آموزش

آیا مودم‌های ۴G از شبکه و اینترنت ۳G هم پشتیبانی می‌کنند؟

چه تفاوتی میان باندهای رادیویی 4G و 3G وجود دارد؟

شاید این پرسش در نظر برخی از مردم خیلی واضح بیاید ولی باز برای برخی دیگر مطرح است که آیا هر مودم ۴G از شبکه و اینترنت ۳G یا ۲G پشتیبانی می‌کند؟

به زبان ساده‌تر، اگر من یک مودم ۴G بخرم ولی هنوز خانه ما زیر پوشش اینترنت ۴G نرفته باشد و فقط در منطقه ما شبکه‌های ۳G فعال باشند؛ آیا می‌توانم به شبکه و اینترنت وصل شوم؟

دلیل پشت پرده این پرسش، صرف‌نظر کردن از خرید یک مودم ۳G یا اطمینان از کار کردن یک مودم ۴G در مناطق حاشیه شهری و کویری و کوهستانی و روستایی است که غالبا ۳G هستند.

اگر بخواهیم سریع و ساده جواب بدهیم؛ باید بگوییم: «آری هر مودم ۴G از شبکه‌های ۳G و ۲G پشتیبانی می‌کند.»

چرا هر مودم ۴G از ۳G و ۲G هم پشتیبانی می‌کند؟

جواب فنی‌تر و با باز کردن مسئله این است که هریک از شبکه‌های موبایل روی باندهای رادیویی فرکانسی مشخصی کار می‌کنند و اپراتورها روی آن‌ باندها خدمات ارائه می‌دهند. در هر کشور هم یک سری از باندهای رادیویی در دسترس است.

مثلا، اپراتورهای مخابراتی در کشور امریکا شبکه‌های ۳G و ۴G را روی باندهای رادیویی فعال کردند که لزوما اپراتورهای مخابراتی در کشورهای اروپایی یا آسیایی روی این باندها نیستند.

در جدول زیر می‌توانید فرکانس‌های رادیویی شبکه‌های ۲G و ۳G و ۴G را برای ایالات متحده و اپراتورهای مختلف این کشور مشاهده کنید:

فرکانس‌هایی که مودم هواوی B612 پشتیبانی می‌کند را در زیر مشاهده کنید:

LTE: B1/B3/B7/B8/B20/B38/B40/B41(2545~2655MHz)/B42/B43

DC-HSPA+/HSPA+/HSPA/WCDMA: B1/B8

EDGE/GPRS/GSM: B2/B3/B5/B8

نکته اینجا است که شبکه‌های موبایل در نسل‌های مختلف روی برخی از فرکانس‌ها با هم هم‌پوشانی و اشتراک دارند. بنابراین، وقتی شبکه ۴G روی باندهایی ارائه می‌شود که در همان باندها شبکه‌های ۳G و ۲G هم فعال هستند؛ به طور خودکار از این نسل موبایل هم پشتیبانی می‌شود و می‌توان به این شبکه‌ها وصل شد.

در فرکانس‌های پشتیبانی شده توسط مودم هواوی B612 هم می‌بینید که روی باندهای رادیویی B1/B8 در ۳G و B2/B3/B5/B8 در ۲G پشتیبانی می‌شوند که همگی در ۴G LTE هستند.

نسل‌های بالاتر از نسل‌های پایین‌تر پشتیبانی می‌کنند

در ضمن، شرکت‌های سازنده تراشه‌های مودم، به گونه‌ای چیپ‌ست‌های مودم یک نسل را می‌سازند که از همه نسل‌های پیش از خود پشتیبانی کنند.

مودم‌های ۴G از نسل شبکه‌های ۳G و مودم‌های ۳G از نسل ۲G پشتیبانی می‌کنند. همان‌گونه که اکنون مودم‌های ۵G از شبکه‌های ۴G LTE و نسل‌های پیش از آن هم پشتیبانی می‌کنند.

بنابراین؛ با خیال راحت این روزها یک مودم ۴G LTE خریداری کنید و مطمئن باشید اگر در جایی پوشش شبکه ۴G نباشد؛ می‌توانید به شبکه ۳G وصل شوید و از اینترنت ۳G و Edge و GSM استفاده کنید.

اتفاقا، برعکس آن صادق است و نباید این روزها یک مودم ۳G بخریم؛ چون دیگر از شبکه‌های ۴G پشتیبانی نمی‌کند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا