آموزش

با وای‌فای یا کابل شبکه به مودم وصل شویم؟

شاید بسیاری از خواننده‌ها یا کاربران بگویند این چه سوالی است؟ معلوم است که باید چطوری به مودم وصل شویم؟

بله؛ این سوال به همان اندازه که ساده و بدیهی است؛ گاهی اوقات پیچیده و چند لایه می‌شود. فردی که مودم را دور از دسترس قرار داد یا فقط با موبایل به مودم وصل می‌شود؛ انتخاب دیگری جز وای‌فای ندارد.

فردی که با یک لپ‌تاپ یا سیستم گیمینگ گران‌قیمت مشغول بازی است؛ گزینه‌ای جز کابل شبکه اترنت گیگابیتی ندارد ولی عموم مردم به کدام روش باید به مودم وصل شوند؟

پر واضح است داریم در درباره مودمی صحبت می‌کنیم که دارای درگاه شبکه است؛ مهم نیست مودم ADSL، مودم VDSL، مودم TD-LTE یا مودم ۴G است؛ هر مودمی که دارای درگاه اترنت باشد؛ امکان اتصال لپ‌تاپ و کامپیوتر را دارد و از سوی دیگر مجهز به ارتباطات بی‌سیم وای‌فای است.

کابل شبکه اما …

توصیه کلی این است که اگر می‌توانید با کابل شبکه به مودم و روتر وصل شوید تا هم سرعت شبکه بیشتری داشته باشید و هم اتصال شما پایدارتر، پینگ کمتر و کیفیت بالاتری داشته باشد.

اما در عمل همه‌چیز به مودم شما، لپ‌تاپ و کارت شبکه نصب شده روی آن و سرعت کارت شبکه، فاصله شما از مودم و چند عامل دیگر بستگی دارد.

مثلا، اگر لپ‌تاپ شما کارت شبکه ضعیفی دارد یا فقط از وای‌فای تک بانده پشتیبانی می‌کند؛ قطعا اتصال کابلی بهتر و سریع‌تر است. چون باند رادیویی ۲.۴ گیگاهرتز وای‌فای هم بسیار شلوغ شده و احتمال تمام اعضای خانواده با موبایل‌هایشان، تمام همسایه‌ها با گوشی‌های موبایل و لپ‌تاپ و دستگاه‌های دیگر از این فرکانس استفاده می‌کنند و هم سرعت انتقال اطلاعات پایینی دارد.

یک لپ‌تاپ نسبتا قدیمی که دارای درگاه شبکه است؛ حداکثر سرعت ۱۰۰ مگابیت را پشتیبانی می‌کند ولی سرعت وای‌فای ۲.۴ گیگاهرتز اسمی ۳۰۰ مگابیت است و عملا شما بیشتر از ۱۰ الی ۱۵ مگابیت سرعت نخواهید داشت.

اما اگر لپ‌تاپ شما از وای‌فای دوبانده پشتیبانی می‌کند و کارت شبکه خوبی روی آن نصب شده است و فاصله زیادی با مودم ندارید؛ مثلا ۵ الی ۶ متر بیشتر فاصله ندارید؛ باند ۵ گیگاهرتز سرعتی بیشتر از یک درگاه شبکه صد مگابیتی به شما خواهد داد.

کاری که با لپ‌تاپ انجام می‌دهید هم در این تصمیم‌گیری اهمیت دارد. مثلا، برای استریم ویدیو یا بازی آنلاین بهتر است همیشه با کابل شبکه به مودم وصل شوید یا مودم و لپ‌تاپ در نزدیک‌ترین وضعیت نسبت به هم باشند.

ولی برای وبگردی یا کارهای آنلاین روزانه سرعت وای‌فای کافی است و نیازی نیست کابل‌کشی کنید تا دست به هر کاری بزنید تا مودم و لپ‌تاپ به هم نزدیک شوند.

سرعت اینترنت و سرعت شبکه

یک نکته بسیار کلیدی در این موضوع هست که باید ذکر شود. برخی کاربران سرعت اینترنت را با سرعت شبکه اشتباه می‌گیرند یا برعکس!

مثلا، می‌گویند: «من یک مودم روتر AC1200 خریدم یعنی سرعت اینترنت ۱۲۰۰ مگابیت است. حالا چگونه می‌توانم به این سرعت دست پیدا کنم؟»

این یک اشتباه بزرگ است. ما دو شبکه و دو نوع سرعت داریم. یک شبکه اینترنت که معمولا سرعت آن ۲ مگابیت، ۴ مگابیت، ۸ مگابیت و ۱۶ مگابیت (اینترنت ADSL) است و اگر موبایل باشد نهایتا به چند ده مگابیت یا ۱۰۰ مگابیت می‌رسد.

شبکه دوم ما وای‌فای است که سرعت آن روی مودم نوشته شده است. مثلا مودم‌های سری N حداکثر سرعت ۳۰۰ مگابیت دارند و مودم‌های دو بانده AC1200 از سرعت ۱۲۰۰ مگابیتی برخوردار هستند. این سرعت اصلا مربوط به اینترنت نیست و سرعت انتقال اطلاعات میان مودم و دستگاه شما است.

اگر برای یک مودم گفته می‌شود روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز سرعتی ۳۰۰ مگابیتی دارد و روی فرکانس ۵ گیگاهرتز سرعتی ۸۶۷ مگابیتی؛ یعنی روی هریک از باند‌ها اگر به مودم وصل شوید؛ سرعت شما نسبتی از این اعداد است.

اگر گوشی، لپ‌تاپ و مودم شما رده بالا باشند؛ این اعداد را به خوبی حس خواهید کرد و آن وقت است که یک اتصال وای‌فای قدرتمند سریع‌تر از کابل شبکه است.

خواندن مقالات زیر را هم توصیه می‌کنیم:

پلی‌استیشن ۴ را با کابل اترنت به اینترنت وصل کنیم یا وای‌فای؟

در دفتر کار جدیدم به اینترنت نیاز دارم؛ وای‌فای بهتر است یا اترنت؟

۴ دلیل اینکه شبکه‌های کابلی برای کسب‌وکارها بهتر از وای‌فای هستند


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا