راهنمای خرید

تفاوت مودم‌های ایرانسل FD-M60 و CA60 چیست؟

ایرانسل دوم مودم همراه ۴.۵G به نام‌های FD-M60 و CA60 عرضه کرده است. بسیاری از کاربران در انتخاب یکی از این دو مودم تردید دارند و دقیقا نمی‌دانند تفاوت‌ها و شباهت‌های این دو مودم چیست؟

البته، مودم CA60 کمی قدیمی‌تر بوده و اکنون توسط ایرانسل فروخته نمی‌شود ولی می‌توان در نمایندگی‌ها یا برخی فروشگاه‌ها پیدایش کرد اما مودم FD-M60 جدیدترین مودم همراه ۴.۵G ایرانسل است که توسط فروشگاه این اپراتور قابل خریداری است.

هر دو مودم در رده LTE Cat6 هستند و از سرعت دانلود ۳۰۰ مگابیت و آپلود ۵۰ مگابیت سود می‌برند. شبکه‌های موبایل تنها وجه اشتراک این دو مودم نیست و در بسیاری از ویژگی‌ها مانند شبکه‌های وای‌فای، تجمیع فرکانس (CA)، درگاه‌های ارتباطی، کانکتور آنتن خارجی و مشخصات دیگر مشابه هم هستند.

در حقیقت، می‌توان گفت تفاوت آن‌چنانی میان این دو مودم نیست و انتخاب هریک روی سرعت شبکه موبایل و وای‌فای هیچ تاثیری ندارد.

تفاوت‌های FD-M60 و CA60

انگشت‌شمار تفاوت جزیی میان این دو مودم ۴.۵G ایرانسل به شرح زیر است: 

۱- مودم CA60 کوچک‌تر و سبک‌تر است. مودم CA60 وزنی ۸۵ گرمی داشته و ابعادی ۸۶ در ۸۶ در ۱۰ میلی‌متر دارد اما مودم FD-M60 کمی بزرگ‌تر و سنگین‌تر است. وزن مودم FD-M60 حدود ۱۳۰ گرم با اندازه ۱۰۸ در ۶۲ در ۱۷ میلی‌متر است. هر دو مودم برای همراه بودن و قابلیت حمل بسیار مناسب هستند.

۲- مهم‌ترین تفاوت این دو مودم در پشتیبانی از تعداد دستگاه‌ها یا افراد متصل به وای‌فای است. مودم CA60 از ۳۲ نفر کاربر همزمان و مودم FD-M60 از ۱۶ کاربر همزمان پشتیبانی می‌کند.

۳- باتری این دو مودم هم تفاوت جزیی دارد. مودم CA60 از باتری ۲۵۰۰ میلی‌آمپری استفاده می‌کند ولی باتری مودم FD-M60 ظرفیتی ۳۰۰۰ میلی‌آمپری دارد. پس، عمر باتری مودم FD-M60 بیشتر است.

۴- پردازنده این دو مودم هم با یکدیگر متفاوت است. پردازنده CA60 ساخت شرکت کوالکام است ولی پردازنده FD-M60 را خود شرکت هواوی طراحی کرده است.

۵- مودم CA60 از کارت حافظه تا ۳۲ گیگابایت پشتیبانی می‌کند ولی مودم FD-M60 فاقد اسلات کارت حافظه است.

۶- مودم CA60 کلید WPS فیزیکی دارد ولی مودم FD-M60 به صورت نرم‌افزاری از قابلیت WPS پشتیبانی می‌کند.

همان‌طور که مشاهده شد، تفاوت‌های این دو مودم نسبتا خوب ایرانسل آن‌قدرها نیست که بشود یکی را بر دیگری ارجحیت داد. برخی کاربران طرفداران CA60 هستند و برخی دیگر از کاربران اعتقاد دارند FD-M60 کارکرد بهتری دارد.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا