اپلیکیشن

معرفی اپلیکیشن های آموزشی اندروید – معرفی ۱۰ اپ برتر رایگان آموزشی فارسی و انگلیسی

از آموزش دروس مدرسه و دانشگاه تا دوره‌های کامپیوتری و مهارت‌های فنی و زندگی

در عصر مالتی‌مدیا و محتواهای بصری زندگی می‌کنیم و در دست هر دانش‌آموز، دانشجو و طالب علم و مهارتی، یک گوشی یا تبلت می‌بینیم. پس، دور از انتظار نیست که این نسل بخواهد بیشتر از آنکه کتاب متنی بخواند؛ آموزش آنلاین و ویدئویی تماشا کند.

اپلیکیشن‌های آموزشی بهترین مرجع و منبع برای جوانان هستند و امکان دسترسی آسان و سریع به هزاران آموزش ویدئویی را در کمترین زمان روی گوشی فراهم می‌کنند. وقتی یکی از این اپ‌ها را روی گوشی نصب می‌کنید؛ همیشه چیزی برای فراگیری، پیشرفت و رشد مهارت‌های خود دارید و در زمان، بودجه خود صرفه‌جویی کردید.

اپلیکیشن‌های آموزش مختص دانش‌آموزان یا دانشجویان نیستند و هر فردی در هر سنی، اگر علاقه‌مند به یادگیری مهارت یا علومی است؛ می‌تواند آن‌ها را نصب و استفاده کند. حتی برخی از این برنامه‌ها صرفا برای معلمان طراحی شده و به آن‌ها در ارائه بهتر مفاهیم درسی کمک می‌کنند.

این اپلیکیشن‌ها، مبتنی بر الگوها و شیوه‌های آموزشی نوینی هستند که کاملا منطبق با نیازهای جامعه است و سبک‌های یادگیری جدید و خلاقانه‌ای ارائه می‌کنند تا تعامل بیشتری با یادگیرنده برقرار شود.

در این مطلب، می‌خواهیم سراغ معرفی اپلیکیشن های آموزشی اندروید فارسی و خارجی برویم و ویژگی‌های شاخص هریک را بررسی کنیم:

معرفی اپلیکیشن های آموزشی اندروید فارسی

۱- اپلیکیشن آموزش درس تاپس: بازی کن؛ درس بخوان

اپلیکیشن تاپس

برنامه «تاپس» براساس گیمیفیکیشن و آموزش گام به گام دروس دانش آموزان مقاطع مختلف طراحی شده است و سعی دارد با شناسایی نقاط ضعف و قوت دانش آموز، کیفیت یادگیری و بازدهی آموزشی را افزایش دهد.

در این برنامه اندرویدی، دانش آموز درگیر بازی، مسابقه، تمرین و چالش‌های رقابتی فردی و گروهی و لیگی شده و مجبور است نکات درسی بیشتری بیاموزد تا در رقابت‌ها برنده شود.

هزاران سوال طبقه‌بندی شده و مطابق با آخرین تغییرات کتاب‌های درسی را می‌توان در اپلیکیشن تاپس یافت و آمار دقیقی از عملکرد آموزش هر فرد به معلمان و والدین می‌دهد.

معلمان می‌توانند سوالات و سرفصل‌های آموزشی خود را به برنامه اضافه کنند و از محتوای آموزشی آماده شده برای آن‌ها سود ببرند.

۲- اپلیکیشن آموزش آنلاین فرادرس: دانشگاه آنلاین در جیب شما

اپلیکیشن فرادرس

یکی از اپلیکیشن‌های اندرویدی فارسی که با آن می‌توانید هر مهارت و دوره‌ای را آموزش ببینید؛ اپلیکیشن آموزش آنلاین فرادرس است.

احتمالا با سایت فرادرس آشنایی دارید؛ سایتی که صدها دوره آموزشی از مهارت کامپیوتری تا دروس دانشگاهی و دبیرستان و مدرسه را در خود جای داده است و تقریبا برای هر فردی در هر سنی، آموزش‌های ویدئویی مناسبی پیشنهاد می‌کند.

اکنون، اپلیکیشن فرادرس هم برای گوشی‌های اندرویدی عرضه شده است. در این اپلیکیشن می‌توانید به سادگی در کتابخانه آموزش‌های ویدئویی با بیش از ۵,۳۰۰ عنوان آموزش (۲۰,۰۰۰+ ساعت آموزش)، دنبال عناوین مورد علاقه‌تان باشید. ضمن اینکه می‌توانید با کمک فیلترهای خاص، یک جست‌وجوی پیشرفته برای رسیدن بهتر به خواسته خود داشته باشید.

شما روی این برنامه به تمام آموزش های ارائه شده توسط فرادرس دسترسی دارید و آموزش‌های ویدئویی را می‌توانید روی همان گوشی و با کیفیت بالا مشاهده کنید. از دیگر امکانات این اپ، می‌تواند به شارژ اکانت و ویرایش پروفایل و ورود ساده‌تر به پنل کاربری برای دسترسی به آموزش‌های ویدئویی خریداری شده اشاره کرد.

لینک دانلود اپلیکیشن فرادرس

۳- اپلیکیشن قبولی: برنامه‌ریزی هوشمند درس‌ها و آموزش‌ها

اپلیکیشن قبولی

برنامه «قبولی» در دو نسخه دانش آموزی و معلمی طراحی شده و یک پلتفرم هوشمند برای برنامه‌ریزی تحصیلی و پیشرفت درسی است.

هر دانش آموز می‌تواند در این برنامه، به طور اختصاصی یک برنامه‌ریزی هوشمند مطالعاتی و آموزشی ویژه خودش داشته باشد؛ ضمن اینکه به محتوای درسی کتاب‌های درسی و کمک درسی‌ها نیز دسترسی داشته باشد.

در اپلیکیشن «قبولی»، از کتاب‌های کمک درسی انتشارات معروف و معتبر کشور پشتیبانی می‌شود و نسخه‌های تعاملی از آن‌ها در اختیار دانش آموز قرار می‌گیرد.

ضمنا، امکان برگزاری آزمون‌های جامع براساس موضوع‌های درسی مختلف با پاسخ‌های تشریحی وجود دارد؛ هر دانش آموز می‌تواند یک تجزیه و تحلیل عمیق از وضعیت درسی خود داشته باشد و پیشنهاداتی از سوی مشاوران مجرب دریافت کند.

۴- اپلیکیشن پادرس: دستیار همه کاره دبیرستانی‌ها

اپ پادرس

دانش آموزان پایه چهارم دبستان تا سال آخر دبیرستان می‌توانند از اپلیکیشن گام به گام، نمونه سوال و جزوه «پادرس» استفاده کنند.

محتوای این برنامه کاملا رایگان است و در کنار دروس و برنامه‌های اصلی، ابزارهای جذابی مانند خط کش، جدول تناوبی، فرمول‌ها، مبدل واحدها و بازی ریاضی به کاربر ارائه می‌دهد.

دانش‌آموزان ضمن اینکه می‌توانند اشکالات درسی خود را با کمک این برنامه رفع کنند؛ بلکه امکان شرکت در آزمون‌های دوره‌ای را داشته تا هرچه بیشتر برای امتحانات حضوری آماده شوند.

۵- اپلیکیشن آموزش زبان انگلیسی زبان شناس: معلم خصوصی مجازی زبان انگلیسی

برنامه زبان شناس

اپلیکیشن‌های آموزش زبان انگلیسی زیادی در وب فارسی داریم ولی برنامه «زبان شناس» براساس گیمیفیکیشن طراحی شده تا یادگیری زبان انگلیسی برای زبان آموز بسیار ساده شود.

در ادامه معرفی اپلیکیشن های آموزشی اندروید سراغ برنامه جذاب «زبان شناس» می‌رویم که دارای یک آرشیو گسترده‌ای از محتوهای صوتی و تصویری و سرگرمی است تا به آموزش زبان بهتر کمک کنند. ضمن اینکه از زبان فارسی پشتیبانی می‌کند؛ قادر به تولید محتوای اختصاصی آموزشی زبان انگلیسی است. کاربران ایرانی، می‌توانند کاملا از محتواهای بومی‌سازی‌شده و ایرانی در این برنامه استفاده کنند و این‌گونه تعامل بهتری با اپلیکیشن داشته باشند.

زبان آموزان مبتدی تا حرفه‌ای می‌توانند برنامه «زبان شناس» را نصب کنند و براساس سطح تسلط بر زبان انگلیسی، از داستان‌های کوتاه و بلند، ویدئوها و آرشیو بسیار غنی آن برای تقویت گرامر، ریدینگ، رایتنینگ و درک مفاهیم سود ببرند. این برنامه برای افرادی که دنبال آمادگی حضور در آزمون‌های تافل، آیلتس و GRE هستند؛ نیز مفید است.

معرفی اپلیکیشن های آموزشی اندروید انگلیسی

۶- اپلیکیشن کورسرا (Coursera): مدرسه آنلاین

اپلیکیشن Coursera

کورسرا یک مدرسه آنلاین است. در این اپلیکیشن می‌توانید دروس و کلاس‌های متنوعی یافته و در آن‌ها شرکت کنید. بیش از ۱۰۰۰ دوره آموزشی از ریاضی تا علوم و مهارت‌های فنی و زندگی، در اپلیکیشن Coursera پیدا خواهید کرد؛ به‌طوری که هر کاربر می‌تواند در دوره و موضع دلخواه و متفاوتی مشغول یادگیری باشد.

برخی دوره‌ها رایگان هستند ولی برای دسترسی به برخی دیگر از دوره‌ها باید هزینه پرداخت کنید. پس از اتمام دوره، به شما گواهی‌نامه شرکت در آن دوره نیز اهدا می‌شود.

یک مزیت بزرگ دوره‌های آموزشی کورسرا، ترکیب آموزش‌های قدیمی و مدرن است که باعث لذت بردن بیشتر شما در طول یک آموزش می‌شود.

۷- اپلیکیشن خان آکادمی (Khan Academy): یادگیری مطالب قدیمی با متد جدید

اپ خان آکادمی

خان آکادمی، یکی از محبوب‌ترین منابع آنلاین برای یادگیری و افزایش سطح مهارت‌های شخصی و فنی است. خان آکادمی به نسبت کورسرا، دروس سنتی و آکادمیکی مانند ریاضی، علوم، فیزیک، شیمی، اقتصاد و … را آموزش می‌دهد.

معمولا، شما در خان آکادمی با دوره‌ها و آموزش‌هایی روبرو می‌شوید که در موسسه‌های یادگیری هدفمندی مانند کورسرا یا یودمی کمتر بدان پرداخته شده است.

اگر اپلیکیشن خان آکادمی را نصب کنید؛ به بیش از ۱۰ هزار ویدئو آموزشی به همراه دروس و دوره‌های مختلف، دسترسی پیدا خواهید کرد. یکی از اهداف این آموزش‌ها، فراگیری مفاهیم جدید با استفاده از مطالب قدیمی‌تر است.

ادعای بزرگ خان آکادمی این است که دروس آن کاملا رایگان و بدون هزینه یا هزینه پنهان هستند. به همین دلیل، یکی از بهترین اپلیکیشن‌های آموزشی رایگان در میان دانشجویان است و قابلیت استفاده در حالت آفلاین را هم دارد.

۸- اپلیکیشن یودمی (Udemy): توسعه مهارت‌های فردی و اجتماعی

اپلیکیشن یودمی

یودمی یکی از محبوب‌ترین اپلیکیشن‌های آموزشی دوره محور در جهان است. مانند بسیاری از اپلیکیشن‌های آموزشی مدرن امروزی، بر یادگیری مبتنی بر مهارت تمرکز دارد.

در این اپلیکیشن، علاوه بر اینکه دوره‌هایی برای آموزش نرم‌افزارهای مایکروسافت و ادوبی پیدا خواهید کرد؛ حتی می‌توانید دوره‌هایی برای مهارت‌هایی مانند صحبت کردن در جمع و نحوه ارتباط‌گیری با دیگران، آشپزی یا خلاقیت در تصمیم‌گیری و تفکر بگذرانید.

غالب دوره‌های مقدماتی و ابتدایی یودمی، رایگان هستند ولی باید برای دوره‌های پیشرفته و عمیق‌تر، هزینه بپردازید. بیشتر این دوره‌ها با آموزش‌های ویدئویی و سخنرانی همراه هستند و در آن‌ها می‌توانید مثال‌های ویدئویی زیاد مشاهده کنید.

شما می‌توانید در اپلیکیشن یودمی، هر چند بار که دوست دارید؛ یک دوره یا درس را مرور کرده و ویدئو آن را بازپخش کنید. برخی دوره‌ها زود تمام می‌شوند ولی در کل شما یک تجربه مثبت از کار با برنامه یودمی به دست خواهید آورد.

۹- اپلیکیشن EdX: دوره‌های دانشگاهی واقعی در گوشی شما

اپلیکیشن EdX

شاید در میان همه اپلیکیشن‌های آموزشی که معرفی کردیم؛ برنامه EdX متفاوت و منحصربه‌فرد باشد؛ چون این اپلیکیشن به جای ارائه دوره‌های حرفه‌ای رایج دیگر موسسه‌ها، دوره‌های برگزار شده در دانشگاه‌ها و کالج‌های واقعی را ارائه می‌کند.

شما مدرک دانشگاهی قانونی در پایان دوره نخواهید گرفت ولی انگار در یکی از معتبرترین دانشگاه‌های دنیا و پای درس اساتید بین‌المللی، آموزش دیده‌اید.

در اپ EdX می‌توانید دوره‌های برنامه‌نویسی، علوم کامپیوتر، مهندسی، تاریخ، تغذیه، روان‌شناسی، آمار و صدها دوره دیگر را یافته و استفاده کنید. این دوره‌ها به صورت سخنرانی‌های آنلاین یا آفلاین و به همراه اطلاعیه‌های درسی، جزوه‌ها و کتاب‌های دوره، آموزش‌های جانبی مختلف و موارد دیگر مورد نیاز دانشجو هستند. همه این منابع آنلاین در دسترس شما قرار می‌گیرند و برای افرادی که می‌خواهند در سطوح بالاتر دانشگاهی ادامه تحصیل بدهند؛ بسیار مفید و جذاب خواهند بود.

۱۰- اپلیکیشن Quizlet: آموزش مبتنی بر فلش کارت

اپلیکیشن Quizlet

افراد زیادی هستند که آموزش با فلش کارت را دوست دارند. به این افراد توصیه می‌شود؛ در اولین فرصت برنامه رایگان Quizlet را روی گوشی خود نصب کنند.

تقریبا برای هر موضوعی می‌توانید یک آموزش فلش کارتی پیدا کنید. این آموزش‌ها به شما کمک می‌کنند کلمات و واژه‌ها، اصطلاحات، مفاهیم کلیدی و نکات مهم درس را برای کلاس حضوری خود تمرین کنید یا سطح دانش و مهارت خود را افزایش دهید. می‌توانید با کمک این آموزش‌ها، کلمات و واژه‌های تخصصی بیشتری در رشته خود حفظ کنید و مرتب با مرور آن‌ها، برای همیشه به خاطر بسپارید.

این آموزش‌ها شامل صوت و تصویر بوده و می‌توانید با دوستان خود نیز به اشتراک بگذارید. متاسفانه، دوره‌های آموزشی رایگان ارائه شده در برنامه Quizlet محدود است و شما باید مشترک نسخه حرفه‌ای بشوید تا بتوان به کل دوره‌ها دسترسی داشت.

اگر احساس کردید اپلیکیشن Quizlet خیلی محدود است و دنبال آموزش فلش کارتی بهتری بودید؛ می‌توانید سراغ اپلیکیشن Cram.com بروید. گستردگی موضوعات آن به پای Quizlet نمی‌رسید ولی دوره‌ها کاملا رایگان هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا