اپلیکیشن

نمایش سرعت لحظه‌ای اینترنت در گوشی‌های اپل و سامسونگ

معرفی ۲ نرم افزار کاربردی برای نمایش سرعت اینترنت و مدیریت مصرف آن

از آنجایی که پایداری اینترنت ایران بسیار پایین است؛ همیشه به این نیاز داریم که بفهمیم سرعت اینترنت‌مان چقدر است و آیا اصلا به اینترنت وصل هستیم یا خیر.

همچنین اینترنتی که استفاده می‌کنیم؛ حتی در شبکه ثابت هم به صورت حجم‌های بسیار کم عرضه می‌شود که کاربران را مجبور به مدیریت بشدت سخت‌گیرانه مصرف اینترنت می‌کند.

همانطور که می‌دانید وب‌سایت‌های تست سرعت اینترنت مانند اسپیدتست وجود دارند که می‌‎توانند به ما سرعت اینترنت را نشان بدهند اما این ابزارها دو مشکل اساسی دارند:

۱- سرعت اینترنت را در یک لحظه خاص نشان می‌دهند: همانطور که اشاره شد به دلیل عدم پایداری اینترنت ایران سرعت بصورت ثانیه‌ای تغییر می‌کند و نشان دادن سرعت در چند ثانیه خاص فایده چندانی ندارد.

۲- نرم‌افزارهای اسپیدتست معمولا روی سرورهای خاصی تست می‌گیرند: که مورد استفاده همیشگی نیستند. مثلا سرعت استفاده ما را در استفاده واقعی برای استفاده از اینستاگرام و تلگرام نشان نمی‌دهند.

در این نوشتار ۲ نرم‌افزار خوب برای سیستم‌عامل iOS و اندروید معرفی می‌کنیم که می‌توانند سرعت لحظه‌ای اینترنت شما را به صورت دقیق و در استفاده‌های واقعی نشان دهند و شما در جریان مصرف اینترنت‌تان قرار دهند.

نمایش سرعت و حجم مصرفی اینترنت در اندروید

اگر از کاربران گوشی‌های هواوی و آنر باشید؛ حتما‌ می‌دانید که این گوشی‌ها سال‌هاست بدون هیچ نرم‌افزاری و بصورت پیش‌فرض سرعت لحظه‌ای دانلود و آپلود اینترنت را در قسمت بالای گوشی و در نوار ابراز به صورت بسیار دقیقی نشان می‌دهند که حتی اتصال به VPN نیز خللی در دقت نمایش سرعت اینترنت این گوشی‌ها وارد نمی‌کند.

در گوشی‌های شیائومی هم نیز چند سالی ست این قابلیت اضافه شده است که در حالت قطعی VPN دقت مناسبی دارد اما هنگام وصل آن بر طبق تجربه سرعت را اشتباه نشان می دهد.

اما متاسفانه اگر کاربر گوشی‌های سامسونگ باشید؛ حتما می‌دانید که این امکان به صورت پیش فرض روی گوشی‌های سامسونگ گنجانده نشده است.

اما نگران نباشید چون با نرم‌افزار Internet Speed Meter Lite به راحتی می‌توانید مانند گوشی‌های هواوی و شیائومی سرعت لحظه‌ای اینترنت خود را در نوار اعلان گوشی مشاهده فرمایید.

نمایش سرعت و حجم مصرفی اینترنت در اندروید

این نرم‌افزار اگر به مودم وای فای متصل باشید؛ قدرت سیگنال دریافتی از مودم شما را به صورت درصدی نشان می‌دهد که امکان بسیار مفیدی است.

همچنین این نرم افزار مصرف اینترنت شما را به تفکیک استفاده از شبکه همراه و وای فای و در بازه‌های زمانی روزانه، هفتگی و ماهیانه به صورت بسیار دقیقی نشان می‌دهد که می‌تواند در مدیریت مصرف اینترنت بسیار کمک کننده باشد.

متاسفانه این نرم‌افزار نیز مانند گوشی‌های شیائومی در هنگام اتصال VPN در نمایش سرعت اینترنت دچار خطا می‌شود که البته در مقابل قابلیت‌های بسیار مفید این نرم افزار قابل چشم پوشی خواهد بود.

برنامه Internet Speed Meter Lite
ویجت در نوار اعلان

برخی از ویژگی‌ها و امکانات برنامه Internet Speed Meter  در سیستم‌عامل اندروید :

  1. ویجت بسیار کاربردی در نوار اعلانات
  2. نمایش سرعت لحظه‌ای بصورت دقیق به تفکیک دانلود و آپلود
  3. امکان تغییر واحد نمایش سرعت اینترنت از مگابیت به کیلوبایت
  4. ذخیره میزان حجم مصرفی اینترنت به صورت روزانه، هفتگی و ماهانه
  5. تفکیک حجم مصرفی وای فای و شبکه سلولی
  6. محیط کاربری ساده، سر راست و بی‌نهایت کاربردی
  7. رایگان و بدون تبلیغات
  8. حجم کمتر از ۱ مگابایت
  9. کند نکردن گوشی
  10. امکان استفاده در تمامی ورژن‌های سیستم عامل
  11. نمایش قدرت و کیفیت سیگنال دریافتی از مودم ( وای فای )
Internet Speed Meter
نمایش حجم مصرفی اینترنت به تفکیک روز و ماه

این نرم‌افزار رایگان است، ولی برای استفاده از برخی امکانات آن مانند تعویض رابط کاربری، مشاهده سرعت توسط نمودار و … باید نسخه Pro آن را خریداری کرده که از نظر ما ضرروی نخواهد بود.

در نهایت اگر فکر می‌کنید باید مدیریت بهتری بر میزان مصرف اینترنت خود داشته باشید، بدون ذره‌ای شک همین حالا نسبت به دانلود این اپلیکیشن ساده اقدام کنید:

دانلود از گوگل‌پلی
دانلود از گوگل‌پلی

نمایش سرعت لحظه‌ای اینترنت در iOS

همانطور که می‌دانید شرکت اپل در سیستم‌‌عامل‌های خود انعطاف بسیار کمی دارد و به هیچ وجه امکان مشاهده سرعت لحظه‌ای اینترنت در نوار وظیفه را نخواهید داشت اما نا‌امید نشوید چون با یک نرم‌افزار کاربردی می‌توانید سرعت لحظه‌ای اینترنت را به به عنوان ویجت به دستگاه خود اضافه کنید.

این کار توسط نرم‌افزاری انجام ‌شود که کمتر شناخته شده است و Device Monitor نام دارد. خوشبخانه این نرم‌افزار سرعت دانلود و اپلود شما را مانند گوشی‌های هواوی و آنر حتی در هنگام اتصال VPN به دقیق‌ترین نحو ممکن نمایش می‌دهد.

اپلیکیشن Device Monitor
ویجت مربوط به گزارشات این نرم‌افزار که حاوی سرعت لحظه‌ای اینترنت نیز هست

Device Monitor یک برنامه منحصر به فرد در نوع خود است که برای iPhone، iPod Touch، iPad و Mac (با پردازنده M1 و نسخه های جدیدتر) ساخته است.

این اپ به شما امکان می دهد در یک نگاه، تمام اطلاعات دستگاه در حال استفاده را به صورت ساده و سریع داشته باشید و در صورت نیاز تصمیم به افزایش سرعت اینترنت آیفون خود بگیرید.

همچنین این نر‌افزار نشان می‌دهد که اپلیکیشن‌ها به کدام حسگرها دسترسی دارند؛ بنابراین می‌توانید از حریم خصوصی خود نیز محافظت کنید.

نکته مهم: متاسفانه به دلیل محدودیت‌های شرکت اپل این نرم‌افزار نمی‌تواند میزان حجم مصرفی شما را محاسبه کند چون در واقع به این آمار دسترسی ندارد. بنابراین این نرم‌افزار برای مدیریت مصرف اینترنت مفید نخواهد بود.

اپ Device Monitor

برخی از ویژگی‌های نرم‌افزار Device Monitor به شرح زیر است:

  1. نمایش دقیق سرعت دانلود و اپلود در یک ویجت جذاب
  2. نمایش دسترسی به سنسورها
  3. آمار کامل از سخت افزار دستگاه شما
  4. نمایش میزان استفاده از رم دستگاه و امکان خالی کردن آن
  5. نمایش گرافی مصرف پردازنده بصورت بسیار دقیق
  6. نمایش سرعت اینترنت در داخل برنامه بصورت گراف
  7. رایگان بودن بسیاری از امکانات

نکته‌ای که برای استفاده از این برنامه باید عنوان کرد این است که نمی‌توان ویجت مربوط به سرعت اینترنت را به صفحاتی که دارای آیکون سایر نرم افزارها هستند اضافه کرد و این ویجت فقط در صفحه ویجت‌ها در دسترس است.

برای فعال کردن ویجت مربوط به سرعت لحظه‌ای اینترنت:

۱- ابتدا به صفحه ویجت‌ها بروید.

۲- سپس بر روی گزینه edit بزنید.

۳- گزینه customize را زده و از لیست باز شده توسط آیکون مثبت ویجت نرم افزار Device Monitor را انتخاب کنید.

کار تمام است و ویجت به دستگاه شما اضافه شده است.

Device Monitor
نمایش سرعت اینترنت بصورت گراف

همچنین مانند نرم‌افزار قبلی این نرم‌افزار نیز نسخه پولی دارد که امکانات پیشرفته‌تری را ارائه می‌دهد اما بازهم پیشنهاد ما استفاده از نسخه رایگان است چون امکانات کافی را برای شما فراهم می‌کند.

برای دانلود این نرم‌افزار بصورت رایگان از استور رسمی اپل می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید:

دانلود از اپ‌استور
دانلود از اپ‌استور

در این معرفی نرم‌افزار سعی کردیم ۲ ابزار بسیار مفید در زمینه اینترنت را به شما معرفی کنیم که هر کدام به نوع خود اطلاعات بسیار مفیدی را در اختیار شما قرار خواهند داد.

برای نمایش لحظه‌ای سرعت اینترنت و وضعیت دانلود و آپلود در سیستم‌عامل ویندوز، پیشنهاد می‌کنیم از نرم‌افزار TrafficMonitor استفاده کنید.

از شما می‌خواهیم اگر تجربه استفاده از نرم‌افزارهای معرفی شده را دارید با ما به اشتراک بگذارید و اینکه اگر اینکه نرم‌افزار مشابهی را استفاده کرده‌اید معرفی کنید تا در سایرین نیز استفاده کنند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا