راهنمای خرید

معرفی مودم Aurora C082 5G: زیبای ناشناخته

یک مودم با ویژگی‌های مثبت زیاد ولی باندهای فرکانسی 5G محدود

در این نوشتار می‌خواهیم مودمی را معرفی کنیم که گرچه یک سالی هست به بازار ایران وارد شده است، اما به دلیل اینکه واردات آن پیوستگی نداشته؛ هرگز مانند رقبای خود شناخته شده نیست. مودم Aurora C082 در ایران به‌صورت آنلاک شده ۲ اپراتور عربی عمانتل و اتصالات موجود است.

مودم Aurora C082 (Aurora به معنای شفق قطبی) نیز مانند هر مودم تحت اپراتوری دیگر، ساخته شده توسط شرکت‌های OEM چینی است که دانستن مشخصات و شرکت سازنده اصلی، می‌تواند تاثیر زیادی در تصمیم‌گیری شما داشته باشد.

مودم Aurora C082
مودم Aurora C082 تحت اپراتور عمانتل

در ابتدای ورود این مودم به بازار ایران برخی شایعه کردند ساخت هواوی است ولی چناچه در این مقاله خواهیم دید؛ با قطعیت می‌توان گفت این مودم ساخت هواوی و حتی زیر مجموعه‌های این شرکت نیست.

البته این نوشتار بررسی این مودم نیست و برای بررسی امیدواریم فروشگاهی این مودم را در اختیار ما قرار دهد تا با بررسی کامل آن بتوانیم نظر خودمان را در مورد این مودم با شما به اشتراک بگذاریم.

بیشتر بخوانید: معرفی ۸ مودم جیبی ۵G موجود در بازار ایران

اما فعلا و تا قبل از بررسی کامل، با توجه به مشخصات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مودم را معرفی خواهیم کرد و در حدالامکان خواهیم گفت که این مودم ارزش خرید دارد یا خیر.

مودم Aurora C082 ساخت چه شرکتی است؟

مودم سیمکارتی ارورا در بازار چین و هند با نام ۱۸۰۰ KUWFI 5G CPE موجود است که سایت علی بابا چین تولیدکننده آن را شرکت KUFWI معرفی کرده است.

اما شرکت KUWFI خودش تولیدکننده مودم نیست و در واقع محصولات شبکه را از شرکت‌های OEM سفارش داده و تحت برند خود به بازار کشورهای مختلف ارائه می‌کند.

مودم سیمکارتی ارورا
مودم Aurora C082 تحت برند KUWFI

در هر صورت نتوانستیم تولیدکننده اصلی مودم Aurora C082 را پیدا کنیم و به همین دلیل نمی‌‌توانیم در مورد کیفیت ساخت این مودم در درازمدت چیزی بگوییم.

در خاورمیانه اما این مودم توسط ۲ اپراتور معروف عربی یعنی اتصالات عربستان و عمانتل عمان سفارش داده شده است که تجربه ثابت کرده‌ است این دو اپراتور محصولات باکیفیتی را باندل می‌کنند و این موضوع کمی آرامش‌بخش است.

مودم سیمکارتی ارورا (Aurora)
مودم Aurora C082

می‌توانید این مودم را در عمان و عربستان فقط با خرید حجم اینترنت سفارش دهید و در واقع پول مودم به صورت قسطی روی بسته اینترنت ماهیانه حساب می‌شود.

در ایران اما برای این مودم باید پول زیادی را به صورت نقد بدهید. از آنجایی که این مودم هم به‌صورت دست‌دوم و استوک و هم به‌صورت نو موجود است، قیمت ثابتی در بازار ندارد.

در واقع نمی‌توان قیمت مشخصی را برای این مودم مشخص کرد و ترجیح می‌دهیم به قیمت‌های میانگین اشاره نکنیم ولی باید گفت که می‌توان از حدود ۶ میلیون به بالا این مودم را خرید.

مشخصات فنی

مودم Aurora C082 یک مودم ۵G با پشتیبانی از وای‌فای نسل ۶ است که  از لحاظ رابط کاربری نیز امکانات خوبی را عرضه می‌کند.

به لحاظ رابط کاربری باید بگوییم این مودم دارای یک رابط کاربری بسیار زیبا و سر راست است که امکانات لازم را نیز در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

Aurora C082

یکی از امکانات نرم‌افزاری دوست داشتنی این مودم، امکان اطلاع‌رسانی قطعی اینترنت به یک شماره دیگر است که برای برخی کاربردها بسیار مفید خواهد بود.

امکانات روتین دیگر مثل تغییر DNS یا قابلیت‌هایی که برای برای انتقال تصویر لازم هستند هم در این مودم گنجانده شده است که مصارف آن را بیشتر می‌کند.

اما در سخت افزار این مودم چه خبر است؟ مودم Aurora C082 مانند خیلی دیگر از مودم‌هایی که این روزها می‌بینیم؛ از پردازنده Qualcomm x55 با یک گیگابایت حافظه رم استفاده می‌کند که گرچه مقداری قدیمی به‌نظر می‌رسد اما برای یک مودم، سخت‌افزار بسیار خوبی محسوب می‌شود.

Aurora C082
Aurora C082

قیمت تکی این مودم و تحت برند KUWFI در سایت علی بابا حدودا ۲۰۰ دلار است که برای این سخت‌افزار گران محسوب می‌شود ولی خوشبختانه قیمت این مودم در ایران با رقبا می‌تواند رقابت کند.

 اگر بخواهم رقبای این مودم را معرفی کنم باید مودم‌های ZLT X20 و OPPO CPE T1a یا NOKIA 3.2 را نام ببرم که همگی از چیپ‌ست مشابهی استفاده می‌کنند و همگی قیمتی در حدود همین مودم Aurora C082 دارند که انتخاب برای خرید را سخت‌تر می‌کند.

همچنین مودم Telstra 5G که جدیدا در بازار ایران معرفی شده است؛ هم همین سخت‌افزار را دارد ولی کمی از مودم Aurora C082 گران‌تر است؛ در عوض پورت‌های کامل‌تری را در اختیار شما قرار می‌دهد.

سرعت مودم Aurora C082 در نسل پنجم به شرح زیر است:

در دانلود رو پهنای باند ۲۰۰ مگاهرتز سرعت ۴.۶ گیگابیت پشتیبانی می‌شود. اما روی پهنای باند ۱۰۰ مگاهرتز (موجود در ایران) حداکثر سرعت ۲.۴ گیگابیت پشتیبانی خواهد شد.

در آپلود اما، حداکثر ۱۲۰۰ مگابیت روی پهنای باند ۲۰۰ و حداکثر ۶۰۰ مگابیت روی ۱۰۰ مگاهرتز روی این مودم در دسترس است.

تست مودم Aurora C082
سرعت مودم Aurora C082

در نسل چهارم نیز این مودم از رده CAT 18 است که سرعت دانلود اسمی بالای ۱ گیگابیت و آپلود ۳۰۰ مگابیت را به همراه دارد.

در ایران اما طبق تست سرعتی که برخی از فروشگاه‌ها و کاربران این مودم ثبت کرده‌اند، این مودم سرعت‌های خوب بالای ۱۰۰ مگابیت را ثبت کرده است.

ما در شبکه‌چی این مودم را از نزدیک تست نکرده‌ایم و فعلا نمی‌توانیم این سرعت‌ها را تایید یا رد کنیم ولی با توجه به سخت‌افزار، سرعت بالای ۱۰۰ مگابیت حتی در شبکه TD-LTE برای این مودم چیز عجیبی نیست.

در بحث درگاه‌های ارتباطی این مودم در میانه رقبای خود قرار گرفته است. مثلا این مودم در قیاس با مودم‌های OPPO CPE T1a و ZLT X20 پورت USB دارد که بسیار مفید است.

درگاه‌های Aurora C082
درگاه‌های Aurora C082

نکته مثبت دیگر نسبت به رقبای اصلی خودش در این رده قیمتی، پشتیبانی از آنتن خارجی است که بسیار ویژگی مفیدی است. در واقع مودم Aurora C082 دارای ۲ کانکتور آنتن خارجی است که یکی از نوع TS-9 برای Tx و یک درگاه Tx-9 برای Rx است.

همچنین این مودم دارای ۲ پورت لن گیگابیتی و یک پورت WAN/LAN است که با یه پورت RG11 برای VOIP درگاه‌های این مودم را تکمیل می‌کنند.

بیشتر بخوانید: معرفی ۸ مودم جیبی ۵G موجود در بازار ایران

همانطور که مشخص است مودم Aurora C082 به لحاظ درگاه‌های ارتباطی فیزیکی، رقبای نزدیک خود را پشت سر می‌گذارد و فقط نسبت به مودم Telstra 5G ضعیف تر است.

در وای‌فای اما این مودم از نوع وای‌فای ۶ با استاندارد AX1800 است. حداکثر سرعت وای‌فای این مودم روی فرکانس ۵ گیگاهرتز ۱۳۰۰ مگابیت است و در فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز به ۶۰۰ مگابیت می‌رسد که بسیار شبیه مودم Telstra 5G است.

مودم سیمکارتی Aurora C082

همانطور که مشاهده کردید؛ مودم Aurora C082 به لحاظ درگاه‌های و همچنین وای‌فای در رده قیمتی خود در جایگاه بسیار مناسبی می‌ایستد.

آیا مودم Aurora C082 برای بازار ایران مناسب است؟

مهم‌ترین فاکتور در بررسی یک مودم برای یک کشور خاص، بررسی باندهای فرکانسی پشتیبانی شده است. در ایران و در FD-LTE با باندهای ۱، ۳ و ۷ کار داریم و در TD-LTE با باندهای ۴۲ و ۴۳.

در ۵G اما کمی شرایط متفاوت است و فعلا فقط باند N78 را داریم ولی مطمئن هستیم به‌زودی باندهای دیگری نیز برای نسل پنجم در ایران فعال خواهد شد که آنطور که از شایعات بر می‌آید باندهای  N28 وN41 و N79 مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

مودم 5G Aurora C082
مودم Aurora C082

در مورد مودم سیمکارتی ارورا می‌دانیم که باندهای زیر را در دسترس قرار می‌دهد:

۵G NR: n41/n78

LTE-FDD : B1/B3/B7/B8/B20/B28

LTE-TDD : B38/B40/B41/B42/B43

همانطور که مشخص است این مودم برای کار در شبکه ۴G ایران چه TD و چه FD هیچ مشکلی ندارد و تمام باندهای فرکانسی را پشتیبانی می‌کند.

در ۵G نیز از باند حال حاضر نسل پنجم ایران یعنی باند N78 پشتیبانی می‌شود ولی واقعیت این است که لیست باندهای نسل پنجم این مودم خیلی کوتاه است و احتمال اینکه در آینده، حسرت خرید یک مودم فول باندتر مانند ZLT X20 و یا Telstra 5G را بخورید، خواهد بود.

جمع‌بندی و ارزش خرید

مودم Aurora C082 به خودی خود یک مودم با کیفیت است که به دلیل واردات ناپیوسته آنچنان که باید در میان کاربران شناخته نشده است و با استقبال نیز روبه‌رو نشده است.

اما این مودم مزایای زیادی مانند پورت آنتن خارجی دارد که خریدش را در بازه قیمتی زیر ۸ میلیون تومان منطقی می‌کند و اگر با ناشناخته بودن برند و همچنین باندهای فرکانسی ۵G محدود مشکلی نداشته باشید، مودم Aurora C082 انتخاب خوب و متفاوتی برای شما خواهد بود.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید بهترین مودم ۵G رومیزی بر اساس قیمت

بررسی کامل‌تر این مودم نیازمند این است که این مودم در اختیار سایت شبکه‌چی قرار بگیرد. ولی اگر بخواهم از روی مشخصات نظر بدهیم باید بگویم که اگر دنبال مودم ۵G فول باند با پردازنده کوالکام می‌گردید حتما به ZLT X20 و Telstra 5G (به شرط کاهش قیمت) نیز نگاهی بیاندازید که رابط کاربری‌های کامل‌تری را نیز در اختیار شما قرار می‌دهند.

نظر شما چیست؟ آیا خرید مودم Aurora C082 را در حال حاضر منطقی می‌دانید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

‫2 دیدگاه ها

  1. درود ؛ متن کامل و عالی بود
    فقط بنظر بنده از x28 هم به همان رقیب می شد نام برد…

    اگه ممکنه دلیلش رو بگید ؛ یعنی x28 از این یک سر و گردن بالاتر هست ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا