اخبار ایران

نشست خبری برای اعتراض به مشکلی که ۹ سال است صنف شبکه را می‌آزارد

امروز در محل استقرار سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در نمایشگاه الکامپ؛ نشست خبری کمیسیون شبکه سازمان نصر پیرامون اعتراض به وضعیت فرآیند ثبت سفارش، تایید نمونه و ترخیص کالا برگزار شد.

بیش از ۹ سال است که صنف شبکه با یک مشکل اساسی و بزرگ روبرو است؛ مشکلی که کمتر درباره‌اش گفته و نوشته شده است اما صدمات و خسارات بسیار بزرگی برای این صنف، بخش خصوصی و کل صنعت فاوای ایران دارد. 

با دستور سازمان تنظیم مقررات تمامی شرکت‌ها باید برای کالاهای شبکه وارداتی خود، تاییدیه‌های آزمایشگاه شبکه دانشگاه صنعتی شریف را کسب کنند تا بتوانند کالاهای خود را از گمرک ترخیص و وارد بازار کنند. اما این پروسه با مشکلات و معضلات بسیار زیادی همراه شده است که غالبا ضررهای مالی برای شرکت‌های واردکننده تجهیزات شبکه دارد و باعث تاخیر در اجرای پرژوه‌ها و توسعه زیرساخت‌های ارتباطی کشور می‌شود. 

در نشست خبری امروز کمیسیون شبکه به برخی از این مشکلات و چالش‌ها و نتایج آن اشاره شد. اعضای کمیسیون شبکه معتقدند که مدت زمان آزمایش و محک‌زنی نمونه تجهیزات شبکه وارداتی بسیار طولانی و با هزینه‌های بسیار بالایی برای شرکت‌ها روبرو است و در آخر کار گاهی موفق به دریافت تاییدیه و گذراندن آزمایش‌ها نمی‌شوند و اجازه ترخیص کالا را پیدا نمی‌کنند. 

برخی از شرکت‌ها برای وارد کردن چند نمونه فایروال باید مدت زمانی حدود ۴ الی ۶ ماه منتظر بمانند و بارها و بارها محصولات خود را به آزمایشگاه ببرند و هر بار محصول رد می‌شود و دوباره سعی کنند محصولات خود را برای تایید به آزمایشگاه بفرستند. 

گاهی اوقات یک فایروال فقط ۱.۵ میلیون تومان قیمت دارد ولی باید هزینه‌ای ۵ میلیون تومانی برای تست‌ها پرداخت شود و جنس چندین ماه در گمرک بخوابد و هزینه‌های انبارداری نیز برایش پرداخت بشود تا اجازه ترخیص بگیرد. 

در این نشست خبری، دکتر جهانگیر مدیر آزمایشگاه تجهیزات شبکه دانشگاه صنعتی شبکه نیز حضور داشت و توضیحاتی درباره اهداف و تاریخچه این آزمایشگاه به همراه برخی دلایل نیاز به تست و بررسی محصولات شبکه وارداتی ارایه کرد. وی وارد کردن جنس قاچاق و جنس دست دوم و دورریز شرکت‌های دیگر و تقلبی بودن برخی کالاها را از جمله دلایل نیاز به احرازهویت و بررسی محصولات شبکه عنوان کردند.

در این نشست خبری؛ در حالی که جای اعضای سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی خالی بود؛ اعضای کمیسیون شبکه گلایه‌ها و اعتراض‌های خود را نسبت به این مشکل مزمن و اساسی صنعت شبکه عنوان کردند و برای چندمین بار خواهان تسهیل و تسریع در ورود محوصلات شبکه به داخل کشور و برداشتن برخی هزینه‌ها و تست‌های تخصصی و طولانی ارزیابی اصالت محصول شدند. 

در آینده نزدیک درباره این مشکل به شدت آزاردهنده در این صنف بیشتر خواهم نوشت و از آثار و نتایج آن که تاخیر در اجرای پروژه‌ها، فرار برخی از مدیران و موسسان شرکت‌های شبکه‌ای به خارج از کشور و کشورهای حوزه خلیج فارس و ضررهای بسیار زیادی مالی برای برخی دیگر از شرکت‌ها است؛ خواهم گفت!

 


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا