راهنمای خرید

۵ دلیل برای نخریدن مودم ۵G

از هنگامی که اولین سایت ۵G در ایران اوایل مردادماه توسط شرکت ایرانسل راه‌اندازی شد؛ خواننده‌های عزیز سایت شبکه‌چی مرتبا درخواست می‌کنند درباره مودم‌های ۵G مطلب بزنم.

دنبال راهنمای خرید، نکات مهم خرید، مقایسه مودم‌های ۵G در دنیا و ایران، بهترین مودم ۵G برای شبکه‌های فایوجی ایران و قیمت آن‌ها هستند.

برای مطالعه بیشتر: همه آن چیزی که باید درباره اولین سایت ۵G ایران بدانیم

اخیرا هم یکی دو سایت و شرکت اقدام به ورود چند مدل مودم فایوجی کرده و البته با قیمت‌های بسیار بالایی که شاید طبیعی هم باشد؛ برای فروش روی فروشگاه و سایت خود قرار دادند.

چند هفته پیش، چند مودم و هات‌اسپاپ ۵G رده بالا و پرطرفدار بازارهای جهانی را معرفی کردم. اما به دلایلی نمی‌خواهم زیاد در این برهه زمانی وارد مودم‌های ۵G شوم و به قولی از فضای بکر و ناب و احتمالا مخاطب‌پسند آن سود ببرم.

هنوز در ایران برای خرید مودم ۵G زود است. دلایل زیادی هم برای این ادعا که دارم که ۵ دلیل عمده آن را می‌گویم:

۱- برای کدام شبکه ۵G مودم ۵G بخریم؟

قطعا تا سال ۱۴۰۰ هیچ خبری از شبکه فایوجی برای مصارف عموم مردم در ایران نیست. پیش‌بینی شده است در سال ۱۴۰۱ تازه ۱۰ درصد تهران زیر پوشش ۵G برود.

اپراتورها هنوز هیچ طرح و سرویس تجاری روی ۵G ارائه ندادند و در حال تست و راه‌اندازی شبکه‌های فایوجی آزمایشی هستند. 

بنابراین؛ شما دقیقا برای کدام شبکه ۵G می‌خواهید مودم بخرید؟ ایرانسل یا همراه اول؟ روی کدام فرکانس رادیویی؟ چه نوع شبکه ۵G دارند و مشخصات آن چیست که متناسب با آن یک مودم ۵G انتخاب کنیم؟

همان‌طور که می‌دانید؛ دو نوع شبکه ۵G داریم. فایوجی مبتنی بر امواج رادیویی زیر ۶ گیگاهرتز هرتز و فایوجی مبتنی بر امواج میلی‌متری. 

حالا مودم ۵G که می‌خواهیم بخریم؛ باید با کدام‌یک از این فرکانس‌ها کار کند؟ شاید بگویید از همین سایت آزمایشی ۵G ایرانسل که راه‌اندازی شده برخی مشخصات مشخص است. من جواب می‌دهم اگر یک مودم برای فرکانس زیر ۶ گیگاهرتز بخریم و بعد مشخص شود ایرانسل روی امواج میلی‌متری هم کار کرده؛ چه اتفاقی می‌افتد؟

۲- اپراتورها مودم ۵G می‌دهند

در کل دنیا روال این‌طور است که خود اپراتور مودم ۵G را به مشتری می‌دهد. دقیقا، همانند روندی که برای ۴G طی شد و در ایران هم ایرانسل ۴G و TD-LTE را تا مدت‌ها با مودم لاک شده و اختصاصی خودش ارائه می‌داد.

هزینه کردن برای خرید یک مودم ۵G در حالی که قرار است یک سال یا دو سال دیگر خود ایرانسل و همراه اول سیم‌کارت و مودم ۵G به ما بدهند و قطعا قابل پیش‌بینی است که مودم‌های لاک شده‌ای خواهند داد و شاید فقط شبکه فایوجی با همان مودم‌ها کار کند؛ کمی غیرمنطقی است.

هم دو هزینه می‌شود و هم شاید مودمی که خودمان خریداری کردیم؛ کاملا بی‌مصرف باشد. نمی‌دانیم ایرانسل و همراه اول چه مودم ۵G وارد بازار می‌کنند و کدام مدل را برای تحویل به مشتری لاک کردند.

۳- نسل‌های جدید مودم‌های ۵G در راه هستند

مودم‌های فایوجی نسل اول با تراشه‌های قدیمی اینتل، کوالکام و هواوی عرضه شدند که سرعت‌هایی بیشتر از ۲ الی ۳ گیگابیت را پشتیبانی نکرده و مبتنی بر وای‌فای ۵ بودند.

نسل‌های جدیدتر هم به تراشه‌های قوی‌تر و سریع‌تری مجهز می‌شوند که بالای ۵ گیگابیت سرعت روی یک شبکه فایوجی را پشتیبانی می‌کنند و هم دارای وای‌فای ۶ هستند که از زمین تا آسمان با وای‌فای ۵ متفاوت است.

اگر امروز یک مودم ۵G بخریم؛ قطعا تا ۶ ماه دیگر فناوری‌های آن قدیمی می‌شود و چه بسا اصلا برای شبکه‌های فایوجی ایران مناسب نباشد. بهتر است هر زمانی که سرویس فایوجی از یک اپراتور گرفتیم؛ همان زمان برای خرید یک مودم ۵G با فناوری‌های روز اقدام کنیم؛ البته اگر خود اپراتور به ما یک مودم ۵G تحمیل نکند که تاریخ صمرف گذشته است.

۴- قیمت جهانی مودم‌های ۵G بالا است

در جهان شبکه‌های فایوجی و مودم‌های ۵G ترند روز هستند و قیمت‌های بالایی دارند. حتی مودم‌های ۵G قدیمی‌تر هواوی مانند Huawei ۵G CPE قیمتی نزدیک به ۶۰۰ دلار دارند. مودم‌های به‌روز با پشتیبانی از هر دو شبکه ۵G قیمت‌هایی نزدیک به ۸۰۰ دلار دارند.

مودم فایوجی همراه نت‌گیر Nighthawk M۵ با تخفیف از سوی اپراتورها نزدیک به ۴۰۰ دلار به فروش می‌رسد و مودم ۵G معروف زد‌تی‌ایی MC۸۰۱A قیمتی ۳۲۰ دلاری دارد که شاید جزو ارزان‌ترین مودم‌های فایوجی دنیا باشد.

بنابراین، در دنیا فعلا قیمت مودم‌های جهانی بالا است و بهتر است منتظر بمانیم تا قیمت دلاری مودم‌ها کمی فروکش کند یا مودم‌های نسل دوم و سوم ارزان‌تری وارد بازار شود.

۵- قیمت سر گردنه مودم‌های ۵G در ایران

همین‌طور، قیمت جهانی مودم‌های ۵G بالا است. حالا تصور کنید شرکت یا فروشگاهی بخواهد در این وضعیت گرانی و بی‌سروسامانی دلار، تحریم‌ها، ممنوع بودن ورود تجهیزات شبکه و بکر بودن بازار و نداشتن رقیب، چند مدل مودم ۵G در ایران بفروشد؛ به نظر شما نباید روی هر مودم چند صد هزار تومان سود ببرد؟

نتیجه این می‌شود که هم‌اکنون، قیمت مودم ۵G در ایران بالای ۱۰ میلیون تومان است. آن هم مودمی که نمی‌دانیم اصلا با شبکه فایوجی ایرانسل یا همراه اول سازگاری دارد یا خیر!

بعد می‌خواهیم این مودم را بخریم و توی کمد بگذاریم برای یک یا دو سال بعد!!!

بهتر است کمی منتظر بمانیم تا هم فروشنده‌های مودم فایوجی بیشتر شوند؛ هم قیمت‌ها متعادل‌تر و منطقی‌تر شود؛ هم اپراتورها سرویس‌های خود را آغاز کنند و مشخصات هر سرویس روشن و علنی شود؛ خود اپراتورها مودم‌های ۵G خود را بدهند که قطعا در شکسته شدن انحصار بازار و قیمت‌ها تاثیرگذار است؛ بعد برای خرید یک مودم ۵G اقدام کنیم.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا