فناوری

معرفی مودم ۵G ایرانسل TF-5G G1

بحث اصلی درباره این مودم، مشخصات و سخت‌افزار و سرعت آن نیست؛ بحث قیمت است

سرانجام مودم ۵G ایرانسل TF-5G G1 روی سایت این اپراتور برای فروش رویت شد؛ مودمی که ما چندین ماه پیش در غرفه ایرانسل واقع در نمایشگاه الکامپ دیده بودیم.

سایت ایرانسل مودم TF-5G G1 را به قیمت ۱۲.۵ میلیون تومان با بسته اینترنت ۹۰ روزه ۱۲۰ گیگ FDD (اینترنت موبایل) و تحویل رایگان عرضه کرده است.

قیمت مودم 5G ایرانسل

به نوعی می‌توان گفت اکنون شاهد گران‌ترین مودم لاک شرکتی و اولین مودم ۵G رسمی ارائه شده توسط اپراتورهای موبایل در بازار هستیم.

پیش‌تر، مودم ۵G همراه اول HA5420 را در بازار دیدیم که قیمتی حدود ۱۵ میلیون تومان دارد ولی به طور رسمی از سوی همراه اول عرضه نشده و ابتدا در استوک‌فروش‌ها ظاهر شد و هنوز همراه اول فروش آن را آغاز نکرده است.

جالب است نسخه آنلاک مودم ۵G ایرانسل با قیمت‌هایی حدود ۸ میلیون تومان در بازار وجود دارد. کدام مودم و مدل؟

با ما همراه باشید تا نگاهی به مودم TF-5G G1 ایرانسل بیندازیم:

معرفی مودم ۵G ایرانسل TF-5G G1

اولین بار در نمایشگاه الکامپ ۱۴۰۲ و غرفه ایرانسل بود که چشم‌مون به مودمی به نام TF-5G G1 خورد.

مودم TF-5G G1

درست چند ده متر آن طرف‌تر، همراه اول نیز این مودم را در غرفه ۵G خود به نمایش گذاشته بود؛ البته بدون لوگو و نشان تجاری خودش و با همان لوگوی Green Packet تا حدس زدن مودم اصلی کار چندان سختی نباشد.

طراحی افقی و پهن با ۶ مودم خارجی به سبک روترهای گیمینگ، خیلی سریع اسرار مودم را فاش می‌کند و اگر کمی با بازار مودم‌ها آشنایی داشته باشید؛ می‌فهمید یکی از مدل‌های Greenpacket D5H-EAXX است.

گرین پکت در این سری سه مدل مودم ۵G به نام‌های D5H-EA20 و D5H-EA60 و D5H-EA62 دارد که آخری، معروف‌ترین و قوی‌ترین مدل با درگاه‌های WAN دو و نیم گیگ، درگاه تلفن ثابت و مشخصات بهتر است.

مودم 5G گرین پکت

مودم ۵G G1 ایرانسل نسخه لاک شده گرین پکت D5H-EA62 نیست؛ چون هم دفترچه راهنما و هم جدول مشخصات مودم در سایت ایرانسل می‌گویند فقط دو درگاه LAN گیگابیتی دارد.

پس احتمالا یکی از دو مدل D5H-EA20 یا D5H-EA60 است. خدا کند مدل D5H-EA60 با MIMO 4×4 باشد وگرنه مدل D5H-EA20 فقط MIMO 2×2 دارد.

به هر حال، گرین پکت D5H-EA20 یا D5H-EA60 مودم‌های ۵G نسبتا خوبی در بازار هستند. از نظر کیفیت و سرعت و امکانات به پای مودم‌های هواوی یا نوکیا گیت وی ۳.۱ نمی‌رسند ولی کاملا برای مصارف خانگی و گیمینگ پاسخ‌گو بوده و از هر نظر، کامل نشان می‌دهند.

مشخصات مودم ۵G ایرانسل G1

پردازنده مودم TF-5G G1 مدیاتک T750 است که روی مودم ZLT X28 و همراه اول HA5420 نیز شاهد بودیم و یکی از بهترین چیپ‌ست‌های ۵G مودم در بازار و در قابت با اسنپدراگون X55 کوالکام است.

حداکثر سرعت دانلود روی شبکه‌های ۵G NR در این تراشه و مودم به مرز ۴.۶۷ گیگابیت بر ثانیه می‌رسد و حداکثر سرعت آپلود هم ۲.۵ گیگابیت بر ثانیه است.

مشخصات مودم 5G ایرانسل TF-5G G1

این تراشه از هر دو شبکه ۵G SA و ۵G NSA در فرکانس زیر ۶ گیگاهرتز پشتیبانی می‌کند و چون باندهای فرکانس N77 و N78 را دارد؛ برای ۵G ایران کاملا مناسب است.

باندهای فرکانسی مودم ایرانسل ۵G G1 به شرح زیر است:

۵G NR: n1/3/7/8/20/28/38/40/41/77/78
FDD LTE: B1/3/5/7/8/20/28
TDD LTE: ۳۸/۴۰/۴۱/۴۲/۴۳

مزیت مودم گرین پکت D5H-EA60 یا ایرانسل TF-5g G1 این است که پوشش کاملی از باندهای FDD/TDD ایران هم دارد و شما می‌توانید سیم‌کارت‌های FDD و اینترنت TDLTE را هم روی مودم بگذارید.

در شبکه ۴G LTE از رده LTE Cat 19 با حداکثر سرعت دانلود ۱.۶ گیگابیت و آپلود ۱۵۰ مگابیت کار می‌کند.

مودم TF-5g G1 جمعا ۸ آنتن ۵G/4G دارد که ۶ آنتن خارجی omni directional و ۲ آنتن ۵G/4G داخلی هستند. البته که برای وای‌فای هم چندین آنتن داخلی دارد.

خوش‌بختانه، این مودم مجهز به وای‌فای ۶ است و گفتیم اگر مدل D5H-EA60 یا D5H-EA62 باشد؛ از MIMO 4×4 سود می‌برد.

متاسفانه، مودم ۵G ایرانسل پورت WAN با سرعت ۲.۵ گیگ را ندارد و فقط دو پورت LAN یک گیگابیت دارد. ایرانسل برای کاهش هزینه‌های تولید مودم، ترجیح داده سراغ مدلی برود که پورت WAN پرسرعت یا پورت RJ11 برای VoIP ندارد.

به جز دو درگاه LAN، یک کلید ریست و کلید WPS و نهایتا یک درگاه سیم‌کارت دارد و از کلید وای فای یا کلید پاور خبری نیست.

از نظر پنل کاربری، از SMS و تعریف چند APN پشتیبانی می‌کند؛ پروتکل‌های وی پی ان L2TP و PPTP را دارد؛ امکان QoS سفارشی و قفل باند و قفل شبکه را می‌دهد و دارای توابع Network Slicing است.

قیمت و خرید مودم ۵G ایرانسل

به نظر می‌رسد بحث اصلی در خرید مودم ۵G ایرانسل، مشخصات و سخت‌افزار و سرعت یا امکانات نرم‌افزاری و پنل کاربری نباشد.

بحث اصلی بر سر قیمت است و اینکه آیا ایرانسل TF-5g G1 ارزش خرید دارد یا بهتر است سری به یک فروشگاه مودم بزنیم و مدل آنلاک و استوک آن را با ۴ میلیون تومان پایین‌تر بخریم؟

خرید مودم 5G ایرانسل

سایت ایرانسل مودم ۵G G1 را با قیمت ۱۲.۵ میلیون تومان و بسته اولین ۱۲۰ گیگابایتی FDD شروع کرده است. قطعا وقتی این مودم وارد بازار بشود و به دست نمایندگی‌ها و فروشگاه‌ها برسد؛ قیمت آن افزایش خواهد یافت.

قابل تصور است روی سایت‌هایی مانند دیجی‌کالا، قیمت به ۱۴ و ۱۵ میلیون تومان برسد؛ به ویژه اگر ایرانسل تعداد کمی از آن عرضه کند و تقاضا بالا ولی مودم نایاب باشد.

شما حاضرید ۱۲.۵ میلیون تومان پول برای خرید مودم ۵G بدهید که به احتمال زیاد هنوز نمی‌توانید از قابلیت‌های فایوجی آن استفاده کنید و صرفا باید به شبکه ۴G یا TDLTE با سرعت بالاتر وصل شوید؟

بدتر آن‌که همین مودم با قیمت چند میلیون تومان ارزان‌تر به وفور در بازار است؛ با این مزیت بزرگ که مودم آنلاک است و علاوه بر ایرانسل، می‌توانید سیم کارت هر اپراتور دیگری را روی آن قرار دهید؟

جدول مشخصات مودم TF-5G G1

مودم ۵G ایرانسل TF-5G G1 مشخصات
نوع مودم مودم رومزی ۴G/5G/TDLTE
شبکه‌های موبایل قابل پشتیبانی ۴G-4.5G-TDLTE-5G SA/NSA
پردازنده مدیاتک T750
حداکثر سرعت دانلود و آپلود اینترنت ۴/۶۷ گیگابیت دانلود و ۲/۵ گیگابیت آپلود
وای‌فای وای‌فای نسل ۶ از رده AX1500
حداکثر تعداد کاربر همزمان ۶۴ کاربر
درگاه‌های ارتباطی ۲ درگاه LAN گیگابیتی
کلیدها ریست – WPS
قابلیت‌های نرم‌افزاری مدیریت APN – قفل باند و شبکه و دکل – وی پی ان – QoS سفارشی – فایروال – فیلترینگ آدرس مک و آی پی و یو آر ال – پورت فورواردینگ و NAT

دانلود دفترچه راهنمای مودم ۵G ایرانسل TF-5G G1

راهنمای خرید بهترین مودم ۵G رومیزی بر اساس قیمت


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫3 دیدگاه ها

    1. سلام دوست عزیز
      سرعت اینترنت ایران به چند گیگابیت که حداکثر سرعت دانلود این مودم ۵G ایرانسل است نمی‌رسد
      ولی خوب با چنین مودمی می‌توان به سرعت‌های نزدیک به ۱ گیگابیت رسید.
      ایرانسل دائم دارد شبکه ۵G را توسعه می‌دهد و هدف‌اش از ارائه این مودم، آینده هم هست که سرعت ۵G ایران به دو یا سه گیگابیت بر ثانیه می‌رسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا