راهنمای خرید

۱۰ گجت کاربردی شبکه که باید همین امروز خریداری کنید!

اگر می‌توانید بدون شبکه زندگی کنید؛ از خرید لوازم جانبی شبکه منصرف شوید اما اگر شما هم مانند من نمی‌توانید بدون شبکه روزتان را به شب برسانید و بسیاری از کارهای‌تان یا شاید هم تمام کارهای‌تان روی زمین می‌مانند؛ به فهرست پیشنهادی گجت‌های شبکه نگاهی بیندازید. برخی از این تجهیزات را باید همیشه همراه خودتان داشته باشید و برخی هم روز مبادا به کارتان می‌آیند:

مبدل PoE D-Link DWL-P50

همان‌طور که می‌دانید با قابلیت PoE می‌توانید از یک سوییچ شبکه هم دیتا و هم برق بگیرید. قابلیت PoE برای دوربین‌های نظارتی و برخی از تجهیزات شبکه که امکان اتصال به برق را ندارند؛ استفاده می‌شود. بهتر است همیشه یک مبدل PoE دم دستان باشد تا در صورت نیاز؛ اگر جایی گرفتار شدید که نمی‌شود یک وسیله را به برق زد؛ سریعا استفاده کنید. مبدل DWL-P50 دی‌لینک با قیمت ۹۵ هزار تومان یکی از بهترین نمونه‌های بازار است. یک ورودی اترنت و یک خروجی اطلاعات و برق مجزا شده از هم دارد.

تقویت‌کننده آمپلی‌فایر وای‌فای Xiaomi Wifi Amplifier V2

یکی از گجت‌هایی که لازم است همیشه همراه خودتان داشته باشید؛ تقویت‌کننده وای‌فای بسیار کوچک و جمع‌وجور شیائومی است. این وسیله بسیار زیبا؛ با درگاه USB 2.0 به نوت‌بوک شما متصل شده و با شناسایی خودکار شبکه بی‌سیم و وای‌فای؛ سیگنال‌های دریافتی را تقویت کرده و به شما می‌دهد. اگر این وسیله را همراه خود داشته باشید؛ هرجا نیاز به وای‌فای بود ولی سیگنال‌ها ضعیف بودند؛ سریعا از درون کیف‌تان خارج کرده و استفاده می‌کنید. قیمت این تقویت‌کننده آمپلی‌فایر ۵۵ هزار تومان است.

هاب USB Type-C ای‌دیتا

دوست ندارید گجتی داشته باشید که یک ورودی USB را برای شما به خروجی‌های HDMI، USB Type-C، USB Type-A و غیره تبدیل کند. هاب‌های USB زیادی در بازار پیدا می‌شود اما هاب USB دی‌دیتا از استاندارد USB 3.1 پشتیبانی کرده و اطلاعات را با سرعت ۵ گیگابیت بر ثانیه منتقل می‌کند. قیمت این هاب ۱۷۰ هزار تومان است.

مبدل USB 3.0 به اترنت گیگابیتی دی‌لینک DUB-1312

یکی دیگر از تجهیزاتی که هر کاربر امروزی نیاز دارد؛ انواع مبدل‌های درگاه‌های USB به اترنت است. ممکن است، نیاز پیدا کنید یک دستگاه شبکه را به کامپیوتر یا نوت‌بوک متصل کنید اما فقط یک درگاه شبکه اترنت دارید که مودم یا روتر بدان متصل شده است. بنابراین؛ می‌توانید خیلی ساده با کمک یک مبدل درگاه USB 2.0 یا USB 3.0 را به یک درگاه اترنت تبدیل کنید. معمولا USB 3.0 به خاطر سرعت بیشتر بهتر است که به درگاه اترنت تبدیل شود. پیشنهاد من محصول DUB-1312 دی‌لینک به قیمت ۹۲ هزار تومان است.

کارت شبکه اترنت TP-LINK UE200

گاهی اوقات می‌خواهید با یک کامپیوتر کار کنید ولی متوجه می‌شوید که کارت شبکه ندارد. اینجا است که می‌توانید سریعا کارت شبکه تی‌پی‌لینک را درآورده و به یک درگاه USB 2.0 متصل کنید. حتا برخی اوقات کارت شبکه کامپیوتر یا لپ‌تاپ شما خراب می‌شود و کارت شبکه USB می‌تواند سریعا جایگزین کارت شبکه خراب شود. این کارت شبکه یک درگاه اترنت صدمگابیتی به شما می‌دهد اما در بازار می‌توانید کارت شبکه USB با سرعت یک گیگابیت هم پیدا کنید. قیمت این محصول ۵۳ هزار تومان است.

کارت شبکه بی‌سیم TOTOLINK N150USM

دانگل وای‌فای یکی دیگر از ملزومات کاربران حرفه‌ای است. اینجا نمی‌خواهیم یک دانگل با آنتن خارجی و قدرت یا سرعت بالا معرفی کنیم بلکه یک دانگل معرفی می‌کنیم که بسیار کوچک بوده و به راحتی جابه‌جا می‌شود تا هر زمان نیاز داشتید؛ در دسترس باشد. سرعت دانگل N150USM توتولینک ۱۵۰ مگابیت است که می‌تواند نیازهای فوری شما را برآورده کند. قیمت این دانگل USB بسیار کوچک فقط ۲۷ هزار تومان است.

کابل شبکه Cat6

همیشه در کیف خود یک کابل شبکه با دو سر یکسان داشته باشید تا در مواقع ضروری استفاده کنید. کابل‌های شبکه در بازار از انواع Cat5، Cat5E و Cat6 هستند و طولی از ۵۰ سانتی‌متر تا ۴ الی ۵ متر دارند. یک کابل شبکه ۲ الی ۳ متری بیشتر اوقات مشکل شما را حل می‌کند. قیمت این کابل‌ها بیشتر از چند هزار تومان نیست. کابل Cat6 UTP بدون روکشی انتخاب کنید که ضخامت کمتری داشته باشد و راحت‌تر جمع و درون کیف قرار بگیرد.

مودم روتر وای‌فای ۳G/4G تی‌پی‌لینک TL-MR3020

افرادی که اهل سفر یا براساس نیاز کاری دایما در حال پرواز و حرکت از این شهر به آن شهر هستند؛ حتما به یک مودم روتر نیاز دارند. البته، نه مودم روتر بزرگ دسکتاپ بلکه دستگاهی بسیار کوچک و جیبی که بشود به راحتی حمل کرد و در هنگام نیاز از کیف و جیب خارج و در چند دقیقه راه‌اندازی کرد. یک نمونه این مودم روترهای جیبی؛ مدل TL-MR3020 شرکت تی‌پی‌لینک است. این مودم روتر هم از استاندارد ۳G و هم از وای‌فای ۸۰۲.۱۱n پشتیبانی می‌کند. یک درگاه اترنت دارد و با درگاه USB به برق متصل می‌شود. راه‌اندازی این دستگاه بسیار ساده و سریع است. در هتل یا مکانی گرفتار شدید که اینترنت و وای‌فای عمومی نداشتند؛ کافی است سیم‌کارت تلفن همراه‌تان را درآورده و داخل این مودم روتر جا بزنید و روشن‌اش کنید تا برای خودتان اینترنت و وای‌فای ساخته باشید. قیمت این دستگاه حدود ۱۰۰ هزار توما است.

کانکتور RJ45

شاید از نظر شما خنده‌دار یا غیرضروری باشد ولی افرادی که شبکه‌کار هستند؛ می‌دانند چقدر مهم و آینده‌نگری است که همیشه چند کانکتور RJ45 سالم درون کیف ریخته باشد.  کانکتورهای RJ45 به صورت عددی فروخته نمی‌شوند و باید بسته‌ای خریداری کنید. معمولا هر بسته ۱۰۰ کانکتور دارد و قیمتی حدود ۵۰ الی ۶۰ هزار تومان خواهند داشت. براساس نیازتان می‌توانید چندین کانکتور Cat5E یا Cat6 خریداری کنید.

کیستون Cat5E و Cat6A

آخرین لوازم جانبی که می‌‌خواهیم به شما پیشنهاد بدهیم؛ کیستون‌های Cat5E و Cat6A هستند. کاربران عادی خیلی بعید است که به ماژول کیستون نیاز پیدا کنند اما باز هم ممکن است در مواقع بحرانی نیاز پیدا کنید یک کابل شبکه را بریده و به یک کیستون متصل کنید. کیستون‌های مختلفی در بازار است. کیستون‌های Cat5E قیمتی حدود ۵ الی ۷ هزار تومان و کیستون‌های Cat6A قیمتی حدود ۱۵ هزار تومان دارند.

 


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا