راهنمای خرید

۵ دلیل برای خریدن مودم ایرانسل FD-M60

ایرانسل دو مودم ۴.۵G به نام‌های CA60 و FD-M60 عرضه کرده است.

مودم CA60 قدیمی‌تر است و تقریبا اولین مودم همراه ۴.۵G است که ایرانسل وارد بازار کرد. از حدود یک سال پیش مودم FD-M60 ایرانسل عرضه شده ولی این روزها با کمبود CA60 بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

در حالی که روی فروشگاه ایرانسل فقط دو مودم همراه LH96 به قیمت ۲۹۹ هزار تومان و FD-M60 به قیمت ۳۶۰ هزار تومان عرضه شده است؛ با بررسی مشخصات و قیمت‌ها می‌توان دریافت FD-M60 مودمی به مراتب بهتر و به‌صرفه‌تر است.

در حالی که دارم سعی می‌کنم این مودم را دریافت کرده و به طور تخصصی و کامل مورد بررسی قرار دهم ولی باز هم با نگاهی به مشخصات این مودم، گزارش‌های کاربران روی سایت‌ها و انجمن‌ها و مقایسه با مودم‌های ۴.۵G دیگر بازار؛ ۵ دلیل زیر برای خریدن آن یافت می‌شوند:

۱- هواوی E5785

مودم ایرانسل FD-M60 همان مودم هواوی E5785 است. اگر کمی با مودم‌های همراه آشنا باشید؛ با نام بردن از هواوی E5785 کار برایتان تمام شده خواهد بود. هواوی E5785 یکی از بهترین مودم‌های همراه ۴.۵G در بازار ایران است. 

من در مطلب «هواوی E۵۷۸۵: یک مودم همراه ۴.۵G همه‌چی تمام» به طور کامل درباره این مودم صحبت کردم و به نظرم دیگر نیازی نیست دوباره این توضیحات را تکرار کنم.

هواوی E5785 یک مودم جواب پس داده است و برخلاف برخی دیگر از مودم‌های ایرانسل که از پایه روی مودم خوبی توسعه داده نشده‌اند؛ مودم FD-M60 از تراشه موبایل، وای‌فای دوبانده، آنتن‌دهی نسبتا خوب و مشخصات کامل یک مودم LTE 4G سود می‌برد.

۲- مودم همراه ۴.۵G 

ایرانسل FD-M60 یک مودم همراه ۴.۵G است. وقتی می‌گوییم مودم ۴.۵G یعنی سرعت دانلود شما روی شبکه‌های موبایل به مرز ۳۰۰ مگابیت می‌رسد و سرعت آپلود ۵۰ مگابیت است.

از مودم سری LTE Cat6 سود می‌برد که امکان تجمیع فرکانس را می‌دهد تا بتوانید با تجمیع چند فرکانس به سرعت بیشتری دست پیدا کنید.

در بازاری که به تعداد انگشت دست مودم همراه ۴.۵G وجود دارد؛ به نظر می‌رسد مودم FD-M60 یک غنیمت محسوب می‌شود.

۳- قیمت

این روزها مودم‌های همراه ۴.۵G قیمت‌های بسیار بالایی دارند. مودم هواوی E5785 بدون لاک با قیمتی در حدود ۹۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. دیگر مودم‌های ۴.۵G نیز قیمت‌هایی در حدود یک میلیون تومان و بیشتر دارند. 

حالا شما می‌توانید یک مودم ۴.۵G را با قیمتی حدود ۳۶۰ هزار تومان خریداری کنید و نزدیک به ۷۰۰ هزار تومان صرفه‌جویی داشته باشید. حتی مودم‌های ۴G قدیمی بازار هم این روزها قیمتی بالای ۵۰۰ هزار تومان دارند.

به نظر می‌رسد خرید مودم FD-M60 آن هم با یک سیم‌کارت و ۱۰ گیگابایت اینترنت رایگان می‌تواند یک تصمیم اقتصادی و مقرون‌به‌صرفه باشد.

۴- باتری، اندازه  و وای‌فای

مودم FD-M60 یک باتری ۳۰۰۰ میلی‌آمپری دارد که می‌تواند چندین ساعت بدون برق شما را به اینترنت وصل کند.

اندازه این مودم هم برای مصارف همراه و قابلیت حمل خوب است. وزن دستگاه ۱۲۷ گرم است و از وای‌فای دو بانده ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز پشتیبانی می‌کند. تا ۱۶ نفر می‌توانند به این مودم وصل شوند و دارای صفحه‌نمایش است.

یعنی تمام مشخصات یک مودم همراه را دارد و به راحتی می‌تواند همه‌جا همراه شما باشد.

۵- آنتن خارجی

این مودم قابلیت توسعه آنتن‌دهی دارد. در بخش پایینی FD-M60 دو سوکت TS-9 برای نصب آنتن خارجی وجود دارد. نصب این آنتن‌ها می‌تواند قدرت گیرندگی شبکه موبایل را به شدت افزایش دهد. 

اگر این مودم را خریداری کنید؛ در جایی که مشکل آنتن‌دهی داشته باشید؛ می‌توانید سریعا با نصب آنتن‌ها حتی در محوطه باز، قدرت گیرندگی دستگاه را افزایش دهید.

گزارش‌های کاربران از سرعت بالای این مودم حکایت دارد. سرعت‌هایی ۷۰ الی ۸۰ گیگابیت روی سیم‌کارت‌های ایرانسل ثبت شده است و با تجمیع فرکانس می‌توان به سرعت بالای ۱۰۰ مگابیت رسید.

روی وای‌فای هم سرعت هر دو فرکانس بالای ۱۰۰ مگابیت گزارش داده شده است. 

قطعا این مودم خالی از ضعف و کاستی نیست و سعی می‌کنیم با بررسی از نزدیک این مودم؛ گزارش کامل آن را منتشر کنیم ولی در مجموع مودم با کارایی خوبی به نظر می‌رسد که ارزش خرید دارد.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫40 دیدگاه ها

  1. سلام آقای مهندس واقعن ممنون از سایت بسیار خوبتون. مطالب فنی با توضیح ساده و همه فهم. دمتون گرم.
    من میخواستم مودم بخرم لطفا راهنماییم کنید..
    ۱.کارم بیشتر برا پخش انلاین تی وی و اینجو کاراست.. ینی لازمه کارم اینترنت سرعت خوب و هزینه کمه.
    ۲.میخوام یه مودم «جم و جور» و «قابل حمل راحت» باشه.+ اینکه دارای باتری باشه.
    ۳.قیمتش هم ارزون باشه
    باتوجه به این ویژگیها ، لطفا راهنمایی کنید و چن تا مارک مشتی معرفی کنید ممنون میشم ( البته خودمم هی وسوسه میشم همین ایرانسل m60 رو بگیرم ولی خب گرونه یکم *-*)
    سپاس فراوان

    1. والا الان در بازار FD-M60 ارزون‌ترین مودم ۴.۵G است
      این مودم را سفارش دادم و تا فردا دستم می‌رسد و کار تست آن شروع می‌شود.
      اگر واقعا سرعت و آنتن‌دهی خوبی داشته باشد و تجمیع فرکانس کند؛ به‌صرفه‌ترین مودم ۴.۵G و همراه در بازار است. در ضمن، روش‌هایی هم برای آنلاک آن وجود دارد
      مودم‌های همراه پرسرعت و باکیفیت زیادی در بازار هست ولی قیمت‌ها خیلی بالا است و به یک میلیون تومان می‌رسد.
      اگر مودم ۴G (حداکثر سرعت ۱۵۰ مگابیت) بخواهید؛ شاید مودم‌های تی‌پی‌لینک M7350_V4 و M7350_V3 و M7310 به کارتان بیاید. این مودم‌ها کیفیت خوب و امتحان پس داده‌ای دارند ولی Cat4 هستند و سرعت محدودی می‌دهند

  2. سلام. ازینکه میگین میخاین تست کنین و بهمون بگین خیلی خوشحالم.
    اگه بشه انلاکش کرد ک دیگه معرکست ولی واقعا میشه؟

    1. روی نت روش‌های زیادی برای آنلاک کردن مودم m60 آموزش داده شده

      ما اینجا به خاطر رعایت حقوق اپراتور ایرانسل و مشکلات حقوقی احتمالی سراغ آموزش آنلاک و اینها نمی‌رویم

  3. ممنون از پاسخ سریع تون. ببخشید یه سوال دیگه.. نظرتون درباره مودم هایی ک همراه اول ارائه میده چیه ؟ و اینکه در مقایسه با ایرانسل کدوم بهتره ؟
    بازم سپاسگزارم

    1. همراه اول چه مودم‌هایی می‌دهد؟

      من اطلاعات دقیقی از مودم‌های همراه اول ندارم یا هنوز ندیدم

      شما مدل‌ها را می‌دانید همین جا بگذارید تا سریعا بررسی کنم

        1. نگاهی انداختم

          خیلی قدیمی و ضعیف هستند. البته باید دقیق‌تر بررسی کنم ولی مودم‌های به مراتب بهتری در بازار است

        2. با سلام ببخشید این مودم من دارم فقط میخواستم بدونم از شبکه lte پشتیبانی میکنه یه سیم کارت lte بخرم بزارم روش چون وقتی خریدم دیدم سیم کارت معولی میخوره و بسته هاش همون بسته های گوشیم پشیمون شدم چون من خودم گوشیم ۴.۵ دیدم بی خودم گرفتمش این مدم فقط واسه کسایی که فقط وبگردی میکنن و چند نفره میخوان استفاده کنن و کسایی که گوشیشون ۳g هست خوبه فقط خدا کنه بشه ازش به عنوان مودم خونگی با بستا هتی به صرف استفاده کرد لطفاراهنمایی کنید اگه اشتباه فک میکنم

          1. کاملا حق با شما است دوست عزیز
            مودم گوشی‌های امروزی بسیار قوی‌تر و سریع‌تر از مودم‌هایی مانند FD-M60 است
            ولی برای مصرف اینترنت روی گوشی‌های ۳G یا در خانه برای مصرف بسته‌های اینترنتی و همین‌طور اتصال چندین نفر به وای‌فای مناسب است

    1. مودم را گرفتم و دارم تست می‌کنم.
      فعلا ازش در کل راضی هستم. با این قیمت مودم خوبی است چون هم‌رده‌هاش حدود یک میلیون تومان قیمت دارند

    1. مکانی که هستید مشکل آنتن‌دهی دارد
      چون خودم الان این مودم را دست گرفتم و دارم آزمایش می‌کنم.

      ۱- سعی کنید مودم را در جایی بالاتر قرار دهید و نزدیک پنجره تا آنتن‌دهی بهتری داشته باشد

      ۲- مرتب همه جای خانه را چک کنید تا بهترین نقطه برای آنتن‌دهی را پیدا کنید

      ۳- اگر هر کاری کردید و مشکل آنتن‌دهی حل نشده؛ باید به فکر آنتن‌ خارجی باشید. این مودم دو آنتن خارجی TS-9 می‌خورد. می‌توانید انتن‌ها را بیرون از خانه نصب کنید که بهتر آنتن‌دهی کنند.

  4. اخه خواهرزاده من مودم ایرانسل مدل lh92 داره وقتی میاد خونه ما سه خط انتن ۴g داره ولی مودم من نداره کلی خورد تو ذوقم

  5. سلام. سوال : ۱.کدوم آنتن بهتره ؟ (یه آنتن جمع و جور و ریز میز میخام)
    ۲. نظرتون راجب آنتن w435 M500A چیه ؟
    رنج قیمتهاشون الان در چه محدوده ایه؟
    سپاس

  6. ببخشید من چیکار کنم غریبه ها ب مودم من وصل نشن و استفاده نکنن هر چقدر رمزمو عوض میکنم بازم چند نفر هر از گاهی وصل میشن

    1. احتمالا از سیستم رمزنگاری ساده و ضعیفی استفاده می‌کنید

      وقتی می‌خواهید رمزعبور وای‌فای تعریف کنید حتما سیستم WPA2 را انتخاب کنید

  7. سلام. من یک مودم خونگی میخوام با سیمکارت همراه ۴.۵باشه بدون باتری انتن دهی خوب وسرعت بالا.ومن اینو میخوام بگیرم ولی باتریش برام مشکله من ۲۴ ساعته میخوام استفاده کنم ولی باتری که داره نمیتونم چون این مودم سرعت بالا و انتن دهی داره میخوام فقط باتریش چیکار کنه عمر طولانی تری دلشته باشه؟؟؟؟

  8. سلام اگر به هر دو مدل ca60 , FD-M۶۰ دسترسی داشته باشیم کدوم بخریم بهتره؟با توجه به سرعت و باتری و سایر پارامترها

    1. سلام

      مودم FD-M60 جدیدتر است. فرق این دو مودم در تعداد کاربرانی است که به وای‌فای متصل می‌شوند. مودم CA60 از ۳۲ کاربر پشتیبانی می‌کند ولی FD-M60 از ۱۶ کاربر
      در کارایی و آنتن‌دهی و سرعت و بسیاری دیگری از ویژگی‌ها تفاوتی با هم ندارند

      1. آخه در بعضی سایتها کاربران از باتری و مدت شارژ شدن ca60 گلایه دارند..خواستم بپرسم این مدل fd-m60 هم همینجوریه؟
        در ضمن میدونم شا مخالف tf-i60 هستید ولی وقتی مشخصات نگاه مکنیم میبینیم خل فرقی ندارند..بهتر نیست یه ودم دو منظوره مثل Tfi60 بگیریم؟

    1. سلام

      واقعیتش با این مودم و برندش اصلا کار نکردم
      فکر کنم یک مودم ۴G معمولی چینی باشد. خرید با قیمت‌هایی زیر ۴۰۰ تومان به صرفه است وگرنه شرکت تی‌پی‌لینک و هواوی مدل‌های بهتر و معتبرتری دارند

  9. سلام. خسته نباشید. وقتتون بخیر.
    من میخواستم این مدم رو بخرم.
    رفتم چندتا مغازه و پست بانک. گفتند چون کمتر کسی پیدا میشه این مدم رو بخره شرکت ایرانسل هم خیلی کم تولیدش میکنه و ما سفارشش دادیم، اما هنوز به دستمون نرسیده. بنظرتون چرا کسی معمولا این مدم رو نمیخره و اکثرا میرند سراغ lh92 و lh96?
    لطفا به این چند سؤالم به دقت پاسخ بدید.
    ۱. آیا در این مدم میشه wps رو کلا غیرفعال کرد؟ اگر میشه، چطوری؟
    ۲. آیا این مدم پنل ارسال و دریافت پیامک داره؟ آیا میشه کدهای دستوری رو گرفت؟ چطوری؟
    ۳. آیا نرم افزاری برای موبایل هست که بشه مدم رو مدیریت کرد و در اصطلاح کانفیگش کرد؟
    ۴. برنامه ی Internet download manager رو بر روی ویندوزتون نصب کنید. سعی کنید از یکی از سایتها مثل soft98.ir یک فایل حجیم دانلود کنید. میخوام بدونم در شبکه ی ۴G+, حداقل سرعت دانلودی که داره، چند مگابایت در ثانیه هست؟ توجه کنید که منظورم مگابیت نیست.
    ۵. اگر مدم رو فول شارژ کنیم و روشن کنیمش و شروع به دانلود کردن فایلهای سنگین کنیم، در چنین شرایطی، حداکثر چند ساعت باتری اش دوام داره؟
    ۶. اگر ۲۴ ساعته مدم رو بزنیم به برق و ازش استفاده کنیم و نیاز به شارژ کردن هم نداشته باشه، آیا به باتریش آسیب میزنه؟
    ۷. چطور میشه آنتنهای خارجی رو بر روی مدم نصب کرد؟ آیا این آنتنها واقعا سرعت رو بیشتر میکنند؟ قیمت بهترینشون چنده؟
    ۸. بروزرسانی آنلاین این مدم به چه معناست و چه کاربردی داره؟
    ۹. چطور میشه تنظیم کرد که فقط از شبکه ی ۴g+ استفاده کنه و روی ۳g یا ۲g سوییچ نشه؟
    ۱۰. تا به حال آیا مشکل یا نقصی از این مدم دیدید؟ میشه بهم بگید؟ من جداً میخوام این مدم رو بخرم. اما فروشگاههایی که رفتم گفتند این مدم رو کمتر کسی میخره و پیشنهادمون اینه که همین مدمهای ۴g رو بخرید. اما سرعت و پینگ پایین برام خیلی مهمه. نمیخوام مدم ۴G با حداکثر سرعت ۴ ۵ مگ در ثانیه داشته باشم.
    ۱۱. اگر این مدم رو آنلاک کنیم ممکنه بسوزه یا مشکلی براش پیش بیاد؟
    ۱۲. اگر شارژش تموم بشه، آیا مدم خاموش میشه؟ یا چطور باید بفهمیم که شارژش خالی شده؟ آیا باید صبر کنیم تا کاملا مدم خاموش بشه و بعد به شارژ متصلش کنیم؟ یا هرزمان که خواستیم، میتونیم این کار رو بکنیم؟
    ۱۳. اگر باتری این مدم خراب بشه، چطور میتونیم باتریشو تهیه کنیم؟
    ۱۴. آیا این مدم گارانتی هم داره؟ اگر مشکلی برای مدم پیش اومد چطور باید به ایرانسل گزارشش کنیم؟
    ممنون میشم ضمن پاسخ به سؤالاتم، هر تجربه ای که تا به حال از این مدم داشتید رو برام بنویسید، چون خیلی برام مهمه.
    ممنونم از لطفتون.
    موفق باشید.

    1. خوب کار یک سال آینده ما روی سایت مشخص شد
      من هم ابتدا به چند دفتر ایرانسل و پست بانک و دفتر خدمات الکترونیک رفتم ولی نداشتند
      نداشتن این مودم دلیلی بر خوب نبودن آن نیست بلکه ایرانسل روی آن زیاد مانور نداده و پخش نکرده و کاربران هم عموما سراغ اش نرفتند چون مدل CA60 با قیمت بهتر در دسترس بوده ولی حالا استقبال ازش زیاد شده و احتمالا به‌زودی به پست بانک‌ها هم برسه
      در مطلب مفصل بررسی این مودم به نشانی زیر می‌توانید جواب بسیاری از سوالات‌تان را از جمله مشکلات من با این مودم را بگیرید:
      https://shabakehchi.com/review/6947/irancell-modem-fd-m60-review

      ولی باز هم به روی چشم
      گزارش می‌کنم مواردی که خواستید

  10. شما در اون مطلب گفتید حداکثر سرعتی که با این مدم داشتید ۳۴ مگابیت بوده که اگر دانلود بخواهیم کنیم میشه تقریبا ۴ مگابایت در ثانیه! این خیلی کمه! چون این یک مدم ۴.۵G هست. من با galaxy j7 2015 که ۴.۵g هم نبود تا ۶ مگابایت در ثانیه سرعت دانلود داشتم که حدودا میشه ۵۵ مگابیت. این ۴.۵G هست بیشتر ازش انتظار میره. من انتظار داشتم موقع دانلود سرعتش دستکم به ۸ مگابایت در ثانیه یعنی حدودا ۸۰ مگابیت برسه. ۳۴ واقعا کمه!

    1. من از نمایندگی ایرانسل بندرخمیر گرفتم مورخ۱۳۹۷/۰۵/۲۷ و فک کنم هنوزم دارن
      دوتا انتن بیرونی براش گرفتم زیاد تاثیری نداشت یا هم من درست متوجه نبودم واینم بگم انتنش ۳db بود و شایدم ضعیف بوده انتن های قوی زیادی هستند با قیمت بالا که واسه من اقتصادی نبود و تو جا دادن سوکت انتن ts9 خیلی باید دقت بشه به خاطر نزدیک بودن دوتا سوکت انتن بهم چون من به خاطر بد جا دادن انتن یکی از سوکت های انتن شکست و از طریق نمایندگی بعد از طی پروسه ۲۱روزی تعویض کردند و زمانبر بودنشم به خاطر دوری بندرخمیر از تهران بود والا گارانتی عالی دارن فقط شاید زمانبر باشه و اصلا فکر نمیکردم مودم رو عوض بکنند برام تنها هزینه اش هم هزینه ارسال و برگشت مودم رو ازم گرفتند۳۲۵۰۰تومان که هیچی نبود
      با نرم افزارهای مدیریت مودم میشه مدیریتش کرد
      نمیشه به صورت دستی قفل کرد رو شبکه خاصی به صورت اتوماتیک خودش شبکه رو پیدا میکنه
      یکی از خاصیت های خوبش اینه که پخش کننده وای فای هست
      باطریش هم میشه از موبایل فروشی ها یا نمایندگی های هواوی تهیه کرد
      wps این مودم به صورت نرم افزار یه
      تو خود صفحه نمایشش دوتا بارکد هست یکی رمز وای فای و دیگری نرم افزار مدیریت وای فای که با اسکنر کردن دوربین گوشی میشه رمز رو وارد گوشی کرد و نرم افزار رو نصب کرد
      سرعتشم متغیره بیشتر بین ۴g و ۴g+ متغیره و کمتر میره به ۳g بیشتر به منطقه هم بستگی داره
      در کل خریدش نسبت به قیمتی که داره عالیه
      انلاک هم میشه اینجوری که من شنیدم و قبل از شکستن سوکت انتن دنبال انلاک کردنشم بودم ولی با انلاک کردنش گارانتی شده باطل میشه و برای انلاک حتما باید شخصی باشه که اینکاره باشه و بدون خطر مودم رو انلاک بکنه تا مشکلی واسش پیش نیاد چون گارانتیش دیگه قبول نمیکنه
      سرعتش رو تست نگرفتم چون زیاد سر در نیاوردم
      اگه سوال دیگه ی هست درخدمتم
      مهندس محمدی عزیز کار یکسال شما رو انجام دادم😁

  11. سلام اگر ممکنه سریع تر پاسخ بدین
    من مودم رو خریدم و در مشهد سرعت خود مودم بالاتر از ۱۵مگابیت نرفت الان میخوام انتن خارجی بخرم
    کدوم یکی واقعا بهتره قیمتش مهم نیست
    https://modemmart.com/product/ts-9crc-9sma-40dbi-antenna/
    https://modemmart.com/product/35dbi-4g-antenna-two-connector/
    https://modemmart.com/product/5dbi-4g-lte-antenna-ts9-crc9-conenctor/
    https://modemmart.com/product/3g4g-su200-antenna-ts-9-crc-9-2x/
    لطفا هم اینجا و هم به ایمیلم بفرستید
    سایتتون محشره

  12. سلام ایا برای انتن این دستگاه حتما باید یک انتن هواوی تهیه کنیم یا هر آنتنی با هر دسیبلی رو جواب میده؟؟

    1. می‌توانید از هر آنتنی با هر برندی و قدرتی استفاده کنید فقط باید کانکتور یا سوکت آنتن به مودم بخورد و ۴G باشد. آنتن وای‌فای نخرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا