راهنمای خرید

سوال و جواب درباره خرید مودم ADSL: با بودجه‌ای حداکثر ۵۰۰ هزار تومان کدام مودم روتر را بخریم؟

همیشه سعی می‌کنم در حد توان، بضاعت و زمان محدودی که دارم؛ به سوال‌ها و کامنت‌های خواننده‌های سایت شبکه‌چی پاسخ بدهم. 

برخی اوقات، دوستانی از طریق ایمیل درخواست کمک و مشاوره می‌کنند و اگر باز بتوانم به طور کامل جواب می‌دهم. حالا، گاهی اوقات این سوال و جواب‌های ایمیل این قدر جذاب می‌شوند یا طولانی و مهم که خودشان می‌توانند یک مطلب مفصل بسیار مهم و راه‌گشا برای کاربران دیگر باشند.

تا کنون، بارها پیش خودم گفتم شاید این سوال و جواب‌ها برای کاربران دیگر هم مطرح است ولی فرصتی یا روشی برای مطرح کردن‌شان ندارند. حیف نیست این ایمیل‌ها بایگانی شوند و روی سایت در دسترس عموم قرار نگیرند؟

در ادامه می‌خواهم یک نمونه از ایمیل‌‌بازی‌هایم با یکی از خواننده‌های خوب سایت شبکه‌چی را بیاورم و بعد شما نظر بدهید آیا انتشار این مطالب مفید است یا خیر!

برای احترام به این دوست عزیز و حفظ حریم خصوصی و امانت‌داری در اطلاعاتی که بیان کردند؛ از ذکر نام‌اش خودداری می‌کنم و پیش خودم محفوظ خواهد بود.

سوال درباره خرید مودم ADSL

متن کامل سوالی که خواننده سایت شبکه‌چی برایم ایمیل کردند:
«با سلام خدمت آقای میثاق محمدی‌زاده
واقعاً از مطالب کامل و بی‌نقصتون در سایت عالی شبکه‌چی لذت بردم و خیلی تاسف خوردم که چرا زودتر با این سایت آشنا نشدم.
آقای محمدی‌زاده من قصد خرید یک مودم وایرلس برای اینترنت ثابت خانگی رو دارم. حقیقت‌اش کیفیت خط من آنچنان خوب نیست (پیوست براتون مقدار snr رو به صورت عکس فرستادم)
ولی با این حال سرویس ۱۶ مگابیت رو از شرکت پیشگامان خریداری کردم و سرعتم بین ۱.۶ تا ۱.۸ مگابایت نوسان دارد. مودم حال حاضر من این مدل هست: تی‌پی‌لینک مدل TD-W8961ND.
این مدل ۱ سالی هست دچار مشکلاتی شده از جمله اینکه کانفیگ به راحتی توش ثبت نمیشه و میپره و نمیشه تو مودم تنظیماتی به غیر از کانفیگ انجام داد. چون آماده اینه که کل تنظیمات برگرده به حالت اول. فریم‌ویر را هم به آخرین نسخه آپدیت کردم و بازم مشکلم حل نشده است. در ضمن این مودم از لحاظ آنتن‌دهی وایفای هم خیلی ضعیف عمل میکنه و به خوبی سرعت رو به صورت وایفای انتقال نمیده. البته منکر قدرتش نمیشم و بوده مدتها روشن بوده و آخ نگفته و الان ۴ ساله که خریداری کردم به نظرم کلا روزانه ۴ ساعت استراحت داده شده!
 
حالا با این تفاسیر من قصد خرید یک مودم دارم که این عیب و نقص‌ها رو نداشته باشه و مثل همین مودم کاری باشه و با داغ کردن و فشار مشکلی نداشته باشه و از همه لحاظ بهترین باشه و بتونه با بدترین کیفیت خط مثل همین بهترین بهره‌وری رو برام داشته باشه و با قطعی زیادی که برای اینترنتم پیش میات مشکلی نداشته باشه اذیتم نکنه.
 
حاضرم برای خرید مودم بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزینه کنم. فعلا محصولاتی که مد نظر خودم هست طبق تحقیقاتی که کردم میگفتن تی‌پی‌لینک یا ایسوس ولی من الان از شما مشورت میخوام. پس ممنون میشم بهم بهترین مودم روتر وایرلس رو معرفی کنید 
 
در صمن اگر محصولی که مدنظر شما هست و میدونید بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ هست و عالی هستش؛ حاضرم تا اونقدر هم هزینه میکنم.»

جواب درباره خرید مودم ADSL

جوابی که من به این دوست دادم را می‌توانید در زیر مشاهده کنید:

همان‌طور که خودتان هم اذعان کردید؛ هر روتری یک عمر مفیدی دارد و پس از چند سال به مرور دچار مشکل می‌شود و کیفیت سابق را ارایه نمی‌دهد.
 
واقعیت این است که مودم‌ها و روترها هم مانند نوت‌بوک‌ها و اسمارت‌فون‌ها باید چند سالی یک بار عوض شوند و دور انداخته شده و مدل جدیدی خریداری شود. 
 
روتر تی‌پی‌لینک W8961ND هم خیلی خوب تا اینجا با شما کنار آمده و کار کرده است. روتر مودم‌های سری ND واقعا دیگر قدیمی شدند و باید جایگزین شوند.
 
من این روزها به هر کسی که بخواهد یک مودم روتر DSL خریداری کند؛ پیشنهاد می‌کنم مودم روتر ADSL/VDSL بخرد. چون تا چند ماه دیگر شرکت‌های بزرگ سرویس‌دهنده اینترنت مانند شاتل، آسیاتک، پارس‌آنلاین و شاید هم همین پیشگامان سرویس‌های اینترنت VDSL با سرعت‌های بسیار بالاتر از ADSL ارایه می‌دهند.
 
خرید یک مودم VDSL یک کار آینده‌نگرانه است و باعث می‌شود دوباره مجبور نباشید یک سال یا دو سال دیگر مودم‌تان را عوض کنید.
 
پیشنهاد حتمی من برای روتر هم روترهای دوبانده سری AC است. واقعا دیگر فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز جواب‌گو نیست و باید به فکر استفاده از فرکانس ۵ گیگاهرتز باشید.
 
بنابراین؛ باید دنبال مودم روتری باشید که VDSL را پشتیبانی کند و دوبانده AC هم باشد. 
 
خوب، گزینه‌های زیادی در بازار نیست ولی این مدل‌ها را پیشنهاد می‌کنم:
 
تی‌پی‌لینک  Archer VR400_V1 با حدود قیمتی ۵۵۰ هزار تومان. یک مودم روتر ADSL/VDSL دو بانده با سرعت وای‌فای ۱.۲ گیگابیت
 
اگر خرید این مدل برایتان مقدور نیست؛ می‌توانید این مدل دی‌لینک را بخرید که وای‌فای ضعیف‌تری دارد:
 
دی‌لینک DSL-2877AL با حدود قیمتی ۴۳۰ هزار تومان. یک مودم روتر ADSL/VDSL دو بانده با سرعت وای‌فای ۷۵۰ مگابیت
 
مدل‌های بسیار خوب‌تری هم در بازار هست ولی قیمت‌شان به ۹۰۰ هزار تومان می‌رسد. مثلا مدل‌های تی‌پی‌لینک Archer VR600 با قیمت حدودی ۹۰۰ هزار تومان بسیار خوب است. 
 
بهتر از آن هم مودم روتر تی‌پی‌لینک VR900 با سرعت نزدیک به ۲ گیگابیت است که جزو بهترین مودم‌های VDSL بازار ایران است.

اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫18 دیدگاه ها

  1. مودم بدون وای فای بخرید.
    چون برای دزدی ازش نیاز هست که اطلاعات از سیستم شما اپلود بشه که به راحتی مشخص هست.
    مودم های وای فای بدون این که شما توجه باشید بهش وصل میشند و حتی وقتی که به ظاهر مودم وایفاش خاموشه ازت از طرق وای فای دزدی میشه.
    من به زودی پرونده ی وای فای خودم رو میبندم کاملا.

  2. در کل مودم های سیمی امن ترین نوع مودم ها هستند در هر حالت برای دزدی از پهنای باند شما باید هکر ها اپلود کنند.
    که در این صورت به راحتی برنامه رو میبنیدید.چون دو تا اند پویینت هستید و باید برای هم داده ارسال کنید که بهش میگن اپلود.
    مودم سیمی بخرید.وسلام.

  3. سلام
    کسی که مودم یا روتر داره باید سالانه اون رو تمدید کنه…یعنی حتی اگر حجم اینترنت داره باید مقدار هزینه ای رو برای قطع نشدن اینترنتش به اون شرکت پرداخت کنه؟؟؟

    1. شما باید قرارداد اینترنت خود را سر زمان خودش تمدید کنید چه حجم هنوز داشته باشید یا نه
      مثلا اگر قرارداد شما سالیانه است؛ باید سر زمان اتمام قرارداد دوباره تمدید شود یا سرویس جدیدی بخرید

  4. سلام خسته نباشید و ممنون ازسایت خوبتون
    من حدودا ۸ سال پیش یک مودم d_link 2600uخریدم و بعد حدود یک سال جمعش کردم به دلیل ضعیف بودن حالا ۳ ۴روزیه که باز وصلش کردم و رفتم ازمخابرات اینترنت گرفتم و خودم تنظیماتشو چون بلد بودم انجام دادم و اجازه ندادم نصاب بیاد بعد که وصل شد به مخابرات تا رو گوشی وصل میشه بعد ۵ثانیه کلیدپاور و وایرلس و اینترنت خاموش میشه باز دوباره وصل و باز قطع
    به پشتیبانی زنگ زدم گفتن ریست کنید کردم بازهمون بود خلاصه الان فقط مودمو اپدیت نکردم و میترسم تعمیرکاربیارم هزینش خیلی بالا بره:(
    مشکل از نویز گیر هم نیست و مستقیم به تلفن وصل کردم اما بی فایده بود
    نظرشما چیه؟بنظرتون هزینش چقدرمیشه و ایا مشکل سخت افزاریه؟

  5. سلام
    ممنون میشم سوال من رو هم جواب بدین، من در قسمتی از غرب تهران ساکن هستم که فقط می تونم از اینترنت ADSL مخابرات استفاده کنم و مودم فعلی من بسیار قدیمی و باسیم هست، میخواستم بدونم چطور مودمی باید تهیه کنم که بتونم هم از اینترنت مخابرات بصورت متصل به سیم در کامپیوترم استفاده کنم هم بصورت وای فای گوشی موبایلم رو به اینترنت وصل کنم؟

    1. سلام
      یک مودم روتر بی‌سیم ADSL بگیرید مشکل شما برطرف می‌شود. مودم روترهای بی‌سیم هم از اینترنت ADSL و اتصال کابلی به اینترنت مخابرات پشتیبانی می‌کنند و هم وای‌فای دارند تا به دستگاه‌های دیگر به طور بی‌سیم به اینترنت وصل شوند.
      مودمی بگیرید که وای فای داشته باشد. مثلا مودم تی‌پی‌لینک TD-W8961N یا زایکسل AMG1312-T10B یا تی‌پی‌لینک TL-WA901ND
      هر مودم ADSL که وای‌فای داشته باشد کار شما را راه می‌اندازد

  6. سلام وقت بخیر
    من نیاز به یک مودم دارم که به خط مخابرات احتیاج نداشته باشه.
    با توجه به مودم هایی که الان توی بازار هست (مثل مودم های همراه ٬ سیم کارتی و… ) و قیمت تعرفه بسته های اینترنتی اون ها تفاوت زیادی با قیمت بسته های اینترنت سیم کارت نداره
    به نظر شما اقتصادی ترین نوع مودم ها چه مودمی هستند؟

  7. سلام من مودم وایرلس خریدم اگر بخواهیم خونمون روعوض کنیم باید خط ثابت جدید که رو خونه هست باید یکبار دیگه تو مودم وایرلس ثبت نام کنیم

    1. سلام
      بله اگر نوع اینترنت و مکان و خط تلفن اینترنت را عوض کنید؛ دوباره باید تنظیمات مودم را انجام دهید و اطلاعات اینترنت جدید را وارد کنید

  8. سلام من نیاز دارم ب یه مودم چون روزانه ۴ تا فیلم با حجم ۶۰۰ مگ باید دانلود کنم و حدودا تا ۱ سال این قضیه ادامه داره
    میخواستم ببینم بهترین نوع مودم و وای فای با کمترین هزینه چیه؟
    راهنماییم کنید ممنون میشم

    1. سلام
      ابتدا باید بفرمایید نوع اینترنت شما چیست تا بهترین مودم مطابق با اینترنت به شما پیشنهاد شود.

      ADSL یا TD-LTE یا ۴G؟

  9. بهترین نوع وای فای و مودم چیه؟ من تا یه سال نیاز دارم روزانه۴ گیگ حجم مصرف دارم بدون استثنا
    چه مودم و وای فای برای من لازمه ک هزینشم مناسب تر باشه بخرم ممنون میشم کمکم کنید

    1. اگر به اینترنت خط تلفن وصل شدید؛ اینترنت ADSL دارید.
      اگر به اینترنت با سیم‌کارت همراه اول و ایرانسل وصل شدید؛ اینترنت ۴G یا TD-LTE است.
      برای اینترنت ADSL مودمی مانند TP-LINK TD-W9970 با قیمت در حدود ۱.۳۰۰ تا ۱.۵۰۰ تومان مناسب است.
      اگر اینترنت و وای‌فای قوی‌تری می‌خواهید می‌توانید مودمی مانند تی‌پی‌لیک Archer VR400 را بخرید که دو بانده است و سرعت خوبی روی وای‌فای می‌دهد

        1. سلام مودم‌هایی که وای‌فای دارد (تقریبا این روزها همه‌شون دارند) اجازه می‌دهند چند دستگاه به طور همزمان به اینترنت وصل شوند. البته باید توجه کنید که دستگاه‌های شما هم قابلیت اتصال به وای‌فای را داشته باشند. یعنی مثلا تلویزیون به وای‌فای وصل شود

  10. سلام.من میخواهم یک مودم بخرم ولی نمیدونم چطوریشو بگیرم .مودم های سیمی به گوشی وصل میشه یا نه ؟تازه روتر چی است.من درباره مودم چیز های زیادی نمیدانم. اگه همراهی کنید خیلی ممنون میشم ازتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا