فناوری

بررسی امکانات ارتباطی پردازنده‌های اگزینوس ۲۴۰۰ و اسنپدراگون ۸ نسل ۳

کدام گوشی خانواده Galaxy S24 را خریداری کنیم؟

پس از انتشار شایعات فراوان، چند روز پیش و در ابتدای سال ۲۰۲۴، سامسونگ گوشی‌های پرچم دار سری گلکسی S24 را در جریان مراسم آنپکد رونمایی کرد.

به سنت چند سال گذشته، سری پرچم‌دار سامسونگ در ۳ نسخه S24 و S24 Plus و S24 Ultra عرضه شدند که در مشخصات تفاوت‌هایی دارند.

 S24 Plus و S24
از چپ به راست و به ترتیب S24 Plus, S24 و S24 ULTRA

از آنجایی که خود سامسونگ تولیدکننده پردازنده است؛ همیشه سعی کرده است که از پردازنده‌های ساخت خودش یعنی اگزینوس “Exynos” استفاده کند.

اما پردازنده‌های سامسونگ هیچ‌وقت به بهینگی لازم نرسیده‌اند و مشکل عدم پایداری و گرمای زیاد را داشتند. به همین دلایل و فشار زیاد کاربران باعث شد  سرانجام سامسونگ در نسل قبلی یعنی S23 پردازنده‌های ساخت خودش را کنار بگذارد و تمام نسخه‎‌ها را با پردازنده‌های اسنپدراگون عرضه کند.

اما امسال سامسونگ متاسفانه به سنت نامحبوب خود بازگشته است و پردازنده نه چندان باکیفیت خود را روی ۲ نسخه S24 و S24 Plus  قرار داده است.

ماجرا جایی غمگین‌انگیزتر می‌شود که بدانیم این تفاوت پردازنده‌ها فقط برای کشورهای خاص هستند و متاسفانه مثل همیشه نام کشور عزیزمان در لیست پردازنده اگزینوس دیده می‌شود.

اما در سایت شبکه‌چی به ضعیف‌تر بودن عملکرد پردازشی مدل اگزینوس کاری نداریم و برای ما امکانات ارتباطی مهم است که نقش اساسی در این امکانات را پردازنده ایفا می‌کند.

در اینجا باید S24 Ultra را مجزا کنیم؛ چون این گوشی در تمام دنیا از جمله ایران با پردازنده اسنپدراگون ۸ نسل ۳ عرضه می‌شود که مودم این پردازنده، اسنپدراگون X75 است که قبلا طی مطلبی مفصل در مورد امکانات آن صحبت کرده‌ایم.

مودم X75 در پردازنده S24
مودم X75 در پردازنده کوالکام S24 ULTRA

از آنجایی که قطعا ۲ نسخه S24 و S24Plus با توجه به قیمت منطقی‌تر، در ایران بسیار پرفروش خواهند بود، تصمیم گرفتیم پردازنده استفاده شده روی آن‌ها را به طور کامل بررسی و مقایسه‌ای با مدل اسنپدراگون آن داشته باشیم.

وای‌فای ۷: اولین قربانی

اولین ضعف ارتباطی پردازنده اگزینوس ۲۴۰۰ نسبت به اسنپدراگون ۸ نسل ۳، عدم پشتیبانی از وای فای ۷ است که برای یک پردازنده پرچم‌دار ضعف بسیار بزرگی محسوب می‌شود.

وای فای ۷، که با نام IEEE 802.11be نیز شناخته می‌شود، استاندارد جدید ارتباطات بی‌سیم است که با هدف ارتقای سرعت، ظرفیت و بهبود تأخیر در شبکه‌های بی‌سیم طراحی شده است.

وای‌فای ۷ در باند فرکانس ۲٫۴ و ۵ و ۶ گیگاهرتز کار می‌کند. وای‌فای ۷ با هدف کاهش نرخ تأخیر در مواردی مثل پخش زنده‌ توسعه داده شده است.

این فناوری به دستگاه‌ها اجازه می‌دهد برای انتقال و دریافت داده‌ها به‌طور هم‌زمان از چند باند فرکانس و کانال استفاده کنند تا نرخ تأخیر کاهش یابد.

عدم برخورداری از این قابلیت در مدل‌های اگزینوس گوشی‌های پرچمدار گلکسی S24 و گلکسی S24 پلاس که جزو بهترین گوشی‌های سامسونگ هستند؛ به هیچ‌وجه توجیهی ندارد.

بلوتوث ۵.۴: دومین قربانی

گلکسی S24

تفاوت دیگر ارتباطی پردازنده اگزینوس ۲۴۰۰ با اسنپدراگون ۸ نسل ۳، عدم پشتیبانی از جدیدترین نسل بلوتوث یعنی نسخه ۵.۴ است.

نسخه ۵.۴ بلوتوث در ۲ ویژگی نسبت به ورژن ۵.۳ که در پردازنده اگزینوس ۲۴۰۰ وجود دارد پیشرفت کرده است.

۱.  امنیت: بلوتوث ۵.۴ از یک کلید رمزنگاری بسیار پیشرفته چندطرفه استفاده می‌کند. علاوه برای آن امکان رمزنگاری داده‌های تبلیغاتی نیز فراهم شده است.

۲. امکان برقراری ارتباط دو جهته با چندین دستگاه از یک دستگاه مرکزی واحد: تا قبل از نسخه ۵.۴، یک اکسس پوینت بلوتوثی نمی‌توانست با چندین گره انتهایی کم مصرف به صورت دوطرفه ارتباط برقرار کند. با بلوتوث ۵.۴، نقطه دسترسی می تواند با هزاران گره انتهایی ارتباط برقرار کند.

سرعت ۵G

سامسونگ بر روی مودم پردازنده اگزینوس ۲۴۰۰ ادعاهای بزرگی می‌کند. سامسونگ ادعا می کند حداکثر سرعت دانلود روی امواج میلی‌متری (mmWave 5G) تا ۱۲.۱ گیگابیت بر ثانیه و سرعت آپلود تا ۳.۶۷ گیگابیت بر ثانیه است.

این اعداد ادعاهای بزرگی هستند و برتری سرعت مودم ۵G این پردازنده را نسبت به پرچمدار کوالکام نشان می‌دهند.

اما معمولا در دنیای فناوری نمی‌توان به این ادعاها اکتفا کرد. همانطور که در بررسی چیپ X75 کوالکام گفتیم، این شرکت ادعا می‌کرد که بیشینه سرعت دانلود ۱۰ گیگابیت و همچنین بیشینه سرعت آپلود ۳.۵ گیگابیت است.

اما در واقعیت ثابت شد حداکثر سرعت دانلود پردازنده کوالکام ۷.۵ گیگابیت بر ثانیه است و ۱۰ گیگابیت عددی است که این پردازنده روی شبکه‌های کابلی پشتیبانی می‌کند.

اما اگر نگاه کارآگاهانه را کنار بگذاریم؛ باید بگوییم پردازنده اگزینوس ۲۴۰۰ در شبکه ۵G سرعتی بسیار خوب عرضه می‌کند که لایق لقب پرچمدار است.

پردازنده اگزینوس 2400

از آنجایی که تا رسیدن به شبکه‌های امواج بالای ۶ گیگاهرتز فاصله زیادی داریم، بررسی سرعت روی امواج زیر ۶ گیگاهرتز برای ما اهمیت بیشتری دارد.

خوشبختانه سامسونگ ادعا می‌کند در یک شبکه ۵G زیر ۶ گیگاهرتز، مودم داخلی Exynos 2400 از سرعت دانلود تا ۹.۶۴ گیگابیت بر ثانیه و سرعت آپلود تا ۲.۵۵ گیگابیت در ثانیه پشتیبانی می کند که اعداد بسیار مناسبی هستند.

باندهای زیر ۶ گیگاهرتز زیر نیز برای نسل پنجم و در نسخه جهانی پشتیبانی می‌شود (چون نسخه اگزینوس در آمریکا عرضه نشده است فعلا باندهای میلی‌متری مشخص نیست)

۵G: ۱, ۲, ۳, ۵, ۷, ۸, ۱۲, ۲۰, ۲۵, ۲۶, ۲۸, ۳۸, ۴۰, ۴۱, ۶۶, ۷۵, ۷۷, ۷۸

در ایران اما تا پوشش سراسری ۵G راه درازی داریم. از طرفی همین شبکه ۵G ناقصی که هم داریم روی موبایل‌های سامسونگ کار نمی‌کند و اگر موبایل سامسونگ دارید فعلا باید قید ۵G را در ایران بزنید. بنابراین بررسی سرعت ۴G کشور ما از همه چیز مهم تر است.

در نسل چهارم، و در دانلود پردازنده اگزینوس از رده CAT 24 است که از تجمیع ۸ فرکانس بصورت همزمان استفاده می‌کند تا به سرعت عالی ۳ گیگابیت بر ثانیه برسد.

مشخصات پردازنده اگزینوس 2400
ویژگی‌های کلی پردازنده اگزینوس ۲۴۰۰

باندهای نسل چهارم این پردازنده نیز کامل است و در زیر، لیست شده است:

۴G: ۱, ۲, ۳, ۴, ۵, ۷, ۸, ۱۲, ۱۳, ۱۷, ۱۸, ۱۹, ۲۰, ۲۵, ۲۶, ۲۸, ۳۲, ۳۸, ۳۹, ۴۰, ۴۱, ۶۶

در آپلود نسل چهارم اما از رده CAT 22 است و از تجمیع همزمان ۴ فرکانس استفاده می‌شود تا به سرعت ۴۲۲ مگابیت بر ثانیه برسد که برای آپلود در نسل چهار، عدد مناسبی ارزیابی می‌شود.

جمع‌بندی

اگر از مشکلات همیشگی پردازنده‌های اگزینوس مانند توان پردازشی کمتر، گرمای بسیار زیاد، پایداری کم و … بگذریم؛ پردازنده اگزینوس ۲۴۰۰ به خودی خود پرازنده پرچم‌داری است که حداقل در سرعت ۵G قابل رقابت با سایر پردازنده‌های پرچم‌دار است و چه بسا در برخی موارد آنها را شکست نیز می‌دهد.

اما اگر بخواهم نظر خودم را بگویم؛ تاریخ و تجربه ثابت کرده است که پردازنده‌های اگزینوس در طی مدت کمی افت کیفیت پیدا می‌کنند و اصلا توانایی رقابت به اسنپدراگون‌ها را ندارند.

اگزینوس 2400 و اسنپدراگون ۸ نسل ۳
پردازنده اگزینوس ۲۴۰۰ در مقابل اسنپدراگون ۸ نسل ۳

بنابراین توصیه می‌کنم که اگر قصد خرید گوشی پرچم‌دار ۲۰۲۴ سامسونگ را دارید، حتما نسخه S24 Ultra را خریداری نمایید که در همه جهان با آخرین نسل پردازنده کوالکام عرضه می‌شوند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا