اخبار ایران

واگذاری باند فرکانسی ۲۳۰۰ مگاهرتز به همراه اول و ایرانسل متوقف شد

با شکایت جمعی از شرکت‌های FCP و حکم قضایی

با شکایت جمعی از شرکت‌های FCP، مراحل واگذاری باند فرکانسی ۲۳۰۰ به اپراتورهای تلفن همراه متوقف شد.

چند روز پیش، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از صدور پروانه فرکانسی باند ۲۳۰۰ مگاهرتز برای دو اپراتور همراه اول و ایرانسل خبر داد و اذعان کرد با این صدور پروانه، ظرفیت نسل چهارم شبکه‌های موبایل کشور حدود ۳۰ درصد افزایش پیدا می‌کند.

اما اکنون خبر رسیده، جمعی از شرکت‌های اینترنتی که در سال ۱۳۹۵ و در مزایده باند فرکانسی ۲۳۰۰ (TD-LTE) برنده شده بودند با ارسال نامه‌ای به رئیس جمهوری منتخب از او خواسته‌اند که جلوی «اقدامات شتاب‌زده وزارت ارتباطات دولت دوازدهم در روزهای آخر کار» را بگیرد.

آنها در این نامه تاکید کرده‌اند که برای توقف فوری اقدام وزارت ارتباطات در واگذاری باند فرکانسی ۲۳۰۰ به دو اپراتور تلفن همراه، شکایتی را به شعبه ۱۴۱ مجتمع قضایی دعاوی تجاری تهران تسلیم کرده‌اند که در نهایت این شکایت منجر به صدور رای در خصوص توقف این واگذاری شده است.

داستان ۶ ساله واگذاری باند ۲۳۰۰ مگاهرتز

داستان واگذاری باند فرکانسی ۲۳۰۰ مگاهرتز در ایران بسیار طولانی است. تا کنون چندین بار مزایده واگذاری این باند فرکانسی برگزار و برنده انتخاب شده است ولی هیچ‌گاه این باند واگذار نشده است.

یک بار در اواخر خرداد ماه سال ۱۳۹۵، مزایده واگذاری پروانه ایجاد و بهره‌برداری شبکه بی‌سیم برای ارائه خدمات عمده‌فروشی (فرکانس ۲۳۰۰ مگاهرتز) در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برگزار و بهره‌برداری از این فرکانس به کنسرسیوم شرکت‌های حلماگستر، صبانت و داده‌پردازی فن‌آوا واگذار شد.

اما طی اتفاقاتی که در ماه‌ها و سال‌های پس از آن رخ داد؛ باند فرکانسی ۲۳۰۰ مگاهرتز به شرکت حلماگستر و دیگر شرکت‌های اینترنت ثابت موسوم به FCP در این کنسرسیوم واگذار نشد و در نهایت شاهد بودیم که در سال ۱۴۰۰ دوباره مزایده‌ای برگزار و این بار باند فرکانسی ۲۳۰۰ به دو اپراتور تلفن همراه پر مخاطب ایران برای توسعه نسل چهار شبکه‌های موبایل واگذار شد.

حالا کنسرسیوم حلماگستر تلاش (شرکت‌های انتقال داده‌های ندا گستر صبا، حلماگستر خاورمیانه، داده‌پردازی فن‌آوا، لایزر، ارتباطات ثابت پارسیان، ارتباطات فرزانگان پارس، افرانت، گسترش ارتباطات مبنا، سایه‌گستر سرمایه، آزمون کیفیت، عصر انتقال داده‌ها، مهندسی صفر و یک پرداز و فناوران طلوع شبکه) در نامه‌ای خطاب به ابراهیم رئیسی، از او خواسته‌اند واگذاری این باند با اپراتورهای همراه را متوقف کند.

در این نامه آمده است: «متاسفانه رگولاتوری در جریان اجرای مزایده و پس از اعلام برنده آن، برخی از قوانین و مقررات مزایده را تغییر می‌دهد و با اینکه ۶۰ درصد از مبلغ حق‌الامتیاز نیز توسط کنسرسیوم برنده مزایده تسویه شده بود، مانع از تکمیل فرایند و ارائه پروانه به کنسرسیوم یاد شده می‌شود.»

در این نامه واگذاری باند فرکانسی ۲۳۰۰ براساس مصوبه ۳۱۶ به اپراتورهای سیار  «شتابزده» خوانده‌اند و عنوان شده است که «در ماه‌های پایانی دولت دوازدهم، وزارت ارتباطات بعد از ۴ سال اتلاف وقت و سرمایه ۱۱ شرکت بخش خصوصی را متضرر کرده است.»

شاکیان واگذاری باند فرکانسی ۲۳۰۰ به دو اپراتور همراه کشور در حالی انگشت اتهام خود را به سوی وزارت ارتباطات نشانه گرفته‌اند که گزارش عملکرد وضعیت توسعه پهنای باند که در شهرویور ۹۹ منتشر شد نشان می‌دهد برخی شرکت‌های حاضر در کنسرسیوم حلما گستر تلاش به تنهایی هم هیچ سهمی از بازار اینترنت ثابت کشور ندارند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا