کنید؛ راه‌اندازی نمی‌شود. بنابراین، اگرچه یک مودم هیبریدی VDSL/4.5G است ولی عملا فقط یک مودم سیم کارتی رومیزی ۴.۵G برای کاربران ایرانی خواهد بود.

دوم، DWR-981 جزو بهترین مودم‌های سیم کارتی است که شرکت دی لینک زده و در تست‌ها نشان داده از بسیاری مودم‌های رومیزی ۴.۵G بازار بهتر و قوی‌تر است؛ هم از نظر آنتن‌دهی و سیگنال‌گیری و سرعت اینترنت و هم از نظر وای فای که می‌تواند سریع‌تر از اینترنت با کابل باشد.

حالا، با فرض دانستن دو نکته بالا، سراغ معرفی مودم سیم کارتی دی لینک DWR-981 می‌رویم:

بازار مودم‌های سیم‌کارتی ایران به قدری داغ و پرفروش شده است و برای فروشنده‌ها و واردکننده‌ها جذاب است که باید انتظار ورود هر نوع مودمی را به آن داشته باشیم.

چند روزی است دیجی‌کالا فروش مودم ای ای DWR981 را از طریق فروشنده اویشن در ایران آغاز کرده است. فروشگاه اویشن ید طولانی در وارد کردن مودم‌های برند EE و آلکاتل داشته و معمولا مودم‌های دست اولی را وارد می‌کند که هنوز فروشنده‌های دیگر روی آن دست نگذاشتند!

این بار هم به نظر می‌رسد این فروشنده سراغ عرضه یک مودم دیگر از برند EE رفته است؛ مودم ای ای DWR981 که به نام EE HYRID ROUTER نیز شناخته می‌شود.

مودم 4.5G/VDSL ای ای DWR981

مطابق معمول و از روی کنجکاوی رفتم سراغ مشخصات این مودم که به نظر جذاب می‌رسید؛ به‌ویژه با آن دو آنتن خارجی و طراحی خاصی که داشت.

ای ای DWR981 یا دی لینک DWR-981

ابتدا در سایت EE چیزی درباره این مودم پیدا نکردم و شاید بهتر بگویم با نام EE DWR981 چیزی در اینترنت نیست! خوب، پس حتما این مودم متعلق به برند دیگری است و اپراتور موبایل EE آن را سفارشی کرده است. جست‌وجوها از روی عکس مودم آغاز شد که در نهایت به چیزهایی رسیدم که چشمانم را خیره به صفحه‌نمایش کردند.

مودم 4.5G/VDSL ای ای DWR981

دی لینک در سال ۲۰۱۹ و طی رویداد MWC 2019 خود از یک مودم هیبریدی و دوگانه به نام DWR-981 یا MP-TCP Hybrid Router رونمایی کرده است. جزئیات خبر رونمایی این مودم را اینجا بخوانید.

مودمی هیبریدی: هم ۴.۵G LTE و هم ADSl/VDSL

در مشخصات مودم نوشته شده AC2600 VDSL2/G.fast LTE و اینکه این مودم برای دسترسی به بالاترین انعطاف‌پذیری در اتصال به اینترنت دائمی طراحی و عرضه شده است.

مودم 4.5G/VDSL ای ای DWR981

دی لینک در خبر رونمایی از این مودم بارها تاکید کرده مودم DWR-981 به شما اجازه می‌دهد هم از اینترنت موبایل Cat6 LTE و هم از اینترنت ثابت VDSL2/G.fast استفاده کنید. یعنی دقیقا یک مودم هیبریدی برای استفاده از هر دو نوع اینترنت موبایل و ثابت!

اما ظاهرا پس از این رویداد و معرفی مختصر مودم دی لینک DWR-981، دیگر خبری از آن منتشر نشده و دی لینک به طور رسمی عرضه آن به بازارهای جهانی را کلید نزده است تا اینکه اپراتور موبایل EE روی این مودم دست گذاشته و ظاهرا برای اولین بار توسط این اپراتور وارد بازار شده است.

مودم 4.5G/VDSL ای ای DWR981

پس تا اینجا می‌دانیم که مودم EE DWR981 یا EE HYRID ROUTER همان مودم روتر DWR-981 دی لینک است با یک ویژگی بسیار جذاب و آن اینکه هم سیم‌کارت می‌خورد و مودم ۴.۵G است و هم از اینترنت VDSL/ADSL پشتیبانی می‌کند.

مشخصات مودم DWR-981

فهرست مشخصات مودم DWR-981 را در اینجا برای شما می‌گذارم:

ADSL2+/VDSL2/G.fast/Cat 6 LTE

MP-TCP support for aggregation and failover

Support G.fast standards: ITU-T G.9701(12/14)/G.9700(04/14), G.970 Profile 106a/106b/106c/212a/212c, G.970 Annex S/T/X/Y/Z

Support Cat6 LTE bands: 1 (2100 MHz), 3 (1800 MHz), 7 (2600 MHz), 20 (800 MHz)

Latest 802.11ac Wave 2 wireless with combine speed of up to 2,533 Mbps

۴×۴ MU-MIMO

۴ Gigabit Ethernet LAN ports

۱ x USB port

۲ x SMA connectors for LTE/3G antennas

بله ما با یک مودم با وای‌فای دو بانده AC2600 روبرو هستیم که روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز سرعت ۸۰۰ مگابیت و روی فرکانس ۵ گیگاهرتز سرعت ۱۷۳۳ مگابیت بر ثانیه ارائه می‌دهد.

این مودم ۴ درگاه شبکه LAN گیگابیتی، ۱ درگاه WAN گیگابیتی، ۱ درگاه RJ11، یک درگاه USB به همراه دو آنتن خارجی LTE دارد و از کلیدهای WPS و پاور نیز سود می‌برد.

مودم دی لینک DWR-981

از ویژگی‌های دیگر این مودم که اشاره شده، MU-MIMO 4×4 و باندهای رادیویی ۱ و ۳ و ۷ و ۲۰ است. درباره باندهای رادیویی این مودم، قطعا توی ذوق می‌زنند چون از باندهای بسیار محدودی پشتیبانی می‌کند. باندهای رادیویی TDD و از جمله باند رادیویی ۴۰ که پشتیبانی نمی‌شود؛ بلکه برخی از باندهای رادیویی FDD نیز که در ایران استفاده می‌شوند نیز پشتیبانی نمی‌کند.

مودم 4.5G/VDSL ای ای DWR981

ظاهرا این مودم فاقد باتری است و با اتصال مستقیم به برق شهری کار می‌کند که البته چندان اهمیت ندارد؛ چون قطعا یک مودم رومیزی که می‌خواهد هم ADSL/VDSL باشد و هم ۴.۵G با آنتن خارجی و کلی درگاه شبکه، باید با برق کار کند و منطقی نیست باتری داشته باشد.

هیجان‌زده‌ایم ولی باید صبر کنیم

احتمالا هر خواننده‌ای نیز مانند من با دیدن مشخصات مودم DWR981 هیجان‌زده شده باشد. مودم هیبریدی که مدت‌ها است کاربران ایرانی دنبالش می‌گردند تا بتوانند هم از اینترنت موبایل و هم اینترنت ثابت استفاده کنند. هر زمان که نیاز باشد با یک سیم‌کارت به اینترنت وصل شوند و هر زمان یک اتصال VDSL خوب و پرسرعت داشتند؛ با اینترنت ثابت کارهای خود را پیش ببرند.

به‌ویژه اینکه این مودم دارای آنتن خارجی LTE است و از وای فای دو بانده پرسرعت ۲۶۰۰ مگابیت سود می‌برد؛ درگاه‌های شبکه زیادی دارد و از یک درگاه USB هم برخوردار است.

دیجی‌کالا فعلا قیمت این مودم را ۳/۲۰۰/۰۰۰ تومان زده است ولی مطمئن باشید وقتی فروشنده‌های دیگر هم این مودم را وارد کنند و با استقبال روبرو شود؛ قیمت بالاتر می‌رود.

فعلا درباره این مودم نمی‌توانیم هیچ اظهارنظری کنیم؛ چون باید از نزدیک آن را بررسی و مورد ارزیابی قرار دهیم و صرفا از روی یک سری مشخصات نمی‌توان آن را محک زد. در اینترنت گفتیم هیچ بررسی یا ویدئو تست یافت نمی‌شود و نمی‌توان چشم بسته آن را خرید.

نکته مهم: سایت شبکه‌چی فعلا به هیچ وجه توصیه به خرید یا نخریدن مودم DWR981 نمی‌کند و مسئولیت خرید مودم برعهده خود کاربر است.

باید منتظر بمانیم تا تست‌های واقعی این مودم و مشخصات جزئی‌تر و کامل‌تر آن منتشر شده و بعد درباره خریدش اظهارنظر کنیم!

به‌روزرسانی: برخی از کاربران گفتند قابلیت ADSL/VDSL این مودم لاک شده است و قابل استفاده نیست. بنابراین، مودم ای ای DWR981 فقط یک مودم سیم‌کارتی است و دیگر مودم هیبریدی VDSL/4.5G نیست.

خرید مودم دی لینک DWR-981


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫6 دیدگاه ها

  1. سلام من بین خرید مدل ۹۸۱ و ۹۶۱ واقعا مردد هستم اگه میتونید هرچند کم راهنمایی کنید (دنبال یه مودم ۴.۵G با قیمت مناسب هستم) خیلی ممنون.

  2. مودم DWR981 سفارش اپراتور EE کشور انگلستان است
    بنابراین باید مودم باید آنلاک شده باشد تا با اپراتور های ایرانی کار کند

    مودم ee چگونه وارد ایران می‌شود این مودم سفارش کشور انگلستان است است آیا مودم های ee دسته دوم است

    با توجه به اینکه از همه فرکانس های fdd پشتیبانی نمیکند
    آیا از هر ۳ اپراتور ایرانی ایرانسل رایتل و همراه اول پشتیبانی میکند

  3. سلام جناب محمد زاده عزیز
    ممنون از وقتی که برای بررسی کالاها میذارید و کمک می کنید به مردم برای انتخاب وخرید

    بررسی این مودم رو به روز رسانی نکردید

    جناب محمد زاده بین این مدل و مدل های Mr200 و Mr400، کدوم مدل ارزش خرید بیشتری داره ؟

    این و هم بگم که قابلیت adsl و vdsl این مدل لاک هستش و غیر قابل استفاده س.
    یعنی فقط مودم سیم کارتی حسابش کنید

    ممنون از لطفتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا