اخبار ایران

با نظر مجلس: درآمد اپراتورها به جیب مخابرات برای توسعه اینترنت ثابت و مقابله با اینترنت ماهواره‌ای می‌رود

مصوبه مجلس درباره  افزایش ۱۰ درصدی حق‌السهم دولت از اپراتورها در لایحه بودجه سال آینده هنوز حرف و حدیث زیادی دارد و هر روز وارد فاز جدیدی می‌شود.

در تصویری که از این مصوبه در کمیسیون تلفیق مجلس منتشر شده است؛ ظاهرا نمایندگان مجلس پیشنهاد کردند بخشی از درآمد دولت از این مصوبه به شرکت مخابرات داده شود تا صرف توسعه اینترنت ثابت و مقابله با اینترنت ماهواره‌ای شود.

در تبصره ششم این مصوبه که شامل زیرمجموعه‌های مختلفی است در بند ۲ آن آمده است که حق الامتیاز و حق السهم دولت از اپراتورهای ارائه‌دهنده خدمات مخابراتی به میزان ۱۰ درصد افزایش یافته و به حساب درآمد عمومی ردیف ۱۳۰۴۰۴ نزد خزانه داری کل واریز شود. در همین بند آمده که منابع حاصل مازاد بر شصت و نه هزارو هشصد میلیارد ریال در ردیف ۱۳۰۴۰۴ صرف موارد مختلفی خواهد شد.

در بند ۱-۲ این ماده آمده است که منابع حاضر از این درآمد حق‌السهم اپراتورها باید برای توسعه زیرساخت اینترنت ثابت پرسرعت توسط شرکت مخابرات ایران که امکان ارائه سرویس‌های صوت و تصویری پیشرفته را داشته باشد. نکته جالب دیگر این بند این است که مخابرات با این اینترنت ثابت پرسرعت باید امکان رقابت با تهدیدات اینرتنت ماهواره‌ای توسط کشورهای خارجی دیگر در حریم کشور را داشته باشد.

این بند و نحوه هزینه کردن درآمد دولت از ۱۰ درصد افزایش حق السهم اپراتورها باعث واکنش‌ها و مخالفت‌های زیادی شده است. برای نمونه، رئیس رگولاتوری در توییتر خود نوشته است: «مشکل توقف در توسعه اینترنت خانگی، سرمایه نیست. انحصار مخابرات ایران در سیم مسی و داکتهای زیرزمینی است که در خصوصی سازی به اشتباه به آنها واگذار شده است. آن‌را رفع کنید!» او تاکید کرد که  مسوولیت توسعه منظومه‌های ماهواره‌ای هم با سازمان فضایی است نه مخابرات ایران»

علاوه بر بند مربوط به اختصاص بودجه برای مخابرات و توسعه اینترنت ثابت، هنوز بند مربوط به تولید محتوا زیر نظر ساترا و صداوسیما با مشکل و اشکال جدی روبرو است. مدیران وزارت ارتباطات بارها گفتند این مصوبه می‌تواند گرانی ۱۰۰ درصدی اینترنت را به همراه داشته باشد و فشار زیادی بر اپراتورها وارد می‌کند و مشکلی از وضع موجود اینترنت ثابت کشور حل نمی‌کند.

وزیر ارتباطات در یک پرسش و پاسخ تلگرامی که دیروز انجام داد؛ باز روی این نکته تاکید کرد که مصوبه اخیر مجلس باعث گرانی اینترنت می‌شود.

ابهامات و پرسش‌های زیادی در اینجا مطرح است که باید در یک مطلب جداگانه و به طور مفصل مورد بررسی و تحلیل قرار گیرند. اینکه آیا واقعا مشکل توسعه زیرساخت اینترنت ثابت در کشور سرمایه‌گذاری است؟ آیا با تخصیص بودجه از محل درآمدهای اپراتورها به اینترنت مخابرات و در واقع اینترنت ADSL و VDSL، می‌توان با اینترنت ماهواره‌ای رقابت کرد؟

آیا سرعت اینترنت ADSL و VDSL می‌تواند به پای سرعت اینترنت ماهواره‌ای برسد؟ آیا بهتر نیست اینترنت موبایل که هم‌اکنون سریع‌ترین و در دسترس‌ترین اینترنت است؛ بهتر توسعه داده شده و ارزان‌تر شود تا مردم به آن روی بیاورند؟ آیا توسعه اینترنت ۵G نمی‌تواند گزینه‌ای در برابر اینترنت ماهواره باشد؟

هنوز این پیشنهادات نمایندگان در صحت اصلی مجلس مطرح و تصویب نشده است. احتمال دارد باز هم شاهد تغییراتی در این مصوبه و پیشنهادات نمایندگان باشیم!

نظر شما درباره بندهای خرج درآمد دولت از ۱۰ درصد افزایش مالیات اپراتورهای موبایل چیست؟


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا