راهنمای خرید

چرا قیمت مودم ایرانسل TF-i60 به طور وحشتناکی گران شده است؟ (۴ پیشنهاد به خریداران این مودم)

ابتدا نمی‌خواستم وارد ماجرای قیمت مودم ایرانسل TF-i60 و فروش سر گردنه‌ای آن شوم. این مودم هم مانند صدها محصول و کالای دیگر در بازار که با قیمتی غیرواقعی به فروش می‌رسد؛ چه فرقی می‌کند؟

اما پیام چند کاربر و سوالات آن‌ها درباره چرایی این ماجرا و اینکه آیا مودم‌های TF-i60 گران‌تر ویژگی و امکاناتی بیشتر دارند؛ باعث شد کمی درباره این سلبریتی دنیای مودم‌های داخل ایران صحبت کنم.

داستان قیمت مودم TF-i60

ماجرا ساده است: سری به دیجی‌کالا یا فروشگاه‌های دیگر فروش مودم بزنید و قیمت مودم ایرانسل TF-i60 را ببینید!

البته، از قبل یک لیوان آب قند یا شکلاتی چیزی دم دست خودتان بگذارید چون احتمالا تعجب می‌کنید. تعجب می‌کنید یعنی شاخ درمی‌آورید؛ یعنی مغزتان سوت می‌کشد؛ یعنی باورتان نمی‌شود و چند بار صفحه را رفرش می‌کنید؛ یعنی رقم و عدد و صفر می‌شمارید و باز هم می‌شمارید و بعد سراغ فروشگاه‌های دیگری می‌روید.

بله؛ یک فروشنده مودم TF-i60 را با قیمت ۱.۴۷۵.۰۰۰ تومان و فروشنده دیگری که احتمالا با انصاف‌ است زده ۱.۵۴۹.۰۰۰ تومان و فروشنده با انصاف‌تر بعدی ۱.۶۸۵.۰۰۰ تومان می‌فروشد.

هیچ تفاوتی میان مودم TF-i60 با قیمت ۴۰۰ هزار تومان و مودم TF-i60 با قیمت ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان نیست.

یعنی قیمتی در حدود ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان. حالا نه اون فروشنده خیلی با انصاف‌تر را رها کنیم و بگوییم قیمت بازار مودم ایرانسل TF-i60 شده است ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان!!!

فقط اشتباه نکنید؛ این قیمت مودم آنلاک TF-i60 نیست. قیمت مودم هواوی B612 (مدل آنلاک ایرانسل TF-i60) در بازار نزدیک به ۲ میلیون تومان است. برخی فروشنده‌ها هم ۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان می‌خرند.

همین‌جا یک نکته بگویم. با این تفاوت قیمت میان مدل لاک شده و آنلاک این مودم؛ چرا باید مدل ایرانسل را بخریم؟ ۲۰۰ هزار تومان بیشتر بدهید و مدل آنلاک را بخرید تا با هر سیم‌کارت و اپراتوری کار کند.

چرا تعجب کردیم؟

اما برویم سراغ قیمت مودم TF-i60 و اینکه چرا گران شده است؟ پیش از آن بگوییم اصلا چرا تعجب دارد که این مودم چنین قیمتی پیدا کرده است؟ این روزها همه‌چیز گران می‌شود و مودم TF-i60 هم گران شده است.

قیمت هر چیزی ۴ برابر شده است و قیمت ۴۰۰ هزار تومانی مودم ایرانسل TF-i60 هم ۴ برابر شده است. چرا تعجب می‌کنیم؟

تعجب می‌کنیم چون این مودم لاک شده است و توسط ایرانسل عرضه می‌شود. کاربران مودم‌های لاک شده را به این دلیل می‌خرند که چند صد هزار تومان با بازار و مدل آنلاک تفاوت داشته باشند.

تعجب می‌کنیم چون قیمت این مودم در نمایندگی‌های ایرانسل و سایت این اپراتور حدود ۴۰۰ هزار تومان خورده و حالا بگو کمی گران‌تر شود. اصلا دو برابر گران‌تر شده است به خاطر دلار و ارز و گمرک و هزینه‌های دیگر.

هیچ‌جور نمی‌توان پذیرفت قیمت این مودم ۴ برابر شود جز اینکه یکی از سناریوهای زیر اتفاق افتاده باشد:

سناریوهای افزایش قیمت مودم TF-i60

۱- انبار مودم TF-i60 ایرانسل تمام شده است ولی متقاضی در بازار زیاد است. شرکت‌هایی که از قبل مودم TF-i60 را از ایرانسل تهیه کرده و قرار بوده با واسطه در بازار بفروشند؛ از این فرصت طلایی بزرگ برای افزایش قیمت ۴ برابری آن نهایت سوءاستفاده را بردند.

۲- ایرانسل یک حساب سرانگشتی کرده و دیده برایش به صرفه نیست مودم TF-i60 را با قیمت ۳ه سال پیش بفروشد و متضرر می‌شود. بنابراین؛ تصمیم می‌گیرد از طریق فروشنده‌های دیگر افزایش قیمت دهد. مودم را با قیمتی به آن‌ها فروخته و فروشنده‌ها هم با چند برابر کردن قیمت به فکر سود خودشان هستند.

۳- سناریوی سوم این است که تقاضا بیشتر از عرضه است و همین موضوع باعث شده فروشنده‌ها به تدریج قیمت این مودم را افزایش دهند و ببینند در کمال تعجب باز هم مردم می‌خرند. پس، دور از تصور نیست که این مودم با قیمت ۲ یا ۳ میلیون تومان هم به فروش برسد.

پیشنهاد ما به خریداران مودم TF-i60

۱- مودم هواوی B612 را خریداری کنید که مدل آنلاک ایرانسل TF-i60 است. تفاوت قیمت این دو مودم فقط ۲۰۰ هزار تومان است ولی حداقل پولی گزافی می‌دهید؛ محدودیتی در استفاده از سیم‌کارت اپراتورهای مختلف نداشته باشید.

۲- این مودم را از شرکت مبین‌نت خریداری کنید. نمایندگی‌های مبین‌نت هواوی B612 را با طرح‌های تشویقی مختلفی با همان قیمت ۴۰۰ هزار تومان به کاربر می‌دهند. 

۳- سراغ خرید مدل دست دوم این مودم بروید. اکنون، در بازار با کمی جست‌وجو در آگهی‌های فروش مودم دست دوم می‌توانید این مدل را ارزان‌تر خریداری کنید.

۴- مودم جایگزین TF-i60 را خریداری کنید. اگر فقط می‌خواهید از اینترنت ۴G استفاده کنید؛ مودم هواوی B525 هم قوی‌تر و هم ارزان‌تر است. اگر می‌خواهید از اینترنت TD-LTE ایرانسل استفاده کنید؛ سراغ خرید مودم TD-i40 بروید.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫9 دیدگاه ها

  1. در تکمیل صحبت های جناب محمدی زاده عرض کنم که مبین نت این مودم را فقط با بسته اولیه میفروشه و طبق گفته پشتیبانی مودم بصورت امانی در اختیار مشتری قرار داده میشه که در صورت عدم استفاده از مودم ،شرکت مودم رو فقط با قیمت ۳۰۰ هزارتومان از شما بازخرید میکنه و نکته مهم اینکه مودم های مبین نت به هیچ وجه قابل انلاک نیست در صورتی که مودم ایرانسل حتی در اخرین نسخه فریمور بدون مشکل انلاک میشه

  2. سلام. بین سرعت دانلود اینترنت ثابت در مودمهای i60 و i40 تفاوتی هست؟ از نقطه نظر cat6 بودن و قابلیت تجمیع فرکانس مودم i60 برام سواله که آیا باعث برتری به مودم i40 در حالت TD میشه؟

  3. خیلی ممنون بابت معرفی اون دوتا مودم در انتها ولی تنها دلیل گرون تر شدنش اینه که کاربرا میتونن انلاکش کنن لطفا الکی پیچیدش نکنین الان مودم های جدید مبین نت پورتشو حذف کردن دیگه قابل انلاک کردن نیست پورتم لحیم کنی فریمورش پیدا نمیشه واسه همین مبین نت هنوز با ۴۰۰ هزار تومن با اینترنت هدیه داره این مودمو اراعه میکنه

    1. من همین امروز با ۱۰۰ گیگ اینترنت و مالیات و پست و دو عدد سیم کارتش ۷۰۷ هزار تومن .اونم تو بهمن ۹۸ با دلار ۱۳۶۰۰ تومن قیمت روز . اون قیمت هایی که زدین و مقاله شما فقط تبلیغ فروش مودم آنلاکه ۱۹۰۰ هست . تو دیجی کالا هر کی می تونه فروشنده بشه پس ملاک قیمت نیست . کالای ۷۰ هزار تومنی تو دیجی کالا قیمت زده ۷۸۰ هزار تومن آیا قیمتش ۷۸۰ هزار تومن میشه ؟

      1. سلام
        در زمان نوشتن مطلب فقط مودم مدل ایرانسل TF-i60 در بازار بود و با قیمت‌های بین ۱۶۰۰ تا ۲۰۰۰ میلیون تومان به فروش می‌رفت.

      2. امروز ۱۹ شهریور ۹۹ این مودم خریدم ۲.۶۰۰.۰۰۰ تومان. سناریو گفته شده این سایت بعد یکسال توسط ایرانسل باز اجرا شد و با موجود نکردن مودم در بازار از ۱میلیون رسوندن به ۲.۶ میلیون

        1. امروز ۳ مهر ۹۹، سه روزه دارم سایت‌ها را بالا و پااین می‌کنم و کمتر از ۳/۸۵۰ میلیون پیدا نکردم!!
          البته این قیمت سایت‌های غیر ایرانسل است و خود ایرانسل همچنان ناموجوده.
          شما از خود سایت ایرانسل به این قیمت گرفتید؟

  4. سلام من قبلا مودم i60 داشتم و از اینترنت tdlt استفاده می‌کردم با اینکه تحت پوشش نبودم دو آنتن جواب میداد و راضی بودم از سرعتش ولی مودم سوخت حالا میخوام بخرم قیمتش بالا بیش از اندازه چ مودم و چ مدلی بخرم که جواب اینترنتtdltایا مدار داخلی یا همون تراشه هاش با مودم i40یکی میتونم اینترنت td دریافت کنم یان. و مدل هایی دیگه هم ایرانسل داره ولی شک دارم که tdlt جواب بده چون داخل یکی سایت ها زده بود قدرت و سیگنال دریافتi60بیشترر تا بقیه مودم ها. لطفا راهنمایی کنید کدوم مودم بخرم که فقطtdlt جواب بده بهم.

    1. بهترین مودم TD-LTE همان TF-i60 است.
      در یک رده پایین‌تر می‌توانید مودم‌های TK2501 Plus یا GP2101 Plus را بخرید.
      جدیدا هم مودم B۵۱۴۲ وارد بازار شده که باز هم بد نیست ولی به پای TF-i60 نمی‌رسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا