راهنمای خرید

این روزها بهتر است مودم روتر ۴G بخریم یا مودم روتر ADSL؟

همه‌چیز به نیاز، محل سکونت و پول توی جیب‌تان برمی‌گردد

این مقاله در تاریخ ۳۰ خرداد ماه به‌روزرسانی شد

یکی از خوانندگان عزیز سایت شبکه‌چی؛ در تلگرام این سوال را از من پرسید. پس از اینکه چندین سری درباره‌اش حرف زدیم و او مشکلات‌اش را گفت و من پیشنها دادم؛ به ذهنم رسید شاید مشکل و مسئله دیگر خواننده‌های سایت هم باشد و بهتر است درباره‌اش بنویسم.

تا چند سال پیش؛ اینترنت موبایل و ۴G سرعت و کیفیت خوبی نداشت؛ در همه‌جای ایران پوشش‌دهی نداشت و بسیار گران‌تر از اینترنت ADSL بود. 

اما در این دو سه سال اخیر؛ هرچقدر اینترنت موبایل و ۴G/LTE بهتر شده است و از نظر سرعت؛ آنتن‌دهی؛ پوشش‌دهی منطقه، تنوع بسته‌ها و قیمت‌ها، حجم و موارد دیگر بهتر شده است؛ از آن سو در اینترنت ADSL شاهدیم که نه تنها پیشرفت و رشد رخ نداده بلکه عقب‌گرد داریم!

در برخی شهرها و مناطق اینترنت ADSL پرسرعت در دسترس نیست یا شرکت‌ها پورت خالی برای واگذاری به مشتریان ندارند. سرعت و کیفیت سرویس‌های ADSL علی‌رغم افزایش اسمی سرعت آن‌ها خوب نیست و کاربران محدود به یک سری سرویس‌های از پیش تعریف شده و مناسب هستند.

در این سو، اینترنت موبایل و شبکه‌های ۴G LTE فراگیر شده‌اند و هر فردی با خرید یک گوشی تلفن همراه یا مودم همراه می‌تواند به اینترنت همراه پرسرعت دسترسی پیدا کند.

در آخرین گزارش رگولاتوری مربوط به سال ۱۴۰۰، نزدیک به ۱۰ میلیون نفر کاربر اینترنت ثابت در کشور ایران داریم ولی کاربران اینترنت موبایل نزدیک به ۱۰۰ میلیون نفر هستند. این نشان می‌دهد چگونه در سال‌های اخیر، اینترنت ADSL شکست خورده و اینترنت موبایل همه‌گیر شده است.

در نتیجه؛ این روزها سوال بزرگ و جدی پیش‌روی کاربران اینترنت قرار گرفته است؛ مودم روتر ۴G بهتر است یا مودم روتر ADSL؟

همه روتر بی‌سیم نیاز دارند

پیش از اینکه به سراغ مقایسه مودم‌های ۴G با ADSL بروم؛ ذکر یک نکته بسیار مهم است. شما در نهایت چه مودم ۴G خریداری کنید یا به سراغ استفاده از سرویس‌ها و مودم‌های ADSL بروید؛ به یک روتر بی‌سیم برای استفاده از وای‌فای و اینترنت روی دستگاه‌های دیگر نیاز دارید. 

در بازار؛ هم مودم روتر ۴G و هم مودم روتر ADSL یافت می‌شود. بنابراین؛ حتما هر مودمی خریداری می‌کنید؛ باید با وای‌فای و قابلیت روتر بی‌سیم باشد تا بتوانید اینترنت را روی دستگاه‌های دیگر استفاده کنید. 

این روزها؛ خرید یک مودم ۴G یا مودم ADSL به تنهایی به صرفه و منطقی نیست جز اینکه برنامه دیگری داشته باشید. مثلا؛ یک روتر بی‌سیم بسیار قدرتمند در خانه یا محل کار باشد و بخواهید مودم جدید را به این روتر متصل کنید. 

https://shabakehchi.com/education/11402/adsl-modem-vs-vdsl-modem

خوش‌بختانه در بازار ایران؛ مودم‌های بسیار خوب و قدرتمندی یافت می‌شود که می‌توانید از میان‌شان برای خودتان یک نمونه انتخاب کنید.

حالا با ذکر این نکته که هر مودمی باید قابلیت روتر بی‌سیم هم داشته باشد؛ به سراغ انتخاب مودم ۴G یا ADSL می‌روم!

سرعت و امکانات

در حال حاضر؛ حداکثر سرعت اینترنت ADSL روی کابل‌های مسی حدود ۱۶ مگابیت است. شرکت‌های اینترنتی نیز حداکثر همین سرعت را می‌دهند ولی روی اینترنت ۴G و به خصوص ۴.۵G شاهد اینترنت با سرعت‌های میانگین ۳۰ و ۴۰ مگابیت هستیم. در برخی مناطق تهران سرعت اینترنت موبایل ۴.۵G به بالای ۵۰ مگابیت می‌رسد. بنابراین؛ اگر بتوانید از یک سرویس اینترنت ۴.۵G استفاده کنید؛ سرعت بیشتری نسبت به ADSL دارید. اگر یک مودم ۴G خوب بخرید؛ می‌توانید سرعت اینترنت موبایلی بالاتر از ۱۰۰ مگابیت هم داشته باشید.

بهترین مودم‌های ۴G همراه و رومیزی می‌توانند سرعت‌هایی چندین برابر سرعت اینترنت ADSL داشته باشند.

در عوض، مودم‌های ADSL پر قدرت بازار می‌توانند انواع ویژگی‌ها و امکانات پیشرفته مانند قابلیت‌های گیمینگ، وی پی ان، فایروال، کنترل دسترسی، مدیریت پهنای‌باند، شبکه میهمان، کنترل والدین، اولویت‌بندی دستگاه‌ها و QoS پیشرفته و وای فای بسیار قوی‌تری به شما بدهند.

نصب آسان و وابستگی به کابل و تلفن ثابت

مودم‌های ۴G نصب و راه‌اندازی ساده‌تری دارند و سریع‌تر آماده به کار می‌شوند. مودم‌های ADSL باید وارد پنل مدیریتی شده و یک سری تنظیمات و اقدامات اولیه انجام بدهید که شاید بلد نباشید و نیاز باشد با صرف هزینه از فرد متخصص دیگری یا شرکت ارایه‌دهنده اینترنت ADSL بخواهید برای شما انجام بدهند.

مزیت بعدی مودم‌های ۴G این است که نیازی به کابل‌کشی ندارند و اصلا وابسته به خط تلفن ثابت خانه یا کابل‌های مسی و فیبر نیستند و شما مودم را می‌توانید در هر اتاق و نقطه‌ای استفاده کنید.

قیمت

یک مودم روتر ADSL ساده قیمتی حدود ۵۰۰ الی ۶۰۰ هزار تومان دارد اما اگر بخواهید یک مودم روتر ADSL نسبتا خوبی بخرید باید نزدیک به ۱ میلیون تومان هزینه کنید.

https://shabakehchi.com/cover-story/16030/10-best-desktop-modem-4g-lte

مودم روترهای ADSL دو بانده گران‌تر هستند و معمولا باید ۱ میلیون تومان تا ۱.۵ میلیون تومان کنار بگذارید. برای خرید یک مودم ADSL/VDSL کاملا قوی و به‌روز برای گیمینگ، هزینه‌ای بالای ۳ میلیون تومان روی دست شما می‌گذارد.

https://shabakehchi.com/cover-story/15974/buyer-guide-adsl-vdsl-modem

مودم‌های ۴G گران‌تر از مودم‌های ADSL هستند و معمولا از ۱ میلیون تومان شروع می‌شوند که پایین‌ترین مدل‌های مودم فورجی است. اگر ۲ میلیون تومان هزینه کنید؛ یک مودم فورجی همراه نسبتا خوب گیرتان می‌آید و بالای ۲ میلیون تومان می‌توانید یک مودم ۴.۵G/TDLTE رومیزی لاک شده‌ای از شرکت ایرانسل خریداری کنید. بهترین مودم‌های فورجی در بازار ایران از ۵ الی ۶ میلیون تومان قیمت دارند تا برخی به بالای ۱۰ میلیون تومان می‌رسند.

پایداری

یکی از دلایل محبوبیت اینترنت ADSL به خاطر پایداری بالای آن است. همه‌چیز روی کابل است و اگر در خود منطقه مخابراتی و سرویس‌دهنده، مشکلاتی پیش نیاید؛ همیشه اینترنت ADSL دارید و با یک سرعت یکسان استفاده می‌کنید اما اینترنت ۴G به عوامل محیطی وابسته است و چیزهای زیادی روی کیفیت آن تاثیرگذار هستند.

قابلیت حمل

نیازی به گفتن نیست! مودم روترهای ۴G قابلیت حمل و موبیلیتی زیادی دارند. با خود هر کجا می‌برید و استفاده می‌کنید. صبح با خودتان سرکار می‌برید و شب دوباره در خانه استفاده می‌کنید. در مسافرت‌های کاری یا تفریحی همراه‌تان هستند و حتا در ترافیک شهرهای بزرگ یا مسافرت‌های درون شهری باز هم کنارتان هستند. مودم روترهای ADSL یک‌جا قرار گرفته و دیگر جابه‌جا نمی‌شوند.

امنیت

همه می‌دانیم که امنیت کابل از امنیت بی‌سیم بیشتر است. در اینجا هم امنیت مودم ADSL بیشتر از مودم ۴G است. امواج رادیویی مودم ۴G در همه‌جا پخش می‌شوند و به دست هر کسی می‌رسند. شنود اطلاعات روی ۴G بسیار راحت‌تر و ساده‌تر از ADSL است. در مکان‌ها یا کسب‌وکارهایی که امنیت حرف اول را می‌زند؛ حتا به استفاده از وای‌فای هم فکر نمی‌کنند و تمام ارتباطات و اتصالات کابلی است.

سلامتی

هنوز هیچ‌کجای دنیا ثابت نشده است که امواج رادیویی برای سلامتی مضر هستند ولی احتیاط شرط عقل است. اگر کودک و نوزاد در خانه دارید؛ زن باردار دارید و افراد بیماری که ممکن است امواج رادیویی روی ان‌ها تاثیرگذار باشند؛ اینترنت ADSL بهتر از اینترنت ۴G است. اینترنت ADSL را می‌توانید با کابل روی دستگاه‌های دیگر هم استفاده کنید و نیازی به وای‌فای ندارید. 

دسترس‌پذیری

یکی از فاکتورهای مهم انتخاب مودم ۴G یا ADSL به این موضوع برمی‌گردد که در منطقه و محل شما، خانه شما، شهر شما کدام‌یک در دسترس است؟ آیا ADSL با سرعت بالا به شما می‌دهند؟ مخابرات پورت خالی دارد؟ شرکت‌ها پورت خالی دارند؟ 

اگر کارآفرین هستید؛ فریلنسر هستید؛ دایم‌ در سفر هستید؛ شغل حساسی دارید؛ اینترنت از آب خوردن برایتان مهم‌تر است؛ هم مودم روتر ۴G و هم مودم روتر ADSL خریداری کنید تا دو سرویس‌ اینترنت داشته باشید.

آیا سرویس اینترنت ۴.۵G یا ۴G پرسرعت در دسترس شما هست؟ منطقه شما زیر پوشش اینترنت ۴G کدام اپراتور است؟ 

ممکن است در یک زیرزمین کار یا زندگی کنید. در اینجا، دیگر انتخاب معنی ندارد و باید اینترنت ADSL بگیرید. ممکن است در روستایی زندگی کنید که اصلا آنتن موبایل ندارید یا برعکس ADSL نمی‌دهند؛ پس باید به سراغ اینترنتی بروید که در دسترس است!

برای استفاده از اینترنت ADSL باید خط تلفن ثابت داشته باشید. در بسیاری از مکان‌ها یا خانه‌ها؛ خط تلفن ثابت نیست و در نتیجه ناگزیر هستند به سراغ اینترنت ۴G بروند.

نتیجه‌گیری

اگر هنوز نتوانستید جواب سوال خودتان را بگیرید؛ به نتایج مهم زیر مراجعه کنید:

اگر در مکانی موقت ساکن یا مستاجر هستید؛ مودم روتر ۴G بگیرید.

اگر نیاز به اینترنت با سرعت بسیار بالا دارید؛ مودم روتر ۴G بگیرید.

اگر باید اینترنت همیشه همراه شما باشد؛ مودم روتر ۴G بگیرید.

اگر مخابرات یا شرکت‌های اینترنتی به شما ADSL نمی‌دهند یا گران می‌دهند؛ مودم روتر ۴G بگیرید.

اگر قدرت وای‌فای برای شما از خود اینترنت مهم‌تر است؛ مودم روتر ADSL بگیرید.

اگر قیمت برای شما مهم است؛ مودم روتر ADSL بگیرید.

اگر امنیت برای شما مهم است؛ مودم روتر ADSL بگیرید. 

اگر سلامتی خودتان و فرزندان‌تان برایتان مهم است؛ مودم روتر ADSL بگیرید. 

اگر آنتن‌دهی موبایل در خانه شما ضعیف است یا در نقطه کور است؛ مودم روتر ADSL بگیرید. 


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫11 دیدگاه ها

  1. سلام
    به نظرمن مودم adsl بهتر از مودم روتر ۴gهست. به خاطر این که مودم ۴g هزینش بیشتره و به صرفه نیست و بسته هاش گرانتر از adslهست.
    به راحتی میشه با adsl به‌روزرسانی‌های گوشی مبایل راحت انجام داد و حتی میشه موزیک و فیلم نگاه کرد؛ ان هم با خرید یه بسته ارزان یک ماهه میشه انجام داد و باز هم میبینی هنوز از بسته باقی مونده ولی با مودم ۴جی این طور نیست؛ بایک سیم کارت ایرانسل کار میکنه و برای به‌روزرسانی گوشی مبایل هزینه برخواهدبود وکم هم خواهد امد و بسته خیلی زودتر ازموعود مقرر تمام خواهد شد و به جای ان از adsl استفاده بشه بهتره مگر اینکه خونه نباشیم و بخواهیم از اینترنت استفاده کنیم انهم سیم کارت خود گوشی و خرید بسته فکر کنم کافی باشه برای یه مدت کوتاه و الان همه جا اینترنت ایرانسل اچ مثبت یا ۴جی هست.

  2. سلام خانه ما تو شهر هست. شهر هم خوب آنتن میده و ما خانه رو عوض کردیم و یک کیلومتر حدودا فاصلشه ولی این خونه جدید درست آنتن نمیده ( ضعیف تره)
    الان من موندم adsl بگیرم یا ۴g
    یعنی سرعت اینترنت از مودم ۴g بیشتر از موبایل هست یا نه؟

    جیمیل : amirbarzegari174@gmail.com

    1. سلام
      اگر گوشی شما مال همین چند سال اخیر است؛ احتمالا سرعت اینترنت آن بیشتر از سرعت اینترنت ADSL و مودم ۴G است.
      اگر اینترنت را فقط برای گوشی می‌خواهید؛ همان اینترنت گوشی را استفاده کنید
      اگر اینترنت را برای سایر اعضای خانه می‌خواهید یا خودتان چندین دستگاه دارید که باید به اینترنت وصل شوند؛ سراغ مودم ۴G یا ADSL بروید
      اینترنت ADSL ارزان‌تر و پایدارتر است ولی سرعت اینترنت ۴G اگر آنتن‌دهی خوبی داشته باشید بیشتر است
      گزینه دیگر می‌تواند اینترنت TD-LTE باشد که هم قیمتش بهتر از ۴G است و هم برای مصارف خانگی مناسب است منتها باید در منطقه شما آنتن‌دهی خوبی داشته باشد

  3. سلام
    اگر میخواستم ببینم که اگر بخواهیم مودمی بخریم مودم های جیبی بهتر هستند یا مودم های که به خط تلفن ثابت وصل میشوند؟
    و اینگه گوشیم ۴g است

    1. سلام دوست عزیز
      بستگی به نیاز و کاربرد و اینترنت شما دارد
      هم مودم‌های جیبی بسیار خوب و قدرتمند و پرفایده هستند و هم مودم‌های ADSL یا به قول شما متصل به خط تلفن ثابت
      باید ببینید چه نوع اینترنتی گرفتید. اگر اینترنت ADSL گرفتید که روز خط تلفن ثابت خونه است و نیاز به مودم ثابتی دارید که همیشه در خانه باشد و شما در خانه از اینترنت استفاده کنید؛ مسلما باید مودم ADSL بخرید
      اگر می‌خواهید از اینترنت موبایل استفاده کنید؛ باید مودم جیبی بگیرید. همان اینترنت سیم‌کارتی
      یا اگر نیاز دارید مودم را همراه خودتان به بیرون از خانه ببرید؛ باید مودم جیبی بگیرید

  4. سلام دوستان من یه مودمadsl برای خونمون توی روستا هم خریدم تا وقتی اکثر تعطیلات ب روستا میریم از اینترنت پرسرعت و خوب استفاده کنیم،،ولی وقتی اینهمه هزینه‌ کردم تقریبا هفصدهزار تومن پول مودم روتر دی لینک دادم و ششصدهزار تومنم هزارگیگ اینترنت یک ساله ولی متاسفانه وقتی خاستن استفاده کنم دیدم سرعتش حتی از حالتE اینترنت گوشی هم پایین تره اصن افتضاحه،،چندین بار ب۲۰۲۰ زنگ زدم برای سرعت بیشتر فایده نداشت و به مخابراتم گفتم ک گفتن کلا اینترنت مخابرات همینجوریه ب دلیل قدیمی بودن سیم کشیا و هزارتا داستان دیگ،،،حالا واقعا موندم چکار کنم،،،چون توب خونه خواهرم برای دانشگاهش اینترنت زیاد مصرف میکنه،،ولی کلا همگی تا حدودی مصرف اینترنت داریم مودم لازمه،،،ولی نه اینترنت مخابرات،،الان یکی راهنماییم کنه،،واقعا مودم۴G میتونه اینترنت قابل قبولی رو بده برای سه چهار نفر همزمان؟؟و اینک واقعا اگ سی چهل مگ بر ثانیه قدرتش باشه بد نیست از اینترنت گوشی بهتره،،،الان راهنمایی میخام ب نظرتون استفاده کنم از مودم۴G???مودمadsl خودمو و بسته ای ک از مخابرات خریدمو میخام پس بدم،،این اتقاق برای دهم مهر ۱۴۰۰ هست

    1. سلام
      اگر در منطقه‌ای هستید که آنتن‌دهی موبایل خوب است؛ احتمالا سرعت اینترنت بهتر از ADSL خواهد بود. معمولا در مناطق روستایی ۴G بهتر است. اینکه چقدر سرعت می‌دهد؛ مثلا ۱۰ مگ یا ۳۰ الی ۴۰ مگ بستگی به آنتن‌دهی منطقه شما دارد. بهتر است از افرادی که مودم ۴G دارند در این روستا بپرسید یا اینکه از دفتر نمایندگی همراه اول و ایرانسل پرس و جو کنید و مطمئن بشوید آنتن‌دهی خوب است و بعد مودم ۴G بگیرید و راحت چند دستگاه را به وای‌فای و اینترنت وصل کنید

    2. من هم مودم ADSL دارم و هم سیم کارت خور TDLTE

      سرعت که میگن ۴۰ مگابایت نیست بلکه مگابیت سرعتش که باید تقسیم بر ۸ کنی که میشه تقریبا ۵ مگابایت

      ازنظر دانلود با مودم سیم کارتیم سرعت ۴ الی ۵ مگابایت دارم و روی ADSL سرعت دانلودم رو ۳.۵ مگابایت

      از مودم ۴G کم تره ولی پایدار تره.

      بعد اینکه‌ شما از مخابرات اینترنت دارسد که تو اکثر مناطق سرعت بدی داره.
      من از شرکت پارس آنلاین اینترنت دارم.
      شرکت های خصوصی مثل شاتل و آسیاتک و های وب هم اینترنت مناسبی میدن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا