اخبار ایران

دبیر شورای‌عالی فضای مجازی: هم ارائه‌دهندگان و هم کاربران اینترنت ماهواره‌ای باید مجوز بگیرند

دبیر شورای‌عالی فضای مجازی می‌گوید هم ارائه‌دهنده‌های سرویس‌های اینترنت ماهواره‌ای و هم مصرف‌کنندگان و کاربرانی که می‌خواهند به آن دسترسی داشته باشند؛ باید مجوزهای لازم را بگیرند.

«ابوالحسن فیروزآبادی»؛ در یک گفت‌وگو با خبرگزاری مهر به طور کامل درباره بحث ورود و استفاده از اینترنت‌های ماهواره‌ای در ایران صحبت کرده و نظرات شورای عالی فضای مجازی را بیان می‌کند.

دبیر شورای‌عالی فضای مجازی می‌گوید در حال برنامه‌ریزی برای تدوین مقررات استفاده از اینترنت ماهواره‌ای هستند. او اشاره می‌کند کارگروهی در مرکز ملی فضای مجازی برای مواجهه با خدمات اینترنت ماهواره‌ای تشکیل شده است و باید برای ورود اینترنت ماهواره‌ای به ایران آمادگی داشت و تدابیری اندیشیده شود تا حکمرانی فضای مجازی خدشه دار نشود.

به گفته «ابوالحسن فیروزآبادی»؛ به‌زودی مجموعه مقررات و قوانینی برای استفاده از اینترنت ماهواره‌ای توسط کاربران در کشور وضع می‌شود و شرکت‌های ارائه‌دهنده این سرویس‌ها هم باید مجوزهای لازم را بگیرند:

«برای شرکت‌هایی که نسبت به ارائه خدمات منظومه‌های ماهواره‌ای اقدام می‌کنند باید مقررات تدوین شود. در همین حال باید یک سری مجوز صادر شود تا کسانی که می‌خواهند در کشور از طریق این شبکه‌های دسترسی فعالیت کنند حتماً اخذ مجوز کنند.»

تهدید یا فرصت؟

دبیر شورای‌عالی فضای مجازی، ضعیف بودن اینترنت ثابت و فشار زیاد روی اینترنت موبایل را از جمله دلایل استقبال از اینترنت ماهواره‌ای بیان کرده و اشاره دارد اگر این سرویس‌های اینترنت، باعث شوند که یک باره شبکه ملی اطلاعات زیر سوال برود؛ باید تدابیر جدی در نظر گرفت. او می‌گوید:

«اگر شبکه ملی اطلاعات نتواند خدمات بهتر، ارزان‌تر و با سرعت بیشتر و با تنوع بیشتر ارائه دهد، عملاً شبکه ملی، تحت الشعاع شبکه‌های جهانی اینترنت ماهواره‌ای که عمدتاً هم آمریکایی هستند قرار خواهد گرفت. بنابراین توجه بیشتری می‌طلبد که ما شبکه اینترنت ثابت کشور را توسعه دهیم.»

به اعتقاد فیروز آبادی، عدم توسعه اینترنت ثابت باعث به وجود آمدن تهدیداتی و به خظر افتادن امنیت کشور شده است و باید توسعه شبکه موبایل نیز در دستور کار حاکمیت قرار گرفته تا خدمات متنوع، ارزان‌تر و مناسب‌تری را در اختیار کاربران قرار گیرد. او معتقد است برای اینترنت ماهواره‌ای، در حوزه بین‌المللی نیز باید اقداماتی صورت گیرد تا بحث حاکمیت سرزمین ایران رعایت شود.

در ماه‌های اخیر، توسعه اینترنت استارلینک و آغاز پیش‌فروش عمومی سرویس‌های این اینترنت ماهواره‌ای در سراسر جهان، بحث استفاده از اینترنت ماهواره‌ای در ایران را حسابی داغ کرده است.

البته، هنوز شرکت اسپیس‌ایکس نگفته به کاربران ایرانی دسترسی به استارلینک را می‌دهد یا خیر ولی همزمان چندین سرویس اینترنت ماهواره‌ای دیگر هم راه‌اندازی شده یا در مراحل توسعه‌ای هستند و دیر یا زود، شاهد ارائه سرویس‌ها و دسترسی به این اینترنت‌ها در ایران هستیم.

نظر شما درباره صحبت‌های امروز دبیر شورای‌عالی فضای مجازی پیرامون اینترنت ماهواره‌ای چیست؟ فکر می‌کنید سرانجام کاربران ایرانی می‌توانند از یک شرکت غیر بومی سرویس اینترنت دریافت کنند؟


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

‫4 دیدگاه ها

  1. یک باره بگید ممنوعه خود تون بقیه راحت کنید دوساعت خبرنگارو ملتو مطعل کردی اینو بگی ….اینترنت ثابت که دست برادران مخابراته که ارث پدری شون میدونن باید فکر کنم مثل نفت ملی بشه

  2. واقعا از مخابرات بی زارم بی زار یعنی اینقدر دست دست کردید وکشور رو منتظر این و اون و فلان و برجام و سرمایه گذار خارجی و… کردید برای توسعه اینترنت که اونا هم فهمیدن از شما ابی گرم نمیشه در این زمینه خودشون برای این مشکل راهکار دادن میمردید زودتر اینترنت ثابت بهتری ارائه میدادید که کاربرها تا یه اینترنتی اومد به اسم ماهواره ای از ناچاری نرن به سمتش؟ یا با فیلترینگ بی ضابطه ای که دارید اخه جایی برای بحث گذاشتید واقعا؟ (واقعا بعضی اوقات فکر میکنم مافیای فیلرینگ داریم و…)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا