آموزش

آموزش فعال سازی اینترنت ۵G ایرانسل و همراه اول

چگونه در گوشی‌های سامسونگ، شیائومی و آیفون‌ها، اینترنت فایوجی را فعال کنیم؟

در راهنمای «آموزش فعال سازی اینترنت ۵G ایرانسل و همراه اول» در خصوص این که چطور می‌توانید دیوایس‌های مختلف را به شبکه اینترنت پرسرعت متصل کنید؛ صحبت خواهیم کرد.

در دهه گذشته، تلاش‌های متعددی به‌منظور ارتقاء فناوری‌های ارتباطی و بهبود تجربه کاربری در دنیای دیوایس‌های هوشمند شده است.

این تلاش‌ها به‌ویژه در زمینه شبکه‌های اینترنت بی‌سیم به علت نیاز روزافزون مردم به انتقال داده‌های سریع‌تر، بهبود تأخیرها و پشتیبانی از انواع مختلف دستگاه‌ها به توسعه فناوری ۵G منجر شد.

این پیشرفت عظیم در ارتباطات نه‌تنها بهبود عملکرد شبکه‌ها را ایجاد کرده بلکه دنیایی از فرصت‌های نوآوری را نیز با خود به همراه آورده است.

بیشتر بخوانید: برای اینترنت ۵G باید سیم‌کارت و بسته جدید بخریم؟

در این راهنما به بررسی مراحل و فرایندهای مرتبط با فعال سازی اینترنت ۵G ایرانسل، همراه اول و همین‌طور ۵G گوشی‌های مختلف خواهیم پرداخت تا به کاربران این امکان را بدهیم تا با این تکنولوژی پیشرفته‌تر آشنا شوند و از فواید آن استفاده کنند.

اینترنت ۵G چیست؟

فعال سازی اینترنت 5g

اینترنت ۵G، نسل پنجم از فناوری شبکه‌های ارتباطی بی‌سیم است که به طور چشمگیری سرعت، پایداری و ظرفیت ارتباطی را نسبت به نسل‌های قبلی بهبود بخشیده است.

فایوجی برای انتقال داده‌ها از دستگاه‌های مختلف از جمله تلفن‌های هوشمند، تبلت‌ها، سنسورها و دستگاه‌های متصل به اینترنت و از فرکانس‌های باند مختلف استفاده می‌کند.

۵G توانایی ارائه سرعت دانلود و آپلود بسیار بالا را داراست که به کمک فناوری‌هایی نظیر (MIMO (Multiple-Input Multiple-Output و Beamforming بهبود یافته است.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید بهترین مودم هواوی برای اینترنت ۵G و ۴G و TD-LTE

از ویژگی‌های برجسته اینترنت ۵G می‌توان به دسترسی به اینترنت با تأخیر بسیار کم (پینگ پایین)، افزایش قابلیت اتصال هم‌زمان به تعداد بیشتری دستگاه، پشتیبانی از ارتباطات اشیا (IoT) و قابلیت ارتقاء شبکه به‌مرورزمان به‌منظور پاسخ به نیازهای روزافزون دستگاه‌های هوشمند اشاره کرد.

همچنین، این فناوری امکاناتی را برای ارتباطات حیطه‌ای (mmWave) و فرکانس‌های پایین‌تر (sub-6GHz) فراهم می‌کند که هر کدام دارای ویژگی‌ها و مزایای خاص خود برای پوشش مناطق مختلف و کاربردهای مختلف هستند.

با استفاده از تکنولوژی‌های مبتنی بر اینترنت ۵G، امکاناتی چون خودرانی خودروها، بهبود ارتباطات پزشکی از راه دور، تجربه واقعیت مجازی و افزایش بهره‌وری صنایع مختلف میسر خواهد شد.

به‌طورکلی، اینترنت ۵G به‌عنوان یکی از پیشرفت‌های چشمگیر در دنیای ارتباطات هوشمند، گامی مهم در جهت ارتقاء سرعت و کارایی شبکه‌های ارتباطی بی‌سیم شناخته می‌شود. در ادامه در خصوص آموزش فعال‌سازی اینترنت ۵G صحبت خواهیم کرد.

آموزش فعال سازی اینترنت ۵G ایرانسل

فعال سازی اینترنت 5G ایرانسل

دقت کنید که در درجه اول لازم است که سیم‌کارت و دستگاه شما از قابلیت اتصال به شبکه اینترنت ۵G پشتیبانی کند. همین‌طور منطقه تحت پوشش سیم‌کارت شما نیز باید دارای دکل‌هایی با قابلیت ارتباطی شبکه نسل پنجم باشد. در این حالت، تنظیمات در بیشتر دستگاه‌ها مشابه است.

بیشتر بخوانید: مناطق تحت پوشش ۵G ایرانسل در شهرهای مختلف ایران

  1. به تنظیمات شبکه بروید: در تلفن همراه خود، به بخش تنظیمات موبایل و سیم کارت (sim card & mobile networks) بروید. این ممکن است در قسمت “تنظیمات”، “شبکه و اتصالات” یا مشابه آن قرار داشته باشد.
  2. به بخش Preferred network type بروید.
  3. تنظیم حالت اتصال: در تنظیمات شبکه، گزینه‌هایی برای تنظیم حالت اتصال به شبکه‌ها مشاهده خواهید کرد. از بین این گزینه‌ها، یک حالت ترجیحی برای اتصال به اینترنت انتخاب کنید. مثلا شاید گزینه “۵G/LTE/3G/2G” برای شما مناسب باشد. دستگاه ابتدا سعی در اتصال به شبکه ۵G  می‌کند که اگر در محدوده  ۵G نبودید به شبکه LTE و سپس به ترتیب به شبکه‌های ۴G و  ۵G  متصل می‌شود. اگر می‌خواهید فقط به اینترنت ۵g وصل شوید؛ گزینه Prefer 5G را انتخاب کنید.
  4. بررسی سیگنال‌ها: پس از تغییر حالت اتصال به دنبال سیگنال‌های مناسب برای شبکه موردنظر خود باشید. اگر سیگنال‌های ۵G موجود باشند، دستگاه شما به اینترنت ۵G  متصل می‌شود.

آموزش فعال سازی اینترنت ۵G برای سیم‌کارت‌های همراه اول را در ادامه می‌آموزیم.

آموزش فعال سازی اینترنت ۵G همراه اول

فعال سازی اینترنت 5g همراه اول

اگر سیم‌کارت شما از شبکه اینترنت نسل پنجم (۵G) پشتیبانی کرده و تلفن همراه شما نیز از این فناوری پشتیبانی می‌کند؛ می‌توانید با دنبال‌کردن مراحل زیر، اینترنت ۵G همراه اول را فعال کنید:

۱. رفتن به تنظیمات

ابتدا به تنظیمات تلفن همراه خود بروید. این می‌تواند با لمس آیکون تنظیمات در صفحه اصلی یا تنظیمات در فهرست برنامه‌ها انجام شود.

۲. اتصال به شبکه

در تنظیمات به بخش “شبکه و اتصالات”، “شبکه‌های بی‌سیم” یا مشابه آن بروید. در اینجا باید گزینه‌های مربوط به شبکه‌های اینترنت و اتصالات را ببینید.

۳. انتخاب شبکه

در بخش شبکه‌های بی‌سیم، باید گزینه‌ای برای “حالت شبکه” یا “نوع شبکه” یا مشابه آن وجود داشته باشد. با لمس این گزینه، فهرستی از انواع شبکه‌های مختلف را مشاهده خواهید کرد.

۴. انتخاب ۵G

در این فهرست باید گزینه “۵G” یا مشابه آن را پیدا و انتخاب کنید. این کار باعث می‌شود تلفن همراه به دنبال شبکه‌های ۵G موجود در محدوده شما بگردد.

آموزش فعال سازی اینترنت ۵G نیز بسته به نوع رابط کاربری، نسخه سیستم‌عامل و … کمی متفاوت است.

۵. ذخیره تنظیمات

بعد از انتخاب ۵G، به طور خودکار تلفن همراه شما به بهترین شبکه ۵G موجود در محدوده شما متصل می‌شود.

اگر شبکه ۵G در محدوده شما وجود نداشته باشد؛ تلفن همراه به شبکه دیگری متصل خواهد شد.

توجه داشته باشید که گام‌ها و مراحل ممکن است در واسط کاربری تلفن همراه شما متفاوت باشند اما اصول کلی، مشابه همین مراحل هستند.

همچنین، برای استفاده بهینه از اینترنت ۵G بهتر است در محدوده‌هایی با پوشش ۵G قرار داشته باشید. زیرا پوشش اینترنت ۵G همچنان در حال گسترش است.

آموزش فعال سازی اینترنت ۵G برای گوشی‌های مختلف را در ادامه خواهیم خواند.

آموزش فعال سازی اینترنت ۵G در گوشی سامسونگ

فعال‌سازی شبکه ۵G در گوشی‌های سامسونگ به‌طورکلی به تنظیمات و دستورالعمل‌هایی اشاره دارد که به شما امکان می‌دهد از فناوری شبکه ۵G در دستگاه خود استفاده کنید.

این مراحل برای هر مدل گوشی ممکن است کمی متفاوت باشد، اما به‌طورکلی مراحل فعال‌سازی ۵G در گوشی سامسونگ می‌تواند شامل موارد شود:

فعال‌سازی اینترنت 5G در گوشی سامسونگ

  1. بررسی سازگاری: ابتدا اطمینان حاصل کنید که گوشی شما از شبکه ۵G پشتیبانی می‌کند. برخی از مدل‌های قدیمی‌تر گوشی سامسونگ ممکن است این امکان را نداشته باشند.
  2. به‌روزرسانی نرم‌افزار: اگر مدل گوشی شما از ۵G پشتیبانی می‌کند و به‌تازگی نرم‌افزار آپدیت نشده است باید نرم‌افزار گوشی خود را به آخرین نسخه به‌روزرسانی کنید.
  3. تنظیمات شبکه: وارد تنظیمات گوشی شوید و به بخش شبکه یا اتصالات بی‌سیم بروید. اینجا شما باید یک گزینه مرتبط با شبکه‌های ۵G یا LTE/5G را بیابید.
  4. انتخاب شبکه ۵G: در بخش شبکه‌ها اگر شبکه ۵G در دسترس باشد، می‌توانید آن را انتخاب کنید. احتمالاً گوشی به‌صورت خودکار بهترین شبکه در دسترس را انتخاب خواهد کرد اما در برخی مواقع ممکن است بخواهید دستی به شبکه ۵G متصل شوید.
  5. تأیید فعال‌سازی: بعد از انجام تنظیمات لازم، گوشی شما به شبکه ۵G متصل می‌شود و از این ‌پس می‌توانید از سرعت و عملکرد بهتر این فناوری استفاده کنید.

آموزش فعال سازی اینترنت ۵G در گوشی‌های شیائومی را می‌توانید در زیر بخوانید:

آموزش فعال سازی اینترنت ۵G گوشی‌های شیائومی

فعال‌سازی شبکه ۵G در گوشی‌های شیائومی نیز ممکن است بر اساس مدل گوشی تفاوت داشته باشد اما به طور کلی، مراحل زیر می‌تواند به شما کمک کند تا ۵G را در گوشی‌های شیائومی‌تان فعال کنید:

فعال‌سازی اینترنت 5G در گوشی شیائومی

  1. بررسی سازگاری: ابتدا باید مطمئن شوید که گوشی شما از فناوری ۵G پشتیبانی می‌کند.
  2. به‌روزرسانی نرم‌افزار: اگر گوشی شما از ۵G پشتیبانی می‌کند؛ اما نرم‌افزار آپدیت نشده است، باید به آخرین نسخه نرم‌افزاری به‌روزرسانی کنید.
  3. تنظیمات شبکه: وارد تنظیمات گوشی شوید و به بخش اتصالات بی‌سیم و شبکه بروید.
  4. شبکه‌های سلولی: در اینجا بخشی به نام “شبکه‌های سلولی”، “شبکه‌های بی‌سیم” یا مشابه آن وجود دارد. وارد این بخش شوید.
  5. حالت شبکه: در اینجا شما باید حالت شبکه را تغییر دهید تا از ۴G به ۴G تغییر کند. معمولاً این گزینه با عنوان “اکنون اتصال ۴G/5G” یا مشابه آن نمایش داده می‌شود. شما باید به حالت “۴G/5G” یا “۵G” تغییر دهید.
  6. تأیید تنظیمات: پس از انجام تغییرات، تنظیمات ذخیره می‌شود و گوشی به شبکه ۵G متصل خواهد شد.

بهتر است به راهنمای کاربری گوشی خود یا منابع رسمی شیائومی مراجعه کنید تا دستورالعمل‌های دقیق‌تری را آموزش فعال‌سازی اینترنت ۵G در مدل خاص گوشی‌تان بیابید.

آموزش فعال‌سازی اینترنت ۵G در دیوایس‌های آیفون را در ادامه می‌خوانیم.

فعال سازی ۵G آیفون

برای فعال‌سازی شبکه ۵G در آیفون، شما باید به تنظیمات شبکه و تنظیمات تلفن همراه خود بروید. البته لطفاً توجه داشته باشید که این مراحل ممکن است بر اساس نسخه نرم‌افزاری آیفون و تنظیمات مختلف متفاوت باشند:

فعال‌سازی 5g آیفون

  1. به‌روزرسانی نرم‌افزار

– اطمینان حاصل کنید که آیفون شما به آخرین نسخه نرم‌افزاری ای او اس (iOS) به‌روزرسانی شده باشد. برای انجام این کار به بخش “تنظیمات” بروید سپس به ” General” > ” Software update” بروید.

۲. تنظیمات شبکه

– به بخش “تنظیمات” رفته و بر روی ” Network and Internet” یا ” Cellular phone” لمس کنید.

– در برخی نسخه‌های iOS، ممکن است بخش ” Mobile network” یا ” mobile network” نام داشته باشد.

  1. تنظیمات داده‌های سیم‌کارت

– اطمینان حاصل کنید که سیم‌کارت شما پشتیبانی از شبکه ۵G دارد. برخی سیم‌کارت‌ها ممکن است با این تکنولوژی سازگار نباشند.

– در قسمت ” Mobile network” یا مشابه آن، انتخاب ” Data information” را بزنید.

  1. انتخاب حالت شبکه

– در این قسمت، ممکن است بخشی با نام ” Network type” یا ” Network selection mode” وجود داشته باشد.

– اگر آیفون شما از ۵G پشتیبانی می‌کند معمولاً حالت‌های ” Cellular phone” و ” Data and mobile phone” را مشاهده می‌کنید. انتخاب گزینه‌ای که “۵G” یا “خودکار” را دارد.

  1. تأیید تغییرات

– پس از انتخاب حالت ۵G یا خودکار به تأیید تغییرات بپردازید و از منوی تنظیمات خارج شوید.

  1. تجربه ۵G

– حالا شما باید در مناطقی که پوشش شبکه ۵G وجود دارد، از این قابلیت استفاده کنید. در مناطق دارای پوشش کافی، آیفون به‌صورت خودکار به شبکه ۵G متصل می‌شود.

۵G اینترنتی برای ارتباطات بهتر

در این مقاله، در خصوص آموزش فعال سازی اینترنت ۵G ایرانسل و همراه اول آموختیم. شبکه‌های ارتباطی همواره در تکامل بوده‌اند و به دنبال بهبود عملکرد، سرعت و امکانات بیشتر برای کاربران خود هستند.

با معرفی فناوری ۵G، یک گام مهم به جلو در دنیای ارتباطات ایجاد شده است. شتابی که این فناوری به دنیای ارتباطات می‌آورد با ارتقاء سرعت انتقال داده‌ها، زمان پاسخ‌دهی بسیار کمتر و توانایی اتصال هم‌زمان به تعداد زیادی دستگاه، ابعاد جدیدی از ارتباطات را به ما عرضه می‌کند.

اینترنت ۵G با ارتقاء قابلیت‌های مختلف از جمله اینترنت اشیا، واقعیت افزوده و خودرانی، توانسته است در حوزه‌های مختلفی از بهبود کارایی تا ایجاد فرصت‌های نوآوری تأثیرگذار باشد.

بیشتر بخوانید: آموزش غیر فعال کردن اینترنت ۵G در گوشی‌های اندرویدی

با این‌ حال، همچنان نیاز به سازگاری زیرساخت‌ها، مدیریت پهنای باند و حفظ حریم خصوصی در این دوره انتقال جهانی بسیار مهم خواهد بود.

همچنین، تحقق پتانسیل کامل این فناوری نیازمند همکاری صنعت، دولت‌ها و تحقیقات دقیق‌تر در زمینه‌های مختلف است.

به طور خلاصه، ۵G نه‌تنها به‌سرعت و کارایی ارتباطات افزوده، بلکه به ایجاد افق‌های تازه از خدمات و امکانات ارتباطی نیز کمک می‌کند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

‫12 دیدگاه ها

    1. ما مردم را سر کار گذاشتیم؟ روزی ده‌ها تست سرعت اینترنت ۵G در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود دروغ هستند؟ در خود سایت ما ده‌ها تست اینترنت فایوجی منتشر کردیم و گفتیم کدام مناطق زیر پوشش ۵G رفته و کدام مناطق ۵G نیست.
      اینکه فایوجی در ایران فعال شده یک مسئله است و اینکه فراگیر نشده مسئله دیگری که نباید با هم قاطی شوند
      در خود امریکا هم هنوز برخی مناطق زیر پوشش ۵G نیستند و اصلا همین اینترنت ماهواره ای برای پوشش دادن این مناطق راه اندازی شده است

      1. من عذر خواهی میکنم
        گاهی بعضی از مردم (همه ما) بدون ذره ای فکر صحبت می کنیم.

        بنده هم اینترنت ۵G رو تست کردم
        و با کمک سایت شما در فکر تهیه خرید یه مودم خیلی خوب برای این مورد هستم.
        سایتتون رو خیلی دوست دارم.
        بخصوص بخش بررسی مودم ها

    1. دوست عزیز
      دو سال است در ایران فایوجی داریم ولی پوشش‌دهی آن برای همه شهرها و مناطف نیست. سال ۱۴۰۰ اولین دکل‌های ۵G راه‌اندازی شدند و اکنون ایرانسل بیش از ۶۰۰ دکل ۵G در کل کشور دارد. همراه اول هم همین‌طور

  1. چرا آنقدر دروغ دروغ دروغ مگر در کشورمان اینترنت فایوجی مجوز عرضه گرفته و اصلا دکل های اپراتور ها چنین اینترنتی در اختیار کاربران قرار میدن که حالا مشکل طریقه صحیح تنظیمات باشه اونم زمانی که حتی اگه پیش فرض خود براین بگذاریم که این چنین هست خود گوشی جدیدترین تنظیمات اعمال خواهد کرد اولین حرکتی که ایرانسل انجام خواهد داد فرستادن پیام دراین مورد هست

  2. کل تهران رو بالا و پایین کردم. گوشیم هم سامسونگ اس ۲۲ الترا، حتی یکبار هم به ۵ جی وصل نشده در حالی که از روز اول تنظیماتش رو اعمال کردم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا