راهنمای خرید

خرید روتر Wi-Fi 6E – معرفی ۷ روتر وای فای ۶E موجود در بازار ایران

اگر سریع‌ترین روتر حال حاضر ایران را می‌خواهید؛ باید جیب پر پولی داشته باشید!

چند وقت پیش، دوستی دنبال خرید روتر Wi-Fi 6E در بازار ایران بود. چرا؟ دقیق نمی‌دانیم!

در حالی که روترهای وای فای ۶ زیادی در بازار داخل کشور داریم ولی روترهای Wi-Fi 6E انگشت‌شماری به ایران آمدند. این وضعیت نه برای ایران، بلکه در کل دنیا همین‌طوری است.

دلایل زیاد برای عدم استقبال از وای فای ۶E و خرید روتر وای فای ۶E وجود دارد. بزرگ‌ترین دلیل، ارتقای درون نسلی این روترها است.

Wi-Fi 6E را باید یک Wi-Fi 6 بهبود یافته بدانیم که فقط فرکانس ۶ گیگاهرتز و کمی افزایش سرعت دارد. بیشتر کاربران ترجیح می‌دهند یک روتر وای فای ۶ بخرند یا صبر کنند روترهای وای فای ۷ وارد بازار شوند.

حالا به هر دلیلی، تصمیم گرفتید یک روتر Wi-Fi 6E خریداری کنید؛ ما با کلی جست‌وجو و بالا پایین کردن سایت‌ها و فروشگاه‌ها، به موارد زیر رسیدیم اما پیشنهاد می‌کنیم حتما پیش از خرید، مطلب زیر را نگاهی بیندازید:

بیشتر بخوانید: وای فای ۷ در برابر وای فای ۶E: چرا وای فای ۷ بهتر است؟

روترهای Wi-Fi 6E موجود در بازار ایران

شاید در بازار ایران به زحمت بتوان ۱۰ روتر وای فای ۶E پیدا کرد که غالبا هم گیمینگ و متعلق به شرکت ایسوس هستند؛ با قیمت‌های بسیار بالای چند ده میلیون تومانی!

ایسوس ASUS RT-AXE7800

ایسوس ASUS RT-AXE7800
Asus RT-AXE7800 pics

جزو معدود روترهای وای فای ۶E غیر گیمینگ در بازار ایران است.

اگرچه قیمت نسبتا کمی هم ندارد و ۲۳ میلیون تومان است ولی باز جزو ارزان ترین روترهای Wi-Fi 6E ایسوس طبقه‌بندی می‌شود.

روتر ایسوس RT-AXE7800 حداکثر سرعت ۷۸۰۰ مگابیت یا ۷.۸ گیگابیت را می‌دهد که خوب البته روی یک باند رادیویی نیست و مجموع سه باند است.

باند ۲.۴ گیگاهرتز ۵۷۴ مگابیت، باند ۵ گیگاهرتز ۴۸۰۴ مگابیت و باند ۶ گیگاهرتز ۲۴۰۲ مگابیت.

با ۶ آنتن خارجی، پردازنده چهار هسته‌ای ۱.۷ گیگاهرتزی، ۵۱۲ مگابایت رم DDR4 و ۲۵۶ مگابایت حافظه فلش، چندین درگاه LAN گیگابیتی، یک درگاه WAN با سرعت ۲.۵ گیگابیت و USB 3.2 Gen 1.

همه مشخصاتی که در روترهای رده بالای ایسوس سراغ دارید؛ در این روتر Wi-Fi 6E ایسوس هست و بهترین گزینه برای تقویت وای فای خانه روی اینترنت فیبرنوری یا اینترنت وایرلس است.

قیمت و خرید روتر ایسوس ASUS RT-AXE7800

ایسوس ROG Rapture GT-AXE11000

ایسوس ROG Rapture GT-AXE11000

از روتر RT-AXE7800 که بگذریم؛ به روترهای گیمینگ ایسوس در رده Wi-Fi 6E می‌رسیم که چند تایی وارد بازار ایران شدند.

روتر GT-AXE11000 از برند گیمینگ ROG ایسوس، با طراحی شیک و مدرن و ۸ آنتن خارجی، برای به آتش کشیدن وای فای هر خانه‌ای کافی است.

مجموع سرعت سه باند رادیویی این روتر به ۱۱ هزار مگابیت می‌رسد: ۱۱۴۸ مگابیت روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز و ۴۸۰۴ مگابیت روی هر یک از فرکانس‌های ۵ و ۶ گیگاهرتز.

پردازنده این روتر از RT-AXE7800 قوی‌تر است؛ یک چهار هسته‌ای با سرعت ۱.۸ گیگاهرتز در کنار ۱ گیگابایت رم و ۲۵۶ مگابایت حافظه فلش.

روی این روتر هم مجموعه‌ای کامل از درگاه‌های LAN و WAN یک گیگابیت و ۲.۵ گیگابیت به همراه درگاه USB 3.2 Gen 1 و کلیدهای مختلف داریم.

قیمت این روتر در بازار ایران حدود ۲۸ میلیون تومان است.

قیمت و خرید روتر ایسوس ROG Rapture GT-AXE11000

روتر ایسوس ROG Rapture GT-AXE16000

ایسوس ROG Rapture GT-AXE16000

قوی‌ترین و سریع‌ترن روتر ایسوس در رده Wi-Fi 6E تا پیش از ورود روترهای وای فای ۷ است. شکل و شمایلی شبیه به GT-AXE11000 دارد ولی از مشخصات و سخت‌افزاری بالاتری سود می‌برد.

این روتر ویژگی‌های منحصربه‌فردی مانند دو درگاه شبکه ۱۰ گیگ، یک WAN با سرعت ۲.۵ گیگ با قابلیت dual WAN و VPN Fusion دارد.

ایسوس می‌گوید اولین روتر گیمینگ WiFi 6E با پردازنده ۴ هسته‌ای با سرعت ۲ گیگاهرتز (۲ گیگ رم) است. به جای سه باند رادیویی، از ۴ باند سود می‌برد که دو بانده ۵ گیگاهرتز با سرعت ۴۸۰۴ مگابیت در کنار باند ۶ گیگاهرتز (باز هم سرعت ۴۸۰۴ مگابیت) و باند ۲.۴ گیگاهرتز با سرعت ۱۱۴۸ مگابیت فعالیت می‌کنند.

۱۲ آنتن دارد که ۸ آنتن خارجی و ۴ آنتن داخلی هستند.

برای خرید این روتر باید پول زیادی بپردازید. قیمت روتر ایسوس GT-AXE16000 در بازار ایران حدود ۴۷ میلیون تومان است. فکر نمی‌کنم به غیر از گیمرها، فرد دیگری بتواند چنین هزینه‌ای برای خرید روتر داشته باشد.

قیمت و خرید روتر ایسوس ROG Rapture GT-AXE16000

شیائومی Mi Router AX6000

شیائومی Mi Router AX6000

غول چین، چندین روتر وای فای ۶ عرضه کرد ولی زیاد روی خوشی به استاندارد Wi-Fi 6E نشان نداد و مستقیم سراغ روترهای وای فای ۷ رفت.

در این میان، یک نسخه از روتر AX6000 این شرکت با استاندارد وای فای ۶E نیز وارد بازار شد.

این روتر جزو اولین نسل از روترهای وای فای ۶E بود؛ به همین دلیل مشخصات بالایی مانند روترهای ایسوس ندارد اما از باند ۱۶۰ مگاهرتز پشتیبانی می‌کند و درگاه WAN با سرعت ۲.۵ گیگابیت دارد.

همین‌طور، از ۸ آنتن خارجی بهره می‌برد که سهم هر باند رادیویی ۲ آنتن و MIMO 2×2 است.

تی پی لینک AXE5400

تی پی لینک AXE5400

یکی از ضعیف‌ترین و رده پایین‌ترین روترهای وای فای ۶E بازار ایران است.

روتر تی پی لینک Archer AXE75 دارای حداکثر سرعت ۵.۴ گیگابیت در مجموع سه باند است و از یک پردازنده ۴ هسته‌ای با سرعت ۱.۷ گیگاهرتز سود می‌برد.

۶ آنتن خارجی فیکس شده دارد و ۴ درگاه LAN و ۱ درگاه WAN گیگابیتی برای اتصال دستگاه‌های دیگر با کابل شبکه به شما می‌دهد. همین‌طور، ۱ درگاه USB 3.0 هم دارد.

تی پی لینک فناوری‌ها و تنظیمات نرم‌افزاری زیادی روی این روتر خود ارائه کرده است و تقریبا می‌توان گفت چیزی وجود ندارد که شما نیاز داشته باشید ولی پیدا نکنید.

این روتر برای مصارف خانگی و کمی هم بازی و استریم و ویدئو کنفرانس مشخصات خوبی دارد. هرچه گشتیم، موفق نشدیم قیمت ریالی آن را در بازار ایران پیدا کنیم.

تی پی لینک AXE16000

تی پی لینک AXE16000

اگر دنبال یک روتر Wi-Fi 6E قوی‌تر از تی پی لینک باشید؛ باید مدل AXE16000 یا Archer AXE300 را خریداری کنید.

قیمت این روتر با ایسوس GT-AXE16000 برابر و حدود ۴۶ میلیون تومان است که به نظر می‌رسد چند میلیون تومانی گران‌تر باشد.

این مودم که مجموعا سرعت ۱۶ هزار مگابیتی می‌دهد؛ قوی‌ترین روتر تی پی لینک برای وای فای ۶E است و از هر نظر، به ویژه درگاه‌های ارتباطی، کامل است.

این روتر ۴ باند رادیویی دارد که ۲ باند ۵ گیگاهرتز در کنار باندهای ۲.۴ و ۶ گیگاهرتز را شامل می‌شود.

۱ درگاه LAN دو گیگابیتی با کانکتور فیبرنوری و قابل تبدیل به RJ45، یک درگاه WAN دو گیگابیتی، ۱ درگاه WAN با سرعت ۲.۵ گیگابیت و ۴ درگاه LAN گیگابیتی فقط بخشی از امکانات ارتباطی این غول وای فای هستند.

درگاه USB 3.2 با ۸ آنتن خارجی و کلیدهای پاور، وای فای و LED، همگی این روتر تی پی لینک را جذاب کردند.

ام اس آی RadiX AXE6600

RadiX AXE6600

در چندین سایت طرفدارهای برند MSI، ویدئوهای آنباکسینگ روتر RadiX AXE6600 را دیدیم و امیدواریم که در بازار ایران، برای گیمرها موجود باشد.

روتر ام اس آی RadiX AXE6600 حداکثر سرعت ۶۶۰۰ مگابیت با یک پردازنده ۴ هسته‌ای و سرعت ۱.۸ گیگاهرتزی دارد. ۵۱۲ مگابایت رم و ۲۵۶ مگابایت حافظه فلش هم در اختیار پردازنده برای پردازش سریع‌تر ترافیک شبکه قرار گرفته است.

یک روتر سه بانده با سرعت ۴۸۰۴ مگابیت روی فرکانس ۶ گیگاهرتز، ۱۲۰۱ مگابیت روی فرکانس ۵ گیگاهرتز و ۵۷۴ مگابیت روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز است که خوب یک ضعف بزرگ می‌بینیم.

اگر فردی باند رادیویی ۶ گیگاهرتز را از دست بدهد؛ عملا این روتر تبدیل به یک روتر Ax1800 می‌شود.

همانند دیگر روترهای وای فای ۶ ایی، دارای یک درگاه WAN با سرعت ۲.۵ گیگابیت و ۴ درگاه LAN یک گیگابیت است که البته باز یک درگاه می‌تواند نقش WAN را ایفا کند. یک درگاه USB 3.2 Gen 1 نیز روی این روتر می‌بینیم.

کدام روتر Wi-Fi 6E را بخریم؟

بستگی زیادی به بودجه و کاربری شما دارد. شاید روترهای تی پی لینک Archer AXE75 یا ایسوس RT-AXE7800 شرایط قیمتی بهتری داشته باشند و غالب نیازهای کاربران ایرانی را پشتیبانی کنند.

اما برخی اوقات می‌بینیم که یک گیمر یا استریمر به داشتن درگاه ۱۰ گیگابیتی اصرار دارد یا واقعا سرعتی بالای ۱۰ گیگابیت در وای فای جست‌وجو می‌کند.

به هر حال، باید فهرستی از نیازهایی که دارید؛ روی کاغذ بیاورید و براساس آن‌ها، دنبال خرید روتر Wi-Fi 6E بروید.

اگر نخواهید روتر Wi-Fi 6E بخرید و زیاد هزینه کنید؛ بهترین گزینه خرید روتر تی پی لینک X55 یا X70 با قیمت‌های زیر ۱۰ میلیون تومان است.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا