اخبار ایران

دولت اینترنت بدون فیلتر به فریلنسرها می‌دهد

آیین‌نامه حمایت از فریلنسرها منتشر و یک بند آن حسابی خبرساز شده است

دولت آیین‌نامه حمایت از فریلنسرها را تصویب و منتشر کرده است. در این آیین‌نامه، عنوان شده فریلنسرها باید بیمه شوند و از یک اتصال اینترنت پر سرعت با دسترسی ویژه، استفاده کنند.

بند ۸ این آیین‌نامه که درباره دسترسی فریلنسرها به اینترنت پرسرعت و پایدار است؛ طی روزهای اخیر، حسابی خبرساز شده است و برخی رسانه‌ها از آن به عنوان نشانه دیگر «اینترنت طبقاتی» یاد می‌کنند.

در ماه ۸ آیین‌نامه حمایت از فریلنسرها، تأکید شده که وزارت ارتباطات مکلف است تا زیرساخت‌های دسترسی به اینترنت پرسرعت و پایدار با «سطح دسترسی مناسب» را برای فریلنسرهایی که اعتبار‌سنجی شده‌اند، فراهم کند.

قرار است سامانه‌ای راه‌اندازی شود و فریلنسرها در آن ثبت‌نام و احرازهویت شوند و بعد از خدمات حمایتی دولت سود ببرند.

منظور از «اینترنت با دسترسی مناسب» چیست؟

آن‌طور که از مفاد آیین‌نامه حمایت از فریلنسرها استنباط می‌شود؛ قرار است پایگاهی برای شناسایی فریلنسرها وجود داشته باشد و همه فریلنسرها در یک سطح، طبقه‌بندی نمی‌شوند و براساس طبقه‌بندی‌های مختلف، سطح دسترسی اینترنت متفاوتی دریافت می‌کنند.

آیین نامه حمایت از فریلنسرها

هنوز مشخص نیست که منظور دولت از «سطح دسترسی مناسب» چیست ولی رسانه‌ها می‌گویند احتمالا، برخی سرویس‌ها و وب‌سایت‌هایی که برای مردم عادی فیلتر هستند؛ برای فریلنسرها باز خواهند بود.

بیشتر بخوانید: خطرناک‌تر از فیلترینگ؛ اینترنت طبقاتی و خرید یک پیام‌رسان خارجی برای مصارف داخلی

یک انتظار دیگر هم این است که یک سطح دسترسی اینترنت بدون فیلتر در اختیار فریلنسرها قرار بگیرد؛ چیزی مشابه اینترنتی که به طور آزمایشی در برخی دانشگاه‌های کشور در اختیار اساتید، دانش‌جویان و محققان وجود دارد.

فریلنسرها اینترنت بدون فیلتر می‌گیرند؟

رسانه‌های فناوری، بیشتر از اینکه به متن این قضیه که به رسمیت شناختن قشر انبوه آزادکاران و فریلنسرها است؛ اشاره کنند و آن را به فال نیک بگیرند که قرار است پس از سال‌ها، مشکل بیمه و اینترنت این افراد حل شود؛ از نام بردن اینترنت با سطح دسترسی مناسب ناراحت هستند و آن را زمینه‌ساز اینترنت طبقاتی می‌دانند.

بیشتر بخوانید: معرفی اینترنت ایده‌آل استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای کوچک

در دو ماه اخیر و پس از شروع فیلترینگ گسترده در ایران و اعمال محدودیت‌ها و اختلالات اینترنت، بحث اینترنت طبقاتی یا اینترنت غیر همسان، پررنگ‌تر شده و بارها از زبان برخی نمایندگان مجلس، مدیران وزارت ارتباطات و برخی کارشناسان وابسته به بدنه دولت، مطرح شده است.

قطعا هیچ‌کسی با اینترنت طبقانی موافق نیست و کارشناسان و خبرگان اینترنت و مخابرات و ارتباطات در چند ماه اخیر، بارها به عواقب و زیان‌های راه‌اندازی اینترنت طبقاتی اشاره کردند.

آیین‌نامه حمایت از فریلنسرها برای اجرایی شدن، باید به تصویب دیوان عدالت اداری برسد و تمام مفاد مطرح شده در آن، تایید شوند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا