وای‌فای

چرا روتر گیمینگ WRT32X لینک‌سیس می‌تواند برای شما بهترین روتر بی‌سیم دنیا باشد؟

هریک از شرکت‌های تولیدکننده محصولات شبکه؛ یک یا چند مدل روتر بی‌سیم پرقدرت گیمینگ معرفی کردند. ایسوس و نت‌گیر به ترتیب روترهای GT-AC5300 و R7800 را برای گیمرها وارد بازار کردند.

اما روتر بی‌سیم لینک‌سیس WRT32X با روترهای گیمینگ دیگر بازار متفاوت است و قابلیتی دارد که شاید این روتر را برای شما تبدیل به بهترین روتر دنیا کند.

لینک‌سیس روتر WRT32X را در نمایشگاه CES سال ۲۰۱۷ معرفی کرد اما در سه ماهه سوم سال وارد بازار شده و عملا باید یک روتر سال ۲۰۱۸ محسوب‌اش کنیم. 

بیشتر بخوانید: بهترین روترهای گیمینگ سال ۲۰۱۷

در ادامه نگاهی به مشخصات این روتر خواهیم انداخت و بعد به سراغ ویژگی منحصربه‌فرد آن می‌رویم.

مشخصاتی نه چندان بالا

روتر بی‌سیم WRT32X دوبانده در رده AC3200 با قابلیت MU-MIMO است. در حال حاضر، روترهای AC3200 در رده متوسط بازار هستند و چندان روتر پرقدرتی محسوب نمی‌شوند.

این روتر روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز و استاندارد ۸۰۲.۱۱n سرعتی ۶۰۰ مگابیت و روی فرکانس ۵ گیگاهرتز و استاندارد ۸۰۲.۱۱ac سرعتی ۲۶۰۰ مگابیتی دارد. از MIMO 3×3 سود می‌برد و چهار آنتن خارجی قابل جدا شدن دارد.

پردازنده این روتر دو هسته‌ای با سرعت ۱.۸ گیگاهرتز است که از سوی ۵۱۲ مگابایت حافظه رم DDR3 و ۲۵۶ مگابایت حافظه فلش پشتیبانی می‌شود.

درگاه‌های این روتر شامل چهار درگاه شبکه LAN یک گیگابیتی، یک درگاه WAN یک گیگابیتی، یک درگاه USB 3.0 و یک درگاه USB 2.0 می‌شوند. البته، درگاه USB 2.0 می‌تواند eSATA هم باشد. 

طراحی متفاوت

لینک‌سیس برای این روتر خود از یک طراحی جدید و متفاوت استفاده کرده است. طراحی که احتمالا در روترهای سال ۲۰۱۸ این شرکت نیز تکرار می‌شود.

این طراحی با هدف روتر که گیمرها هستند؛ تطابق دارد چون چهره‌ای خشن، جدی و قدرتمند از خودش نشان می‌دهد. آنتن‌های خارجی در چهار سوی روتر پخش شده‌اند و فقط در پنل پشتی تجمع نکردند. این موضوع باعث می‌شود بهتر انتن‌ها را برای پوشش‌دهی بخش‌های مختلف تنظیم کرد.

درگاه‌های ارتباطی و کلیدها در پنل پشتی هستند ولی چراغ‌های LED به طرز زیبایی در نوار پنل جلویی چیده شده‌اند. این چراغ‌ها به ترتیب عبارتند از چراغ پاور، اینترنت، شبکه‌های ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز، درگاه‌های eSATA و USB 1 و USB 2، چهار چراغ LAN و WPS. چراغ‌ها آبی رنگ هستند و از دور وضعیت آن‌ها قابل تشخیص است.

این روتر از نظر ابعاد و حجم کوچک‌تر از روترهای بی‌سیم مشابه خود است.

قابلیت DFS

این روتر توانایی کار روی پهنای‌باندهای رادیویی ۸۰ مگاهرتز و ۱۶۰ مگاهرتز را دارند. قابلیت DFS (مخفف Dynamic frequency selection) می‌تواند به طور خودکار پهنای‌باند یک ارتباط رادیویی را تشخیص داده و براساس آن سرعت کانال را تنظیم کند. مثلا اگر پهنای‌باند ۸۰ مگاهرتز فعال باشد؛ به طور خودکار تبدیل به یک روتر AC1900 می‌شود و سه کانال اختصاصی با سرعت ۴۳۳ مگابیت را روی MU-MIMO فراهم می‌کند.

اگر دستگاه‌های شبکه روی پهنای‌باند ۱۶۰ مگاهرتز کار کنند؛ می‌تواند سه کانال اختصاصی و مجزای استریم دیتا با سرعت ۸۶۷ مگابیت فراهم کند و سرعت ۲۶۰۰ مگابیت روی فرکانس ۵ گیگاهرتز به دست آید.

این قابلیت امکان کار دستگاه‌های مختلف در شبکه با سرعت‌ها و پهنای‌باند متفاوت را فراهم می‌کند.

ویژگی اختصاصی: اولویت‌دهی ترافیک شبکه

اما چرا این روتر بی‌سیم می‌تواند بهترین روتر دنیا باشد؟ تا اینجای کار که یک روتر سطح متوسط با مشخصات و امکانات معمولی بود.

ویژگی متمایزکننده روتر WRT32X از دیگر روترهای بازار؛ قابلیت Network Killer Prioritization Engine یا Killer Mode است. این قابلیت به طور عملی و کاملا عملیاتی می‌تواند کامپیوترهای با کارت شبکه رده بالا و ترافیک شبکه بازی را شناسایی و در اولویت بالاتری نسبت به دیگر کامپیوترها قرار دهد.

در پنل مدیریتی این روتر بخش جدیدی به نام Killer Control Center وجود دارد که اجازه می‌دهد کامپیوترهای متصل به روتر را اولویت‌بندی کرد و تنظیمات کامپیوترهای مخصوص بازی را برای هریک از دستگاه‌ها به طور مجزا انجام داد.

مثلا می‌توان برای هر کامپیوتر گیمینگ پهنای‌باند خاصی تعریف کرد یا مود Killer را روشن/خاموش کرد. همچنین، می‌توان محتوای ترافیک شبکه یک کامپیوتر گیمینگ را نیز اولویت‌دهی کرد. برای نمونه می‌توانید ترافیک شبکه یک دستگاه قدرتمند روی شبکه را به صورت زیر تعریف کنید:

اولویت ۱: بازی روی کامپیوتر قدرتمند

اولویت ۲: صدا روی کامپیوتر قدرتمند

اولویت ۳: صدا روی کامپیوتر قدرتمند

اولویت ۴: وب‌گردی روی کامپیوتر قدرتمند یا دیگر دستگاه‌ها

اولویت ۵: دانلود وب روی کامپیوتر قدرتمند

اولویت ۶: دانلود معمولی روی کامپیوتر قدرتمند

همان‌طور که مشاهده می‌کنید؛ با کمک این قابلیت و موتور Killer Automatic Prioritization روتر لینک‌سیس می‌توانید به راحتی ترافیک شبکه را اولویت‌بندی کنید تا سرعت و کیفیت شبکه برای کامپیوترهای گیمینگ و دیگر دستگاه‌ها تضمین شود.

نکته بسیار مهم حایز اهمیت این است که این قابلیت روتر WRT32X تنها با سخت‌افزارهای شناخته شده گیمینگ کار می‌کند و نمی‌تواند هر کامپیوتر یا سیستم معمولی را اولویت‌دهی کرد.

سرعت

ارزیابی‌های سرعت انجام شده روی روتر WRT32X نشان می‌دهند که سرعت متوسطی دارد و جزو سریع‌ترین روترهای دنیا نیست ولی برای کامپیوترهای گیمینگ وضعیت متفاوت است و سرعت تضمین‌شده بالایی به دست می‌آید. نتایج تست سرعت سایت سی‌نت را در زیر مشاهده می‌کنید:

۷ فوت تقریبا برابر دو متر است. ۲۵ فوت هم مسافتی ۷ متری می‌شود و ۵۰ فوت هم فاصله‌ای ۱۵ متری است. 

بهترین روتر برای گیمرها

گاهی اوقات هدفمند خریدن یک دستگاه بهتر از خرید قوی‌ترین دستگاه است. ممکن است روتری سه بانده با سرعت بالای ۵ گیگابیت و چندین آنتن خارجی انتخاب کنید ولی نتواند مشکل و نیاز شما را برآورده کند اما خرید یک روتر رده متوسط اما با قابلیت‌هایی که دقیقا شما نیاز دارید؛ برایتان بهترین روتر دنیا شود.

روتر بی‌سیم لینک‌سیس WRT32X برای علاقه‌مندان سخت‌افزار و بازی ساخته شده است که نمی‌توانند برای چند ثانیه شاهد افت سرعت شبکه باشند. با استفاده از این روتر می‌توان دسترسی کامپیوترها به شبکه را اولویت‌بندی و حتا محتوای یک کامپیوتر را نیز درجه‌بندی کرد.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا