راهنمای خرید

تفاوت مودم‌های تی‌پی‌لینک TD-W9960 و TD-W9970 چیست و کدام‌یک را بخریم؟

مودم‌های تی‌پی‌لینک TD-W9960 و TD-W9970 جزو ارزان‌ترین و به‌صرفه‌ترین مودم‌های VDSL بازار ایران بودند و اکنون هم در مقایسه با قیمت دیگر مودم‌ها، رده پایین و ارزان‌تر هستند.

البته، این مودم‌ها چندان تازه و به‌روز نیستند و سال‌ها است در بازار ایران وجود داشت و به فروش می‌روند که اکنون با کاهش واردات مودم‌های DSL به ایران و از سوی دیگر افزایش کاربران و متقاضیات مودم‌های VDSL، نورچشمی شده‌اند.

تفاوت قیمتی این دو مودم نسبتا هم‌رده و هم‌خانواده و مشابه هم نیز در بازار ایران جالب است.

امروز ۲۲ مرداد ۹۹ که به سایت‌های فروش و مقایسه مودم‌ها سری زدم؛ مودم تی‌پی‌لینک TD-W9960 با قیمتی حدودا ۷۵۰ الی ۸۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد ولی مودم تی‌پی‌لینک TD-W9970 قیمتی بین ۱.۳۸۵.۰۰۰ تا ۱.۵۰۰.۰۰۰ تومان دارد.

یعنی چیزی نزدیک به ۷۰۰ الی ۸۰۰ هزار تومان تفاوت قیمت؛ ولی مگر تفاوت مشخصات و سخت‌افزاری این دو مودم چیست که مدل ۹۹۷۰ قیمتی دو برابر ۹۹۶۰ دارد؟ 

اصلا، اجازه بدهید سوالم را طور دیگری مطرح کنم: آیا مودم تی دی دبلیو ۹۹۷۰ با این قیمت ارزش خرید دارد؟ چه ارزش افزوده‌ای نسبت به مودم تی دی دبلیو ۹۹۶۰ دارد که این‌قدر گران‌تر است.

تفاوت مودم‌های TD-W9960 و TD-W9970

اگر تفاوت واقعی این دوم مودم را بدانید؛ شاید خنده‌تان بگیرد.

هر دو مودم در یک رده هستند و از یک پردازنده مرکزی، تراشه وای‌فای و سرعت برخورداراند. 

از نظر ظاهری کمی با هم متفاوت هستند. مودم TD-W9960 به رنگ آبی نفتی است و ابعاد کوچک‌تری دارد که به خاطر درگاه‌های کمتر است ولی مودم TD-W9970 به رنگ سفید شیری رنگ و کمی بزرگ‌تر است.

هر دو مودم از استانداردهای +ADSL2 و VDSL2 به همراه وای‌فای تک بانده ۸۰۲.۱۱n سری N300 (سرعت حداکثر اسمی ۳۰۰ مگابیت) پشتیبانی می‌کنند و دو آنتن خارجی ۵ دسی‌بل دارند.

اما تفاوت این دو مودم در تعداد درگاه‌ها است. 

مودم تی‌پی‌لینک TD-W9960 دارای ۳ درگاه شبکه اترنت RJ45 صد مگابیتی، ۱ درگاه LAN/WAN صد مگابیتی RJ45 و یک درگاه RJ11 برای خط تلفن است.

در عوض، مودم تی‌پی‌لینک TD-W9970 دارای همان درگاه‌ها به علاوه یک درگاه USB 2.0 است. البته، یک کلید روشن/خاموش وای‌فای هم دارد که روی مدل TD-W9960 نیست.

 

نکته مهم

برخی سایت‌ها پردازنده مودم TD-W9970 را برودکام BCM63381U عنوان کردند ولی پردازنده TD-W9960 مدل EN7512 از شرکت مدیاتک است. برخی از سایت‌ها هم عنوان کردند مودم TD-W9960 هم با پردازنده برودکام و هم با پردازنده مدیاتک عرضه شده است. قاعدتا مودم‌های مبتنی بر پردازنده برودکام کیفیت و عملکرد بهتری دارند و می‌تواند دلیلی برای گرانی بیشتر یک مودم نسبت به نمونه مشابه دیگری باشد.

پس، اگر پردازنده هر دو مودم را مشابه هم و از یک شرکت در نظر بگیریم؛ همه تفاوت این دو مودم در یک درگاه USB 2.0 است. حالا خودتان قضاوت کنید ارزش قیمتی دو برابری دارد؟

اگر واقعا به درگاه USB نیازی ندارید و سالی یک بار هم سراغ‌اش نمی‌روید؛ در بازار بگردید و مودم تی‌پی‌لینک TD-W9960 را با قیمت نسبتا بهتر ۷۵۰ هزار تومان بخرید تا اینکه ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان برای مودم TD-W9970 بدهید.

هر دو مودم کیفیت خوبی دارند و جزو محبوب‌ترین مودم‌های ADSL و VDSL بازار ایران هستند. برای مصارف خانگی و کاربران معمولی گزینه‌های خوبی هستند و آزمایش خود را پس دادند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫8 دیدگاه ها

  1. اتفاقا همین امروز تو بازار دنبال مدل ۹۹۷۰ بودم که نبود فقط ۹۹۶۰ بود تو همین رینج قیمت ۷۵۰

    ولی فروشنده میگفت برد هاشون فرق داره که بعید میدونم فرق کنه واقعا

    ۹۹۶۰ انتخاب بهتری بنظر میاد

    ممنون از مقاله آتون خیلی امروز به کارم اومد D:

    1. بردشون فرق داره ولی به خاطر همون درگاه USB اضافی است
      از نظر فناوری و استاندارد و تراشه‌ها هیچ فرقی ندارند

    2. الان که حدود ۲۰۰ تومن اختلاف قیمت دارن می ارزه خریدنش؟ پردازنده اونقدری مهم هست تو مودم که آدم دقت کنه بهش؟ تفاوت ورژن های ۲ و ۳ و ۴ مدل ۹۹۷۰ چیه دقیقا ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا