آموزش

در دفتر کار جدیدم به اینترنت نیاز دارم؛ وای‌فای بهتر است یا اترنت؟

این سوالی است که سال‌ها است مطرح می‌شود و البته هر سال می‌توان جواب جدیدی به آن داد. در یک شرکت یا دفترکار وای‌فای بهتر است یا اترنت و LAN؟ تکلیف کاربران خانگی و سازمان‌های بزرگ معلوم است و هرگز نیازی به پرسیدن این سوال ندارند اما کسب‌وکارهای کوچک و متوسط بارها با این سوال درگیر خواهند بود. هریک از این دو نوع شبکه مزایا و معایبی دارند و باید از ابعاد مختلفی مورد بررسی قرار گیرند تا مشخص شود برای کار شما کدام‌یک بهتر هستند. اگر برای شما هم این سوال جدی است؛ با ادامه این مطلب همراه ما باشید:

محتوا

کار شما چیست؟ یا به زبان دیگر می‌خواهید با شبکه و اینترنت چه کاری انجام دهید؟ یک دفتر بیمه یا مشاوره مسکن هستید یا می‌خواهید کارهای تدوین و ویرایش فیلم، تولید محتوای ویدیویی و بازی انجام دهید؟ چقدر با اطلاعات سروکار دارید؟ روزانه چند صدمگابایت یا چند صد گیگابایت اطلاعات را باید در شبکه یا اینترنت جابه‌جا کنید؟ اگر جواب این سوال‌ها مشخص شود؛ تا حدود زیادی تکلیف روشن خواهد بود. 

فناوری‌های وای‌فای در چند سال اخیر بسیار پیشرفته کرده است و هم از نظر سرعت و هم از نظر تاخیر و تعداد دستگاه‌های آنلاین و پایداری موفقیت‌های بزرگی به دست آمده است اما هنوز برای بار کاری سنگین روی شبکه و ترافیک زیاد توصیه می‌شود از اترنت استفاده کنید. اگر کارهای مالتی‌مدیا می‌کنید یا با ویدیو و تصویر سروکار دارید و باید شبکه‌ای با سرعت ده گیگابیت یا حداقل چند گیگابیت داشته باشید؛ پشتیبان‌گیری دارید و روزانه چند صد گیگابایت اطلاعات باید جابه‌جا شود؛ بهتر است به سراغ اترنت بروید. اما اگر یک شرکت بیمه‌ای یا مشاوره مسکن هستید که روزانه به حجم کمی ترافیک اینترنت نیاز دارید؛ وای‌فای به‌صرفه‌تر، سریع‌تر و راحت‌تر است. 

برخی مشاغل و کارها نیاز به دستگاه‌های موبایل و همراه دارند و طبیعی است که باید وای‌فای در اختیار داشته باشد. از سوی دیگر؛ برخی کسب‌وکارها نیاز به دستگاه‌های اترنت و شبکه‌های ده گیگابیت و دستگاه‌های ذخیره‌سازی اترنت دارند که طبیعی است باید به سوی کابل‌کشی بروند. 

تعداد کاربران

دومین فاکتوری که در انتخاب نوع شبکه تعیین‌کننده است؛ تعداد کاربران شرکت یا دفترکار شما است؟ با بهترین روترهای بی‌سیم امروزی که قیمتی بین ۱.۵ تا ۲ میلیون تومان دارند و سرعت وای‌فای چند گیگابیتی به دست می‌دهند؛ به طور عملی تعداد کاربران حدود ۱۰ نفر تا ۱۵ نفر را جوابگو هستند. شاید در دفترچه راهنمای روتر نوشته شده باشد «پشتیبانی از ۳۰ کاربر به طور همزمان» اما در دنیای واقعی چنین چیزی اتفاق نمی‌افتد. بنابراین؛ اگر دفتر کار شما تعداد کاربرانی زیر ۱۰ نفر تا ۱۵ نفر دارد؛ می‌توانید روی وای‌فای فکر کنید وگرنه شبکه‌های بی‌سیم تعداد کلاینت‌های چند ده نفری را جواب نمی‌دهند و نیاز به چندین روتر بی‌سیم و تقویت‌کنند یا توسعه‌دهنده خواهید داشت. 

سرعت

برای یک شبکه اترنت سوییچ‌های صد مگابیتی، هزار مگابیتی (یک گیگابیت) و ده گیگابیتی در بازار موجود است. این روزها؛ شبکه‌های کابلی LAN معمولی از سوییچ‌های یک گیگابیتی استفاده می‌کنند. از سوی دیگر؛ روترهای بی‌سیم امروزی سرعت‌های وای‌فای چند گیگابیتی (از ۱.۲ گیگابیت تا ۷.۲ گیگابیت) به دست می‌دهند که البته یک سرعت واقعی نیست ولی نسبت به گذشته رشد چشمگیری داشته است. 

بنابراین؛ سرعت این دو شبکه تا حدود زیادی به یکدیگر نزدیک شده است. اگر به سرعت‌های ده گیگابیت و بیشتر نیاز دارید؛ به سراغ اترنت بروید و اگر به سرعت‌های چند گیگابیت نیاز دارید می‌توانید از روترهای پرسرعت و البته گران‌قیمت بازار استفاده کنید. در اترنت؛ سوییچ‌ها و دستگاه‌های جدید از استانداردهای ۲.۵Gbps و ۵Gbps نیز پشتیبانی می‌کنند و این سری از تجهیزات به تدریج در حال ورود به بازار هستند. 

وای‌فای یک شبکه با نصب ساده و سریع، برای تعداد کاربران محدود، مناسب دستگاه‌های همراه و انعطاف‌پذیری بالا است ولی امنیت و پایداری کمتری نسبت به اترنت دارد

توجه کنید که در اترنت با هزینه کمتری می‌توانید سرعت‌های چند گیگابیتی به دست بیاورید ولی روی وای‌فای هزینه روترهای پرسرعت امروزی در حد چند گیگابیت بسیار بالا است. 

امنیت

شبکه‌های بی‌سیم در بخش امنیت نیز پیشرفته کرده‌اند و روز به روز امن‌تر می‌شوند اما هنوز شبکه‌های اترنت امن‌تر از وای‌فای هستند. در یک شبکه اترنت؛ تنها راه دسترسی به اطلاعات یا دستگاه‌های شبکه از طریق کانکشن‌های فیزیکی و دستگاه‌های متصل به شبکه است ولی در وای‌فای انواع روش‌های هک شبکه یا شنود امواج رادیویی و سرقت سیگنال‌ها و اطلاعات وجود دارد. اگر نیاز به یک شبکه امن و کاملا ایزوله نیاز دارید؛ باید به سراغ اترنت بروید. 

البته؛ برای شبکه‌های وای‌فای انواع روترهای بی‌سیم با قابلیت‌های امنیتی، فایروال‌های وای‌فای و دیگر تجهیزات محافظتی عرضه شده است که خرید آن‌ها می‌توانند هزینه‌های شما را افزایش داده ولی باز هم نگرانی محرمانگی اطلاعات باقی بماند. 

تاخیر و پایداری

در این بخش باز هم هنوز اترنت جلوتر از وای‌فای است. کسب‌وکارهایی که به یک شبکه صددرصد پایدار و بدون تاخیر یا با تاخیر بسیار کم و در حد صفر نیاز دارند؛ باید به سراغ شبکه‌های LAN و اترنت بروند. وای‌فای یک شبکه با ناپایداری زیاد و وابسته به عوامل محیطی است. تاخیر در این نوع شبکه‌ها نیز بالا است. بازی‌های آنلاین یا استریم ویدیو روی شبکه‌های اترنت بهتر جواب می‌دهد. 

روترهای وای‌فای امروزی فناوری‌ها و قابلیت‌هایی مانند MU-MIMO و Beamforming یا استفاده از چندین آنتن خارجی دارند که می‌توانند پایداری سیگنال‌ها یا استریم ویدیو و بازی آنلاین را تضمین کنند. همین‌طور، سیستم‌های مش وای‌فای که اخیرا معرفی شدند قادر به راه‌اندازی یک وای‌فای پایدار و بدون تاخیر هستند اما تمامی راه‌کارها گران‌قیمت بوده و در ایران هنوز در دسترس نیستند. 

انتخاب نهایی

اگر این مقاله را از ابتدا تا اینجا خوانده باشید؛ مطمئنا برایتان روشن شده بهتر است از وای‌فای یا اترنت برای دفترکارتان استفاده کنید. وای‌فای یک شبکه با نصب ساده و سریع، برای تعداد کاربران محدود، مناسب دستگاه‌های همراه و انعطاف‌پذیری بالا است ولی امنیت و پایداری کمتری نسبت به اترنت دارد و منجر به تاخیر یا در برخی نقاط افت سرعت می‌شود. 

امروزه در بیشتر شرکت‌ها شاهد استفاده از وای‌فای و اترنت با هم هستیم.

اترنت یک شبکه امن و مطمئن، پایدار، تاخیر بسیار کم، پرسرعت و ارزان‌تر نسبت به وای‌فای است اما نیاز به کابل‌کشی و خرابی ساختمان و محدودیت‌های فیزیکی در دسترسی به اینترنت و کارت شبکه و غیره دارد. برای استفاده از شبکه‌های ده گیگابیت و بالاتر یا با وجود تعداد کاربران بسیار زیاد؛ حتما باید به سراغ راه‌اندازی یک شبکه LAN داخل شرکت بروید. 

 

امروزه؛ در بیشتر دفاتر کار شاهد استفاده از ترکیب این دو شبکه‌ها هستیم. یعنی هم یک سوییج اترنت برای اتصال کامپیوترهای رومیزی، سرور، ایستگاه کاری و NAS هستیم و از سوی دیگر یک روتر بی‌سیم هم به سوییچ متصل است تا دستگاه‌های همراه به وای‌فای متصل شوند. این ترکیب هم تمامی نیازها را جواب می‌دهد و هم انعطاف‌پذیری بالایی ایجاد می‌کند و مدیرشبکه به راحتی می‌تواند تصمیم بگیرد کدام دستگاه به کدام شبکه متصل شود. 

در سال‌های اخیر و با معرفی نسل جدید روترهای بی‌سیم با سرعت‌های ۵ تا ۷ گیگابیتی و درگاه‌های اترنت هزار مگابیتی و تعداد زیاد درگاه LAN؛ عملا سوییچ‌های اترنت خانگی و اداری SOHO در یک روتر بی‌سیم ادغام و مجتمع شده‌اند. بنابراین؛ برخی از کسب‌وکارها با خرید یک روتر بی‌سیم حدود ۱.۵ میلیون تومانی هم از شبکه اترنت و هم از وای‌فای با سرعت‌های بالا روی یک دستگاه استفاده می‌کنند. اکنون؛ در بازار ایران چندین نمونه از این روترهای بی‌سیم به فروش می‌رسد. 

 


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا