اخبار ایران

وزارت نیرو برای توسعه فیبر نوری به کمک وزارت ارتباطات می‌آید

تا چند روز آینده، مدل همکاری توسعه فیبر نوروی منازل و کسب و کارها توسط این دو وزارت‌خانه مشخص می‌شود

دو وزیر ارتباطات و نیرو، امروز صبح با یکدیگر دیدار و بر همکاری در پروژه توسعه فیبر نوری منازل و کسب‌وکارها تاکید کردند. قرار شده است تا چند روز آینده، مدل همکاری این دو وزارت‌خانه در توسعه فیبرنوری مشخص شود.

براین‌اساس، وزارت نیرو از ظرفیت‌های موجود برای اتمام شبکه ملی اطلاعات و توسعه فیبرنوری استفاده می‌کند. وزیر ارتباطات گفت باید تا پایان دولت سیزدهم، ۸۰ درصد پروژه توسعه فیبرنوری انجام شود.

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات در چندین مصاحبه و گزارش قبلی خود درباره توسعه فیبر نوری به همکاری با وزارت نیرو اشاره کرده بود ولی تا کنون هیچ جزئیاتی از این همکاری منتشر نشده بود.

بیشتر بخوانید: همه آن چیزی که باید درباره اینترنت فیبرنوری در ایران بدانید

امروز، زارع‌پور از  علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو دعوت کرد برای تامین برق چهار قطب مرکزداده کشور، سری به وزارت ارتباطات بزند. در این دیدار، هر دو وزیر پیرامون توسعه فیبرنوری نیز گفت‌وگو کردند و از قرار، در مناطق جغرافیایی که امکان کابل‌کشی فیبر نیست؛ از ظرفیت‌های کابلی وزارت نیرو استفاده می‌شود.

در این دیدار، مجددا وزیر ارتباطات بر اهمیت اجرای طرح شبکه ملی اطلاعات تاکید کرد و گفت: «در یک سال گذشته پیشرفت این پروژه به حدود ۶۰ درصد رسیده است. با راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات خدمات متنوع و با کیفیت در یک بستر امن و پرسرعت  به مردم ارائه می‌شود.»

بیشتر بخوانید: آخرین آمار پیشرفت پروژه فیبر نوری FTTH اپراتورها در استان‌های مختلف

عیسی زارع‌پور به مسئله تامین برق مراکزداده قطب کشور اشاره کرده و گفت برای تامین برق این چهار مرکزداده قطب کشور که قلب‌های شبکه ملی اطلاعات هستند؛ نیاز به همکاری و همراهی وزارت نیرو داریم.

فیبر نوری

وزیر ارتباطات به طرح فیبرنوری منازل و کسب‌وکارها به عنوان هدف بزرگ بعدی دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: «این پروژه به‌عنوان یک پروژه راهبردی و ملی نیاز مردم به سرعت‌های بالای چندصدمگابیت برثانیه را تامین می‌کند. ضمن اینکه توسعه نسل‌های جدید تلفن همراه نیازمند تامین شبکه فبیرنوری است.»

بیشتر بخوانید: مخابرات فروش سراسری اینترنت VDSL و FTTH (فیبر نوری) با مودم رایگان را آغاز کرد

زارع‌پور از محرابیان خواست ظرفیت‌ها و توان عملیاتی و زیرساختی وزارت نیرو را برای توسعه فیبر نوری به کار بگیرد. محرابیان، وزیر نیرو نیز در سخنان کوتاهی، برای همکاری در پروژه توسعه فیبر نوری اعلام همکاری کرد و گفت: «هر امکانی که در اختیار وزارت نیرو است برای استفاده در این پروژه در اختیار قرار می‌گیرد.»

محرابیان به پروژه هوشمندسازی وزارت نیرو اشاره کرد و همکاری وزارت ارتباطات در این پروژه را خواستار شد: «اولویت ما هوشمندسازی کنتور ۵ میلیون مشترک پرمصرف است که می‌توانیم در این حوزه نیز با وزارت ارتباطات همکاری داشته باشیم.»

در پایان این نشست، قرار شد معاونین هر دو وزارت‌خانه طی چند روز آینده، مدل همکاری برای توسعه فیبرنوری منازل و کسب‌وکارها را ترسیم کنند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا