نقد و بررسی

معرفی مودم Telstra 5G: با کیفیت ولی گران

معرفی و ارزیابی ارزش خرید جدیدترین بازیگر بازار مودم‌های 5G بازار ایران

چند سالی است که بازار مودم و کلا تجهیزات شبکه در ایران به شدت مهجور و عقب مانده است و معمولا در حضور قوانینی که واردات قانونی را غیر ممکن کرده‌اند؛ محصولی جدید و با فناوری روز دنیا وارد کشور نشده است.

چند روز پیش در نوشته‌ای از محصولاتی گفتیم که امیدواریم وارد بازار ایران شوند. یکی از مودم‌های که شخصا در لیست بنده برای بازار ایران بود؛ مودم نسل پنجم Telstra 5G بود که خوشبختانه این مودم در حین نگارش مقاله، در فروشگاه‌های ایران موجود شد.

مودم Telstra 5G
مودم نسل پنجم Telstra 5G

متاسفانه این ورود با تلاطم بازار ارز  همزمان شد و قیمت این مودم که پیش از گرانی دلار هم بالا بود؛ بلافاصله بیشتر هم شد و حالا با یک مودم بسیار گران در حدود ۱۰ الی ۱۵ میلیون تومانی طرف هستیم.

 تا آنجایی که فروشگاه‌های مختلفی که این مودم رو موجود کرده‌اند را دیدیم؛ فعلا این مودم به صورت نو و با کارتن و وسایل اصلی وارد شده است که خبر بسیار خوبی است.

از آنجایی که فروشندگان این مودم اطلاعات زیادی در مورد این مودم ۵G منتشر نکرده‌اند و بیشترین تاکید بر وزن بالای دستگاه بوده است!، در وب‌سایت شبکه‌چی تصمیم گرفتیم این مودم جدید را معرفی کنیم.

البته این نوشتار بررسی این مودم نیست و برای بررسی امیدوارم فروشگاهی این مودم را در اختیار ما قرار دهد تا با بررسی کامل آن بتوانیم نظر خودمان را در مورد این مودم با شما به اشتراک بگذاریم.

اما فعلا و تا قبل از بررسی کامل، با توجه به مشخصات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مودم را معرفی خواهیم کرد و در حدالامکان خواهیم گفت که این مودم ارزش خرید دارد یا خیر.

مودم Telstra 5G ساخت چه شرکتی است؟

نام اصلی این مودم در بازار چین Arcadyan Telstra 5G Home Modem QWRT AW1000 است که توسط شرکتی تایوانی به نام Arcadyan تولید شده است.

مودم تلسترا

عمده تولیدات شرکت Arcadyan در سال‌های اخیر شامل قطعات موبایل، پرینتر، گیرنده‌های دیجیتال و همچنین مودم‌های نسل سوم و چهارم بوده است. این شرکت در سبد تولیدی خود چندین مودم نسل پنج دارد که همگی مشخصات خوبی نیز دارند.

مودم Telstra 5G برای کدام کشور ساخته شده است؟

شرکت Telstra یکی از اپراتورهای مخابراتی معروف کشور استرالیا است که سفارش ساخت این مودم را به شرکت Arcadyan داده است. از کیفیت ساخت محصولات این شرکت چیز زیادی نمی‌دانیم ولی همینکه این محصول توانسته است استانداردهای سخت‌گیرانه استرالیا را پشت سر بگذارد؛ جای امیدواری دارد.

بررسی مودم Telstra 5G

لازم به ذکر است که این مودم در استرالیا با ماهیانه ۸۵ دلار استرالیا و با حجم ماهیانه ۱ ترابایت به مشتریان داده می‌شود که بعد از مصرف ۱ گیگابایت سرعت به ۲۵ مگابیت کاهش پیدا می‌کند و در واقع با پلن نامحدوی طرف هستیم.

این‌که چطور یک مودم ساخته شده برای استرالیا از ایران سر در آورده است جای تعجب دارد اما به هر حال خوشحالیم که تنوع محصولات در بازار شبکه کشور بیشتر شده است.

مشخصات فنی مودم Telstra

مودم Telstra 5G یک مودم نسل پنجم با پشتیبانی از وای‌فای نسل ۶ است که با رابط کاربری QWRT عرضه شده است.

در سایت‌های چینی به پشتیبانی از سیستم‌عامل Open WRT اشاره شده است که البته به‌طور پیش‌فرض روی دستگاه نصب نیست و رابط کاربری QWRT روی آن نصب است.

 هنوز نمی‌دانیم QWRT توزیع سبک شده‌ای از Open WRT است یا فقط برای گول زدن مشتریان این نام را انتخاب کرده‌اند. در مورد این رابط کاربری این را می‌دانیم که زبان پیش‍‌فرض آن چینی است و نیاز به یک آپدیت نرم‌افزاری برای انگلیسی شدن پنل کاربری دارد که اگر این مودم را خواستید بخرید؛ حتما به این موضوع توجه کنید.

Telstra 5G

از نرم‌افزار بگذریم و وارد بحث شیرین سخت‌افزار شویم. جایی که البته خبرهای خوبی نداریم. مودم Telstra 5G از پردازنده Qualcomm x55 با ۱ گیگابایت حافظه رم استفاده می‌کند که گرچه سخت‌افزار بسیار خوبی است ولی نه برای مودمی در این رنج قیمت.

البته اشتباه برداشت نشود. این مودم در بازار چین حدود ۱۵۰ دلار قیمت دارد که مودم گرانی محسوب نمی‌شود ولی قیمت آن در بازار ایران بطور محسوسی گران‌تر از رقبا است.

 برای مقایسه باید گفت مودم‌های ZLT X20 و OPPO CPE T1a یا NOKIA 3.2 همگی از چیپ‌ست مشابهی استفاده می‌کنند و همگی قیمتی کمتر از مودم Telstra 5G دارند.

به طور مثال مودم X20 با قیمت حدودی ۷ میلیون تومان در دسترس است که تقریبا یک‌سوم مودم Telstra 5G است.

شرکت سازنده مودم Telstra 5G حداکثر سرعت‌های پشتیبانی شده را ارائه نکرده است اما با توجه به پردازنده Qualcomm x55 می‌توانیم حدس بزنیم که در دانلود حداکثر ۲.۵ گیگابیت و در آپلود حداکثر ۱۲۰۰ مگابیت در نسل پنجم پشتیبانی می‌شود.

طبق اسکرین‌شات‌های که از این سرعت این مودم در استرالیا دیده‌ام این مودم در نسل پنجم، سرعت‌های خوب بالای ۴۰۰ مگابیت ثبت کرده است.

تست مودم Telstra 5G
تست مودم Telstra 5G در استرالیا

در ایران اما طبق تست سرعت برخی از فروشگاه‌ها این مودم، سرعت‌های خوب بالای ۱۰۰ مگابیت را ثبت کرده است که طبق ادعای فروشنده این سرعت‌ها روی TD-LTE ایرانسل به دست آمده است.

ما در شبکه‌چی اما فعلا نمی‌توانیم این صحت این ادعاها را بسنجیم ولی چیزی که مشخص است سرعت این مودم باید خوب باشد.

درگاه‌های ارتباطی و وای فای مودم تلسترا

اما اگر قیمت را فراموش کنیم؛ مودم Telstra 5G در بحث درگاه‌های ارتباطی تمام رقبای خود را پشت سر ‌می‌گذارد.

بزرگترین مزیت این مودم نسبت به سایر مودم‌های ۵G، وجود ۲ درگاه آنتن خارجی است که به‌راحتی می‌توانید آنتن را برای بهبود گیرندگی سیگنال متصل نمایید. همچنین این مودم از دکمه فیزیکی خاموش/روشن کردن وای‌فای برخوردار است که بسیار کاربردی است.

نمای پشتی و درگاه‌های تست مودم Telstra
نمای پشتی و درگاه‌های تست مودمTelstra 5G

۴ پورت لن گیگابیتی هم برای این مودم در نظر گرفته شده است که با یک پورت WAN/LAN دو گیگابیتی درگاه‌های این مودم را به حد اعلا می‌رساند.

این پایان ماجرا نیست و یک پورت USB3 برای اشتراک فایل و همچنین یک پورت VOIP هم برای این مودم در نظر گرفته شده است.

در وای‌فای اما این مودم از نوع وای‌فای ۶ است با استاندارد AX3600. حداکثر سرعت وای‌فای این مودم روی فرکانس ۵ گیگاهرتز ۱۳۰۰ مگابیت است و در فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز به ۶۰۰ مگابیت می‌رسد که بسیار مناسب است.

همانطور که مشاهده کردید مودم Telstra 5G به لحاظ درگاه‌های ارتباطی از کامل‌ترین مودم‌های بازار کشور است.

آیا مودم Telstra 5G برای بازار ایران مناسب است؟

برای اینکه ببینیم این مودم با شبکه مخابراتی ایران سازگار است باید به باندهای فرکانسی این مودم نگاهی بیاندازیم. خوشبختانه در این جا با کامل ترین لیست باند ممکن طرف هستیم.

۵G NR NSA :n1/n3/n5/n7/n8/n20/n28/n38/n40/n41/n77/n78/n79 n2/n5/n7/n12/n25/n41/n48/n66/n71/n77/n78

۵G NR SA: n1/n3/n5/n7/n8/n20/n28/n38/n40/n41/n77/n78/n79 n2/n5/n7/n12/n25/n41/n48/n66/n71/n77/n78

LTE-FDD: B1/B3/B5/B7/B8/B18/B19/B20/B26/B28/B32/B2/B4/B5/B7/B12/B13/B14/B17/B25/B26/B29/B30/B66/B71

LTE-TDD :B34/B38/39/B40/B41/B42/B43 B41/B42/B43/B48

همانطور که مشخص است این مودم برای کار در ایران کاملا مناسب است و به لحاظ باند فرکانسی به هیچ مشکلی بر نخواهید خورد. در این مقاله، وضعیت باندهای رادیویی ۵G ایران را ببینید.

جمع‌بندی و ارزش خرید

مودم Telstra 5G به خودی خود یک مودم با کیفیت و فول باند است و ورود این مودم را به بازار ایران آن‌هم به صورت نو به فال نیک می‌گیریم.

این مودم مزایای زیادی از جمله درگاه‌ها و باندهای فرکانسی کامل دارد، اما از آنجایی که این مودم با قیمت ۱۰ میلیون به بالا فروخته می‌شود و با توجه به اینکه مودم‌هایی با سخت‌افزار مشابه با قیمت کمتری وجود دارند؛ ارزش خرید Telstra 5G بسیار کم است.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید بهترین مودم ۵G رومیزی بر اساس قیمت

امیدواریم این قیمت زیاد ناشی از حباب اولیه و تعداد کم این مودم در بازار باشد و اگر قیمت این مودم به زیر ۱۰ میلیون تومان برسد؛ آنگاه ارزش خرید بالایی پیدا می‌کند.

نظر شما چیست؟ آیا خرید مودم Telstra 5G را در حال حاضر منطقی می‌دانید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام، می شه بگید در کدام فروشگاه این مودم این مودم را مشاهده کردید؟ در سایتهای ایرانی فقط سایت شما این مودم را نمایش داده و در سایت اصلی (خارجی) هم این مودم متعلق به حدود ۱ سال پیش بوده و نوع جدیدش را تبلیغ می کند.

    1. سلام
      چندین فروشگاه مودم مانند تحلیل گران و اکتیونت و … داشتند و فروختند.
      در کانال‌ها و پیج‌های تلگرامی و اینستاگرامی هم هست
      باید استوک فروش‌ها را بگردید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا