آموزش

چگونه در چند ثانیه و بدون نصب هیچ‌گونه نرم‌افزاری وضعیت سیگنال‌دهی وای‌فای خانه را بررسی کنیم؟

در اندروید به راحتی می‌توان فهمید وضعیت سیگنال‌دهی وای‌فای روتر و مودم چگونه است. خط‌های پر به ما تقریبا می‌گویند وای‌فای خوب و قوی یا مناسب یا ضعیف است.

در ویندوز هم با کلیک روی آیکون شبکه یا وای‌فای در نوار وظیفه و مشاهده تعداد خط های سفید روبروی هر اتصال یا وای‌فای خانه می‌توان حدودا متوجه شد اوضاع چگونه است.

ولی برای اینکه به طور دقیق بدانیم سیگنال‌دهی وای‌فای در نقطه‌ای که هستیم؛ چه وضعیتی دارد باید سراغ نرم‌افزارهای تحلیل شبکه وای‌فای برویم.

در سایت شبکه‌چی چندین نرم‌افزار برای این هدف معرفی کردیم. برای مثال، نرم‌افزارهای Wifi Switcher و Wi-Fi Utility طراحی ساده‌ای دارند و به راحتی می‌توان با کمک آن‌ها وضعیت آنتن‌دهی وای‌فای را روی گوشی موبایل بررسی کرد.

ولی غالب اوقات حوصله نداریم نرم‌افزار را روی اینترنت یافته و نصب کنیم یا با گزینه‌ها و تنظیمات آن سر و کله بزنیم. برخی اوقات دانلود یک نرم‌افزار بسیار سخت می‌شود یا اینکه در زمان معرفی آن، رایگان بوده و اکنون پولی شده یا نیازمند ثبت‌نام و رجیستر و تحمل دردسرهای دیگر است.

گاهی اوقات اصلا وقت نصب نرم‌افزار و اجرای آن را نداریم ولی می‌خواهیم در کمتر از چند ثانیه بفهمیم مثلا در اتاق خودمان وضعیت اینترنت و وای‌فای چگونه است. چند درصد از سیگنال‌های وای‌فای به اتاق ما می‌رسند و قدرت و سرعت آن‌ها چقدر است.

بررسی سیگنال‌دهی وای‌فای با یک دستور خط فرمان

خوش‌بختانه، برای در ویندوز یک دستور خط فرمان می‌توان همه مشکلات ما را حل کند:

۱- پنجره خط فرمان ویندوز (Command Prompt) را باز کنید. برای اجرای این پنجره کافی است در نوار جست‌وجوی ویندوز عبارت Command Prompt را اینتر کنید.

۲- دستور «netsh wlan show interfaces» را تایپ کرده و بعد کلید اینتر را بزنید.

۳- یکی دو ثانیه بعد گزارش کاملی از وضعیت شبکه وای‌فای شما نشان داده می‌شود؛ از جمله سرعت دریافت و ارسال اطلاعات شما چقدر است.

۴- مهم‌ترین آیتمی که ما اینجا نیاز داریم؛ آیتم Signal است که قدرت سیگنال‌دهی وای‌فای را در نقطه‌ای که هستید؛ نشان می‌دهد.

معمولا اگر این آیتم بالای ۸۰ الی ۸۵ درصد باشد؛ وای‌فای بسیار خوب و سیگنال‌دهی عالی دارید. اگر بین ۵۰ تا ۸۰ درصد باشد؛ وای‌فای مناسب و اگر خیلی پایین بیاید وای‌فای ضعیف است.

بررسی سیگنال‌دهی وای‌فای با پاورشل

باز هم بدون نصب نرم‌افزار و با استفاده از ابزارهای ویندوز می‌توان وضعیت سیگنال‌دهی وای‌فای را ارزیابی کرد:

۱- در نوار جست‌وجوی ویندوز عبارت PowerShell را اجرا کنید.

۲- یک صفحه آبی رنگ ظاهر می‌شود. فرمان زیر را در این صفحه تایپ و اجرا کنید:

(netsh wlan show interfaces) -Match ‘^\s+Signal’ -Replace ‘^\s+Signal\s+:\s+’,’’

۳- با اجرای دستور فوق، درصد سیگنال‌دهی وای‌فایی که به آن متصل هستید؛ نشان داده می‌شود.

نرم‌افزارهای تحلیل شبکه وای‌فای و قدرت سیگنال‌دهی روترها و مودم‌ها، وضعیت سیگنال‌دهی را براساس پارامتر dbm و منفی نمایش می‌دهند که هرچه منفی‌تر باشد؛ وضعیت بهتر است. مثلا، در تصویر زیر وضعیت سیگنال‌دهی وای‌فای منفی ۶۳ دسی‌بل است که خوب ارزیابی می‌شود.

دانستن قدرت سیگنال‌دهی وای‌فای بسیار مفید و کاربردی است. می‌توانید نقاط کور وای‌فای خانه را پیدا کنید؛ دنبال بهترین نقطه از نظر سیگنال‌دهی باشید. روتر را آن‌قدر جابه‌جا کنید تا بهترین نقطه را بیابید و ده‌ها ترفند دیگر که باعث افزایش سرعت اینترنت و وای‌فای می‌شود.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا