فناوری

اینترنت TD-LTE ایرانسل گران شد: حذف بسته‌های پرحجم همزمان با افزایش قیمت بسته‌های کم حجم

در چند روز گذشته، برخی از سایت‌ها از افزایش قیمت بسته‌های اینترنت ثابت ۴G خبر دادند. همین‌طور، در این روزها کاربران اعتراض‌هایی نسبت به تغییر قیمت بسته‌های اینترنت TD-LTE داشته و از گران شدن آن‌ها خبر دادند.

بررسی‌های ما هم نشان می‌دهد در هفته‌های اخیر، اپراتورهای اینترنت TD-LTE اقدام به افزایش قیمت بسته‌های اینترنتی ثابت خود کردند و با حذف بسته‌های با حجم بالا که مقرون به صرفه‌تر بودند؛ عملا کاربران را به سوی بسته‌های با حجم پایین و گران‌تر سوق می‌دهند.

مثلا، ایرانسل بسته‌های ۸۰ و ۱۰۰ گیگابایت یک ماهه خود را حذف کرده است و اکنون بالاترین بسته ۳۰ روزه این اپراتور ۴۰ گیگابایت با قیمت ۵۷ هزار تومان است. در صورتی که پیش از این گرانی قیمت‌ها، بسته ۸۰ گیگابایت قیمتی ۵۷ هزار تومان داشت.

برای بسته‌های سه ماهه، شش ماهه و یک ساله هم چنین اتفاقی افتاده است. بسته‌های مقرون‌به‌صرفه با حجم بالا حذف شدند و بسته‌های کم حجم باقی مانند که افزایش قیمتی تا حدود دو برابر هم دارند.

بسته ۱۲۰ گیگابایت سه ماهه ایرانسل قیمتی ۸۶.۵۰۰ هزار تومان داشته است که اکنون به ۱۶۰ هزار تومان افزایش قیمت یافته و البته از بسته‌های با حجم بالاتر مانند بسته ۳۶۰ گیگابایت خبری نیست.

گفتنی است این افزایش قیمت بسته‌های اینترنت ثابت ایرانسل برای بسته‌های ۷ روزه ثابت باقی مانده است.

بررسی‌های ما نشان می‌دهد شرکت مبین‌نت هنوز تعرفه بسته‌های اینترنت ثابت خود را افزایش نداده است و همان قیمت‌های سال گذشته پابرجا هستند. 

رگولاتوری در پاسخ به اعتراض بسیاری از مشترکان اینترنت TD-LTE اعلام کرده است که هیچ‌گونه گران‌فروشی رخ نداده است. رگولاتوری می‌گوید شرکت‌های ارایه‌دهنده خدمات اینترنت ثابت نسل چهار براساس مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی قیمت بسته‌های اینترنت ثابت خود را افزایش دادند.

مزایای رقابتی TD-LTE از بین رفت

پس از افزایش قیمت اینترنت ADSL و ۳G/4G در سال گذشته، پیش‌بینی می‌شد قیمت اینترنت ثابت نسل چهارم یا همان TD-LTE نیز افزایش پیدا کند. حتی معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هم ضمنی تایید کرده بود قیمت‌های اینترنت ثابت تا پیش از سال جدید تغییر پیدا خواهند کرد.

ولی در ایام نوروز، حسین فلاح جوشقانی، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرده بود در سال ۹۸ افزایش قیمت اینترنت نخواهیم داشت. همان زمان هم مشخص بود این حرف بیشتر یک مانور تبلیغاتی است و شرکت‌های اینترنتی با هزینه‌های سرسام‌آوری روبرو هستند که چاره‌ای جز افزایش قیمت ندارند.

نکته بسیار مهم، مزایای اینترنت TD-LTE برای کاربران خانگی، کسب‌وکارها و سازمان‌ها بود که اینک با افزایش قیمت بسته‌ها و همین‌طور حذف بسته‌های پرحجم دیگر منتفی است.

اینترنت TD-LTE دو برتری یا مزیت نسبت به اینترنت همراه داشت. نخست، هزینه پایین‌تر بسته‌ها و دیگر امکان خرید بسته‌های با حجم‌های بالاتر بود. کسب‌وکارهایی که نیاز به حجم بالای اینترنت دارند و دنبال یک سرویس ثابت می‌گشتند؛ مشتری TD-LTE بودند ولی اکنون این مزایا از بین رفته است.

پیش‌بینی می‌شود با این افزایش قیمت بسته‌های اینترنت ثابت ایرانسل، چندین شرکت اپراتور مجازی TD-LTE نیز افزایش قیمت دهند و به تدریج شاهد ورود سرویس‌های TD-LTE در یک بازه قیمتی جدید باشیم.

حالا، دوباره باید از ابتدا بررسی کرد اینترنت همراه ارزان‌تر و به‌صرفه‌تر است یا اینترنت TD-LTE و اینکه آیا باز هم باید به سوی اینترنت ADSL رفت یا هنوز استفاده از TD-LTE توجیه‌پذیر است. البته، خوش‌بختانه هنوز سرعت اینترنت TD-LTE بیشتر از ADSL است و می‌تواند دلیلی برای استفاده از آن باشد؛ به شرط اینکه کیفیت سرویس اپراتورها کاهش نیابد.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا