فناوری

کدام اینترنت برای زن باردار و نوزاد کم خطرتر است؟

چند توصیه به افرادی که در خانه نوزاد چند ماهه یا زن باردار دارند

همه ما چیزهایی درباره خطرات امواج رادیویی و الکترومغناطیس برای سلامتی انسان شنیده‌ایم.

در حالی‌که هنوز هیچ تحقیق علمی نتوانسته ثابت کند امواج موبایل یا امواج وای فای برای انسان مضر هستند ولی هریک بخشی از شایعات مطرح در اینترنت و میان مردم را باور کرده و از این امواج دوری می‌کنیم.

در این مطلب کوتاه، اصلا قصد نداریم درباره انواع امواج رادیویی و تفاوت امواج یونیزاسیون و غیر یونیزاسیون و انرژی مستتر در این امواج و تاثیرات آن‌ها بر سلول‌های بدن صحبت کنیم و کلی اصطلاح فنی به خورد شما بدهیم.

بلکه به طور ساده، می‌خواهیم بگوییم اگر یک زن باردار در خانه دارید یا نوزاد و فرزند تازه متولدی در خانه است؛ کدام سرویس اینترنت، به طور پیش‌فرض خطر کمتری دارد.

اینترنت زنان باردار

شما با امواج رادیویی زندگی می‌کنید

بیایید ابتدا، چند باور و تصور غلط ذهنی‌مان را درست کنیم.

اگر گوشی موبایل دارید؛ یعنی امواج در خانه شما پرسه می‌زنند. حتی اگر هیچ گوشی موبایلی ندارید؛ باز هم امواج رادیویی و الکترومغناطیس در فضای خانه شما هستند.

امواج رادیویی از جنسی نیستند که با بستن درب و پنجره خانه، مانع از ورودشان به درون اتاق و فضای منزل شوید. در اطراف ما ده‌ها آنتن موبایل و دکل مخابراتی نصب است و آن‌ها ۲۴ ساعته در حال انتشار امواج رادیویی هستند و بخشی از آن‌ها از درب و پنجره و دیوار خانه ما به داخل می‌آیند.

پس اینکه هیچ اینترنتی در اتاق خواب استفاده نکنیم یا گوشی موبایل را دور نگه داریم؛ یعنی هرگز در معرض امواج رادیویی نیستیم؛ یک بار اشتباه است.

اما خوب طبیعی است که گوشی کمتر، خاموش کردن وای‌فای و عدم استفاده از اینترنت بی‌سیم به معنای امواج رادیویی کمتر است.

موبایل خطرناک‌تر از وای‌فای

برخی‌ها از امواج وای‌فای می‌ترسند ولی دائما و صبح و شب، گوشی موبایل دست‌شان است و دارند از دیتا استفاده می‌کنند.

اگر مبنا بر خطرناکی امواج رادیویی است؛ هم وای فای هم امواج موبایل خطرناک هستند. اینکه وای فای را خاموش کنیم ولی با چند گوشی به اینترنت موبایل وصل شویم؛ اوضاع را بدتر می‌کند.

اتفاقا باید گفت امواج موبایل می‌توانند بسیار قوی‌تر از امواج وای فای باشند.

خطرات اینترنت برای زن باردار

اینترنت ثابت بهتر از اینترنت موبایل است

اگر دنبال این باشید که امواج رادیویی کمتری در خانه شما رفت و آمد کنند؛ اینترنت ثابت بگیرید و تا حد ممکن از اینترنت موبایل بپرهیزید.

اینترنت ثابت یعنی اینترنت ADSL و VDSL و FTTH یا فیبر نوری که از طریق کابل تلفن ثابت وارد خانه می‌شوند.

اگر اینترنت همراه یا اینترنت TDLTE بگیرید؛ این نوع اتصال‌های اینترنت مبتنی بر امواج الکترومغناطیس هستند و به ناچار شما در معرض تشعشعات رادیویی هستید.

اما با گرفتن یک اینترنت ثابت و اتصال لپ‌تاپ به مودم از طریق کابل شبکه و خاموش کردن وای فای، می‌توانید بخش بزرگی از خانه را برای زنان باردار، نوزادان، افرادی که مریض هستند یا شرایط خاص دارند؛ امن‌تر کنید.

اگر در خانه مودم همراه سیم‌کارتی، مودم TDLTE و نظایر این‌ها دارید؛ بیشتر در معرض امواج موبایل هستید.

وای‌فای کمتر

پس از اینکه اینترنت ثابت برای خانه تهیه کردید؛ بهتر است تا حد زیاد، مصرف وای فای و اتصال به وای فای را کم کنید یا محدود به ساعت‌ها و شرایط خاصی در طول روز کنید و مابقی ساعت‌ها، وای‌فای خاموش باشد.

مودم یا روتر وای فای را در نقطه‌ای دور از اتاق خواب، اتاق نوزاد، سالن و محل نشستن طولانی‌مدت خود و فرزند و تلویزیون قرار دهید.

در طول شب، بهتر است مودم یا روتر را خاموش کنید و هرگز افراد با شرایط خاص در نزدیکی مودم نخوابند.

مودم نباید در اتاق خواب یا اتاق نوزاد باشد؛ محل بازی نوزاد یا محل شیردهی و نگهداری او را از محل مودم و روتر دور کنید.

همیشه یک فاصله حداقل ۵ متری با مودم را حفظ کنید تا امواج وای فای کمتری به بدن اصابت کرده و انرژی ناچیزی داشته باشند.

هر چقدر زنان باردار بتوانند کمتر از اینترنت و موبایل استفاده کنند و بیشتر سراغ کارهایی مانند مطالعه و کتابخوانی بروند؛ سلامتی خودشان و نوزادشان را تضمین کردند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

یک دیدگاه

  1. اگه لطف کنید و روشی برای اتصال با سیم گوشی به اینترنت پیدا کنید و معرفی کنید خیلی لطف بزرگی در حق ما میکنید. ممنون میشم اگه میشه معرفی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا