راهنمای خرید

بهترین دستگاه‌های جایگزین روترهای ایرپورت‌ اپل کدام‌اند؟

همان‌طور که در خبرها خواندید؛ اپل خط تولید روترهای ایرپورت خود را به طور رسمی متوقف کرد. 

آخرین روتر اپل در سال ۲۰۱۳ عرضه شده و دیگر مدل جدیدی وارد بازار نخواهد کرد. مدل‌های فعلی نیز تا زمانی که در موجودی انبار باشند به فروش می‌رسند و پس از آن دیگر هیچ‌کجا روترهای اپل در دسترسی نخواهند بود.

حالا یک سوال جدی پیش‌روی کاربران روترهای ایرپورت اپل قرار گرفته است: کدام دستگاه‌ها می‌توانند جایگزین روترهای اپل شوند؟

اپل در ابتدای این هفته، یک سند راهنمای انتخاب و جایگزینی روترهای بازار به جای ایرپورت‌هایش منتشر کرده است. اپل می‌گوید کاربران می‌توانند یک روتر تنها یا سیستم مش وای‌فای برای خود انتخاب کنند.

اپل توصیه می‌کند اگر کاربران نیاز به وای‌فای در مکان‌های بزرگ دارند به سراغ روترهای مش وای‌فای بروند. در ادامه نیز چندین سیستم مش وای‌فای را برای جایگزینی با روترهای ایرپورت پیشنهاد داده است که ما در ادامه ذکر خواهیم کرد.

نکته مهم: اپل چون شرکتی امریکایی است؛ قاعدتا به سراغ سیستم‌های مش وای‌فای شرکت‌های امریکایی یا اروپایی رفته است ولی کاربران می‌توانند روترهای مش وای‌فای شرکت‌های آسیایی را نیز انتخاب کنند. در انتهای این مطلب به این سیستم‌ها نیز اشاره می‌کنیم.

Linksys Velop

اپل در سال ۲۰۱۶ که خبر توقف تولید روترهای این شرکت سر زبان‌ها افتاد، به کاربران‌اش پیشنهاد کرد به سراغ سخت‌افزارهای شرکت لینک‌سیس بروند. سیستم مش وای‌فای Velop یکی از بهترین‌ها در دنیا است.

این سیستم در بسته‌بندی‌های تک روتره، دو روتره و سه روتره به فروش می‌رسد. از نظر طراحی، روترهای Velop همانند روترهای ایرپورت اکستریم اپل باریک و کشیده هستند. هریک از این روترها می‌تواند به طور میانگین مساحتی حدود ۱۸۰ متری را زیر پوشش وای‌فای ببرد.

این روترها سه‌بانده با پشتیبانی از استاندارد ۸۰۲.۱۱ac و مجهز به فناوری MU-MIMO هستند.

قیمت این روترها بالا است و بسته سه‌تایی آن حدود ۴۵۰ دلار است. روتر تک Velop با قیمتی ۲۰۰ دلاری و بسته‌بندی دوتایی با قیمت ۳۴۰ دلار به فروش می‌رسد.

Netgear Orbi

یکی دیگر از گزینه‌های محبوب برای جایگزینی روترهای ایرپورت اپل، سیستم مش وای‌فای اوربی نت‌گیر است. یک بسته دوتایی این روترها با قیمت ۳۳۰ دلار می‌توانند مساحتی حدود ۴۵۰ مترمربع را زیر پوشش وای‌فای ببرند.

روترهای اوربی نت‌گیر دوبانده با سرعت ۳ هزار مگابیت هستند و از استاندارد ۸۰۲.۱۱ac و فناوری MU-MIMO پشتیبانی می‌کنند. بهترین سیستم برای ارتباطات بی‌سیم پرقدرت برای کسب‌وکارها محسوب می‌شوند و تمام امکانات مورد نیاز کاربران خانگی یا اداری روی وای‌فای مانند کنترل والدین، شبکه میهمان، کنترل پهنای‌باند شبکه و غیره را دارند.

Eero Home WiFi System

شرکت Eero چندین سیستم مش وای‌فای برای کاربران با نیازهای متفاوت دارد. کاربران خانگی می‌توانند یک مدل و کاربران تجاری مدل دیگری انتخاب کنند. اگر خانه شما کوچک است می‌توانید یک سیستم و اگر مساحت ساختمان‌تان بسیار زیاد است؛ سیستم دیگری را انتخاب کنید.

روترهای مش وای‌فای Eero هم دوبانده و سه‌بانده هستند؛ از استاندارد ۸۰۲.۱۱ac پشتیبانی می‌کنند و از فناوری MU-MIMO سود می‌برند. 

سیستم مش وای‌فای Ereo یک روتر اصلی و چند نود یا تقویت‌کننده کوچک دارد. یک سیستم شامل روتر اصلی و دو تقویت‌کننده با قیمت ۴۰۰ دلار به فروش می‌رسد.

گوگل وای‌فای

شکی نیست که سیستم مش وای‌فای گوگل وای‌فای می‌تواند بهترین جایگزین و انتخاب برای روترهای ایرپورت اپل باشد. روترهای گوگل در بسته‌بندی‌های تکی و سه تایی وارد بازار شده‌اند و بهترین کارایی و عملکرد را از خود نشان می‌دهند.

هر روتر گوگل می‌تواند مساحتی ۱۴۰ متری را زیر پوشش وای‌فای ببرد. یعنی با یک بسته سه‌تایی می‌توانید مساحتی ۴۰۰ مترمربعی را وای‌فای بدهید. نصب و راه‌اندازی این روترها بسیار ساده است. با اپلیکیشن Google Wi-Fi روی گوشی‌های موبایل، پیکربندی این روترها ساده‌تر هم شده است.

این روترها سه بانده، مجهز به MU-MIMO و سازگار با سیستم‌های دستیار صوتی دیجیتالی و اینترنت اشیا هستند.

Amplifi Home WiFi System

بسیاری از سایت‌ها، این سیستم مش وای‌فای را برای کاربران خانگی توصیه می‌کنند. روتر اصلی به صورت یک مکعب بسیار زیبا با صفحه‌نمایش طراحی شده است و دو روتر جانبی تقویت‌کننده دارد که شکل متفاوتی دارند.

سیستم مش وای‌فای AmpliFi Home Wi-Fi از MIMO 3×3 پشتیبانی می‌کند و برای مساحت‌های آپارتمان‌های خانگی بهترین کارایی و سرعت را نشان می‌دهد. این روترها دوبانده هستند و حداکثر سرعت ان‌ها ۵.۲۶ گیگابیت می‌رسد.

قیمت این سیستم مش وای‌فای ۳۳۰ دلار است.

دیگر سیستم‌های مش وای‌فای

همان‌طور که گفتیم؛ اپل بیشتر سیستم‌های مش وای‌فای امریکایی و اروپایی را پیشنهاد داده است ولی کاربران ایرانی می‌توانند به سراغ سیستم‌های مش وای‌فای آسیایی هم بروند که قیمت‌های مناسب‌تری داشته و در ایران هم یافت می‌شوند. فهرستی از سیستم‌های مش وای‌فای خوب برندهای آسیایی به شرح زیر است:

روترهای ساده

اگر کاربران بخواهند برای خرید یک روتر زیاد هزینه نکنند و با یک روتر ساده هم می‌توانند از شبکه وای‌فای استفاده کنند؛ بهتر است روتری دوبانده با سرعت ۱.۷ گیگابیت به بالا تهیه کنند. بهتر است فناوری MU-MIMO داشته باشد و از چندین آنتن خارجی پرقدرت سود ببرد تا کارایی و محدوده پوشش‌دهی آن تضمین‌ شده به نظر بیاید.

روترهایی در رده AC3200 یا AC2300 عرضه شده در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ بسیار مناسب برای جایگزینی با ایرپورت‌های قدیمی اپل هستند. دقت کنید تعداد درگاه‌های LAN و WAN، درگاه‌های USB و امکانات دیگری که نیاز دارید را روتر انتخابی شما داشته باشد.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا