تاروپود

آیا اینترنت ملی آغاز شده است؟

قطع فیلترشکن‌ها و وی‌پی‌ان‌ها، مسدودسازی دسترسی به اینترنت بانک از خارج کشور و ... نشانه چیست؟

این روزها، فضای مجازی و اینترنت کشور، روزهای ملتهب و پرخبر و حادثه‌ای را پشت سر می‌گذارد.

یک روز خبر می‌رسد دولت و وزارت ارتباطات، فیلترشکن‌ها و وی پی ان‌های غیرقانونی را مسدود کرده است؛ روز دیگر اعلام می‌کنند دسترسی به اینترنت بانک و سایت‌های مالی و اعتباری داخل کشور از بیرون دیگر میسر نیست؛ روز بعد از اینترنت کودکان رونمایی می‌شود و همزمان نماینده مجلس می‌گوید طرح صیانت تا دو هفته دیگر به جریان می‌افتد در مجلس دوباره بررسی می‌شود و …

این خبرها همگی بر سر مردم ایران و کاربران اینترنت، کسب‌وکارهای کوچک و خانگی، شرکت‌های تجارت الکترونیک و ارائه‌دهنده خدمات آنلاین و سایر اقشار مردم آوار شده و بر ترس و اضطراب و دلهره آن‌ها می‌افزایند.

متاسفانه، برخی سایت‌های داخل و خارج از کشور هم به عمد یا سهوا این اخبار را داغ‌تر کرده و مدام از «اینترنت ملی» صحبت می‌کنند و تیتر می‌زنند: «اینترنت ملی استارت خورد!» یا «آغاز طرح اینترنت ملی در ایران» یا «قطع دسترسی به اینترنت‌بانک از خارج کشور، آغاز اجرای اینترنت ملی» و نمونه‌های مشابه.

به این دلهره و نگرانی مردم، برخی مصاحبه‌ها و گفت‌وگوهای افراد تندروی جناح حاکم بر کشور را اضافه کنید که مرتبا دم از فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی یا محدودسازی و مسدودسازی فضای مجازی می‌زنند.

و همین‌طور اضافه کنید خبرهای مربوط به هک سازمان‌ها و سایت‌های بزرگ دولتی و خدماتی کشور را که باز بهانه دست برخی افراد برای کاهش پهنای‌باند و مسدودسازی ترافیک خارج ایران به داخل کشور و … را می‌دهد.

در این میان، یک فضای کاملا ناامن و غیر قابل اعتماد میان کاربران اینترنت با متولی اینترنت حاکم است و هرچقدر وزیر ارتباطات و مدیران او می‌گویند هرگز به دنبال قطعی اینترنت نیستند یا اینترنت ملی بی‌معنی است و ترافیک اینترنت بین‌الملل بدون کاهش یا دستکاری مانند گذشته در جریان است؛ انگار هیچ‌کس باور نمی‌کند یا بهتر بگوییم اعتماد نمی‌کند.

اما ما در این کارزار چه باید بکنیم؟

من عادت دارم تا چیزی اتفاق نیفتاده است؛ به پیشوازش نروم و نگرانش نشوم و دغدغه‌اش را به دل نگیرم!

اگر از من بپرسید آیا اینترنت ملی آغاز شده است یا اینکه آینده اینترنت ایران با این شرایط و اخبار چه می‌شود؟ جوابی ندارم؛ چون هیچ‌کس دقیقا نمی‌داند ولی چیزی که می‌گویم؛ الان به اینترنت بین‌الملل دسترسی دارم و اگرچه با کندی و شاید زحمت بیشتر ولی همه کارهایم در اینترنت را مانند ماه پیش، دو ماه پیش، سه ماه پیش، شش ماه پیش، یک سال و دو سال و چند سال پیش انجام می‌دهم.

پیش‌بینی‌ام از آینده هم اینترنت سریع‌تر و بهتر و راحت‌تر برای مردم عزیز ایران است؛ همان‌گونه که شرکت‌های اینترنتی، اپراتورهای موبایل و همه ارائه‌دهنده‌های اینترنت در کشور چنین رویکرد و آرزویی دارند و هر روز از یک سرویس جدید رونمایی می‌کنند.

زی‌تل طی همین دو سه ماه، چندین سرویس جدید رونمایی کرده است و می‌خواهد در نیمه دوم سال، وارد فاز ارائه اینترنت ۵G شود.

امروز دیدم تک‌نت سرویس خرید مودم ADSL از مشتری و تحویل مودم TD-LTE را راه‌اندازی کرده است.

هر روز، از استان‌های مختلف خبر می‌رسد که مخابرات شروع به فیبرکشی کرده است و قرار است اینترنت FTTH بدهد یا دسترسی به فیبر نوری برای آن‌ها فراهم شده است و …

ایرانسل در بسیاری از استان‌ها و شهرهای بزرگ، روی هسته شبکه ۴G LTE خود سرویس‌های ۵G را پیاده‌سازی کرده و اگر گوشی ۵G داشته باشید؛ چه بسا به آن‌ها دسترسی داشته و از اینترنت ۵G استفاده کنید.

و هیچ‌کس را یارای مقابله با این رشد و پیشرفت و توسعه زیرساخت‌های اینترنت کشور و دسترسی سریع‌تر و راحت‌تر به اینترنت و خواست عموم مردم برای داشتن اینترنت با کیفیت نیست!

همان‌طور که در اوج طرح صیانت، طی یادداشتی گفتم که این طرح به سرانجام نمی‌رسد و همه این زمزمه‌های طرح صیانت آغاز شده و طرح صیانت چراغ خاموش انجام می‌شود و … تیترهای رسانه‌ای است؛ اکنون هم می‌گویم اینترنت ملی و اینترنت داخلی و قطع اینترنت بین‌الملل یا دسترسی به ترافیک بین‌الملل فقط برای عده‌ای خاص در کشور، نه شدنی است و نه انجام می‌شود.

برعکس به همه افرادی که این یادداشت را می‌خوانند؛ توصیه می‌کنم برای خرید سرویس‌های اینترنت بهتر آماده شوند!


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا