اخبار ایران

از فرودین سال ۱۴۰۰ تحقیق و توسعه ۶G در ایران آغاز می‌شود

فاز نخست توسعه شبکه‌های نسل ششم موبایل از فروردین ماه سال ۱۴۰۰ و با همکاری یک دانشگاه به طور رسمی در ایران آغاز می‌شود.

«وحید یزدانیان»، رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در نشست خبری ۵۰ سالگی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت تفاوت زیادی میان ۵G و ۶G نیست و ما در ایران توسعه و پژوهش پیرامون ۶G را از ابتدای سال آینده کلید می‌زنیم.

اولین پایلوت‌های ۵G در کشور با کمک یکی از اپراتورها انجام شده اعلام کرد که آنها در زمینه مطالعات روی ۶G نیز تمرکز دارند: «این فناوری به معنای واقعی در لبه تکنولوژی قرار دارد و بسیار جدید است اما باید بگویم که از نظر فنی آن تفاوتی که بین ۵G و نسل گذشته وجود داشت، در میان ۶G و ۵G وجود ندارد. ما مطالعات اولیه در این زمینه را آغاز کردیم تا در آینده از دنیا در این زمینه عقب نمانیم.»

یزدانیان با ذکر این نکته که هم‌اکنون با یکی از دانشگاه‌های کشور در مورد تحقیق و توسعه روی ۶G به تفاهم رسیدند؛ اعلام کرد که قرار است از سال آینده مراحل تحقیق و توسعه ۶G به طور جدی در ایران آغاز شود.

گفتنی است در بسیاری از کشورها از جمله چین و ایالات متحده، مطالعه جدی روی ۶G آغاز شده است و حتی چین اولین ماهواره ۶G را به فضا ارسال کرده است تا تست‌هایی روی فرکانس‌های آزاد باندپهن داشته باشد.

در حالی قرار است توسعه ۶G در ایران آغاز شود که هنوز تعداد سایت‌های ۵G در کل ایران کمتر از تعداد انگشت‌های دست است. ایرانسل چند روز پیش، چهارمین سایت ۵G خود را در پارک آب و آتش تهران راه‌اندازی کرد و یک سایت ۵G هم در شهر شیراز برای راه‌اندازی آماده کرده است.

دو اپراتور همراه اول و رایتل هم خبر دادند تا پیش از پایان سال، اولین سایت‌های ۵G واقعی و عملیاتی خود را راه‌اندازی می‌کنند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا