اخبار ایران

همراه اول و ایرانسل اینترنت فیلتر شده به همه مردم می‌دهند

فعال‌سازی قابلیت safe search با فرض کودک بودن مشترکین

از صبح امروز خبری به سرعت در حال پخش شدن در میان کانال‌های خبری و شبکه‌های اجتماعی است. خبر این است که همراه اول و ایرانسل قابلیت safe search گوگل را برای همه مردم و مشترکان خود فعال کرده و روی تنظیم غیر قابل فعال‌سازی قرار دادند.

معمولا قابلیت safe search گوگل برای کودکان و نوجوانان و افرادی که باید اینترنت فیلتر شده دریافت کنند؛ فعال می‌شود. فعال شدن این قابلیت برای همه مردم به این معنا است که همراه اول و ایرانسل فرض کردند همه مشترکان آن‌ها کودک هستند یا باید برخی جست‌وجوهای آن‌ها فیلتر شده باشد.

بیشتر بخوانید: بوی تغییر در سیستم فیلترینگ اینترنت ایران به مشام می‌رسد؛ آیا باید منتظر از کار افتادن همه وی‌پی‌ان‌ها باشیم؟

ما به طور اختصاصی این موضوع را بررسی کردیم و فهمیدیم که در اینترنت موبایل روی گوشی‌های تلفن همراه، ویژگی safe search فعال و قفل شده است. با هر دو اینترنت همراه اول و ایرانسل نتیجه یکسان است.

اینترنت فیلتر شده

اما روی دسکتاپ و با اینترنت موبایل، همچنان این قابلیت برای کاربران غیرفعال است که نشان می‌دهد همراه اول و ایرانسل، ترافیک ورودی از گوشی‌های موبایل را شناسایی کرده و safe search را روی آن‌ها فعال کردند.

قابلیت safe search

همان‌طور که تصاویر بالا نشان می‌دهند؛ ویژگی safe search باز و لاک شده و برخی نتایج جست‌وجو را نشان نمی‌دهد یا بهتر بگوییم نتایج جست‌وجوهای هدایت شده و غیر مضر را نشان خواهد داد.

گوگل در صفحه راهنمای خود درباره ویژگی SafeSearch می‌نویسد:

«اگر از جست‌وجوی گوگل در محل کار یا برای کودکان استفاده می‌کنید؛ SafeSearch می‌تواند به شما کمک کند محتوای غیراخلاقی را از نتایج خود فیلتر کنید. نتایجی مانند محتواهای صریح جنسی، هرزه‌نگاری، خشونت و نظایر این‌ها از نتایج جست‌وجوها حذف خواهند شد.»

گوگل اشاره دارد که قابلیت SafeSearch فقط برای نتایج جست‌وجوها کار می‌کند و محتواهایی که در وب‌سایت‌ها هست و شما به طور مستقیم وارد آن‌ها می‌شوید یا در سایر جست‌وجوگرها نمایش داده می‌شوند؛ مشمول این فیلتر نخواهند شد.

بیشتر بخوانید: آیا اینترنت ملی آغاز شده است؟

به هر حال، ظاهرا همراه اول و ایرانسل خودسرانه یا به دستور مقاماتی، SafeSearch را روی ترافیک اینترنت موبایل فعال کردند و برای همه مردم اعمال می‌شود.

اینکه باید اینترنت کنترل شده و مدیریت شده در اختیار کودکان و فرزندان خود قرار دهیم؛ کاملا درست است ولی نباید به این بهانه، اینترنت بزرگ‌سالان و همه نیز فیلتر شود. از امروز است که باید منتظر انواع نتایج جست‌وجوهایی باشیم که فیلتر هستند ولی به درد کاربران بزرگ‌سال می‌خورند.

بیشتر بخوانید: بهترین روترهای VPN در سال ۲۰۲۲

ای کاش همراه اول و ایرانسل و هر اپراتور دیگری که می‌خواهد چنین سیاست‌هایی را اعمال کند؛ ترافیک دستگاه‌های کودکان را تشخیص داده یا امکاناتی برای والدین فراهم کند تا آن‌ها برای اینترنت کودک‌شان تصمیم‌گیری کنند.

فیلتر نتایج گوگل برای همه مردم جز کمک به افزایش استفاده از فیلترشکن‌ها و وی‌پی‌ان‌ها، درد دیگری دوا نخواهد کرد.

در روزهای اخیر، اینترنت کودکان سروصدا کرده و بارها از سوی مدیران وزارت ارتباطات اعلام شد که به‌زودی راه‌اندازی می‌شود ولی تصور عموم این بود که با خرید یک سیم‌کارت اینترنت کودکان، محدودیت‌هایی روی اینترنت آن سیم‌کارت اعمال می‌شود نه برای همه مردم روی سیم‌کارت‌های عمومی!

به‌روزرسانی: برخی کاربران گزارش دادند روی اینترنت ثابت نیز تنظیمات جست‌وجوی گوگل روی حالت SafeSearch قرار گرفته است. همین‌طور، برخی کارشناسان می‌گویند این کار توسط اپراتورها انجام نشده بلکه در لایه‌های بالاتر اینترنت ایران و به صورت DNS Hijacking و با دستکاری آدرس‌های IP و بدون هماهنگی با گوگل انجام می‌شوند. برخی کاربران هم گفتند در موتور جست‌وجوی بینگ نیز این تغییرات اعمال شده است.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا