آموزش

۵ روش موثر بهبود آنتن‌دهی مودم‌های ۳G/4G

این مقاله در ۲۱ آذرماه ۱۳۹۹ به‌روز شده است.

کاربران زیادی از مشکل آنتن‌دهی مودم‌های موبایل یا ۳G/4G رنج می‌برند. این کاربران در آپارتمان‌ها یا ساختمان‌هایی زندگی می‌کنند که موقعیت مناسبی نسبت به دکل‌های آنتن اپراتورها نداشته و در نتیجه سیگنال‌های شبکه موبایل بسیار ضعیف هستند یا اصلا آنتن‌دهی ندارند.

کاربری چند صد هزار تومان برای خرید یک مودم LTE هزینه کرده است و چند ده هزار تومان هم بابت اینترنت موبایل پرسرعت و حجم بالا پرداخته ولی حالا متوجه می‌شود در خانه‌اش یا ساختمانی که زندگی می‌کند؛ مشکل آنتن‌دهی هست.

بیشتر بخوانید: با بهترین مودم روترهای ۴.۵G بازار ایران آشنا شوید

اینکه چرا یک کاربر مشکل آنتن‌دهی دارد و چرا اپراتورها نباید سرویس‌هایی قوی‌تر ارایه بدهند؛ موضوع دیگری است اما در اینجا می‌خواهیم درباره راه‌کارهای رفع مشکل آنتن‌دهی مودم‌های موبایل صحبت کنیم.

گاهی اوقات مشکل آنتن‌دهی از سمت اپراتورها است. در این‌صورت، کاری از دست کاربران برنمی‌آید ولی در هنگامی که مشکل از موقعیت کاربر یا مودم است؛ چند راه‌کار برای رفع مشکل آنتن‌دهی و بهبود سیگنال‌ها وجود دارد:

تا حد ممکن به فضای بیرون و ارتفاع نزدیک شوید

در بسیاری از مواقع، سازه‌های ساختمانی مانع رسیدن امواج رادیویی موبایل به دست شما می‌شوند. ساده‌ترین راه‌کار برای دریافت آنتن‌دهی بیشتر؛ نصب و قرار دادن مودم در کنار پنجره و مکان های با ارتفاع زیاد نسبت به زمین است. 

با بررسی نقشه‌های مناطق پوشش‌دهی اپراتورها، سعی کنید پنجره و مکانی را انتخاب کنید که در زاویه مستقیم با ایستگاه‌های موبایل اپراتورها است. ممکن است در یک خانه سه پنجره در سه اتاق مختلف وجود داشته باشد که دو پنجره پشت به دکل‌ها و یک پنجره در زاویه بهتری باشد. باید این پنجره را پیدا کرده و مودم LTE خود را آن‌جا نصب کنید.

اگر مشکل فاصله مودم تا دستگاه‌های کامپیوتری یا محل کار و اتاق شما وجود دارد؛ از کابل شبکه یا تجهیزات تقویت‌کننده وای‌فای استفاده کنید. شما باید ابتدا مشکل آنتن‌دهی مودم را رفع کرده و در مرحله بعد به فکر دسترسی به بالاترین سرعت وای‌فای و اینترنت باشید.

در خانه‌های ویلایی، بهتر است مودم در بالاترین بخش خانه نصب شود. مثلا اتاق‌های طبقات فوقانی یا سقف ساختمان. هرچقدر از زمین فاصله بگیرید؛ سیگنال‌های بهتری دریافت خواهید کرد چون ایستگاه‌های موبایل وقتی امواج را منتشر می‌کنند، این امواج به صورت افقی در محیط پخش شده و کمتر به سوی زمین گسیل می‌شوند.

آنتن خارجی نصب کنید

اگر در ساختمان یا منطقه‌ای هستید که اصطلاحا نقطه کور موبایل است و برای مکالمه عادی با گوشی هم مشکل دارید؛ خرید و استفاده از یک مودم با آنتن‌های داخلی توصیه نمی‌شود. شاید ناچار باشید هزینه بیشتری برای خرید یک مودم موبایل با آنتن‌های خارجی بپردازید ولی در عوض دیگر مشکل آنتن‌دهی را نخواهید داشت.

پیش از خرید مودم؛ بررسی کنید که در نقطه و مکانی که هستید؛ وضعیت آنتن‌دهی چطور است. مودم‌های با آنتن خارجی هم آنتن‌دهی بهتری دارند و هم امکان نصب تجهیزات تقویت‌کننده و آنتن‌های خارجی قدرتمندتر را فراهم می‌کنند.

اگر مودم شما آنتن خارجی دارد ولی در داخل خانه مشکل آنتن‌دهی دارید؛ می‌توانید به هزینه‌ای کم یک آنتن خارجی به همراه کابل‌های چندمتری خریداری کرده و آنتن خارجی را در پشت پنجره یا فضای بیرون نصب کنید. 

در بازار؛ انواع آنتن‌های خارجی با کابل‌های دراز ۳ یا ۵ متری و بیشتر یافت می‌شود. این آنتن‌ها قیمتی زیر ۵۰ هزار تومان دارند و به راحتی به یک مودم با آنتن خارجی نصب می‌شوند.

آنتن تقویتی نصب کنید

راه‌کار بعدی استفاده از آنتن‌های تقویتی است. این آنتن‌ها، سیگنال‌های شبکه‌های سلولی را دریافت و پس از تقویت دوباره در محیط اطراف منتشر می‌کنند یا از طریق کابل به سوی مودم و دستگاه‌های دیگر می‌فرستند.

استفاده از آنتن‌های تقویتی یک راه‌کار بسیار موثر و کاربردی برای افرادی است که مشکل آنتن‌دهی شدید روی مودم‌های موبایل دارند. این آنتن‌ها طوری طراحی شده‌اند که در فضای بیرون، سقف خانه‌ها و جاهای مختلف نصب کنند.

معمولا از کابل‌های مخصوص آنتن یا کواکسیال برای این آنتن‌های تقویتی استفاده می‌شود. می‌توانند سیگنال‌ها را هم به صورت عمودی و هم به صورت افقی در فضا منتشر کنند تا محدوده بیشتری زیر پوشش امواج رادیویی برود.

معمولا چندین کانکتور دارند و انواع فرکانس‌های شبکه‌های موبایل ۳G و ۴G پشتیبانی می‌کنند. قیمت این آنتن‌های تقویتی از ۷۰ الی ۸۰ هزار تومان به بالا است.

سیستم‌های تقویت‌کننده و توسعه‌دهنده سلولی نصب کنید

این راه‌کار برای کاربران خانگی چندان به‌صرفه نیست ولی برای کاربران حرفه‌ای و پرمصرف یا سازمان‌ها و کسب‌وکارها یک راه‌کار منطقی و کاملا موثر است. در این روش؛ یک سیستم توسعه‌دهنده یا تقویت‌کننده شبکه سلولی شامل یک آنتن خارجی موبیل، یک آنتن داخلی موبایل، کابل و دستگاه تقویت‌کننده سیگنال‌ها در محل نصب می‌شود تا امواج رادیویی شبکه‌های موبایل به صورت پرقدرت و تقویت‌شده به دست کاربران برسد.

طبیعی است که هزینه چنین سیستمی بالا است و شرکت‌های شبکه‌های باید برای شما نصب و تنظیم کنند ولی گاهی اوقات چنین سیستمی می‌تواند مشکل آنتن‌دهی چندین خانه یا طبقه را برای طیق زیادی از کاربران اینترنت موبایل رفع کند.

این سیستم‌ها قیمتی از ۱۰۰ تا ۹۰۰ دلار دارند.

اگر مودم با آنتن داخلی دارید …

راه‌کارهایی برای افرادی که مودم موبایل با آنتن خارجی دارند؛ ارایه کردیم ولی کاربرانی که مودم ۳G/4G بدون آنتن خارجی خریداری کردند؛ چه‌کار کنند؟

یک راه‌حل هم برای این گروه از کاربران هست و آن استفاده از انتن‌های خارجی USB است. یک نوع آنتن خارجی وارد بازار شده که باد استفاده از درگاه USB یه MicroUSB به مودم متصل می‌شود و می‌توان سیگنال‌های بسیار قوی‌تر از آنتن‌های داخلی دریافت کند. قیمت این آنتن‌ها زیر ۵۰ هزار تومان است.

باندهای رادیویی مختلف را تست کنید

وارد پنل مدیریتی مودم‌ها شده و از بخش تنظیمات شبکه موبایل، سعی کنید گزینه مربوط به باندهای رادیویی را یافته و با تست چندین باند رادیویی، بهترین باند را برای مکان و موقعیت خود پیدا کنید.

در هر اپراتور و برای هر منطقه مخابراتی، برخی باندهای رادیویی خلوت‌تر بوده و آنتن‌دهی و سرعت بیشتری روی مودم‌ها به دست می‌دهند.

با تجمیع فرکانس هم می‌توانید پهنای‌باند دو باند رادیویی را با هم ادغام کنید تا به سرعت و قدرت آنتن‌دهی بالاتری دست پیدا کنید.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫5 دیدگاه ها

  1. البته اغلب مودم های دانگلی که دارای آنتن داخلی هستند، فاقد اتصال آنتن خارجی هستند و باید هنگام خرید اینگونه مودم های دانگلی به این مورد توجه داشت. سپاس از مطالب کاردبردی تون

  2. ممنون ازنویسنده ودیگردوستان .بنظر اساتید این حوزه میتوانیم از آنتن‌های خارجی USB جدید که برای مودم های ضعیف یا دارای آنتن داخلی ضعیف هستند استفاده میکنند؛ برای تقویت آنتن خود گوشی موبایل استفاده کنیم وداخل USB شارژر موبایلها قراردهیم و ضعیفی آنتن گوشیمونو حل کنه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا