اخبار ایران

چراغ سبز دولت به استارلینک: شرکت‌های خارجی با اخذ مجوز می‌توانند اینترنت ماهواره‌ای بدهند

در روزهای اخیر بحث اینترنت استارلینک در ایران داغ شده است و حتی پای برخی مسئولین و مقامات دولتی به آن باز شده و درباره‌اش اظهارنظر می‌کنند.

پس از سخنان دبیر شورای عالی فضای مجازی درباره اینترنت‌های ماهواره‌ای که ورود آن‌ها به ایران را منوط به کسب مجوز کرده بود و پس از تصویب طرح جنجالی افزایش سهم دولت از درآمد اپراتورها و اختصاص بخشی از آن به شرکت مخابرات برای مقابله با اینترنت ماهواره‌ای؛ اکنون علی ربیعی، سخنگوی دولت دیروز، ۲۶ اسفندماه درباره اینترنت ماهواره‌ای صحبت کرد.

علی ربیعی گفت: «دولت هیچ نگاه تهدید محوری به توسعه تکنولوژی اینترنت ماهواره‌ای ندارد. هر شرکت ماهواره‌ای بین‌المللی هم می‌تواند پس از اخذ مجوز‌ها لازم از ایران، در کشور اینترنت ارائه کند.» همچنین او اعلام کرده است که با ایراد شورای نگهبان، بند مقابله با اینترتت ماهواره‌ای خارجی از مصوبه بودجه ۱۴۰۰ توسط مجلس حذف شده است.

سخنگوی دولت اینترنت ماهواره‌ای را ضرورتی در عصر اقتصاد دیجیتال و برای توسعه اینترنت اشیاء دانسته و گفت: «از طریق اینترنت ماهواره‌ای علاوه بر دسترسی به تکنولوژی‌های روز، امکان رساندن اینترنت به مناطق دور افتاده نیز فراهم می‌شود. همه دنیا در حال پیگیری توسعه اینترنت ماهواره‌ای هستند و ما حق نداریم از توسعه در این زمینه عقب بمانیم.»

ربیعی از در نظر گرفتن برنامه مدونی توسط سازمان فضایی ایران و کمیسیون تخصصی شورای عالی فضایی خبر داده تا امکان توسعه و همکاری بین‌المللی در راستای بهره‌برداری از این تکنولوژی در کشور ترسیم شود.

او در این مورد توضیح داد: «هر شرکت بین‌المللی برای ارائه خدمات در این زمینه پس از اخذ مجوز در ایران می‌تواند خدمت رسانی کند و دولت نگاه تهدید محوری به این تکنولوژی ندارد.» ربیعی همچنین با اشاره به مصوبه مجلس تحت عنوان مقابله با فناوری اینترنت ماهواره‌ای اعلام کرد که این طرح پس از ایراد شورای نگهبان در قانون بودجه از این قانون توسط مجلسیان حذف شده است.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا