تاروپود

وای‌فای خطرناک‌تر است یا امواج موبایل؟

گاهی اوقات اظهارنظرهایی می‌شنویم یا پای مطالب و کامنت‌های کاربران می‌خوانیم و در انجمن‌های به اصطلاح علمی درباره‌اش بحث می‌کنند که آدم به خودش شک می‌کند و مغز سرش می‌خواهد متلاشی شود.

در یک انجمن معروف فارسی زبان، بحث خطرناک‌تر بودن امواج وای‌فای یا امواج آنتن‌های موبایل باز شده است و چه اظهارنظرهای علمی و دقیقی هم که کاربران ثبت نکردند!

کاربری نوشته است:

«من هر شب تا وای‌فای و دیتای موبایلم را خاموش نکنم؛ نمی‌توانم بخوابم. اگر دیتای موبایل روشن باشد؛ سردرد می‌گیرم و بی‌خواب می‌شوم.»

کاربر دیگری هم به طور علمی امواج وای‌فای و موبایل را با هم مقایسه کرده است:

«قطعا امواج رادیویی موبایل‌ها خطرناک‌تر و برای سلامتی انسان مضرتراند. مقایسه آنتن‌های تجهیزات وای‌فای با تجهیزات موبایل ثابت می‌کند امواج موبایل قوی‌تر هستند چون باید مسافت دورتری را طی کنند تا به دست کاربر برسند.»

حالا که متوجه شدیم هرچه آنتن دستگاه بلندتر باشد؛ خطر امواج بیشتر است؛ به این اظهارنظر هم توجه کنید:

«امواج وای‌فای در فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز خطرناک نیستند ولی در ۵ گیگاهرتز خطرناک می‌شوند. به این دلیل مردم و شرکت‌ها زیاد توجهی به وای‌فای ۵ گیگاهرتز ندارند.»

کاربر دیگری هم نوشته است در اتاقی که روتر باشد یا گوشی موبایل یا هر دستگاه دیجیتالی دیگری باشد؛ نمی‌تواند بخوابد و دایم در استرس و تشنج است.

چرا این‌قدر سطحی و زودباوریم؟

برایم سوال است که چرا ما کاربران این‌قدر زودباور هستیم و هر مطلب شبه علمی و بی‌اساسی را سریعا پذیرفته و برای دیگران هم بازگو می‌کنیم ولی حاضر نیستیم یک ساعت وقت بگذاریم و درباره نحوه کارکرد صحیح امواج رادیویی، آنتن‌های موبایل، روترهای بی‌سیم و هر گونه تشعشع الکترومغاطیسی دیگری تحقیق کنیم و مطلب علمی قابل اعتماد و معتبر بخوانیم؟

اگر ذره‌ای و تنها ذره‌ای با ماهیت کارکرد امواج رادیویی آشنا باشیم؛ متوجه می‌شویم که امواج وای‌فای با امواج موبایل یک ذات و ماهیت و کارکرد دارند و هیچ تفاوتی میان آن‌ها نیست. 

دوری و نزدیکی به روتر یا آنتن موبایل هم نمی‌تواند ملاکی برای خطرزا بودن امواج رادیویی باشد. برخی روترهای بی‌سیم تحت شرایطی می‌توانند امواج رادیویی چندین برابر قوی‌تر از آنتن‌های موبایل و دکل‌های مخابراتی تولید کنند.

خاموش و روشن کردن وای‌فای و دیتای موبایل هیچ ربطی به سردرد، سرگیجه، بی‌خوابی، استرس، تشنج، سرطان و … ندارد. چه دیتای موبایل را خاموش کنید یا روشن بگذارید؛ امواج رادیویی اطراف شما هستند و اعضای بدن‌تان را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

چه وای‌فای گوشی یا لپ‌تاپ را روشن یا خاموش کنید؛ امواج وای‌فای شما را احاطه کرده‌اند. حتی اگر روتر خانه خودتان را خاموش کرده باشید؛ روترهای خانه‌های همسایه روشن هستند و امواج وای‌فای آن‌ها به شما می‌رسد.

دوری یا نزدیکی شما به یک آنتن موبایل ملاکی برای خطرناک بودن امواج رادیویی نیست بلکه وضعیت شما نسبت به مدل انتشار امواج رادیویی می‌تواند تاثیرگذار باشد. مثلا، در طبقات بالاتر امواج بیشتری دریافت می‌کنید تا پای دکل یا در طبقات همکف!

عادت‌هایی کشنده‌تر از امواج رادیویی

هیچ مطالعه، آزمایش، تحقیق یا پژوهشگاه و موسسه بین‌المللی هنوز نتوانسته ثابت کند امواج رادیویی برای سلامتی انسان خطرناک هستند و مثلا عامل سرطان، استرس، مشکلات عصبی و غیره هستند.

در خانه‌های ما منابع تولیدکننده امواج رادیویی و تشعشعات الکترومغناطیس وجود دارد که قدرتی ده‌ها برابر از امواج رادیویی دارند. مانند دستگاه مایکرووفر، تلفن‌های ثابت بی‌سیم، کنترلرهای تلویزیون و دستگاه‌های دیگر، سشوارها و سیستم‌های اینترنت اشیا!

در همین زندگی‌های روزمره ما، ده‌ها عادت و رفتار بدتر از امواج رادیویی داریم ولی هیچ‌گونه توجهی به آن‌ها نمی‌کنیم. راحت سیگار کشیده و قلیان مصرف می‌کنیم ولی نگران خاموش کردن دیتای موبایل در انتهای شب هستیم. 

انواع مواد شوینده و بهداشتی، حشره‌کش و سوسک‌کش و پاک‌کننده قوی اسیدی را استفاده کرده ولی دم دقیقه روتر بی‌سیم را خاموش می‌کنیم تا وای‌فای به کودک‌مان آسیبی وارد نکند.

انواع غذاهای پرچرب و مضر فسدفودی را با ولع و اشتیاق زیاد میل کرده ولی نگران امواج رادیویی هستیم!

این تضادها و پارادوکس‌ها در زندگی ما هست و هنوز سراغ باورهای غلط و اشتباهات رایج کف جامعه می‌رویم و در دامن زدن به آن‌ها مشارک می‌کنیم.

پس، لطفا امواج رادیویی را با هم مقایسه نکنید و از خطرناک بودم آنتن موبایل نسبت به آنتن روتر بی‌سیم سخن نگویید. اجازه بدهید مردم در آرامش زندگی کنند و درگیر شایعات، خرافات، باورهای غلط و دشمنی با فناوری نشوند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا