فناوری

۴ دلیل اینکه شبکه‌های کابلی برای کسب‌وکارها بهتر از وای‌فای هستند

من مدافع سرسخت وای‌فای هستم و در سایت شبکه‌چی ده‌ها مقاله درباره مزایای شبکه‌های بی‌سیم و وای‌فای برای کسب‌وکارها، شرکت‌های نوپا و استارتاپی، بیزینس‌ها و مصارف سازمانی نوشتم.

برای نمونه، می‌توانید به مطالب «چرا کسب‌وکار شما نیاز به شبکه وای‌فای برای میهمان‌ها دارد؟» و «۴ فایده بزرگ وای‌فای که می‌توانند مزیت رقابتی برای کسب‌وکارهای کوچک ایجاد کنند» و البته «چگونه با وای‌فای پول دربیاوریم؟» نگاهی بیندازید.

اما نباید شبکه‌های کابلی و مزیت‌های آن‌ها را فراموش کرد. وای‌فای برای هر کسب‌وکاری؛ به‌ویژه از نوع کوچک، استارتاپی و چابک ضروری است ولی به معنای این نیست که باید از راه‌اندازی شبکه‌های کابلی اجتناب کنند.

در حقیقت، شبکه‌های اترنت زیربنای یک کسب‌وکار هستند و شبکه‌های وای‌فای ارزش افزوده می‌سازند.

در ادامه، برای این ادعا ۴ دلیل می‌آورم. دلایلی که باعث می‌شوند هنوز شبکه‌های کابلی را دوست داشته باشیم و در کسب‌وکارمان نیازشان داریم:

۱- امنیت

فکر نمی‌کنم مدیری یافت شود که به امنیت شبکه انتقال اطلاعات درون شرکتش اهمیت ندهد یا محافظت از اطلاعات و اسرار شرکت برایش مهم نباشد.

همه می‌دانیم که وای‌فای نا امن است و روش‌های زیادی برای هک و شنود در آن وجود دارد. هرچقدر روی امنیت وای‌فای کسب‌وکارتان کار کنید؛ باز هم باگ‌ها و آسیب‌پذیری‌هایی وجود دارد که می‌توانند امنیت شما را به خطر بیندازند.

حتی استفاده از رمزنگاری، احرازهویت دو مرحله‌ای، کنترل دسترسی‌ها، مسدودسازی آدرس‌های MAC و نظارت بر ترافیک وای‌فای با فایروال و … نمی‌تواند امنیت نسبتا بالایی روی وای‌فای ایجاد کند.

برعکس، امن‌سازی یک شبکه اترنت بسیار ساده‌تر است. اترنت به طور ذاتی امن‌تر و قابل اعتمادتر است.

۲- سرعت

امروزه در بازار روترهای بی‌سیم چند گیگابیتی داریم. وضعیت سرعت وای‌فای در سال‌های اخیر بسیار پیشرفت داشته و به مرز سرعت شبکه‌های کابلی رسیده است. 

شما می‌توانید روترهای بی‌سیمی با سرعت‌های نزدیک به ۵ گیگابیت بخرید و در کسب‌وکارتان استفاده کنید. حتی روترهای مش وای‌فای و اکستندرهای چند گیگابیتی به کمک شما می‌آیند تا در هر نقطه از ساختمان و شرکت خود یک وای‌فای سریع داشته باشید.

اما باز هم در برخی مصارف مانند ویرایش ویدیو روی شبکه، ویدیوکنفرانس، اتصال تعداد زیاد دستگاه به اینترنت و کارهایی مانند ارایه خدمات آنلاین به مشتری؛ نیاز به شبکه‌هایی با سرعت بیشتر خواهید داشت. 

اکنون، شبکه‌های اترنت از صد مگابیت و یک گیگابیت به سوی سرعت‌های ۲.۵ و ۵ گیگابیت حرکت کردند. اگر نخواهید یک شبکه ۱۰ گیگابیت اترنت راه‌اندازی کنید که شاید هزینه نسبتا زیادی برای شما داشته باشد؛ می‌توانید روی اترنت‌های جدید حساب باز کنید.

۳- قابلیت اطمینان

شبکه‌های کابلی پایدارتر و قابل اعتمادتر هستند. به زبان ساده؛ قطعی کمتری دارند و سرعت انتقال اطلاعات در آن‌ها افت و خیز بسیار کمتری خواهد داشت.

گفتیم که روترهای بی‌سیم امروزی با انواع پروتکل‌ها، سخت‌افزارها و امکانات ارتباطی سعی می‌کنند یک وای‌فای سریع و پایدار به شما بدهند. سیستم‌های مش وای‌فای تضمین می‌کنند همیشه به اینترنت و وای‌فای متصل بمانید.

اما باز هم گزارش‌های موسسات رصدکننده وضعیت وای‌فای و اینترنت نشان می‌دهد شبکه‌های اترنت پایدارتر و با مشکلات کمتری روبرو هستند. همیشه در وای‌فای با مسایلی مانند تداخل امواج، شلوغی پهنای‌باند و فرکانس‌های رادیویی، موانع پیش‌روی امواج و … روبرو هستید.

۴- اتصال به شبکه

در حالی‌که امروزه در هر شرکتی ده‌ها دستگاه وجود دارد که باید به وای‌فای متصل شوند؛ باز هم اتصال سیستم‌ها به یک شبکه کابلی راحت‌تر و سریع‌تر است.

شما در شبکه‌های کابلی نیاز به تایید اعتبار، وارد کردن رمز، پروسه انتظار برای اتصال، پیدا کردن شبکه و بحث کیفیت شبکه روبرو نیستید. کار کردن با شبکه‌های اترنت ساده‌تر است.

حرف آخر

خوب، پس حالا چه باید کرد؟ یک راه‌کار می‌تواند راه‌اندازی شبکه اترنت برای اتصال کامپیوترها و لپ‌تاپ‌های شرکت به اینترنت باشد و بعد روی آن یک شبکه وای‌فای برای دستگاه‌های همراه، دستگاه‌های BYOD، میهمان‌ها و نیازهای ضروری بی‌سیم داشته باشید.

اما سعی کنید سیاست‌های شرکت را طوری طرح‌ریزی کنید که اطلاعات حساس یا دسترسی به منابع حساس روی شبکه اترنت باشد.

غالب شرکت‌های با کلاس و کار درست، سعی می‌کنند شبکه اترنت را از وای‌فای جدا و برای هریک روتر و اتصال اینترنت جداگانه‌ای در نظر بگیرند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا