نقد و بررسی

نگاهی به مودم ۴G/TDLTE بیرونی هواوی B2368 در رده LTE Cat 12

بهترین گزینه برای تقویت آنتن‌دهی اینترنت TD-LTE و 4G LTE

دوستان زیادی تقاضا داشتند یک مودم بیرونی و فضای باز قوی برای اینترنت ۴G LTE و TD-LTE معرفی کنیم تا بتوانند در خانه یا محل کار خود نصب کنند؛ چون جایی که زندگی می‌کنند آنتن‌دهی خوبی ندارد و در داخل ساختمان هیچ سیگنالی دریافت نمی‌شود.

شرکت هواوی چندین مودم فضای باز قوی دارد. دو مدل B2368 و B2388 این شرکت معروف‌تر هستند؛ به‌ویژه مودم B2368 که واقعا مشخصات بسیار رده بالا و خفنی دارد و یک غول در میان مودم‌های بیرونی محسوب می‌شود.

مودم B2368 خودش شامل دو مدل B2368-66 و B2368-57 می‌شود که باید گفت مدل B2368-66 از باندهای رادیویی بیشتری پشتیبانی کرده و از جمله می‌تواند باندهای رادیویی B43 یا همان TDD ایرانسل و مبین‌نت را دریافت کند. در سایر مشخصات تقریبا این دو مدل مشابه هم هستند.

مودم بیرونی هواوی b2368

اما به طور کلی مودم B2368 شامل دو بخش می‌شود؛ یک مودم FDD/TDD با شکل استوانه‌ای عجیب و غریب که باید در بیرون از خانه و فضای باز نصب شود و شامل یک بازو یا پایه است و بعد از طریق کابل LAN به یک روتر بی‌سیم در خانه وصل می‌شود. روتر بی‌سیم بخش دوم این مودم را تشکیل می‌دهد.

مودم بیرونی هواوی b2368

در جعبه مودم همه این قطعات و تجهیزات برای نصب و راه‌اندازی مودم بیرونی قرار داده شده‌اند و شما نیازی به خرید چیزی اضافه ندارید:

مودم بیرونی هواوی b2368

مودم بیرونی هواوی b2368

مشخصات کلی مودم فضای باز هواوی B2368

اگر بخواهیم نگاه کلی به مشخصات این مودم داشته باشیم؛ از پردازنده های‌سیلیکون Balong750 استفاده می‌کند و باندهای رادیویی FDD/TDD را پشتیبانی خواهد کرد:

TDD LTE:B38/B40/B41/B42/B43
FDD LTE:B1/B3/B7/B8/B20

قابلیت MIMO 2×2 و تجمیع فرکانس ۲CA را دارد و قدرت آنتن‌دهی آن ۲۳ دسی‌بل است:

LTE antenna 1T/4R (TDD) and 1T/4R (FDD B3/7),1T/2R(FDD 1/8/20)

قدرت گیرندگی انتن‌های مودم روی باندهای مختلف را در زیر مشاهده می‌کنید که نشان می‌دهد روی باندهای ۴۲ و ۴۳ بیشترین قدرت دریافت را داریم:

Band1: 3~4dBi
Band3: 4~5dBi
Band7/ Band38/Band40/Band41 : 6~7dBi
Band8/Band20: 0~2dBi
Band42/Band43: 8~9dBi

از وای‌فای دو بانده ۸۰۲.۱۱ac سود می‌برد و رده خود مودم نیز LTE Cat 12 با حداکثر سرعت ۶۰۰ مگابیت بر ثانیه است (آپلود حداکثر ۱۵۰ مگابیت است). گفتیم خود مودم قابلیت وای‌فای ندارد و روتر بی‌سیم آن وای‌فای دو بانده دارد. مودم از طریق یک کابل شبکه LAN و قابلیت POE به روتر بی‌سیم وصل می‌شود و از همین طریق انرژی و دیتا رد و بدل می‌شود.

مودم بیرونی هواوی b2368

روتر بی‌سیم این مودم دارای ۳ درگاه شبکه اترنت RJ45 گیگابیتی و یک درگاه PoE شبکه است. دیگر درگاه‌های ارتباطی این روتر بی‌سیم شامل یک RJ11 POTS، یک کلید روشن/خاموش، کلید ریست و WPS است. روی مودم یک درگاه PSU LAN گیگابیتی و یک شیار سیم‌کارت دارد.

مودم بیرونی هواوی b2368

استاندارد ضد آب و گرد و غبار مودم فضای باز هواوی B2368 نسبتا خوب و IP65 است که برای مصارف عمومی تقریبا مناسب است.

تست و ارزیابی عملی مودم فضای باز هواوی B2368

وقتی مودم B2368 را باز می‌کنیم؛ دارای چهار آنتن بزرگ و پهن در چهار طرف برد اصلی است که هریک به تنهایی می‌توانند گیرندگی بالایی برای مودم ایجاد کنند. همین آنتن‌ها باعث می‌شوند قدرت گیرندگی مودم بسیار بالا باشد و در ضعیف‌ترین محیط‌ها هم سرعت اینترنت خوبی به شما بدهد.

در تست‌های سرعتی که کانال شاهو تنها از این مودم انجام داده است؛ روی شبکه‌های TD-LTE سرعت دانلود ۱۰۰ مگابیت و سرعت آپلود ۸.۵ مگابیت به دست می‌آید. به صورت عملی هم سرعت دانلود فایل این مودم در برنامه‌های دانلود منیجر به مرز ۱۳ مگابایت و بالاتر از آن می‌رسد. البته، این سرعت‌ها روی وای‌فای باند ۵ گیگاهرتز به دست آمده است.

در تست باند ۱ شبکه FDD ایرانسل سرعت دانلود حدود ۲۹ تا ۳۴ مگابیت بر ثانیه است و آپلود هم به مرز ۱۰ مگابیت می‌رسد. در دانلود منیجر هم سرعت ۶ مگابایت را تجربه می‌کنیم.

در تست باند ۳ شبکه FDD ایرانسل و فرکانس ۵ گیگاهرتز وای‌فای، سرعت دانلود به مرز ۵۱ مگابیت می‌رسد و سرعت آپلود ۹.۲۱ مگابیت است. در دانلود منیجر هم سرعت دانلود تا ۱۰ مگابایت بالا می‌رود.

در تست باند ۷ شبکه FDD ایرانسل و فرکانس ۵ گیگاهرتز باز سرعت دانلود حدود ۳۲ مگابیت است و سرعت آپلود به مرز ۱۲ مگابیت می‌رسد. در دانلود منیجر هم سرعت ۴ مگابایت را داریم!

این تست‌ها کاملا نشان می‌دهند که آنتن‌دهی مودم فضای باز هواوی B2368 عالی است؛ به‌ویژه روی فرکانس B42 که ویژه TD-LTE است. یعنی اگر شما در منطقه‌ای هستید که اینترنت تی‌دی‌ال‌تی ایرانسل و مبین‌نت ضعیف است؛ خرید این مودم می‌تواند دنیای شما را دگرگون کند.

بررسی ویدئویی کامل این مودم را با جزئیات بیشتر و مرور بخش‌های مختلف پنل کاربری توسط کانال شاهو تنها را روی آپارات مشاهده کنید.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫21 دیدگاه ها

  1. سلام مهندس گرامی.بنظرمن،هیچ اتفاقی نمی افتد.مبین نت که ظاهرا سیم کارت هایtd-lte اش راقفل کتابی زده وسرعت روی ۴۰mbpsفیکس می شود.ایرانسل هم که برای من با مودم شرکت ومودم اریجینال،خیری نداشت ودرحدadsl پرنویز بود.خدایی،نمی دانم شما وسایردوستان،چگونه به این سرعت های بالای۱۰۰mbpsمی رسید.حتما کاری انجام می دهیدکه به ذهن بنده نرسیده…

  2. من استوک این مودم را از سایت خریدم.
    از نظر قدرت و آنتن دهی هیچ مزیتی ایجاد نمیکند. گول هیکل و اندازه را نخورید. این مودم فقط برای نصب در فضای باز یا پشت بام جهت دید مستقیم تر به دکل BTS مخابرات ساخته و تعبیه شده.
    در خصوص آنتن دهی به دفترچه راهنما که فایل آن در نت موجود است مراجعه کنید متوجه میشوید آنتن دهی خارجی مودم در حد یک مودم معمولی است. آنتن های آن در محدود ۸ دی.بی هستند.
    از نظر فریم.ویر نسبت به بی ۶۱۲ خیلی ضعیف تر است و کلی باگ و مشکل دارد.
    این مودم هنگام ضعف سیگنال و از دست دادن کانکشن BTS کلا ارتباط روتر با مودم (کله قندی) قطع میشود و کلی طول میکشد تا مجدد برقرار شود.

  3. سلام
    نتونستم صبر کنم و یکی برا خودم خریدم
    نکته اول اینکه مودم کمی بزرگتر از اونیه که فکرشو میکردم
    نکته دوم اینه دراوردن سیمکارت با دست بدون ابزار تقریبا غیر ممکنه. به خاطر داشتن گواهی ip65 اینگونه طراحی شده البته منظور از ابزار یه پنس یا دم باریک کافیه
    طراحی روتر و کیفیتش خیلی خوبه. نکته جالب اینه وایفای ۵ گیگاهرتز و ۲.۴ گیگاهرتز هردو به صورت همزمان فعال هستند حالا مشخص نیست از نظر سلامت بدن آیا عیبی هم دارد یا نه؟
    چون دستگاه دو تیکه هست یه مقدار استفاده کردن ازش سخته چون سیمکارت را مودم میخوره نه روتر در نتیجه برای تعویض سیمکارت لازمه مودمو هرجا که نصب کردی بیاری و سیمکارتو عوض کنی و این یه مقدار راحتیو از ادم میگیره و الان میبینم یک تیکه بودن خودش مزیته. این مودمها بدون پایه فروخته میشند و لازمه یه پایه هم طراحی کرد و ساخت اینم بگم بدون پایه هیچ جور مودم بصورا عمودی قرار نمیگیره و حتما باید به صورت خوابیده بزاری مثلا رو میز
    متاسفانه حرکت بین منوهای پنل کمی کند هست در حالی که مثلا I60 H1 خیلی روونتره
    انتخاب بین CA و MIMO 2*2 وجود نداره و اتوماتیک انجام میشه در حالی که I60 در اخرین نسخه فریمور داره

    حالا از این بحثها رد شیم بریم سراغ اصل کار یعنی تست سرعت
    من تو تمام شرایط مختلف مودم b2368 را با مودم i60 h1 تست کردم
    تستهای فوق با سیمکارتهای TDD and FDD ایرانسل انجام گرفتند
    تقریبا در تمام شرایط سرعت این مودم ۲۰ تا ۳۰ درصد بیشتر از I60 بود
    تست پینگ هر دو مودم مشابه هم هستند
    در مورد پایداری هم تو این چند روز که خریدم خوب بوده
    در کل اگه مشکلی با نگهداری این مودم مخصوصا این که دو تیکه هست، نداشته باشید بهتر از i60 هست و مخصوصا که ممکنه در آینده آپگریدهایی در bts ها صورت گیرد و چون از کت ۱۲ پشتیانی میکنه میتونه بهتر باشه.

      1. ممنون
        i60 h1 را میفروشم اینو نگهش میدارم
        و i60 g1 رو هم که قبلش فروختم
        کسی سوالی داشت بپرسه هستم
        راستی مودمی که من خریدم بعضی وقتها وارد پنل نمیشه یه جورایی بگیر و نگیر داره نمیدونم همشون اینجوری هستند یا فقط مال من اینجوریه
        وقتی یوزر پس را میزنم نه خطایی میده و نه هیچی. دوباره برمیگرده صفحه لاگین
        یه بار هم ریست فکتوری کردم مشکل حل شده بود ولی دوباره ظاهر شد
        هرچند کانفیگ روتر یک بار انجام بشه کافیه و نیاز نیست هر وز سر بزنم

          1. سلام. بله راضی هستم. الانم یک ساله یکیشو خریدم برا یکی از بچه ها. از کیفیت و سرعتش راضیه. سرعت دانلودش ۱۰ تا ۳۰ درصد از آی ۶۰ کمتره ولی قطعی و هنگ نداره. ضمنا با این قیمت بهترین مودم ممکنه.

  4. سلام
    من در اطراف یک روستا زندگی میکنم که لای کوه هستش الان مودم داخلی رو گذاشتم رو بالا پشت بوم یک خط به زور آنتن ۴g دارم میگیرم اونم فقط به یه سمت و در یه نقطه که خیلی هم استیبل نیست،میخوام بدونم آیا گذاشتن این مودم فرقی ایجاد میکنه؟

    1. سلام دوست عزیز
      بله مودم‌های بیرونی مانند ۲۳۶۸ یا ۵۳۶۸ چون تعداد آنتن زیادی دارند؛ گیرندگی سیگنال را افزایش داده و معمولا در محیط‌های دارای مشکل آنتن‌دهی، خوب عمل می‌کنند و اینترنت به مراتب بهتری می‌دهند

      1. ممنون از شما
        چون من بین این و n5368 و ییکامp11 و میکروتیک lhg lte موندم که خوب دو تاشون قیمتشون حداقل دو برابر این هست و p11 هم که دیگه پیدا نمیشه.
        برای من قدرت گیرندگی و استیبل بودن اولویت هست نه امکانات دیگه و سرعت خیلی بالا یا قدرت وای فای و این چیزا.
        چون محلی که هستم نقطه کور هست و فقط همراه اول اونم در نقاط خاص و جهت خاص یک خط ۴g داره همین

          1. سلام وقت بخیر
            میخوام مودم بخرم برای مصرف خانگی بین مودم های b2368 و l02 و g1 کدوم بهتر؟؟؟

          2. سلام دوست عزیز
            ببینید این سه مودمی که نام بردید برای سه کاربرد مختلف هستند:
            اگر مودم بیرونی می‌خواهید و جایی هستید که آنتن‌دهی ضعیف است؛ مودم هواوی B2368
            اگر مودم رومیزی داخلی خوب و پرسرعت و آنلاک می‌خواهید؛ مودم هواوی L02
            اگر مودم ۴.۵g و tdlte با حدود قیمتی ۳ تومن می‌خواهید؛ مودم ایرانسل Tfi60 G1

    2. سلام
      من در باغم اصلا آنتن شبکه نیست و حتی برای صحبت تلفن مشکل داریم از وقتی نصب کردم این مودم رو خیلی راحت تلگرام و فیلم و دوربین برای باغ کار میکند.عالی هست عالی

  5. بعد از چند وقت از یکی با مهلت تست این مودم رو گرفتم.
    اولش خود فروشنده میگفت اینجا داخل مغازه من آنتن نداره گفتم پس هیچی اما گفت ببر تست کن ازش گرفتم.
    خدا رو شکر اینجا که نقطه کور هست آنتن داد و سرعتش نسبت به b 315 که قبلش با کیسه رو بالا پشت بام گذاشته بودم بهتر شد و استیبل تر،گهگاهی چند لحظه قطعی میده که فکر کنم از دکل باشه چون چند کیلومتر باهاش فاصله داریم اونم لابه لای کوه اما کار راه افتاد
    فقط اینکه چراغ روی کله قندی الان نارنجی روشن شده فکر کنم با توجه به اینکه ۴g هست یا td رنگش عوض میشه

    1. سلام
      فقط مودم میکروتیک ATL LTE18 Kit و بخرید عالیههه
      از چند کیلومتر اونورتر سیگنال و میگیره!!!
      کت ۱۸ هم هست و همه چی تمومه!!

    1. سلام
      فقط مودم میکروتیک ATL LTE18 Kit و بخرید عالیههه
      از چند کیلومتر اونورتر سیگنال و میگیره!!!
      کت ۱۸ هم هست و همه چی تمومه!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا