راهنمای خرید

مودم رومیزی ۴G که با قیمت کمتر بهترین جایگزین برای هواوی B612 است

در میان مودم‌های رومیزی ۴G، هواوی B612 معروف‌تر و پرفروش‌تر است. 

پشتیبانی از سیم‌کارت و اینترنت TD-LTE به همراه مودم LTE CAT 6 از جمله دلایل اصلی محبوبیت هواوی B612 هستند. البته، عرضه این مودم توسط ایرانسل برای اولین بار در ایران تحت عنوان مودم TF-i60 نیز مزید بر علت بوده است.

اما کاربرانی که دنبال یک مودم رومیزی ۴G خوب هستند و قصد استفاده از اینترنت TD-LTE را ندارند؛ دلیل هم ندارد حتما دنبال مودم B612 باشند. 

تفاوت مودم‌های B612 و B315

مودم هواوی B315 تقریبا تمام ویژگی‌ها، مشخصات و امکانات مودم B612 را دارد به جز اینکه مودم ۴.۵G یا LTE Cat 6 نیست و متعلق به نسل ۴G و LTE Cat 4 با حداکثر سرعت دانلود ۱۵۰ مگابیت بر ثانیه است.

شاید برای برخی از کاربران این تفاوت بسیار مهم باشد و در عمل نیز روی کارشان تاثیر بگذارد ولی برای بسیاری از کاربران خانگی و معمولی تفاوت سرعت محسوس نخواهد بود.

هواوی B315 یکی از بهترین مودم‌های رومیزی ۴G در بازار ایران است که اتفاقا هم فروش نسبتا خوبی داشته و هم کاربران از خرید آن راضی هستند.

دلایل برتری مودم B315

جنس بدنه با کیفیت به طوری که چندین بار زمین بخورد؛ طوری نمی‌شود. کیفیت آنتن‌دهی بالا حتی در خانه، پشتیبانی از سیم‌کارت‌ها و اپراتورهای موبایل مختلف در ایران بدون اینکه نیازی به آنلاک کردن باشد و از همه مهم‌تر، قیمت پایین‌تر آن نسبت به مودم هواوی B612 دلایل خوبی برای خرید آن هستند.

از ۴ درگاه شبکه اترنت RJ-45 با سرعت یک گیگابیت بر ثانیه برخوردار است. یک درگاه USB 2.0 و یک درگاه RJ11 برای اتصال تلفن ثابت خانگی به مودم و شماره‌گیری با سیم‌کارت ۴G را هم به امکانات ارتباطی آن اضافه کنید.

از دو آنتن داخلی ۴G بهره می‌برد ولی جای دو سوکت نوع SMA برای نصب آنتن خارجی هم دارد. یک شیار سیم‌کارت و کلیدهای Power و WPS دارد. 

اپلیکیشن، آنتن‌دهی خوب و وای‌فای خانگی

از اپلیکیشن هواوی برای نصب و مدیریت مودم از روی گوشی پشتیبانی می‌کند و کاربران گزارش دادند با این اپلیکیشن بسیاری از کارها و تنظیمات خیلی سریع انجام می‌شوند. 

کیفیت آنتن‌دهی و سرعت اینترنت آن نیز بسیار خوب گزارش شده است. در جایی باشید که کیفیت آنتن‌دهی اپراتورها خوب است؛ سرعتی از ۲۰ مگابیت تا بالای ۳۰ مگابیت به دست می‌آورید.

در وای‌فای از نسل ۸۰۲.۱۱n روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز پشتیبانی می‌کند و برای اتصال چندین دستگاه به اینترنت در خانه جوابگو است.

این مودم هم مانند دیگر محصولات هواوی با پشتیبانی از باندهای فرکانسی مختلف در نسخه‌هایی مانند B315s-22 و B315s-607 و B315s-936 و B315s-608 عرضه شده است که البته بیشتر در ایران مدل B315s-22 را می‌بینیم.

وقتی این مودم را با هواوی B612 مقایسه می‌کنیم؛ جز همان بحث سرعت اینترنت بیشتر و ویژگی‌هایی مانند CA که روی B612 میسر است؛ برتری خاص دیگری پیدا نخواهید کرد.

نکته بسیار مهم: اکنون انواع مودم تقلبی و غیر اصل هواوی B612 در بازار ریخته شده است که حتی برخی از آن‌ها لاک شده شرکت‌ها هستند که توسط فروشنده‌ها آنلاین شدند ولی مودم هواوی B315 این دردسرها و مشکلات را ندارد و با هر سیم‌کارتی کار می‌کند و یک مودم اصل از شرکت هواوی است.

تا چند ماه پیش این مودم قیمتی در حدود یک میلیون تومان داشت ولی اکنون به دو میلیون و دویست هزار تومان رسیده است. سایت دیجی‌کالا این مودم را با ۶ درصد تخفیف ۲ میلیون تومان می‌فروشد و گارانتی ۳۶ ماهه i.d.h دارد (خرید از سایت دیجی‌کالا).

اگر بخواهید مدل B315s-22 را با دو آنتن خارجی خریداری کنید؛ باید هزینه‌ای در حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بپردازید (خرید از سایت دیجی‌کالا).


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫2 دیدگاه ها

  1. ادمین جان سلام
    یه سوال سیم کارت دیتای رایتل رو مودم b528 هواوی جواب میده؟ میخوام برای خونه یه مودم رومیزی فورجی پلاس بگیرم با کابل شبکه وصل کنم به pc ممنون میشم جواب بدید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا