زوم تک

فایروال اندروید چیست؟ معرفی بهترین فایروال های اندروید

فایروال چیست؟

فایروال یک ابزار امنیتی می‌باشند که بر ترافیک ورودی و خروجی شبکه بر اساس قوانین ازپیش‌تعریف‌شده، نظارت دارد. فایروال‌ها می‌توانند بسته‌های داده غیرمجاز را شناسایی و مسدود کرده و تنها به ترافیک مجاز اجازه ورود به شبکه را دهند. فایروال‌ها که در دو نوع کلی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری یا هر دو موجود هستند، اولین مکانیزم دفاعی در برابر بدافزارها، ویروس‌ها و مهاجمانی هستند که سعی دارند به شبکه و سیستم‌های داخلی سازمان راه یابند.

فایروال اندروید چیست؟

بر اساس مقاله فایروال اندروید در سایت سوفوس به زبان ساده، فایروال اندروید اپلیکیشنی است که به کاربران اجازه می دهد، دسترسی برنامه ها به اینترنت را کنترل نمایند. در واقع فایروال سپری نامرئی بین دستگاه اندرویدی شما و اینترنت می‌باشد، که می تواند تلاش های نفوذ توسط هکرها را شناسایی یا مسدود نماید. فایروال اندروید یک فایروال نرم‌افزاری می باشد.

فایروال اندروید کجاست؟

فایروال به صورت پیش فرض بر روی سیستم عامل اندروید وجود ندارد و برای استفاده از فایروال بر روی اندروید باید از اپلیکیشن های فایروال استفاده نمود.

آیا اندروید به فایروال نیاز دارد؟

اگرچه Android، سیستم عاملی نسبتاً ایمنی می باشد، ممکن است هنگام وبگردی یا نصب نسخه مود شده اپلیکیشن ها با یک برنامه یا یک سایت مخرب روبرو شوید.

چنین سایت‌های و برنامه های مخربی، اطلاعات و داده‌های شخصی شما را در معرض خطر سرقت قرار می دهند و شما را به هدفی بالقوه برای هکرها تبدیل می‌کنند. اینجاست که فایروال مختص اندروید وارد عمل می‌شود. فایروال Android به شما امکان می‌دهد اتصالات به / از تلفن همراه خود را کنترل کنید که این به نوبه خود مانع از دسترسی غیرمجاز ویروس‌ها و هکرها به تلفن هوشمند شما می‌شود.

مزایای فایروال اندروید

مزایای فایروال اندروید

  • مسدود سازی تلاش های هکرها برای نفوذ به گوشی اندرویدی
  • کنترل برنامه های مجاز برای اتصال به اینترنت
  • هشدار به کاربر در رابطه با فایل های مشکوک
  • زمانی که برنامه ای بدون اجازه بخواهد به اینترنت متصل شود، هشدار می دهد

بهترین فایروال برای اندروید

گوگل پلی استور مملوء از برنامه‌هایی است که ادعا می‌کنند بهترین فایروال برای اندروید هستند. در ادامه بهترین فایروال‌های اندروید را بر اساس امتیاز و کارایی آنها جهت محافظت و پالایش دستگاه های اندرویدی معرفی می‌نمائیم:

۱- NetGuard

NetGuard  یکی از بهترین فایروال‌ها است که ویژگی‌های پیشرفته‌ای نظیر آمار شبکه، اعلان‌های متداول و پشتیبانی از قواعد اعمال شده را ارائه می‌دهد. NetGuard از یک VPN محلی جهت پالایش ترافیک اینترنت شما استفاده می‌کند و به شما امکان می‌دهد دسترسی هر یک از برنامه‌ها را به اینترنت (از طریق اینترنت Wi-Fi یاData ) مسدود نمائید.

بهترین فایروال برای اندروید

بهترین قابلیت NetGuard این است که قادر به ایجاد و مدیریت قواعد مربوط به فایروال در برنامه‌های سیستمی می‌باشد. این بدان معنی است که می‌توانید به راحتی کنترل کنید که کدام یک از برنامه‌های سیستمی به اینترنت متصل باشند. همچنین، با استفاده از فایروال NetGuard قادر خواهید بود به سرعت مصرف Data تلفن همراه خود را کاهش دهید.

مهمتر از همه، NetGuard بر روی دستگاه‌های روت نشده (Unrooted device) به طور کامل کار می‌کند. با این که استفاده از این فایروال رایگان است، می‌توانید نسخه پولی (Premium) آن را جهت بکارگیری قابلیت‌های بیشتری نظیر رصد لاگ‌های IP، اعمال قواعد معمول جهت مسدودسازی و اجرای تم‌های مختلف برنامه، خریداری نمائید.

۲- Firewall No Root

Firewall No Root  فایروالی با قابلیت‌های بی‌شمار است که دارای یک رابط کاربری سازمان یافته و بدون تبلیغات می‌باشد. برخلاف سایر فایروال‌ها، این برنامه از هوش مصنوعی استفاده می‌کند و سرورهای جاسوسی را به صورت خودکار شناسایی و مسدود می‌نماید. برای شروع کار با این برنامه، باید گزینه راه‌اندازی پیش‌فرض را که یکی از دو حالت بی‌صدا (Silent Mode) یا همراه با هشدار (Warn Mode) است، انتخاب نمائید.

حالت بی‌صدا تمامی اتصالات را برقرار نموده و در صورت نیاز قابلیت مسدودسازی اتصالات را به صورت اختصاصی فراهم می‌کند. اگر قبلاً از این فایروال استفاده نکرده‌اید و مبتدی هستید، توصیه می‌کنیم حالت بی‌صدا (Silent Mode) را انتخاب کنید. حالت هشدار (Warn Mode) این است که بررسی کنید کدام برنامه‌ها بی‌صدا به یک سرور ناامن متصل می‌شوند. پس از انتخاب حالت هشدار، فایروال اتصال تمامی برنامه‌ها و سرویس‌ها را به اینترنت مسدود می‌کند. سپس، می‌توانید به صورت دستی و سریع برنامه‌ها را از طریق کنسول فایروال، تنظیم یا برنامه موردنظر را فعال کنید.

علاوه بر این، می‌توانید سرورهای DNS ارائه‌شده توسط AdGuard، Cloudflare، Comodo Secure DNS و موارد دیگر را نیز بکار گرفته و یک DNS خصوصی را متناسب با نیاز خود تنظیم و ایجاد نمائید.

برای راه‌اندازی یک سرور DNS خصوصی، کافی است به Setting بروید و Network را انتخاب کنید و روی گزینه Select Provider کلیک کنید. هر سرور DNS به منظور متفاوتی ایجاد شده است. به عنوان مثال، اگر قصد مسدودسازی تبلیغات در اینترنت را دارید، AdGuard DNS را از فهرست انتخاب نموده و برنامه را مجدد راه‌اندازی کنید.

همانطور که از نام آن پیداست، فایروال Firewall No Root برای درست کار کردن به دسترسی Root نیازی ندارد. به آسانی، صفحه لاگ سیستم نیز قابل نمایش است تا فعالیت برنامه‌ها را در تلفن خود رصد نمائید.

۳- +AFWall

از آنجایی که +AFWall، فایروالی مبتنی بر IP است، به دسترسی Root نیاز دارد.  بنابراین همانند سایر فایروال‌ها، VPN ایجاد نمی‌کند. به طور کلی، فایروال‌های مبتنی بر IP موثرتر از فایروال‌های مبتنی بر VPN مانند NetGuard و NetProtector هستند. اما، از آنجایی که روت کردن تلفن‌های هوشمند اندرویدی بسیار دشوار می‌باشد، اغلب استفاده از یک فایروال مبتنی بر VPN آسان‌تر است.

+AFWall اتصالات شبکه شما را به صورت پیشرفته‌ کنترل می‌کند و تنطیم IP را برای شما آسان می‌کند. فایروال مبتنی بر IP، فایروال اندرویدی بسیار قدرتمند است که به کاربران اجازه می‌دهد قواعد را جهت کنترل ترافیک ورودی و خروجی ایجاد و سفارشی نمائید.

این فایروال همچنین به شما امکان می‌دهد قواعد فایروال را روی اتصالات مختلف مانند رومینگ، VPN و حتی LAN کنترل کنید. اگر دستگاه شما روت شده است، حتماً به جای بکارگیری دیگر فایروال‌ها، از فایروال AFWall+  استفاده کنید.

فایروال +AFWall بر خلاف سایر فایروال‌ها رایگان است، CPU زیادی مصرف نمی‌کند. در عین حال حافظه بسیار کمی مصرف نموده و باتری را زیاد هدر نمی‌دهد.

۴- NetProtector

NetProtector یکی دیگر از فایروال‌ها برای مدیریت اتصالات ورودی و خروجی برنامه‌های کاربردی در تلفن همراه شما است. این برنامه نسخه اصلاح شده NetGuard (فایروال کد باز) است و رابط کاربری مشابهی با NetGuard دارد.

فایروال NetProtector دارای یک رابط کاربری ساده است و گزینه‌ Wi-Fi یا مسدودسازی اتصال به اینترنت Data را به صورت پیش‌فرض ارائه می‌دهد. به راحتی می‌توانید تنها با یک کلیک از ارسال غیرمجاز داده‌های شخصی جلوگیری کنید.

استفاده از فایروال NetProtector کاملاً رایگان است اما گاهی اوقات تبلیغاتی را نیز نشان می‌دهد.

بهترین فایروال اندروید

۵- Xproguard

اگر به دنبال یک فایروال ساده و بدون تبلیغات هستید،Xproguard  گزینه مناسبی برای شما است. در مقایسه با سایر فایروال‌هایی که تاکنون معرفی کردیم، قابلیت‌های کمتری ارائه می‌دهد، اما قواعد فایروال به خوبی عمل می‌کنند.

Xproguard  یک اتصال VPN ایجاد نموده و سپس ترافیک اینترنت را طبق قواعد تعریف شده هدایت می‌کند. از آنجایی که به دلیل محدودیت‌های سیستم‌های Android نمی‌توانید همزمان به بیش از یک VPN متصل شوید، هرگز نباید از این برنامه با هیچ برنامه VPN دیگری استفاده کنید.

از آنجایی که Xproguard یک فایروال مبتنی بر VPN است، برای استفاده از آن نیازی به روت شدن گوشی هوشمند ندارید. اگر به یک فایروال ساده و در عین حال موثر نیاز دارید، دیگر به دنبال گزینه دیگری نباشید.

فایروال سخت افزاری

یکی از انواع فایروال‌ها، فایروال‌های سخت‌افزاری می‌باشند این نوع از فایروال‌ها دستگاه‌های فیزیکی هستند که هر کدام سیستم عامل مخصوص خود را دارند. آن‌ها به‌عنوان دروازه‌ای بین شبکه‌های داخلی و اینترنت عمل می‌کنند. فایروال‌های سخت‌افزاری برای سازمان‌هایی که دستگاه‌های زیادی در یک شبکه دارند مناسب می‌باشند. در حالی که این فایروال‌ها ترافیک غیرمجاز را قبل از رسیدن به نقاط پایانی مسدود می‌کنند، در برابر حملات درون شبکه ای امنیتی ایجاد نمی‌کنند. بنابراین، ترکیبی از فایروال‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری می ‌تواند حفاظت بهینه از شبکه سازمان را فراهم آورد.

مزیت فایروال سخت‌ افزاری نسبت به فایروال نرم‌افزاری

تفاوت بین فایروال سخت افزاری و نرم افزاری این است که فایروال سخت افزاری برای اجرا و پیاده‌سازی روی دستگاه فیزیکی خودش اجرا می‌شود در حالی که فایروال نرم‌ افزاری نیاز به ماشین دیگری برای اجرا دارد.

به طور مثال فایروال ویندوز همراه با سیستم عامل ویندوز می‌باشد و می‌توانند روی هر سخت افزار سازگار با این سیستم عامل اجرا شود.

برای حفاظت از گوشی‌های هوشمند کدام نوع از انواع فایروال ها مورد نیاز است؟

برای حفاظت کامل و همه جانبه از تمامی دستگاهی متصل به اینترنت اعم از کامپیوترها، گوشی‌های موبایل، تبلت‌ها و … استفاده هم زمان از فایروال‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری توصیه می‌شود. اما از آنجایی که هزینه و پیکیربندی استفاده از فایروال سخت‌افزاری بالا می باشد، این نوع فایروال مناسب برای کاربران خانگی نبوده و برای شرکت‌ها و سازمان های بزرگ کاربر دارد.

خرید فایروال سخت افزاری

اگر به دنبال یک فایروال قدرتمند و قابل اعتماد برای حفاظت از شبکه کامپیوتری خود هستید، فایروال سوفوس گزینه‌ای عالی برای شماست. فایروال سوفوس که به عنوان یکی از بهترین فایروال‌های سخت‌افزاری در سال ۲۰۲۲ از نگاه بسیاری از موسسات معتبر ارزیابی انتخاب شد، با ارائه‌ی مدل‌های مختلف برای هر کسب و کاری، اعم از شرکت‌های نوپا و کوچک تا سازمانی‌های بزرگ انتخابی مطمئن و مقرون به صرفه برای شما خواهد بود.

فایروال سخت افزاری

سایت sophosfirewall.ir معتبرترین مرجع خرید فایروال سوفوس در ایران است. با خرید فایروال از این سایت از مزایای ویژه‌ای همچون، گارانتی تعویض، پشتیبانی ۲۴ ساعته، دوره‌های آموزشی رایگان، بروزرسانی‌های خودکار و تخفیف تمدید در لایسنس بهره‌مند شوید.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا