نقد و بررسی

اوپو ۵G CPE T1a: مودم روتر ۵G کاملی برای مصارف خانگی

وای‌فای ۶، درگاه‌های شبکه گیگابیتی، فناوری‌های اختصاصی اوپو و کارایی خوب

وپشرکت اوپو فقط سازنده اسمارت‌فون و گجت‌هایی مانند ساعت هوشمند نیست و مانند سایر شرکت‌های چینی بازار فناوری، چندین مدل مودم روتر سیم‌کارتی روانه بازار کرده است که بهترین آن‌ها، مودم اوپو ۵G CPE T1a وارد ایران شده است.

در سایت‌ها و رسانه‌ها بیشتر مودم OPPO 5G CPE T1 معروف است که در سال ۲۰۲۰ معرفی و عرضه شد ولی اخیرا اوپو یک مودم ۵G دیگر به نام ۵G CPE T1a معرفی کرده است که برای کار در خانه و اتصال دستگاه‌های وای فای خانگی به اینترنت پرسرعت فایوجی مناسب است.

معرفی مودم اوپو ۵G CPE T1a

مودم ۵G CPE T1a یک مودم روتر رومیزی پرسرعت با وای فای ۶ و امکاناتی است که قابل توجه هستند. این مودم از پردازنده مرکزی کوالکام اسنپدراگون  X55 استفاده می‌کند که یکی از بهترین پردازنده‌های مودم فایوجی محسوب می‌شود.

مودم X55 روی اسمارت‌فون‌های پرچم‌دار سال ۲۰۲۱ عرضه شد ولی برای یک مودم فایوجی، به اندازه کافی قدرتمند و به‌روز است. همان‌طور که می‌دانیم هسته مرکزی این پردازنده شامل ARM Cortex-A7 با سرعت ۱.۵ گیگاهرتز است.

مودم فایوجی اوپو 5G CPE T1a

مودم اوپو ۵G CPE T1a از شبکه‌های فایوجی فرکانس زیر ۶ گیگاهرتز پشتیبانی می‌کند؛ اگرچه خود مودم X55 از امواج میلی‌متری نیز پشتیبانی خواهد کرد.

روی شبکه‌های فایوجی NSA یا غیراستاندارد سرعت دانلود حداکثر ۴.۱ گیگابیت بر ثانیه و آپلود ۶۶۰ مگابیت است و روی شبکه‌های فایوجی SA سرعت حداکثر به ۲.۱ گیگابیت بر ثانیه برای دانلود و ۹۰۰ مگابیت بر ثانیه برای آپلود می‌رسد.

در شبکه‌های ۴G LTE سرعت این مودم به طور اسمی ۲ گیگابیت برای دانلود و ۲۱۰ مگابیت برای آپلود است.

از نظر باندهای فرکانسی، وضعیت زیر را در مودم اوپو ۵G CPE T1a شاهد هستیم:

۵G: n1/ n41/ n78/ n79

FDD-LTE: B1/3/5/8/28

TDD-LTE: B34/38/39/40/41

همان‌طور که مشاهده می‌شود؛ همانند مودم‌هایی مانند هواوی E6878-870 یا هواوی H112 یا حتی مودم زد تی ای MC801A از باندهای رادیویی زیادی پشتیبانی نمی‌کند ولی غالب باندهای رادیویی در ایران را پوشش می‌دهد.

بزرگ‌ترین باندی که توسط اوپو ۵G CPE T1a پشتیبانی نمی‌شود؛ باند ۴۲ برای اینترنت TDLTE است. تصور کنید یک کاربر حدود ۲۰ میلیون تومان هزینه می‌کند؛ یک مودم ۵G خریداری کرده ولی نمی‌تواند به TDLTE وصل شود.

تست‌های انجام شده توسط این مودم در ایران، حکایت از سرعت‌های ۲۵۰ تا ۳۰۰ مگابیت روی شبکه ۴G LTE ایرانسل و همراه اول دارند. علت این سرعت بالا در تجمیع فرکانس خودکار باندهای ۱ و ۳ است.

وای فای و درگاه‌های ارتباطی مودم فایوجی اوپو

همانند سایر مودم روترهای CPE فایوجی، از استاندارد ۸۰۲.۱۱ax یا وای فای ۶ برای ارتباطات بی‌سیم و اشتراک‌گذاری اینترنت با دستگاه‌های دیگر استفاده می‌کند که یک مزیت بزرگ برای این مودم محسوب می‌شود.

مودم فایوجی اوپو 5G CPE T1a

در هر دو باند رادیویی ۲.۴ گیگاهرتز و ۵ گیگاهرتز دارای MIMO 2×2 است و طبیعی است که از وای فای ۵ و سایر نسل‌های وای فای قدیمی‌تر نیز پشتیبانی کند. درباره سرعت هر باند رادیویی، اطلاعات مشخص و دقیقی پیدا نکردیم ولی عمدتا مودم‌ها از وای فای رده‌های AX1300 یا AX1500 سود برده و سرعت وای فای باند ۵ گیگاهرتز نزدیک به ۱۲۰۰ مگابیت است.

پرونده ویژه: بررسی ۱۸ مودم ۵G برتر بازار ایران

از نظر درگاه‌های ارتباطی به یک اسلات سیم‌کارت نانو، دو درگاه شبکه اترنت گیگابیت، یک سوکت آداپتور برق، کلیدهای پاور و WPS و ریست و چراغ‌های LED شبکه‌های ۵G و ۴G و وای‌فای و پاور مجهز است.

یکی از درگاه‌های شبکه LAN می‌تواند به عنوان WAN نیز استفاده شود. آنتن‌های موبایل و وای فای این مودم کاملا داخلی هستند و در اطراف سر بالای آن نصب شدند.

مودم فایوجی اوپو 5G CPE T1a

یکی از معایب این مودم رومیزی می‌تواند عدم داشتن سوکت نصب آنتن خارجی باشد. در بسیاری از مواقع، به‌ویژه در ایران، کاربران از آنتن‌دهی مودم یا شبکه‌های موبایل راضی نبوده و دوست دارند با نصب آنتن خارجی روی مودم رومیزی، کیفیت دریافت سیگنال‌های موبایل را افزایش دهند.

نرم‌افزار و فناوری‌های اختصاصی اوپو ۵G CPE T1a

شرکت چینی اوپو مدعی است از فناوری اختصاصی به نام O-Reserve استفاده کرده است که از میان ۸ آنتن موبایل نصب شده روی مودم، به طور خودکار ۴ آنتن پر قدرت‌تر و با سیگنال‌دهی بالاتر انتخاب و ارتباطات روی آن‌ها برقرار می‌شود. اوپو می‌گوید قدرت هر آنتن به صورت تئوری ۶.۷ دسی‌بل است:

مودم فایوجی اوپو 5G CPE T1a

او می‌گوید در مودم ۵G CPE T1a از یک هیت سینک خاصی نیز استفاده کرده است تا همیشه مودم خنک بماند و بتواند بالاترین کارایی را بدهد.

برای نصب و راه‌اندازی و تنظیمات این مودم می‌توانید از اپلیکیشن موبایل اوپو روی اندروید یا iOS استفاده کنید و البته از طریق پنل تحت وب نیز به قابلیت‌های نرم‌افزاری آن دسترسی دارید. اوپو می‌گوید از هر کجا می‌توانید وارد مودم شده و تنظیمات مورد نیاز خود را اعمال کنید.

مودم فایوجی اوپو 5G CPE T1a

پنل کاربری مودم تمیز و سرراست است.

می‌توانید به راحتی تنظیمات مربوط به هر فرکانس رادیویی وای فای را انجام دهید یا مود شبکه را تعویض کرده و یک باند رادیویی انتخاب کنید.

قابلیت‌هایی مانند تعریف شبکه میهمان و کنترل پنل را در دسترس دارید ولی فکر نمی‌کنیم به توانایی و قدرت پنل‌های مودم‌های هواوی باشد.

مودم اوپو برای مصارف خانگی کامل است

ظاهر این مودم مربعی استوانه‌ای و سفید رنگ است. چراغ‌های LED در پنل جلویی و درگاه‌ها و کلیدها در پنل پشتی هستند.

از نظر ظاهری، شباهت زیادی به مودم‌های ۵G هواوی دارد و از ۸۱۰ گرم وزن و ابعاد نسبتا بزرگ ۹۲ در ۹۲ در ۱۸۰ میلی‌متر سود می‌برد.

جالب است بدانید همراه با این مودم یک شارژر ۲۴ واتی عرضه شده است که برای مودم‌های رومیزی که شارژر نسبتا سریع است اما مصرف برق آن همان ۱۲ وات است.

مودم فایوجی اوپو 5G CPE T1a

مودم اوپو ۵G CPE T1a مشخصات یک مودم فایوجی برای مصارف خانگی را دارا است.

اگرچه از نظر طراحی و قابلیت‌ها و امکانات می‌توانست مودم بهتر و قوی‌تری باشد.

با همین مودم و دسترسی به یک اینترنت ۵G پرسرعت، می‌توان بهترین وای فای را در خانه داشت.

و هر کاری از استریم بازی گرفته تا استریم ویدئو و صوت یا وب‌گردی و تماس تصویری و ویدئو کنفرانس انجام داد.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید بهترین مودم هواوی برای اینترنت ۵G و ۴G و TD-LTE

وای فای ۶ برای اتصال همزمان چندین دستگاه به مودم از طریق وای‌فای، بهینه‌سازی شده است و کاملا برای مصارف خانگی جوابگو خواهد بود.

قیمت این مودم در بازارهای مختلف متفاوت است ولی غالبا با قیمت ۳۶۰ دلار به فروش می‌رسد.

در تیر ماه ۱۴۰۲ و با رکود بازار و افت قیمت دلار، مودم فایوجی اوپو با قیمت‌های ۱۶ تا ۱۸ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

مزایا:

۱- وای‌فای ۶ و سرعت خوب وای فای روی باند ۵ گیگاهرتز

۲- پردازنده مرکزی کوالکام اسنپدراگون X55

۳- فناوری اختصاصی انتخاب آنتن خارجی با سیگنال بهتر

۴- هیت‌سینک اختصاصی

۵- تجمیع فرکانس خودکار

معایب:

۱- طراحی ساده و تکراری

۲- نداشتن درگاه USB

۳- نداشتن سوکت نصب آنتن خارجی

۴- عدم پشتیبانی از TD-LTE

خرید مودم ۵G اوپو T1a

توجه: اولین بار این مقاله در تاریخ ۶ فروردین ۱۴۰۱ نوشته شده و در تاریخ‌های ۱۱ اردیبهشت و ۲۱ تیرماه ۱۴۰۲ ویرایش و به‌روزرسانی شد.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

منبع
blog.router-switch

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫5 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا