آموزش

چگونه قدرت سیگنال‌های وای‌فای را در مک و ویندوز اندازه بگیریم و بعد تحلیل کنیم؟

نوارهای موجود در یک اتصال وای‌فای، به طور تقریبی قدرت سیگنال‌های دریافت شده را نشان می‌دهند و زیاد دقیق نیستند.

مثلا، در ویندوز ۱۰ وقتی می‌خواهید یک به یک شبکه وای‌فای وصل شوید و سه نوار یا موج روشن است؛ لزوما به معنای وای‌فای قوی نیست.

برای فهمیدن قدرت واقعی سیگنال‌های وای‌فای باید از ابزارهای مناسب‌تر و دقیق‌تری استفاده کنیم و براساس نتایجی که نشان دادند؛ دست به بررسی و تحلیل وضعیت وای‌فای بزنیم و برای افزایش قدرت وای‌فای تصمیم‌گیری کنیم.

به چندین روش می‌توان قدرت سیگنال‌های وای‌فای را اندازه‌گیری کرد. گاهی اوقات می‌توان براساس سرعت وای‌فای و اینترنت فهمید وضعیت وای‌فای شبکه چگونه است ولی باز هم پیدا کردن سرعت وای‌فای برحسب مگابایت بر ثانیه (Mbps) یک تقریب است.

بهترین ابزارها برای تحلیل و بررسی قدرت سیگنال‌های وای‌فای، ابزارهایی هستند که از واحد دسی‌بل میلی‌وات (dBm) استفاده می‌کنند.

چگونه قدرت سیگنال‌های وای‌فای را در مک اندازه‌گیری کنیم؟

اگر از کامپیوتر و لپ‌تاپ‌های مبتنی بر سیستم‌عامل مک استفاده کنید؛ می‌توانید سطح dBm سیگنال‌های وای‌فای را فقط با استفاده از یک کلید میانبر به دست بیاورید.

کافی است در حالی‌که کلید option را فشار داده و نگه داشتید؛ روی آیفون وای‌فای در نوار منوها کلیک کنید تا قدرت سیگنال‌های وای‌فای مورد نظر را ببینید.

در اطلاعاتی که نمایش داده شده است؛ ما با پارامترهای RSSI و Noise و Tx Rate کار داریم.

چگونه قدرت سیگنال‌های وای‌فای را در ویندوز ۱۰ اندازه‌گیری کنیم؟

هیچ ابزار و کلید میانبری در ویندوز ۱۰ برای سنجش قدرت سیگنال‌های وای‌فای نیست و باید دست به دامن نرم‌افزارهای شخص ثالث شویم.

خوش‌بختانه، نرم‌افزارهای پولی و رایگان زیادی برای اندازه‌گیری قدرت امواج وای‌فای وجود دارند که یکی از بهترین آن‌ها ابزار inSSIDer است.

این نرم‌افزار رایگان و ساده است. کافی است inSSIDer را دانلود و نصب کنید و پس از باز کردن روی ویندوز ۱۰، روبروی نام شبکه وای‌فای مورد نظر شما انواع پارامترهای اندازه‌گیری قدرت امواج وای‌فای را می‌بینید.

اگر دنبال ابزاری کامل‌تر برای خواندن قدرت سیگنال‌های وای‌فای در سیستم‌عامل مک و ویندوز بودید؛ نرم‌افزار Netspot نیز پیشنهاد می‌شود.

پارامتر dBm امواج وای‌فای به ما چه می‌گوید؟

اعداد دسی‌بل منفی هستند و هرچه به صفر نزدیک‌تر باشند؛ سیگنال قوی‌تر است. به عبارت دیگر، هرچقدر مطلق این اعداد بزرگ‌تر باشد؛ اتصال شبکه ضعیف‌تر است.

به عنوان مثال، یک شبکه وای‌فای با قدرت سیگنال ۸۰- دسی‌بل ضعیف‌تر از شبکه وای‌فای با قدرت ۳۰- دسی‌بل است.

علاوه بر این، قدرت سیگنال خطی نیست بلکه لگاریتمی است. به این معنی که هر تغییر ۳ دسی‌بل نشان‌دهنده کاهش یا افزایش دو برابری قدرت شبکه است. ۱۰ دسی‌بل تغییر در قدرت امواج وای‌فای می‌تواند قدرت شبکه را ۱۰ برابر کمتر یا بیشتر کند.

در ادامه چند دستورالعمل برای ارزیابی و محک یک شبکه وای‌فای آوردیم:

۳۰- دسی‌بل: حداکثر قدرت یک سیگنال وای‌فای است و به این معنی است که در فاصله بسیار نزدیک چند متری روتر وای‌فای قرار دارید.

۵۰- دسی‌بل: هر سیگنالی بین منفی ۳۰ تا منفی ۵۰ دسی‌بل عالی است و غالبا سریع‌ترین وای‌فای در این بازه به دست می‌آید.

۶۷- دسی‌بل: نشان‌دهنده یک ارتباط نسبتا ضعیف وای‌فای است و کمترین مقداری است که خدمات آنلاین روی آن کار می‌کنند.

۸۰- دسی‌بل: کمترین اندازه‌ای است که می‌توانید برای یک سیگنال وای‌فای به دست بیاورید و نشان می‌دهد بین کامپیوتر و روتر یک ارتباط بسیار ضعیف برقرار است و غالبا نمی‌توان با این ارتباط حتی یک وب‌سایت را باز کرد.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا